Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Be stortinget om ekstraordinær straffelov for 'Utøya massakeren'


frankhaugen

Anbefalte innlegg

Jeg er imot dødstraff, har noen lest mine tidligere innlegg om straff så er jeg for milde straffer og heller behandling framfor fengsel.

 

Jeg fant ut i dag morges at jeg har et unntak for min holdning til slik.

 

Breivik, (la oss håpet at 'Breivik' blir ordet for en farlig ekstremist, på lik måte 'Quisling' bidro med navnet sitt som en merkelapp på en landssviker), Fortjener å bli hengt. Og jeg er for at man legger fram et lovvforslag for stortinget som retroaktivt gir han/de involverte i gårsdagens massaker dødsstraff skulle han/de finnes skyldig av en domstol!

 

Kan stortinget vedta en slik lov? Jeg vet at pga av den situasjonen vi er i med at parlamentarismen ikke er grunnlovhjemlet er stortinges makt til å unngå grunnloven uklar. men er det er konstitusjonellt mulig for en slik lov å bli innført?

 

-frank

 

(Jeg ber folk om de bruker en merkelapp om gårsdagen, at de bruker 'Utøya massakeren' som den merkelappen, slik at man kan hedre den tragedien som utspilte seg, der barn og unge ble regelrett slaktet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er imot dødstraff, har noen lest mine tidligere innlegg om straff så er jeg for milde straffer og heller behandling framfor fengsel.

 

Jeg fant ut i dag morges at jeg har et unntak for min holdning til slik.

 

Breivik, (la oss håpet at 'Breivik' blir ordet for en farlig ekstremist, på lik måte 'Quisling' bidro med navnet sitt som en merkelapp på en landssviker), Fortjener å bli hengt. Og jeg er for at man legger fram et lovvforslag for stortinget som retroaktivt gir han/de involverte i gårsdagens massaker dødsstraff skulle han/de finnes skyldig av en domstol!

 

Kan stortinget vedta en slik lov? Jeg vet at pga av den situasjonen vi er i med at parlamentarismen ikke er grunnlovhjemlet er stortinges makt til å unngå grunnloven uklar. men er det er konstitusjonellt mulig for en slik lov å bli innført?

 

-frank

 

(Jeg ber folk om de bruker en merkelapp om gårsdagen, at de bruker 'Utøya massakeren' som den merkelappen, slik at man kan hedre den tragedien som utspilte seg, der barn og unge ble regelrett slaktet)

 

Det ville gått imot EUs lov om at dødstraff ikke er lov. Om vi er bundet til det vet jeg ikke. Men vil anta det. Jeg håper personlig at dette får livstidstraff innført. For den jævelen skal aldri slippe ut.

Lenke til kommentar

Vi kan ikke drive med hevnaksjoner mot den antatte gjerningsmannen. Han får den straffen han fortjener, på 1/4 av et gjennomsnittlig liv og muligens mer, på et høysikkerhets-fengsel uten fancy fasiliteter.

 

Det er vanskelig å ikke ty til personlige problemer i en slik situasjon, men han vil få si straff, og den vil hindre han i å gjøre mer skade.

 

 

Lenke til kommentar

Jo, vi hadde for eksempel blitt kvitt'n for godt, istedet for at alles skattepenger skal bidra til hans underhold i fengsel - noe han absolutt ikke fortjener. Fengsel i Norge er ingen straff. Fengsel i Bolivia er straff.

 

Så flytt til Bolivia. Vi i Norge har andre verdier og meninger, og bygger ikke på at blod skal betales med blod. Det heter hevn, ikke sanksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan ikke drive med hevnaksjoner mot den antatte gjerningsmannen. Han får den straffen han fortjener, på 1/4 av et gjennomsnittlig liv og muligens mer, på et høysikkerhets-fengsel uten fancy fasiliteter.

 

Det er vanskelig å ikke ty til personlige problemer i en slik situasjon, men han vil få si straff, og den vil hindre han i å gjøre mer skade.

Ja jeg får trøste meg med at han må sone på isolat. (jeg tviler at det ikke er insatte på Ila som ikke er villige til å få noen år fengsel for å knerte ham selv, så krim-omsorgen kan ikke la han ferdes blandt andre insatte).

 

Jeg er rasjonelt enig i det du sier, men jeg er emosjonelt for å henge ham!

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi bruke millioner av kroner på å holde en mann inne i fengsel, som definitivt ALDRI bør komme ut?

Jeg er for dødstraff i spesielle tilfeller, noe dette definitivt er!

 

- Mortis

 

 

Det å gi han dødsstraff med engang blir for enkelt, la han heller råtne på et isolat! Eller vi kan bytte han mot de som sitter nede i Kongo?

Lenke til kommentar

Først og fremst skal man ikke la navnene Anders, Behring og Brevik bli synonymt med vold, drap og terrorisme. Det er urettferdig for alle de andre i landet som bærer disse navnene.

Utover det er det ikke behov for ekstraordinær straff. Mannen kommer til å bli dømt til forvaring, og hvis han noen gang slipper ut kommer han aldri til å kunne føle seg trygg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi bruke millioner av kroner på å holde en mann inne i fengsel, som definitivt ALDRI bør komme ut?

Jeg er for dødstraff i spesielle tilfeller, noe dette definitivt er!

 

- Mortis

 

 

Det å gi han dødsstraff med engang blir for enkelt, la han heller råtne på et isolat! Eller vi kan bytte han mot de som sitter nede i Kongo?

 

Jeg gjentar: Det kalles hevnaksjon, ikke sanksjoner. Vi har en temmelig tykk bok som kalles "Norges Lover", og den sørger for at den skyldige straffes rett, uten at dere blodtørste og dobbeltmoralske brødskalker skal få involveres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det norske rettsvesenet er en hån mot alle som er ofre for voldshandlinger i Norge. Om du ikke synes det, så greit for meg - det er masse rare tilfeller av misforstått snillisme her i landet. Hvis du ikke tolererer at andre har andre synspunkter enn deg uten at du må ty til drittslenging sier bare mer om deg enn om det du mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han vil få 21 års fengsel. Dette er såpass lang tid i fengsel at det er å anse som tilstrekkelig.

21 års fengsel anser jeg selv som tilstrekkelig straff og nok tid til å rehabilitere vedkommende. Han må ut av dette irrasjonelle tankespinnet, hatet og frykten for islam han tydeligvis har blitt dratt inn i.

Forvaring er jo en annen mulighet, men jeg er usikker på om bare alvorligheten av handlingene i denne saken tilsier forvaring. Derimot vet man at forvaringsinstituettet er blitt mye misbrukt av domstoler som overhodet ikke vet hva de driver på med, så man vet jo aldri.

Lenke til kommentar

Han vil få 21 års fengsel. Dette er såpass lang tid i fengsel at det er å anse som tilstrekkelig.

21 års fengsel anser jeg selv som tilstrekkelig straff og nok tid til å rehabilitere vedkommende. Han må ut av dette irrasjonelle tankespinnet, hatet og frykten for islam han tydeligvis har blitt dratt inn i.

Forvaring er jo en annen mulighet, men jeg er usikker på om bare alvorligheten av handlingene i denne saken tilsier forvaring. Derimot vet man at forvaringsinstituettet er blitt mye misbrukt av domstoler som overhodet ikke vet hva de driver på med, så man vet jo aldri.

 

Men du vet jo tydeligvis hva du driver med når du vil slippe hitler ut av fengsel etter 21 år...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt demokratisk valgte politikere over en rekke år som har fastsatt- og opprettholdt maksstraffen i Norge.

 

I den nye straffeloven så er maksstraffen økt til 30 år. Denne er pr. nu ikke i kraft.

 

 

Men du vet jo tydeligvis hva du driver med når du vil slippe hitler ut av fengsel etter 21 år...

Lenke til kommentar

Det er garantert et vanskelig spørsmål, som jeg også har tenkt på. I øyeblikkets forferdelighet er det menneskelig å tenke død over gjerningsmannen, men jeg tror ikke det er noen god løsning for Norge.

 

Etter å ha sett på nyheter og diskusjoner på TV de to siste døgnene så ser det ut til å være felles enighet av at ytringsfrihet og åpenhet står sterkt i Norge og at dette må fortsette, og noen har også uttrykket at ekstreme meninger (eks høyreekstreme slik som Breiviks) ikke er heldig. Det Anders B. Breivik har gjort er et forferdelig overtramp mot uskyldige barn, unge og voksne som ikke kunne beskytte seg i det hele tatt. Jeg har også lest i manifestet hans hvor han utspiller hvordan en "Justiciar Knight" ("ridderdommer" løst oversatt) går frem, og hvordan han har planglagt et angrep i ni år. Det burde legges svært stor vekt på propagandaen han fører og det faktum at han selv har dypt ønske om å stå frem som en frelser for Europa i årene som kommer.

 

Det rent fysiske Anders B. Breivik har gjort burde være nok til flere 21 års fengselsdommer, men så kommer den høyreekstreme propagandaen i tillegg som vedkommende brenner for. Selv håper jeg straffeloven utvides og at slike terrorhandlinger dømmes med livstidsdom uten mulighet til å spre slik propaganda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...