Gå til innhold

Har satt sammen en PC, men synes CPU`en er litt vel varm.


wil

Anbefalte innlegg

Hei. I går, så skrudde jeg sammen de nye delene mine. Jeg venta til i dag med å skru den på.

 

Det er ikke alt som er nytt da. Kabinettet, hadde jeg fra før av. Lagringsdiskene hadde jeg fra før av og DVD Romen og DVD Brenneren hadde jeg fra før. Også strømforsyninga hadde jeg fra før.

 

De nye delene var:

 

1. Intel i5 Quad Core 2500k

 

2. ASUS P8P67 PRO Socket 1155

 

3. 2x Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB (Altså 16 GB Ram tilsammen)

 

4. Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB

 

5. ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0,"DirectCU II TOP", GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, 900MHz

 

Jeg satt den som sagt sammen i går og starta den i dag. Vel. Maskina starta uten problemer, men når jeg ser inni BIOS, så ser jeg at CPU`en er kanskje litt vel varm. Maskina står ikke på nå. Bruker en annen PC nå.

Jeg så på BIOS først og fikk sjokk over Tempraturen, men, så, så jeg at det Fareheit (Eller hvordan det skrives), og det stod litt mindre på Celsius, men jeg synes allikevel det var litt høyt.

 

Lå vel på imellom 60 og 70 grader tror jeg. Er det normalt eller er det noe galt?

 

Jeg tok ikke på noe kjølepasta, jeg forstod det slik at det som var under CPU-Kjøleren var, kjølepasta. Var det dumt av meg å ikke ta på ny?

 

Eller var det ikke kjølepasta det gråe under CPU-Kjøleren kanskje?

 

Har jeg gjort noe galt eller?

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel sin stock kjøler er rent søppel, egentlig burde Intel spandere kjøler på deg, så elendig er den og enda verre å montere.

Årsaken er at pushpin er ett elendig konsept, du kan raskt holde på å presse ned klipsen på en side også kan en sprette opp på andre siden av kjøleren.

Og det som verre er, den kan også sprette opp over tid, ett mye bedre system er å bruke en kjøler med bakplate og fjærbelastede skruer.

 

Denne vil ALDRI sprette opp, og vil være mye enklere å montere rett også, og kjøleren kjøler mye bedre også som ett ekstra pluss.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke PC`en nå, pga varmen. Jeg tror nok jeg må bytte Kjøleren. Men problemet mitt er at jeg har litt angst for store vifter. Jeg er ikke spessielt glad i det. Jeg hadde en stor CPU Kjøler på det gamle hovedkortet mitt, nå vet jeg ikke hvor stor den var, men det var et slags tårn.Er helt grei størrelse på Intel Kjøleren, men jeg tror nok ikke det er spessielt bra nei.

 

Noen som kan anbefale en kjøler da? Gjerne en bra en som ikke koster så veldig mye.

Det er kjøling som er viktigst, så den kan gi litt lyd ja, men ikke som et F16 Fly.

Jeg har et Midi kabinett forresten. Jeg tror det er det kabinettet som er linket til her:

 

http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=179&cl_index=1&sc_index=38&ss_index=96&g=q

Endret av wil
Lenke til kommentar

Store tårnkjølere går greit ja, og med store vifter får du de ganske så stille også (Lavere turtall på vifta) årsaken til at tårnene henger så godt og klarer seg er rett og slett at de får spredt vekten sin ut ved hjelp av bakplata på hovedkortet.

Sverger selv til tårnkjøler og har en i serveren og hovedmaskinen min.

Lenke til kommentar

Altså. Jeg er litt redd for montering da og at jeg kan ødelegge noe, spessielt når det gjelder sånne tårn. Også ser jeg at folk får forskjellige tempraturer på samme CPU Kjølerne som jeg ser på. Er dette normalt?

Jeg synes det var enkelt å montere kjøleren til Intel med å bare trykke ned, men det blir nok uannsett ikke så enkelt med et sånn tårn iallefall.

 

007CD: Kan du anbefale en kjøler for mitt kabinett da, som du enten er helt sikker eller ganske sikker på at passer?

Lenke til kommentar

Jeg så litt her nå på noe litt morsomt og kanskje enkelt også for å kjøle ned CPU`en. Hva med å kjøpe en av disse:

 

http://www.dustinhome.no/antec-kuhler-h2o-620-liquid-cooling-s-775-1156-am2-am2-1366-am3-1155/product/5010552491

 

eller

 

http://www.dustinhome.no/coolit-vantage-alc-liquid-cooling-s-1155-1156-1366-am3/product/5010461700

 

eller kanskje denne

 

http://www.dustinhome.no/corsair-h60-hydro-series-liquid-cooling-s-1155-1156-1366-am3/product/5010589624

 

Hadde noe slikt vært greit å fått installert i mitt kabinett?

 

Ser jo kurrant ut å installere, eller er tårn fremdeles best?

Lenke til kommentar

Populært kallt "Juksevannkjøling" og de er ikke på langt nær like bra som ett ekte vannkjølingssett, montering av radiatoren kan være problematisk.

Uansett, du får nesten like bra kjøling fra en skikkelig luftkjøler, en av fordelene med luft er lekasjemessig, disse skal ikke lekke men om det skulle skje så kan du få litt problemer med å erstatte hardware som har gått i fyken.

 

Corsair har gjort noe av dette i en case by case, men det er ingenting som er sikkert.

Personlig tar jeg enten luft eller fullblods vannkjøling, mangelen på luftflyt rundt CPU sokkelen kan også ha negativ innvirkning på spenningsregulatorene da disse bruker "avfallsluft" fra CPU kjøleren som kjøling.

Lenke til kommentar

Noctua har en pen samling med kjølere, med 210mm eller 21cm bredde så tror jeg det meste skal klare å passe i kassa.

Jeg har en Prolimatech Megahalem og mitt kabinett er 220mm altså en cm bredere, men jeg har plenty med klaring til kabinettdøra :p

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Men vil bare legge til en ting, er en del som har samme system som deg, å fikk rundt om samme temp, dem installerte OS, og så coretemp, å da var tempen halvert. Så det er nok trygt for deg å holde på pcen.

 

Å det skal veldig mye til å for å ødelegge noe i dag.

 

Blir pcen alt for varm, så slår den seg av av seg selv.

Lenke til kommentar

Jaja. Samme det egentlig. Det blir nok uannsett, så jeg bytter CPU Kjøler. Den orginale er ikke noe å satse på uannsett, så det blir nok noe annet ja. Om det blir vannkjølingssett eller noe annet vet jeg ikke enda. Klarer liksom ikke helt å bestemme meg. Et annet problem som plager meg er om jeg får plass til den CPU Kjøleren jeg velger. Det er liksom noe som plager meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...