Gå til innhold

Hvordan ta på kjølepasta på CPU`en?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk PC deler i går, CPU, Hovedkort, Skjermkort, SSD Disk, Kjølepasta og sånn greier for å feste SSD Disken i harddisk-ramma på kabinettet. Jeg tenkte jo da å sette sammen PC`en, men det jeg er litt usikker på er kjølepastaen. Jeg kjøpte kjølepasta samtidig som jeg kjøpte delene mine.

Jeg lurte på hvordan jeg egentlig tar på kjølepastaen.

Da jeg kan ha en tendens til å søle litt, så tenkte jeg på om jeg tok litt Kjølepasta på litt papir også tok det på CPU`en? Eller ta litt på CPU`en og gjøre det samme med papiret.

Eller en metode at jeg f. eks holder CPU`en i kantene med fingrene også tar på litt kjølepasta også smører det utover med papir.

 

Eller skal jeg bare ta på litt midt på CPU`en og sette CPU kjøleren på CPU`en?

Hva blir egentlig riktig?

 

Jeg vil naturligvis ikke ødelegge CPU`en. Har det forresten noe å si om jeg tar på kjølepasta på hele CPU`en?

 

Håper på svar.

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å ha lest at kjølepastaen på f.eks. Corsair H60 er bedre enn noen pasta som er å få kjøpt løst i Norge. Spørsmålet blir da om det er fornuft i å fjerne denne og legge på en ert på prosessoren. Det som er påført H60 er en firkant, noe mindre enn prosessor-overflaten. Vet ikke om det er like bra kjølepasta på andre kjølere også, men i Corsair H60s tilfelle er det vel kanskje best å benytte den som allerede er smurt på? Hva mener ekspertene her om dette? Det er mange tråder om kjølepasta og påføring, men synes få gir et helhetlig vurderingsgrunnlag og er derfor selv litt rådvill.

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Jeg tror jeg satser på en sånn liten dært eller hva det kalles :p. Jeg så på Youtube og da ble pastaen fordelt utover når man la på lukket/hetta eller hva det kalles, så det så jo greit ut. Menneh. Er det tydlig hvis det er kjølepasta fra før på CPU`en? Eller er det noen som er HELT sikker på at det er/ikke er kjølepasta på Intel Quad Core 2500k CPU`en? Det er jo endel som har denne CPU`en så noen må jo vite om det er det fra før eller ikke.

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Jeg tror jeg satser på en sånn liten dært eller hva det kalles :p. Jeg så på Youtube og da ble pastaen fordelt utover når man la på lukket/hetta eller hva det kalles, så det så jo greit ut. Menneh. Er det tydlig hvis det er kjølepasta fra før på CPU`en? Eller er det noen som er HELT sikker på at det er/ikke er kjølepasta på Intel Quad Core 2500k CPU`en? Det er jo endel som har denne CPU`en så noen må jo vite om det er det fra før eller ikke.

 

Bygde en pc med denne prosesoren for ca en uke siden, den hadde pasta på kjøleren (merk: ikke på prosessoren, men på kjøleren).

 

Det så ca slik ut:

DSCN1670.jpg

Lenke til kommentar

Ok. Men kjøleren er jo den du setter oppå CPU`en, sant? Så da trenger jeg egentlig ikke å ta på ny kjølepasta da, eller?

Jeg ser på komplett at PC i deler og oppgraderingspakkene, så, står det at kjølepasta medfølger forhåndsmontert under CPU-kjøleren.

Men det står ingenting om det på bare CPU`en om dere skjønner, men da stoler jeg på N1ko og at jeg ikke trenger noen ny kjølepasta.

Lenke til kommentar

Kjøleren er den du setter oppå prosessoren ja. :)

 

Skjønner at du er litt forvirra, men det er egnetlig ganske enkelt:

 

Kjølere som har montert kjølepasta har den montert på kjøleren, men skal du sette på ny kjølepasta setter du det på prosessoren. Du trenger ikke pasta på begge. :)

 

Det er jo ok at du har kjøpt pasta, for da venter du en stund til det er på tide å bytte pastaen, så tar du bort den gamle og setter på den nye.

Lenke til kommentar

Åja. Så kjølepastaen sitter fast under CPU kjøleren som skal oppå CPU`en. Men det betyr vel da at hvis man skal bytte kjølepasta, så, må man jo tørke av både CPU`en og kjøleren som skal mot CPU`en for da er det jo kjølepasta på begge to?

Lenke til kommentar

Ja, kjølepastaen skvises ut over begge to, derfor er det ett fett på hvilken komponent pasten sitter på, det er bare mye enklere å påføre den på prosessoren. Og ja du må tørke av begge, men det ser du jo når du tar av kjøleren og begge deler er grisa till med pasta.

 

Det vil da se ca sånn ut:

 

pasta-008.jpg

trollface.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...