Gå til innhold

Jomfrutur til Vietnam, trenger litt tips og råd


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter å ha besøkt Thailand noen ganger, tenkte vi å prøve noe nytt til vinteren, og velge Vietnam som reisemål. Planen var å fly til Hanoi, og derfra reise sydover til HCMC på egenhånd. Regner med å være borte 2-3 uker.

 

Bortsett fra en tur innom Halong Bay er jeg åpen for tips på hva jeg bør få med meg.

 

I Lonely Planet boka mi står det at det er lavsesong og kaldt i nordvietnam fra Novemer til Mai, stemmer det?? Kunne visstnok oppleve 10c og tåke rundt Halong Bay i februar. Det passer dårlig overens med madammens forventing av sol og varme.

 

Andre Vietnam tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har enda ikke vært i Vietnam så jeg har ikke mye å komme med der, men jeg hadde i vinter en rundtur i Philipinene som absolutt er å anbefale. Ikkeno problem med kaldt klima, enkelt å være turist, fin natur, lave priser, hyggelige folk og ikke en eneste negativ episode. Jeg hoppet imidlertid over Manila.

 

Ett av stedene som mange har fallt for der:

http://www.dagbladet.no/2011/01/29/tema/reise/ferie/strand/drommeoya/14869155/

Lenke til kommentar

dra til Cambodia isteden, bedre enn vietnam og 10000000000000000 ganger bedre enn Thailand

 

negativ er at Cambodia begyner også og bli ganske turistifisert, de 9 måndene mellom de gangene jeg har hvert der var som natt og dag, så dra ditt før det er for "seint"

 

er bare 4 timer med buss fra Bangkok ca.

 

 

Vietnam er også bra men Cambodia er bedre:)

Lenke til kommentar

dra til Cambodia isteden, bedre enn vietnam og 10000000000000000 ganger bedre enn Thailand

 

negativ er at Cambodia begyner også og bli ganske turistifisert, de 9 måndene mellom de gangene jeg har hvert der var som natt og dag, så dra ditt før det er for "seint"

 

er bare 4 timer med buss fra Bangkok ca.

 

 

Vietnam er også bra men Cambodia er bedre:)

 

Lurte faktisk på å ta en sviptur innom Kambodja, når vi først er i distiktet. Har veldig lyst å få med meg Angkor Wat. Noen andre plasser der du vil anbefale der?

Lenke til kommentar

kommer helt ann på hvor lenge dere skal være i cambodia, cambodia er et live land men masse og se,

 

de fleste stopper bare i Siem Reap (ankor wat), Phnom Penh (hovedstatden) Sihanoukville (strand sted)

 

Ankor wat gjør man på 2/3 dager oftest

 

PP: er ikke så mye og se men jeg liker hovedstaden veldig godt, har en norsk venninde som bor der og jobber gjennom universitet i oslo så jeg pleier og bo hos ho, så blir altid en stund

billig, fantastisk mat, liten hovedstad i grunn så man kan lett gå rundt

 

Sihanoukville: strand stedet flest drar i Cambodia, de 9 måndene mellom jeg var der var som natt og dag, første gang veldig avslappende ikke så mye turister bare et stort hotell.

9 månder senere, krydde av turister blitt flere hoteler... er fortsatt mye mindre turister enn Thailand og billigere, er en del øyer man kan dra til, både dags turer og dra for flere dager om man vil være nesten alene.

 

 

Møtt en del som har gjort cambodia på under 1uke, selv endte jeg opp 1månde begge gangene

Lenke til kommentar

kommer helt ann på hvor lenge dere skal være i cambodia, cambodia er et live land men masse og se,

 

de fleste stopper bare i Siem Reap (ankor wat), Phnom Penh (hovedstatden) Sihanoukville (strand sted)

 

Ankor wat gjør man på 2/3 dager oftest

 

PP: er ikke så mye og se men jeg liker hovedstaden veldig godt, har en norsk venninde som bor der og jobber gjennom universitet i oslo så jeg pleier og bo hos ho, så blir altid en stund

billig, fantastisk mat, liten hovedstad i grunn så man kan lett gå rundt

 

Sihanoukville: strand stedet flest drar i Cambodia, de 9 måndene mellom jeg var der var som natt og dag, første gang veldig avslappende ikke så mye turister bare et stort hotell.

9 månder senere, krydde av turister blitt flere hoteler... er fortsatt mye mindre turister enn Thailand og billigere, er en del øyer man kan dra til, både dags turer og dra for flere dager om man vil være nesten alene.

 

 

Møtt en del som har gjort cambodia på under 1uke, selv endte jeg opp 1månde begge gangene

 

Takk for tipsene. Blir vel en tur innom Sihanoukville. Tenker på å fly til Bangkok, og så reise østover. Hvordan er infrastrukturen i Kambodja? Er det f.eks mulig å ta (et raskt) tog Bangkok - Siem Reap - Sihanoukville - HCMC? Eller vil buss være et bedre alternativ? Siden vi har begrenset tid er jeg lite lysten på å sløse mange dager på reisetid.

Lenke til kommentar

infrastrukturen i cambodia blir bedre og bedre, lokal bussen tar ca 4 timer til grensen så 2 timer til Siem Reap, det er ikke så veldig langt men bussen stopper så mange steder, hvis ikke jeg husker helt feil ville en taxi sjofør kjøre meg til grensa for 2000bath noe som ville ta litt over 2 timer..

 

du får visumt il cambodia på grensen for 25 dollar eller noe

 

første gang jeg dro ditt tok det 10min fra jeg dro ut av thailand og var inni cambodia, gjennom alt av visum og sikkerhetskontroll

 

2.gang tok det over 3 timer, så synsykt mye folk

 

så vær tidlig ute!!!!!!!!!!!

 

er ingen tog, fra Sieam Reap til Sihanoukville er det vel ca 6 timer i en buss, jeg stopper altid i Phnom Penh så har aldri tatt den direkte, og leie en taxi bør ikke koste allverden.

 

fra Sihanoukville til HCMC går det busser, er turist busser.

 

var en artikel i dagbladet for ikke lenge siden om Sihanokville og cambodia http://www.dagbladet.no/2011/03/05/tema/reise/kambodsja/opplevelsesferie/sol_og_badeferie/15331713/

 

hvis dere skal feste i Sihanokville dra til JJ jeg har fortsatt rekorden på beer bongs der så vidt jeg vet:)

Lenke til kommentar

Hva lurer du på? Kom hjem derfra for ca. 5 timer siden :)

Tøft! Lurer på "alt" egentlig. Places to see, places to be :) I motsetning til madammen har jeg ikke ro nok i sjelen til å ligge strekk ut på stranden i 3 uker, så jeg har lyst å reise litt rundt når jeg først er der. Hvor i Vietnam var dere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vært i Vietnam før. :)

 

Å besøke hovedstaden Hanoi er vell et must, men jeg har alltid foretrukket Ho Chi Minh City framfor Hanoi. I Hanoi finner du ikke vestlige bydeler som i Ho Chi Minh City. Med vestlige bydeler mener jeg bykroker med barer, restauranter osv. der hvor det er proppfullt med vestlige turister. Jeg foretrekker også maten i Ho Chi Minh City.

 

Jeg vil gjerne tipse deg om å besøke sentral-Vietnam også. En fin by som jeg foretrekker foran både HCM City og Hanoi er: Da Nang. Grunnen til at jeg ønsker at dere skal dra dit er fordi UNESCO-byen Hoi An ikke ligger veldig langt unna. Å besøke Hoi An er et MUST, besøk byen om kvelden (fra Da Nang bør du dra dit fra ettermiddagen). :) Hoi An er en gammel liten by der hvor store deler av infrastrukturen ikke har blitt endret på siden den gang da Vietnam var en fransk koloni :) Hoi An om kvelden er helt fantastisk.

 

Har du tid, så kan en tur innom Hue Imperial City ikke skade heller. :) Da Nang, Hoi An og Hue ligger ikke langt fra hverandre.

Endret av Tanaka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...