Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det vanskelig å bygge egen bil?


Anbefalte innlegg

Hælubaluba!

 

Fyller snart 18. I den anledning får jeg et par kroner i arv og har en drøm om å bygge et eget kjøretøy. Tenkte da mest på bil. Er det vanskelig å bygge en bil fra grunnen? Kjøpe karosseri, motor og alt som trengs. Ville ikke skryti på meg så mye peil. Kan vel helt grunnleggende greier. har jeg sjans eller er det like så greit å gi F?

 

 

Eller noen som har et lynkurs?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jojo. Kan sikkert det og. Var bare noe som slo meg at det hadde vært fett å bygd en bil. Får jeg den godkjent hvis jeg f.eks har en Toyota avensis sveiser den til en coupe og smeller i en 200 hk motor i den?

 

Skal du har 200hk må du også ha bremser til det osv. osv.

Lenke til kommentar

En kompis av meg har bygget om uttalelige biler, fra ordinere biler til værsting gatebiler og fått alle godkjente av biltilsynet..

 

feks: en gammel Opel Record fra slutten av 70 tallet med godkjent motor på over 700Hk

opel5.jpg

 

opel4.jpg

 

 

 

 

 

 

Ellers så har han puttet mer moderne Corvette motor i en Mercedes 230 (ble gjort bare på noen få måneder, og alt ble godkjent).

 

Mb1.jpg

 

Siste prosjektet hans nå er en gammel VW Caravelle :)

 

med V8 med dobble turboer mm.. bremset i benk til 1105 Hk ( og over 1300Nm)

 

Bilen blir nok ferdig i år..

 

 

 

VW%20Lindvall1.jpg

 

VW%20Lindvall4.jpg

 

VW%20Lindvall2.jpg

 

 

 

Noen av disse bildene har jeg tatt, ellers så har Martin Sandvik tatt bildene..

 

Alt er mulig bare du har kunnskapen, pengene, og SVÆRT gode mekaniske evner.. :)

 

Om du vil lese mer om hva han holder på med.. søk på Lindvall tuning, eller Stein Arne Lindvall..

 

Lindvall

 

 

Endret av okasin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet han tar ca 700,- pr time.. hmm men det kan fort bli mange timer.. så pengene får "vinger"..

 

Som eksempel.. bare bunnplata på Caravella han holder på med nå.. har tatt ca 1000 timer.. støpt i carbon og kevlar (spesiell konstruksjon, fungerer som en omvendt vinge under hele bilen.. slik at bilen skal dra seg ned mot bakken, dess fortere han kjører).. så 1000 timer a 700,- er 700 000 Kroner..

 

Hele bilen sånn fort regnet kommer på 3 000 000 i arbeidstimer + deler.. :) men når det er sagt, så er dette et svært spesielt bygge prosjekt... en gammel VW buss bygd om til gatebil.. men til gjenngjeld får han noe som INGEN andre har :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar

okasin@ tar du en bil fra 62 ca da det ikke var noen regler som idag saa er det mulig. En jeg "kjenner" bygger en el camino med nascar twinurbo 1600+. Men det er ikke brukbart. Kjøp deg heller noe med gode kjøreegenskaper og lær deg og kjøre. Hvor mye penger er de snakk om at du skal bruke?

Lenke til kommentar
...

 

Kjenner folk som har fått godkjent biler i bergen mens selve bilen har stått i oslo hele tiden, så mye rart er mulig.

Misstenker at det er noe slikt Mr. Lindvall driver med om han faktisk får de godkjennt.

 

Hvis penge spørsmålet var siktet mot meg, så er det under 70 og over 20. Gidder ikke ha en gammel bil som har kjørt langt og bare venter på å falle fra hverandre. Alt under 100 hk er uaktuelt, samt 2-dørs.

En MR2 kanskje?

 

Du får ikke gull og grønne skoger for 70 000 med de kriteriene, men du kan få noe helt greit...

 

Flyttet tråden fra "Tyngre kjøretøy" da det virket som om du skulle bygge en vanlig bil, ikke lastebil/buss eller tilsvarende.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
...

 

Kjenner folk som har fått godkjent biler i bergen mens selve bilen har stått i oslo hele tiden, så mye rart er mulig.

Misstenker at det er noe slikt Mr. Lindvall driver med om han faktisk får de godkjennt.

 

Hvis penge spørsmålet var siktet mot meg, så er det under 70 og over 20. Gidder ikke ha en gammel bil som har kjørt langt og bare venter på å falle fra hverandre. Alt under 100 hk er uaktuelt, samt 2-dørs.

En MR2 kanskje?

 

Du får ikke gull og grønne skoger for 70 000 med de kriteriene, men du kan få noe helt greit...

 

Flyttet tråden fra "Tyngre kjøretøy" da det virket som om du skulle bygge en vanlig bil, ikke lastebil/buss eller tilsvarende.

 

Lindvall får bilene sine godkjent stort sett ved å ta de med til Tyskland for TUV godkjenning, hvor bilen blir utsatt for en svært grundig sjekk.. Dette koster mye penger, men er verdt det.. og TUV er mye strengere enn vanlig norsk biltilsyn.. Mercedes med V8 fra Corvette, ble riktignok godkjent i Norge (teknologisk institutt og biltilsyn)..

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hælubaluba!

 

Fyller snart 18. I den anledning får jeg et par kroner i arv og har en drøm om å bygge et eget kjøretøy. Tenkte da mest på bil. Er det vanskelig å bygge en bil fra grunnen? Kjøpe karosseri, motor og alt som trengs. Ville ikke skryti på meg så mye peil. Kan vel helt grunnleggende greier. har jeg sjans eller er det like så greit å gi F?

 

 

Eller noen som har et lynkurs?

 

:)

 

 

billig fin :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...