Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det vanskelig å bygge egen bil?


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Siden jeg hadde snakket litt om værsting caravella til Stein Arne her tidligere.. så tenkte jeg å poste et bilde av bilen nå som den er ferdig.. ble ferdig i helgen som var.. litt dårlig bilde, siden jeg tok det med mobilen i sta..

 

Men kan poste flere med mer detaljer... Men ser nesten original ut,..

 

Luftinntak og skjørter er ikke for pynt.. de har en svært praktisk funksjon.. og har tatt over 2000 timer å lage..

 

post-68150-0-58351700-1317063508_thumb.jpg

 

 

 

 

1105 HK og 1300 Nm

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er MYE råere å ha en bil som ikke ser så rask ut, men som kjører dritten av det meste.

 

enn å ha en stylet bil som er mer dau enn en brødpose i hasjrus :p

 

he he ja enig i det.. men den "stylinga" du ser her er ikke noe du får kjøpt.. dette er håndlaget til siste detalj.. og "stylinga" er ikke bare for syns skyld.. den har en misjon !!

 

 

1105 hestekrefter utvikler mye varme, og trenger mye kjøling.. dessuten er bilen helt flat under med 7 graders helning + venturi bak.. .. hmm for å si det på en annen måte og enklere så er hele bilens flate under bygget som en omvendt vinge.. slik at dess fortere du kjører dess mer "suger" bilen seg fast til asfalten :)

 

kan poste flere bilder.. etterhvert..

 

post-68150-0-65796200-1317344401_thumb.jpg

Her er ikke siste platen under montert, så man kan skimte girkasse mm,,

post-68150-0-31883800-1317344402_thumb.jpg

Eksosanlegget vitner om at ting ikke er helt som originalt,,

post-68150-0-04655000-1317344403_thumb.jpg

 

post-68150-0-70500100-1317344403_thumb.jpg

Ganske flat under.. alt bygget i karbon.. lett, dyrt og krever mange timers arbeid.. mellom 2 og 3000 timer tok det å lage "dekselet" under..

post-68150-0-29281700-1317344404_thumb.jpg

Støtdempere fra Öhlins, som egentlig laget dempere til motorsykkel.. spesial laget til denne bilen.. skal inn til justering snart noe som koster 21 000,- bare for justeringen..

post-68150-0-96244200-1317344404_thumb.jpg

 

post-68150-0-61481800-1317344405_thumb.jpg

Nok et bilde som viser hvor flat den er under..

post-68150-0-30631900-1317344406_thumb.jpg

Her ser man den data styrte automat gir kassa..

 

 

 

 

Som du sikkert skjønner nå så er ikke denne så dau som en brødpose i hasjrus.. Den er vell mer som en leopard på redbull.. :tease:

Endret av okasin
Lenke til kommentar

Hvis penge spørsmålet var siktet mot meg, så er det under 70 og over 20. Gidder ikke ha en gammel bil som har kjørt langt og bare venter på å falle fra hverandre. Alt under 100 hk er uaktuelt, samt 2-dørs.

 

Har inntrykk av at du har tatt over deg et alt for ambisiøst prosjekt. Å bygge en bil som fungerer er ikke bare bare, og i tillegg få det godkjent er et mareritt, så fremst du ikke har alle papirene du trenger og en god hjelper på innsiden hos biltrangsynet.. Skal du bygge noe annet enn en volkevogn boble må du ut med flere hundre tusen og mange tusen timer i arbeid (og gjerne multipliser det noen ganger dersom du ikke er teknisk erfaren)...

 

Kjøp deg heller en holdbar, tøff sportsbil og oppgrader den forsiktig etterhvert som du får bedre teknisk kunnskaper og du blir bedre å skru :) du får mye gøy til 70'000 kroner. Kan anbefale porsche 944 etter 1985,5.. Holdbare, bakhjulstrekte helgalvaniserte biler med nær 50:50 vektfordeling siden girkassen sitter bak. Stor bakluke med grei lasteplass (jeg har fraktet plater på 2x0,7 meter med baksete nedfelt). De etter 1985,5 fikk et pent nytt interiør.

 

Standard var 2,5 og 2,7 liter på 150-162 hk, de kom også i S (189hk), S2 (208hk), turbo (220hk) og turbo S (247 hk). For opp til 70'000 kroner kan du få en S eller er du heldig en S2, det er mye kjøreglede og pene biler... De er dog ganske sjeldne. Men bare som et lite tips :)

 

16_-1691688814.jpg

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Støtter Apegryn i dette.. begynn med noe "billig" og se om det å skru på bil passer deg.. det blir ofte sene kvelder med mye jobb og fortvilelse he he.. men det ordner seg alltid :) Tålmodighet er et nøkkelord..

 

Porsche er et godt alternativ.. men kan fort koste en del kroner det også.. delene er ikke billig, men gode motorer og karosseri..

 

Du kan ha mye gled / morro med en 944 evt 924..

 

Akkurat nå så er jeg litt på utkikk etter en god 928 selv.. (gratis å drømme).. Det er ikke akkurat det råeste Porsche har laget, men det har noe med lyden den lager he he.. en V8 lager en særegen lyd jeg blir helt satt ut av :)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Støtter Apegryn i dette.. begynn med noe "billig" og se om det å skru på bil passer deg.. det blir ofte sene kvelder med mye jobb og fortvilelse he he.. men det ordner seg alltid :) Tålmodighet er et nøkkelord..

 

Porsche er et godt alternativ.. men kan fort koste en del kroner det også.. delene er ikke billig, men gode motorer og karosseri..

 

Du kan ha mye gled / morro med en 944 evt 924..

 

Akkurat nå så er jeg litt på utkikk etter en god 928 selv.. (gratis å drømme).. Det er ikke akkurat det råeste Porsche har laget, men det har noe med lyden den lager he he.. en V8 lager en særegen lyd jeg blir helt satt ut av :)

 

Isåfall: 924 etter 1985 (kalt 924S). De før 1986 hadde audi drivverk hentet fra en volkswagen varebil (VW LT 2.0 liter). Fra 1986 fikk de samme porsche drivverk som 944. Faktisk bedre bane bil enn basisutgaven av 944 grunnet lavere vekt. De ser dog kjipere ut utvendig og interiørmessig..

 

928 er fete biler, men det spesielle utseende er enten elsket eller hatet. Tyngre og sterkere motor enn 944, og flottere interiør. Mer en grand tourer enn en ren sportsbil. Jeg klarer likevel ikke like utseende på 928 før S4 kom i 1987.. Frendeles hadde de corny pop-up lykter..

Lenke til kommentar

he he.. akkurat som han som eier den Caravellen jeg har postet bilder her av sier.. Han sier at det deffintivt ikke er noe sportsbil, men en grei bil på motorveien.. .. og som du sier elsket eller hatet.. jeg elsker den ikke akkurat, men er en av dem som syns de er fine.. :) (hmm men lyktene burde di ha funnet en bedre løsning / utseende på.. :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Btw, hva er egentlig forskjellen på en f.eks v6 og en vanlig motor?

 

V6 er en vanlig motor, nest etter rekkefirer (L4). Regner med du tenkte på l4 når du sier vanlig, da det er det du finner oftest på norske veier. Forskjellen er antall sylindere (v6 har 6 stk, og l4 har 4 stk.), og hvordan sylindrene står i forhold til hverandre (v6 har 3 sylindre på hver side som står plassert som en V form, der de er samlet i bunnen, mens l4 motorer har 4 sylindre som står rett opp/ned på en rekke.). Søk opp 'inline 4' og 'V6 engine' på en.wikipedia.org så finner du mye bilder og forklaring på engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...