Gå til innhold

Rengjøre objektiv - hva skal jeg bruke


Anbefalte innlegg

Linsebørst først, så utpust som tørkes av med linsepapir.

 

Etter å ha brukt børste, bør man blåse med tørr luft, fra en blåsebelg, for å blåse vekk partikler / støv som børsten har løsnet. Hvis du får en partikkel under linsepapiret, kan denne bli dratt rundt på frontelementet, og lage riper, hvis den er hard nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På f/1.8-bildet er det liten dybdeskarphet - det er ikke mye som er i fokus på grunn av stor blender. Hvor på spikeren fokuserte du?

 

På f/8-bildet er det mye bevegelsesuskarphet - du holdt ikke kameraet stille nok.

 

Prøv å fokusere på en flate, så autofokusen "får tak". Hva med et bord, hvor du tar bildet bortover bordet. Legg en avis på bordet og sett en svart/hvitt stående ting på bordet, for eksempel teksten på en cornflakespakke eller noe. Så kan du se på teksten på avisa om det var fokus foran/bak, se på pakka om det ble skarpt nok og du gir med teksten på pakka sensoren noe å fokusere på.

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort en ny test. Tror jeg misforstod det med å plassere et motiv på avisen, jeg plasserte nemlig frokostblandingesken bak avisen som en vegg.

 

Legger ved original størrelsen på bildene, gjort om til JPEG.

 

F/1.8

 

 

F/4

 

 

F/8

 

 

F/11

 

 

Fokuspunktet er på de to nullene i "200", hovedsaklig den første nullen. Kan virke som enten vinkelen bidrar til litt bakfokusering eller så bakfokuserer kamera litt.

Jeg synes nemlig den bakerste(nærmest kamera) nullen er skarpest.

 

Edit: Men det ble langt bedre enn spiker-testen min! :)

Edit: Rettelse, jeg skrev bakfokusere... Kan hende jeg mente det omvendte.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Fokus på den første nullen? Ser da i så fall ut til at fokus har truffet som bare det! På de største blenderne så er det den første nullen som er i fokus.

 

Kontrollspørsmål: Du har kun aktivert midtre fokuspunkt, ikke sant? :)

 

 

 

Så - tror egentlig herved vi kan friskmelde kombinasjonen objektivet + kamerahuset ditt - det fokuserer fint. :)

Lenke til kommentar

Kontrollspørsmål: Du har kun aktivert midtre fokuspunkt, ikke sant? :)

Sant.

 

Så - tror egentlig herved vi kan friskmelde kombinasjonen objektivet + kamerahuset ditt - det fokuserer fint. :)

Flott. Blir litt paranoid når jeg vet at jeg har gjort noe, men ikke vet helt om objektivet funker som det skal.

Lenke til kommentar

Jeg driter som regel i støv på objektivene mine. Fokuset ligger uansett lang forran glassene.

Jeg har til og med en ripe på frontglasset på min Sigma 18-50mm f/2,8.

Kan ikke se noe til ripen på bildene mine.

 

Men har erfart at støv kan gi sjenerende effekt på motlys bilder når jeg bruker vidvinkel og fisheye.

Bruker da Lenspen for rengjøring. Baksiden av Lenspennen fungerer utmerket på saltvanns flekker.

Endret av KurtAL
Lenke til kommentar

Jeg driter som regel i støv på objektivene mine. Fokuset ligger uansett lang forran glassene.

Jeg har til og med en ripe på frontglasset på min Sigma 18-50mm f/2,8.

Kan ikke se noe til ripen på bildene mine.

 

Fordi om det er ute av fokus, og du ikke kan se hver enkelt støv og ripe på bildene, så bidrar de jo negativt over hele bildet! Det sier jo seg selv: Jo mer noe er ute av fokus, jo større del av hele bildet blir det "smurt utover".

Satt litt på spissen så kan man heller ikke se hver enkelt ripe eller støvflekk om hele frontglasset var dekket av dem, men jeg skal love deg at det hadde vært et lite detaljert bilde med dårlig kontrast og mye reflekser!

Så når noen påstår i bruktannonser at "objektivet har noen riper, men det har ingen betydning for bildekvaliteten", så vet de ikke hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg driter som regel i støv på objektivene mine. Fokuset ligger uansett lang forran glassene.

Jeg har til og med en ripe på frontglasset på min Sigma 18-50mm f/2,8.

Kan ikke se noe til ripen på bildene mine.

 

Fordi om det er ute av fokus, og du ikke kan se hver enkelt støv og ripe på bildene, så bidrar de jo negativt over hele bildet! Det sier jo seg selv: Jo mer noe er ute av fokus, jo større del av hele bildet blir det "smurt utover".

Satt litt på spissen så kan man heller ikke se hver enkelt ripe eller støvflekk om hele frontglasset var dekket av dem, men jeg skal love deg at det hadde vært et lite detaljert bilde med dårlig kontrast og mye reflekser!

Så når noen påstår i bruktannonser at "objektivet har noen riper, men det har ingen betydning for bildekvaliteten", så vet de ikke hva de snakker om.

 

Alt er jo selvsagt relativt. Men som sagt så er ikke jeg ikke så opptatt av støv.

Det med den ripen er selvsagt litt kjedelig mtp salg, da noen tror at en liten ripe (1,5mm) er det samme som et defekt objektiv(satt litt på spissen)

Jeg har sett at enkelte er helt panisk. De bruker Lenspen hver gang de fjerner objektiv dekslet.

Det er ingen som noen gang har hevdet at bildene mine ikke er skarpe.. så i mine øyne så er ikke litt støv noe problem. :-)

http://old.digit.no/wip4/kurt/pd.epl?pid=124321

Lenke til kommentar

Helt korrekt: Alt er relativt!

Selv om man er klar over hvordan optikken virker, og at riper og støv ikke er magisk "blitt borte" på veien gjennom objektivet fordi man ikke ser en helt lik ripe på bildet, så trenger man jo heller ikke ta på vei for noen støvkorn inni, eller en saftig ripe midt på frontglasset.

 

Jeg bruker selv et gammelt Nikkor AF 80-200mm f/2.8 der linsen bak frontelementet har en sprekk tvers over! (Hele rukkelet gikk i bakken fra 2 meter) Linsen er faktisk knekt i to, men delene holdes likevel greit på plass. Det er fortsatt et av de skarpeste objektivene jeg har! Sprekken gir bare en kledelig flare av og til når solen står i riktig vinkel... ;)

Lenke til kommentar

Dette med faren rundt rengjøring av optikk er som alltid sterkt overdrevet; påvirkning av bildekvalitet er også sterkt overdrevet. Jeg bruker somregel blåsebelg og utpust pluss samme klut man benytter på briller. Frontglasset på samtlige objektiv tåler ekstremt mye, men det er greit å ikke overdrive med å dra sand utover og lignende. Ha et edruelig forhold til dette, og tørk med det man har tilgjengelig. Jeg rengjør utstyret mitt jevnlig (vanligvis daglig), men ikke ofte jeg trenger tørke over glass på objektivene. Vanlig tommelfingerregel er å ikke ta på glasset, og bruke sunn fornuft :)

 

Det viktigste er forøvrig: kamerahus og objektiv er forbruksgjenstandarder som bør sees på som verktøy; ikke samleobjekt som skal poleres.

 

Edit:

Men å rengjøre daglig snakker jeg om å tørke av støv og dritt fra overflatene og blåse med blåsebelg på glass og søker for å bli kvitt støv. Har merket meg at dette medfører at man så godt som aldri trenger rense sensor :) Tar maks 30 sekunder. Bruker mikrofiberklut av litt størrelse + vann fra springen for å hindre at støv fra klut blir liggende igjen. Denne kluten brukes aldri på optikk forøvrig.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg oppdaget litt støv og noe som så ut som fettmerker på min 50mm F1.8. Prøvde å få vekk støvet med en q-tip, men dette gjøre bare ting værre.

 

I et forsøk på å rette opp gjorde jeg q-tipen noe fuktig men ikke helt våt. Denne gangen fikk jeg vekk støvet, men fukten la seg på glasset og fordampet ikke.

 

Hva kan jeg bruke for å rense glasset?

 

Først hva du IKKE skal gjøre:

 

  • Bruk aldri såkalt "luft på boks"! Dette inneholder drivgasser som i kondensert form kan ødelegge både plast, og coating på linser.
  • Bruk aldri rengjøringsmidler / engangsservietter som er laget for briller. Disse inneholder ofte stoffer som kan etterlate rester på glasset.
  • Blås aldri på glasset, etterfulgt av gnikking med T-skjorte e.l.

 

For å fjerne støv fra objektivet ditt bør du alltid først bruke en blåsebelg a la dette.

 

Hvis støvet fortsatt sitter, kan du deretter prøve å børste det bort. I enden av denne sitter en børste som høver til dette formålet. Hvis støvet fortsatt sitter, fortsett å lese:

 

Hvis du har fått fingermerker på glasset, eller noe annet som ikke forsvinner etter blåsing og børsting, bør du bruke en mikrofiberklut fuktet med bittelitt rensevæske. Rensevæske for slikt bruk kan kjøpes i fotoforretninger. Ha aldri rensevæske direkte på glasset, da det kan renne inn i objektivet. Du kan også bruke Lenspen (som linket til over). Lenspen er dyrere i bruk enn mikrofiberklut og rensevæske, da en Lenspen ikke varer evig.

 

Til slutt bør det nevnes at rengjøring av objektiver er noe man helst ikke bør overdrive. Man bør heller være ekstra forsiktig, og sørge for at man slipper å gjøre det. Bruk UV-filter for å beskytte frontelementet, så trenger du ikke å bekymre deg for hverken støv eller flekker på det. Det er mye enklere å gni over et flatt UV-filter, enn en linse. Solblenderen er også med på å minimere at fremmedelementer kommer i berøring med glasset.

 

 

 

Så man skal ikkje bruke Jiff og stålull?

 

 

Lenke til kommentar

Synes fortsatt ikke objektivet treffer fokus mens jeg er ute og tar bilder.

 

Kit-objektivet (18-105) er skarp, mens 50mm er uskarp.

Kan være at det var noe vind, men selv på "landskap/oversiktsbilde" var ikke punktet jeg fokuserte på skarp.

 

Du er sikkert klar over at du har et fokusområde på ca 11 cm på 2 meter avstand ved bruk av f/1.8 og fokusområdet er ca 27 cm ved bruk av f/4.5, så det er normalt av det er vanskeligere og finne fokuset på 50mm'tern, hvilken brennvidde du bruker på kit-zoomen har også en betydning.

Ta og sett kit-zoomen på 50mm og ta noen testbilder på største blender "minste tall", gjør det samme med 50mm'teren på samme blender "bruk blenderprioritert program".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Se her ja, har helt glemt av denne tråden.

 

Kan komme med en liten oppdatering: Objektivet fokuserer korrekt. Jeg har nok bare vært uheldig tidligere med vind/ustø bein.

 

Er overrasket over hvor "bra" objektivet er i dårlig lys. Fikk tatt noen, hvis jeg får lov å skryte, bra portretter innendørs.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for 40 år siden Kodak linsevann og Kodak linsepapir til rens av fettflekker på linseoverflatene. "Man tager en dråpe på et brettet linsepapir og fjerner skitten med lette, kretsende bevegelser....." Dette funker fortsatt, men jeg aner ikke om slikt fortsatt er å få kjøpt. Flasken min er fortsatt halvfull, og holder nok min levetid. Jeg tror at "linsevann" rett og slett er destillert vann, men linsepapiret er et godt stykke unna Kleenex.

 

Jeg har ved et par-tre anledninger (sykkelolje og lignende på glasset) gitt filtre en omgang med varmt Zalovann. Dette har gått bra så nær som en gang, da jeg hadde følelsen av at filteret ble skjoldete som om et belegg løsnet, og måtte gnis rent. Dette var et 800kr UV-filter, som ble rent, men om det fortsatt har de ønskete egenskapene som jeg betalte i dyre dommer for, aner jeg ikke.

 

Jeg jobber ellers mye med linser (jeg er øyelege), som lett blir tilsølt av fingerfett, sminke, tårer og mye annet, og bruker da Kleenex med isopropanol prima. Dette fungerer godt til glass, men over års bruk blir det riper i plastoverflater, og plastgjenstandene er også semidisposable i min profesjon. Jeg har i tillegg til klart glass, behov for aseptiske forhold, og der er isopropanol bedre enn etanol, men pass på at du får varianten uten tilsetningsstoffer ("prima"). Bruk for all del ikke denaturert etanol, for når spriten har fordampet, ligger denatureringen tilbake på glasset som en grå hinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...