DaddyYankee Skrevet 9. juli 2011 Skrevet 9. juli 2011 Heisann Bilens tute/horn fungerer ikke, hva kan grunnen være? Og er det mulig å fikse det selv, hvis man setter litt tid til dette? Bilen er en Ford Escort 97 Ghia.
Gjest member-101642 Skrevet 9. juli 2011 Skrevet 9. juli 2011 (endret) Alt er mulig å fikse. Gå over sikringene i første omgang. Selve hornet er plassert rett bak støtfangeren på venstre side, tror jeg. Endret 9. juli 2011 av member-101642
DaddyYankee Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Skrevet 9. juli 2011 Alt er mulig å fikse. Gå over sikringene i første omgang. Selve hornet er plassert rett bak støtfangeren på venstre side, tror jeg. Hvor er det jeg finner sikringene? Lest denne artikkelen: http://www.associatedcontent.com/article/19161/is_your_car_horn_in_need_of_a_fix.html?cat=27 Nevnt at jeg må kanskje bytte fuse, men hvordan skal jeg vite om den er ødelagt eller ikke?
Inge Rognmo Skrevet 9. juli 2011 Skrevet 9. juli 2011 Nevnt at jeg må kanskje bytte fuse, men hvordan skal jeg vite om den er ødelagt eller ikke? Bruk øynene. Enten det er en flatsikring, glass-sikring eller den siste typen (finnes det noe mer konkret navn enn Biltemas "Kjøretøysikring"?), så skal det være synlig (flatsikringen må tas ut for å kunne se på den) om tråden er avbrent. Er du usikker kan du bruke et multimeter ( "pipe-funksjonen" for å teste dioder/kontinuitet er grei å bruke). Mål (med spenningsfunksjonen på multimeter) om du har spenning fram til bryter og horn, og resonner deg fram til hvor feilen er. Prøv om selve hornet virker med en kabel direkte til plusspolen på batteriet.
newsmann Skrevet 9. juli 2011 Skrevet 9. juli 2011 egentlige navn på biltemas kjøretøysikring er porselensikring Men for en 97 mod escort er det vel flatstift som gjelder vil jeg tro. 2
Gjest member-101642 Skrevet 9. juli 2011 Skrevet 9. juli 2011 Hvor er det jeg finner sikringene? Se etter en sort boks like ved venstre forskjerm.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. juli 2011 Skrevet 10. juli 2011 Ofte har hornet +12V fast (ev. med tenning på) til den ene polen på hornet, og hornknappen legger jord til den andre polen. Mål over polene med hornknappen inne. Dersom du har 12V, er det feil på selve hornet. Hvis ikke, mangler du enten 12V (sikring/kabelfeil) eller du mangler jord (kabelfeil). Mål deg frem, dette er enkel feilsøking.
DaddyYankee Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Skrevet 10. juli 2011 Har ingen utstyr å måle med? Hva trengs det egentlig? Som nevnt har jeg ikke erfaring innen dette feltet.
Opelduude Skrevet 10. juli 2011 Skrevet 10. juli 2011 Det du trenger er et multimeter, om du ikke kan noe med dette så bør du få med deg noen på det.
DaddyYankee Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Skrevet 10. juli 2011 Var innom sikringen i bilen i dag, men fant ikke hvilken fuse som tilhører hornet?
Opelduude Skrevet 10. juli 2011 Skrevet 10. juli 2011 Har du instruksjonsbok som tilhører bilen? Der står det hvilken sikring som er til hva og hvor den befinner seg.
DaddyYankee Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Skrevet 10. juli 2011 Sto ingenting om sikring der heller.. Åssen ser horn merke ut egentlig?
wamjdi Skrevet 17. februar 2014 Skrevet 17. februar 2014 (endret) Horn fra 2004 vw Touran. Sørgelige saker. Gjennomrustet og ikke lenger brukbar eller mulig å reparere. Er vel gjerne dette som skjer hvis du opplever at du ikke lenger kan tute: Endret 17. februar 2014 av wamjdi
Sheldon C Skrevet 17. februar 2014 Skrevet 17. februar 2014 Spørsmål litt på siden. Er lydhornet inkludert i EU kontrollen?
johanf Skrevet 17. februar 2014 Skrevet 17. februar 2014 Ja, lydhorn er noe de skal sjekke på EU-kontrollen. Har opplevd både å få feil på det punktet, og at det ikke har blitt sjekket.
Indian Skrevet 19. februar 2014 Skrevet 19. februar 2014 (endret) Du skal høre at det kilkker i releet. Da kan du ta en tur til skroten og kjøpe en horn. Jeg kjøpte dobbel horn fra en Volvo og byttet plassering vekk fra vannspruten fra forhjulet.Kostet meg 100 kroner og 30 minuter med lodding av nye kontakter og montering. Endret 19. februar 2014 av Indian
kyrsjo Skrevet 13. april 2014 Skrevet 13. april 2014 Horn fra 2004 vw Touran. Sørgelige saker. Gjennomrustet og ikke lenger brukbar eller mulig å reparere. Er vel gjerne dette som skjer hvis du opplever at du ikke lenger kan tute: stebel tm80 fra vw touran 1.jpg stebel tm80 fra vw touran 2.jpg Det /kan/ også være noe ledningskluss i rattet. Fikk rettet dette på Opel merkeverksted på min Astra H, det kostet litt under 100€ for jobben inkl. deler (tror de brukte ca. 30 min / Frankrike. Fikk fiksa noen andre småting i samme slengen så jeg husker ikke akkurat hvor mye tid/penger som gikk til hva, men det var ikke så fryktelig dyrt.). Det er vist en vanlig feil på disse bilene. Men sjekk selvsagt sikringer først - det er vel omtrent det eneste "reparasjonen" som står forklart i instruksjonsboka til bilen, kanskje med unntak av å fylle spylervæske og peile olja... Defekt horn er kjedelig å oppdage når idioten forran deg plutselig stopper og bestemmer seg å rygge fort tilbake (med "parkeringssensoren" (tilhengerfestet) først) for å ta en lukeparkeringsplass. Heldigvis så så han seg bakover før det smalt... :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå