Gå til innhold

Nikon D7000 vs HDV video kamera


Anbefalte innlegg

Hva gir best bilde av Nikon D7000 og et HDV video kamera? Har fått forståelse for at dslr kameraer er så bra til video, men er de bedre enn et HDV kamera? HDV er 1440 x 1080, mens D7000 er 1920 x 1080. Er det i så fall forskjellen synlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gir best bilde av Nikon D7000 og et HDV video kamera? Har fått forståelse for at dslr kameraer er så bra til video, men er de bedre enn et HDV kamera? HDV er 1440 x 1080, mens D7000 er 1920 x 1080. Er det i så fall forskjellen synlig?

Hvor god kvalitet du har kommer helt an på utstyret. Setter du på et billig objektiv på D7000 får du ikke så godt bilde. HDV-kameraer er strengt tatt bare HD-kameraer som bruker DV-kassetter. Mente du egentlig HD videokameraer generelt? (Det vil si også de som bruker minnekort/harddisk.)

 

Jeg har både Nikon D7000, Canon HF-S100 (flashbasert videokamera) og Canon XH-A1 (HDV - kassettbasert proff videokamera). XH-A1 gir uten tvil det skarpeste og mest fargekorrekte bildet. D7000 er ikke langt unna, men det kameraet sliter med mange andre symptomer som DSLR video har. Lengst bak ligger HF-S100 som altså er full HD (1920x1080).

 

Poenget mitt er at hvor bra kvalitet du får avhenger mer av optikk, sensorteknologi og annet enn de 1920x1080 som står på papiret.

Lenke til kommentar

Hva gir best bilde av Nikon D7000 og et HDV video kamera? Har fått forståelse for at dslr kameraer er så bra til video, men er de bedre enn et HDV kamera? HDV er 1440 x 1080, mens D7000 er 1920 x 1080. Er det i så fall forskjellen synlig?

Hvor god kvalitet du har kommer helt an på utstyret. Setter du på et billig objektiv på D7000 får du ikke så godt bilde. HDV-kameraer er strengt tatt bare HD-kameraer som bruker DV-kassetter. Mente du egentlig HD videokameraer generelt? (Det vil si også de som bruker minnekort/harddisk.)

 

Jeg har både Nikon D7000, Canon HF-S100 (flashbasert videokamera) og Canon XH-A1 (HDV - kassettbasert proff videokamera). XH-A1 gir uten tvil det skarpeste og mest fargekorrekte bildet. D7000 er ikke langt unna, men det kameraet sliter med mange andre symptomer som DSLR video har. Lengst bak ligger HF-S100 som altså er full HD (1920x1080).

 

Poenget mitt er at hvor bra kvalitet du får avhenger mer av optikk, sensorteknologi og annet enn de 1920x1080 som står på papiret.

 

@bb79, det virker som du kan litt mer om kameraer. Kan du hjelpe meg med spørsmålet mitt? Kanskje komme med noen forslag til rundt den prisen jeg snakker om? :)

Endret av Balla90
Lenke til kommentar

Hva gir best bilde av Nikon D7000 og et HDV video kamera? Har fått forståelse for at dslr kameraer er så bra til video, men er de bedre enn et HDV kamera? HDV er 1440 x 1080, mens D7000 er 1920 x 1080. Er det i så fall forskjellen synlig?

selv om oppløsningen på d7000 filmen er full hd, betyr ikke det at sensoren faktisk fanger det. for et hint om praktisk oppløsning se feks hvor mange linjer et knippe dslr klarer å løse opp her

 

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-EOS-60D-DSLR-Camera-Review.htm

 

det er mange kvalitetsnivå også på HDV kamera, og de beste vil uten problem matche en hvilken som helst DSLR på oppløsning. hardwaren i dedikerte videokamera er spesialisert for video og dermed "raskere i tid" enn det man får til på en DSLR uten å overopphete elektronikken.

Lenke til kommentar

En speilrefleks vil gi mer aliasing, men muligheter for forskjellig optikk og (med lyssterk optikk) mulighet for mye, mye mindre dybdeskarphet enn du kan få med videokamera. Som regel bedre performance i dårlig lys.

 

Og - sjangeren er enda ung - jeg regner med kommende speilrefleks med seriøs forbedring i bildekvaliteten, spesielt i dårlig lys.

 

 

Ellers: Brukervennlighet og autofokus: Klasseseier til dedikert videokamera.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hva gir best bilde av Nikon D7000 og et HDV video kamera? Har fått forståelse for at dslr kameraer er så bra til video, men er de bedre enn et HDV kamera? HDV er 1440 x 1080, mens D7000 er 1920 x 1080. Er det i så fall forskjellen synlig?

selv om oppløsningen på d7000 filmen er full hd, betyr ikke det at sensoren faktisk fanger det. for et hint om praktisk oppløsning se feks hvor mange linjer et knippe dslr klarer å løse opp her

 

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-EOS-60D-DSLR-Camera-Review.htm

 

det er mange kvalitetsnivå også på HDV kamera, og de beste vil uten problem matche en hvilken som helst DSLR på oppløsning. hardwaren i dedikerte videokamera er spesialisert for video og dermed "raskere i tid" enn det man får til på en DSLR uten å overopphete elektronikken.

 

Ok, jeg har fått forståelsen for at dslr skulle overgå det meste av video kameraer. Da er det altså ikke sånn.

Har prøvd å filme litt med D7000, men finner det tungvinnt og tidkrevende. Og ikke så brukbart når man må være rask.

Jeg nevnnte HDV tidligere, for det har jeg hatt før(HDR-FX1).

Men skal jeg ha noe nytt nå, så tror jeg jeg går for et AVCHD kamera. Da får jeg et lydløst kamera og lagring på minnekort.

Tror også det blir det mest kompakte jeg kan få.

Tenkte litt på Panasonic HDC-TM900(kansje ikke lydløs). Hvis det da ikke finnes enda noe bedre?

Det har jo også kommet video kameraer med utskiftbar optikk. Kansje satse på noe sånnt og.

Men det bør jo ikke bli for dyrt heller. Har faktisk tenkt litt på GH2 og. Men det er kansje tid for nye modeller snart og.

Lenke til kommentar

Å filme med speilrefleks kan i mange sammenhenger overgå resultater med videokameraer - men de krever utstyr, ferdigheter, tålmodighet og etterbehandling. Å filme med speilrefleks er for spesielt interesserte.

 

Den som er mest brukervennlig er nok GH2. Både god autofokus og manuelle kontroller - ingen andre har den kombinasjonen.

Lenke til kommentar

Den som er mest brukervennlig er nok GH2. Både god autofokus og manuelle kontroller - ingen andre har den kombinasjonen.

 

Ja, det frister det. Men det har vært ute på markedet en stund. Så jeg lurer på om det kansje ikke er noe annet på trappene snart?

Ellers er jo kameraet lite og lett. Og med mulighet for å skifte objektiver. Vippbar skjærm er også meget viktig.

Det skulle ellers vert slik at man kunne ha satt Nikon objektivene på dette igjen.

Lenke til kommentar

Ja, det frister det. Men det har vært ute på markedet en stund. Så jeg lurer på om det kansje ikke er noe annet på trappene snart?

Ellers er jo kameraet lite og lett. Og med mulighet for å skifte objektiver. Vippbar skjærm er også meget viktig.

Det skulle ellers vert slik at man kunne ha satt Nikon objektivene på dette igjen.

Nå ble vel GH2 lansert etter D7000 ;) Og GH2 er et kamera som nok er på markedet en stund - det kommer nok ikke en oppdatering før om et år.

Lenke til kommentar

Ja, det frister det. Men det har vært ute på markedet en stund. Så jeg lurer på om det kansje ikke er noe annet på trappene snart?

Ellers er jo kameraet lite og lett. Og med mulighet for å skifte objektiver. Vippbar skjærm er også meget viktig.

Det skulle ellers vert slik at man kunne ha satt Nikon objektivene på dette igjen.

Nå ble vel GH2 lansert etter D7000 ;) Og GH2 er et kamera som nok er på markedet en stund - det kommer nok ikke en oppdatering før om et år.

 

Ups, tok litt feil der ja. Det var visst G2 som var erstattet med G3.

Lenke til kommentar

Hva gir best bilde av Nikon D7000 og et HDV video kamera? Har fått forståelse for at dslr kameraer er så bra til video, men er de bedre enn et HDV kamera? HDV er 1440 x 1080, mens D7000 er 1920 x 1080. Er det i så fall forskjellen synlig?

 

D7000 tar best bilde.

 

Var spørsmålet ditt hvem som gir best video? Da må du definere best. Et videokamera er enklere å bruke for å filme f.eks folk med. Et speilreflekskamera vil kreve en del optikk og mer av brukeren i forhold til dybdeskaphet o.l.

Lenke til kommentar

Hva gir best bilde av Nikon D7000 og et HDV video kamera? Har fått forståelse for at dslr kameraer er så bra til video, men er de bedre enn et HDV kamera? HDV er 1440 x 1080, mens D7000 er 1920 x 1080. Er det i så fall forskjellen synlig?

 

D7000 tar best bilde.

 

Var spørsmålet ditt hvem som gir best video? Da må du definere best. Et videokamera er enklere å bruke for å filme f.eks folk med. Et speilreflekskamera vil kreve en del optikk og mer av brukeren i forhold til dybdeskaphet o.l.

 

Mener video, jeg ser på video, som en serie bilder. Derfor skriver jeg bilde. Hva som gir best video bilde.

Lenke til kommentar

Jeg så litt på Ekstremsportveko på TV. Det var veldig lett å se hva som var filmet med speilrefleks. Kunne identifisere det på det mega-superduper-hyper-tynne fokusplanet som brukte en halvtime på å jage seg fram og tilbake til dit det skule være hver gang avstanden til motivet endra seg.

 

EDIT for å nyansere utsagnet over: den ovenfornevnte effekten behøver ikke nødvendigvis å bli framtredende når man filmer med DSLR; det at man kan bruke gigantiske blenderåpninger betyr ikke at man det. Det var vel forsåvidt også noen av reportasjene som var DSLR-filma på en litt mer subtil måte.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Jeg så litt på Ekstremsportveko på TV. Det var veldig lett å se hva som var filmet med speilrefleks. Kunne identifisere det på det mega-superduper-hyper-tynne fokusplanet som brukte en halvtime på å jage seg fram og tilbake til dit det skule være hver gang avstanden til motivet endra seg.

 

EDIT for å nyansere utsagnet over: den ovenfornevnte effekten behøver ikke nødvendigvis å bli framtredende når man filmer med DSLR; det at man kan bruke gigantiske blenderåpninger betyr ikke at man det. Det var vel forsåvidt også noen av reportasjene som var DSLR-filma på en litt mer subtil måte.

 

Enig. Filming med DSLR blir som HDR. Man går lett "over the top" fordi en kan. Det betyr ikke at det blir best film/tv. F.eks om man ser på klippet med de to base hopperne/flygere/eller hva de er, så var det slitsom hvordan de brukte så liten dybdeskarphet og måtte fokusere inn og ut mellom hopperne og reporteren.

Lenke til kommentar

Mener video, jeg ser på video, som en serie bilder. Derfor skriver jeg bilde. Hva som gir best video bilde.

 

Jeg vil si at generelt vil et videokamera ta bedre video enn DSLR. Men det er avhengig av bruken, brukeren og budsjettet.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mener video, jeg ser på video, som en serie bilder. Derfor skriver jeg bilde. Hva som gir best video bilde.

 

Jeg vil si at generelt vil et videokamera ta bedre video enn DSLR. Men det er avhengig av bruken, brukeren og budsjettet.

 

Ja, jeg må si meg enig der. Har prøvd en del med D7000 nå. Og det imponerer ikke så veldig. Bildene flimrer for ingenting. Jeg opplever bedre bilder med fx1, ennå det er et gammelt kamera.

Det er ikke sikkert jeg har gjort allt riktig, men da blir det "mye" jobb/knot å få det til, synes jeg. Med fx1 så går det av seg selv. Der er det også innebygd nd filter.

Men kunne tenkt meg et brikke basert video kamera, da jeg synes bånd blir tungvint. Og det tar stor plass.

Gir ikke opp D7000, men ser ikke helt den store vitsen med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...