Gå til innhold

Vi klarer ikke å bruke det vi kjøper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, på hvilken butikk jobber disse 1600 selgerne?? :o

Men det er jo bare å kjøpe seg et speilrefleks, eller en ps3...

 

dSLR har så mange funksjoner og muligheter at særdeles få kommer til å utnytte ALT som kameraet tilbyr...

Men det gjør jo ikke kameraet vanskelig å bruke...

 

PS3, hvor mange bruker sin PS3 fullt ut, tipper minst 50% av PS3'er brukes kun til å spille PS3-spill, får ikke smakt en blu-ray film eller streamet noe fra en mediaserver...

 

Poenget er, undersøkelsen høres håpløs ut, det er sånn en selvfølge at det er slik det er...

Lenke til kommentar

Det er en av de største grunnene til at Apple gjør det så bra. Fordi majoriteten av kunder er elektronikk-dumme økonomer som fortsatt bruker penn og papir.

 

Ihvertfall ting til TVen går over hodet på seg selv, med millioner av funksjoner presset i en boks med 400MHz. Er det kult? Ja. Fungerer det? Nei.

 

Jeg snakker om dette: http://www.theonion....t-doesnt,14309/ [NSFW, Banning]

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

PS3, hvor mange bruker sin PS3 fullt ut, tipper minst 50% av PS3'er brukes kun til å spille PS3-spill, får ikke smakt en blu-ray film eller streamet noe fra en mediaserver...

Selv om du greier å streame noe fra en medieserver, og ser på en blu-ray film, bruker du fortsatt ikke store delen av PS3en. Prøv deg på litt linux-programmering til den du :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Neitakk, vi vil ikke ha flere ned-dummet produkter som kommer med en haug av begrensninger, det har vi allerede et stort selskap som tar seg av.

Vel, jeg irriterer med stadig over at produkter blir proppa med tullete funksjoner fordi Elkjøp (og lignende) skal ha noe å vise frem.

Her er en test av tv hvor det gis trekk for treig nettleser og manglende Wi-Fi..(!!!???) Hva pokker har sånt å gjøre på en skjerm ?

Vil jeg ha nettleser på TV'en bruker jeg PC + HDMI !

 

Produsenten burde heller bruke ressurser på å få til et godt bilde istedenfor at alle ingeniørene er opptatt med å stappe inn YouTube, twitter, face og sånt crap.

 

En del ting har blitt meningsløst kompliserte/avanserte/funksjonsrike.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg har sjelden vanskeligheter som i stor grad merkes, men det meste jeg har av digitale produkter har langt flere funksjoner enn jeg per i dag bruker, eller har tid til å lære meg å bruke. Det er dog ingen negativ ting.

Godt poeng, mye av funksjonene er billige å legge in da de er ren software og det er store grupper som bruker dem.

 

Det som gjør produkter vanskelige å bruke er

1) mikroskopiske lcd skjermer eller ingen skjerm i det hele tatt. Måtte kaste en klokke med radio da jeg ikke klarte å skru av alarmen :(

2) ingen hjelp, hvorfor ikke ha en god onscreen hjelp på en TV? hvordan koble tv 2 til (2) knappen. Om de ikke klarer norsk gi oss i allefall en engelsk som 90% forstår.

Om dette er for vanskelig legg inn en URL under boksen så vi kan taste den inn å lese den online.

Lenke til kommentar

Sånn har det jo alltid vært. På 80-tallet var det de færreste som brukte alle funksjonene i videospillerne sine. For ikke å snakke om stereoanleggene som var populære på 90-tallet med hundre knapper som nesten ingen brukte. Og fra de aller første mobiltelefonene kom på markedet har de alltid inneholdt funksjonalitet som aldri har vært brukt hos den gemene hop. Men i dagens digitale samfunn burde det vært gjort en bedre jobb med å gjøre utstyret mer intuituvt. Bare ikke la det gå utover oss som faktisk liker å ha tilnærmet uendelig med muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke med meg om dette var en undersøkelse blant folk generelt, eller blant kunder av Elkjøp som da kjøper sine elektroniske dingser der. Jeg antar at en person som kjøper telefonen sin i en nettbutikk er mer teknologisk anlagt enn en person som kjøper sin på Elkjøp...

 

 

dSLR har så mange funksjoner og muligheter at særdeles få kommer til å utnytte ALT som kameraet tilbyr...

Men det gjør jo ikke kameraet vanskelig å bruke...

Jeg har speilrefleks fra før og kjøpte i helga et lite kompaktkamera for de situasjonene hvor det ikke er like praktisk å drasse på et 1,5-kilos kamera. Dette lille kameraet har mange unyttige funksjoner, men også en del avanserte grunnfunksjoner som man også finner i et dslr. Problemet er bare at det er mye vanskeligere å bruke disse funksjonene i kompaktkameraet enn det er i den langt mer avanserte speilrefleksen. Skal man lære å bli noe mer enn en pek-og-trykk-fotograf så vil jeg påstå at dette er mye lettere med en speilrefleks.

 

Når det er sagt, så er det jo bare å la kompaktkameraet stå på auto, og da skal det mye til for at man kan klage over at det er for vanskelig å bruke.

 

Skal man absolutt bruke alle funksjonene en dings har, så er det jo en selvfølge at det blir vanskeligere. Utviklingen går jo stadig videre og ting får flere funksjoner. Det er ikke mange år siden man bare kunne ringe med en mobil, så kom SMS, vekkeklokke, spill, WAP/internet, e-post, mediespiller, kamera, gps, Facebook, metalldetektor(!) og alle andre applikasjoner tilgjengelig ved noen tastetrykk. Hvordan skal man legge til så mange funksjoner og beholde telefonen like lett å bruke som da man bare kunne ringe med den?

Lenke til kommentar

Dette er en interessant problemstilling synes jeg, folk blir jo også mer og mer fremmedgjort i forhold til produktene sine, å gjøre alt enklere og mere stengt gjør at folk i enda større grad enn før ikke vil forstår hva slags teknologi som ligger bak produktet de eier, er det ønskelig? Eller er ikke det noe å bry seg om?

 

AtW

Lenke til kommentar

Neitakk, vi vil ikke ha flere ned-dummet produkter som kommer med en haug av begrensninger, det har vi allerede et stort selskap som tar seg av.

Vel, jeg irriterer med stadig over at produkter blir proppa med tullete funksjoner fordi Elkjøp (og lignende) skal ha noe å vise frem.

Her er en test av tv hvor det gis trekk for treig nettleser og manglende Wi-Fi..(!!!???) Hva pokker har sånt å gjøre på en skjerm ?

Vil jeg ha nettleser på TV'en bruker jeg PC + HDMI !

 

Produsenten burde heller bruke ressurser på å få til et godt bilde istedenfor at alle ingeniørene er opptatt med å stappe inn YouTube, twitter, face og sånt crap.

 

En del ting har blitt meningsløst kompliserte/avanserte/funksjonsrike.

 

Så at du kan koble pc`en til tv`en via DLNA er ikke relevant da?? med trådløs overføring. Integrert i de fleste tv`er i dag.

 

En av de funksjonene som ikke er tullete.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så at du kan koble pc`en til tv`en via DLNA er ikke relevant da?? med trådløs overføring. Integrert i de fleste tv`er i dag.

 

En av de funksjonene som ikke er tullete.

Not.

 

TV'en har neppe noen god manøvrering/funksjonalitet selv om DLNA er innebygd. Det er antagelig bedre å bruke en spillkonsoll eller aller helst en PC med XBMC (eller annet mediasenter).

Med en PC kan du jo droppe hele DLNA tullet og isteden benytte det verktøyet du liker best for hver type mediainnhold.

Lenke til kommentar

Det er alltid like morsomt å komme hjem til en "elektro-idiot" og se hans splitter nye HDTV står i 4:3 ratio m. zoom med Elkjøp instillinger som gjør at hudfarger ser ut som lampeskjermer, eller PC kjøperen med sin nye PC koblet til sin gamle 24" CRT skjerm med sentrert 60hz 800x600 oppløsning..... Noen trenger hjelp/opplæring eller bør tilegne seg kunnskapen til å operere en anminnelig LCD-HDTV/Mobil/Laptop/PC, ikke nødvendigvis enklere produkter....

Lenke til kommentar

Selv om f.eks. TV'er har en haug med innebygde funksjoner som er mer eller mindre fornuftige, så vil jeg ikke tro at majoriteten av bruker merker at de er der i det hele tatt. Så lenge det fungerer som TV er jo selv bestemor happy. Det burde ikke skape noe frustrasjoner.

 

Men smarttelefoner og til dels PC'er krever derimot litt kunskap for å bruke. Sikkert mange som kjøper seg an smarttelefon som ikke aner hva de går til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

hva legger man i det at "ikke vet hvordan fungerer"? Jeg kan f.eks fint bruke en mikrobølgeovn, men hvordan mikrobølgene genereres vet jeg jo ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Med DLNA kan du på TVen se filmer fra PCen uten at det er noe direkte tilkobling mellom disse to. Det er ikke alltid det tar seg ut med en HDMI-kabel strukket gjennom stua, så dette er så absolutt en fin funksjon.

Jeg tar heller jobben med å skjule kablene enn å leve med et dårlig brukergrensesnitt.

Selv om f.eks. TV'er har en haug med innebygde funksjoner som er mer eller mindre fornuftige, så vil jeg ikke tro at majoriteten av bruker merker at de er der i det hele tatt. Så lenge det fungerer som TV er jo selv bestemor happy. Det burde ikke skape noe frustrasjoner.

Bortsett fra det faktum at det brukes mye tid hos fabrikantene på å lage funksjonaliet som ingen (eller få) benytter. Denne tiden kunne heller vært benyttet til å bedre kjernefunksjonaliet på produktene (som bedre bilde på TV, bedre lyd fra forsterkere, etc).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...