Gå til innhold

Første PC-bygg: Intel i5-kjerne vs. billigere AMD-kjerne. Er i5 verdt det?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er i gang med mitt første selvbygg. Jeg ønsker å holde et relativt lavt budsjett, men ønsker selvfølgelig det beste for pengene. Hovedsakelig tenkte jeg et budskjett på 6000 kr ekskludert skjerm. Jeg har tenkt til å bruke PC'n til skolearbeid, internett, lite krevende spill og 3d-modellering. En god all-round pc (med et godt skjermkort) er vel hovedmålet mitt.

 

Jeg har kommet frem til denne kjernen:

AMD PHENOM II X4 965 BE

ASUS M4A88TD-V EVO

som er billig og gir mye for pengene, ifølge tester og tilbakemeldinger.

 

Men jeg ser at Intel i5 2500k-prosessoren og hovedkortet P8P67 PRO blir anbefalt om og om igjen.

INTEL CORE I5 2500K

ASUS P8P67 PRO

Denne kjernen er dyrere, men er det virkelig verdt pengene?

 

Her er hele settet forresten: http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=fe0cc1cbbc1049a1a879d5ea62aae3b8

Kabinett: Lian Li PC-A05

Hvis noen gidder å ta en titt på oppsettet og har forslag til forandringer - kom gjerne med det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder valget av kombinasjonen hovedkort og cpu så blir det en prioritering for deg om hva du ønsker.

For noen hundre kroner mer får du en 6 kjerners fra Amd : http://www.dustinhome.no/pd_5010443621.aspx , dog er det få programmer som får til å utnytte såpass mange kjerner selv om det har vært flerkjerner på markedet siden ca 2006.

 

Yelsemessig kommer ikke du til å merke store forskjellen, per dags dato i spill feks er det viktigst med en god mengde minne og et kraftig skjermkort ( de fleste spill behøver dog maks et 6850 / 560 for å kunne spilles med grei oppløsning og bra grafikk) men med tanke på at en kombinasjon av 8Gb + 560Nvida / 6850 Amd og en grei cpu ikke koster all verden så er det litt opp til hver enkel å finne ut hva som passer best.

 

Jeg har feks en 6 kjerners 1055T som jeg ikke får helt utnyttet , det er sjeldent at jeg kjører mer enn feks 4 til 5 kjerner på mer enn 75 til 90% belastning og det er kun ved visse arbeidsoppgaver i samspill med feks Dwarf Fortress at jeg greier å komme såpass langt.

 

Personlig hadde jeg nok gått for Amd (men da bør du dog vurdere AM3+ hovedkort i steden, selv om de kortene du nå har valgt er gode valg også).

Lenke til kommentar

Ser du skriver 3D modellering. Rendering i f.eks 3ds max utnytter fult ut alt av tilgjengelig cpu kraft. Om du har 4, 6, 8, eller enda flere kjerner, vil alle belastes 100% og være med på å redusere tiden.

 

Ellers vil nok rendering også gå en del raskere med en 2500K enn med Phenom prosessoren.

Lenke til kommentar

Eh, ja. i5 2500 er jo så mye bedre at det ikke kan sammenlignes engang.

 

Nja , utifra benchmarks så er det faktisk litt opp og ned, men definitivt sammenlignbart : http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/17

 

Tar man pris + overclocking inn i regnestykket så mener jeg personlig at flere av Amd cpu'ene ikke er et direkte dårlig valg og gjør absolutt jobben sin.

 

Nå nekter jeg heller ikke på hvem som har ytelsetronen her , men jeg påpeker dog at Amd er fult brukbart.

Lenke til kommentar

Jeg kommer trolig ikke til å overclocke CPU-en, men pris er en viktig faktor. Spørsmålet er om i5 2500k gir mye mer for prisen, og tatt i betraktning at jeg vil modellere litt er kanskje i5 det beste valget?

 

@Sigurd2: Hvis det er en fordel med flere kjerner ved 3d-modellering, finnes det andre CPU-er som har flere kjerner, men er i samme prisklasse, som er å anbefale?

Lenke til kommentar

amd kommer snart med sin nye "bulldozer cpu" som jeg tror har potensiale til og sette AMD tilbake på topp :)

 

intel er ganske åverpriset og åvervurdert slik jeg ser det i dag, har jo aldrig hadt noen negative erfaringer med mine AMD maskiner, og når de først har feilet så var det snarere brukerfeil. Hadde vært greit om noen hadde forklart med hvordan og hvorfår intel slår amd da jeg ikke har noen erfaringer med intel whatsoever? :)

Lenke til kommentar

Phenom II X6 er egentlig mest for dem som driver med videoredigering og tallknusing, selv her pleier en i5-2500k å konkurrere meget bra med en Phenom II X6 til tross for to kjerner mindre.

 

AMD er kun verdt det om du har et lavt budsjett og ikke har råd til å kjøpe Sandy Bridge, med tanke på at i3-2100 er i de fleste tilfeller bedre enn Phenom II X4 955 BE er valget egentlig ganske lett.

 

Rett over din post ser du også phlake refererer til i5-2500k vs i7-2600k benchmark test i signaturen sin, har du lest denne?

Lenke til kommentar

Jeg leste benchmark testen, og det ser jo ikke ut til at i7 er verdt sine penger i hvertfall. Bare på 3d-rendering er den en del bedre i de fleste tilfellene.

 

Jeg tenkte på i3-prosessoren - den ligger jo under 1000 kr, men jeg ser at folk tort sett bare bruker de til HTPC'er, som tyder på at ytelsen ikke passer helt til en normal pc. Det jeg er usikker på er om jeg har bruk for den ekstra ytelsensen fra i5-prosessoren eller om jeg like så godt kan klare meg med den billigere AMD-prosessoren. Jeg kommer til å drive med litt 3d-modellering, og det er hovedsakelig derfor at jeg vurderer i5.

Lenke til kommentar

Veldig få har strengt tatt bruk for den ekstra ytelsen en i5-2500k gir deg, her det vel stort sett slik at folk kjøper fire kjerner for å kunne bruke prosessoren lengre uten å oppgradere.

 

i7-2600k lønner seg om du jobber med 3D-modellering, da den innsparte tiden betyr mindre timelønn/overtid for arbeidsgiver å betale.

Om noe lønner seg kommer derfor helt an på bruken.

 

Det som derimot er sikkert, som du også har forstått, er at Intel har langt bedre ytelse for penga enn mange liker å tro for øyeblikket. En i5 vil også gi deg en god del bedre ytelse i 3D-rendering enn en i3, det er to mot fire kjerner. Internett-surfing krever lite prosessor, enkelte spill som Civilization og Starcraft kan bruke endel prosessor (dette er mer avhengig av god ytelse per kjerne enn mange kjerner), skolearbeid kan jo være så mangt.

 

Dustin har nå tilbud på Phenom II X4 955 BE, den er omtrent lik i ytelse som i3-2100 så valget må bli om du prioriterer 3D-modellering eller spillytelse i prosessortunge spill (strategispill for det meste). Strømforbruksmessig er jo i3-2100 en del bedre da.

 

Bytter du hovedkort til M4A88T-V EVO ender du opp med et litt billigere oppsett enn Intel i3-2100 med H61-hovedkort.

 

Uansett er det lite vits i å betale mer enn 1000 kr for en AMD-prosessor når ytelsesforskjellen er så lav fra 955 til 1100T

Lenke til kommentar

Det hele blir jo til syvende og sist litt avhengig av hvor lenge han kan vente, skal han kjøpe nå så er trolig en Intel i5 et bra kjøp , men med såpass mye usikkerhet på markedet med tanke på bulldozer føler jeg at det beste rådet er å vente.

 

Folding og en del andre oppgaver er dog 6 kjerneren til Amd god på : http://www.extremeoverclocking.com/reviews/processors/AMD_Phenom_II_X6_1090T_11.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...