Gå til innhold

Farge på utskrift matcher ikke farge på skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har en multifunksjonsskriver fra Brother DCP9010CN hvor jeg har problemer med fargegjengivelse på utskrift kontra PC skjerm. Jeg har prøvd å kalibrere skjerm mot printer, har prøvd forskjellige printerprofiler o.l men til ingen nytte. Fargen turkis på skjerm kommer ut som ordinær blå på utskriften.

Imidlertid er fargegjengivelsen korrekt når det gjelder kopier, her har jeg kalibrert selve printeren og ikke via program/PC.

 

What to do??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og at skriver ikke gjør egne justeringer av farger. Slå av fargestyring i skriver slik at den skriver ut det den får beskjed om.

 

Du skriver at du har prøvd å kalibrere skjerm mot skriver, det er noe nær håpløst uten verktøy. Prøv å forhøre deg om ikke du kjenner noen som har en skjermkalibrator du kan få låne.

Lenke til kommentar

Det vil si at man har mulighet til og forandre fargerom på de forskjellige enhetene, alt fra kameraet og helt fram til skriver/web visning.

 

sRGB er det fargerom som er mest brukt i de fleste sammenhenger, så ville sjekke at alle enhetene dine står på den innstillingen samt redigerings-programmet du bruker.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Stort tema, men det er en artikkel om fargerom på wikien. Det er også en guide om fargestyring på akam.

 

Støtter kaians forslag. Det vil gjøre ting mye enklere for deg hvis du først får en viss forståelse av hva fargestyring innebærer (hvis du ike allerede har det).

 

En kalibrert skjerm er som flere her nevner en viktig forutsetning hvis du skal gjøre justering av farger på bildet og bedømme det visuelt. Hvis du bare godtar bildene som de er er ikke kalibrering like viktig.

 

Å bruke samme fargeprofil på skjerm og printer er helt misforstått. Profilene forteller programvaren om egenskapene til de ulike enhetene og skjerm og printer har garantert helt forskjelige egenskaper. Profilene brukes for å mappe et bilde best mulig til den aktuelle enheten (printer+papir/skjerm) slik at fargene skal bli så like (og riktiige) som mulig.

 

Hvis du skirver litt om oppsettet ditt, da særlig hvilke(t) program du bruker er det øettere å komme med kontrete råd.

Lenke til kommentar

Tusen takk for masse gode råd! :) Jeg kan absolutt ingenting om dette, er sikkert lettere å finne ut hva man skal gjøre hvis forståelsen ligger i bunn. :)

Til mitt eksempel med turkis farge så brukte jeg ikke noe program, skulle bare skrive ut en nettside. På utskriften ble de fleste farger lik fargene på skjermen (nettside) bortsett fra turkis som da ble default blå. Noe sier meg at kalibreringen ikke er optimal da skriveren strengt tatt skal kunne gjengi alle farger?

Jeg har fra før en fargeblekkskriver og når jeg skriver ut samme nettside på denne så har jeg ikke problemer med fargegjengivelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...