Gå til innhold

Sniktitt: Vi har prøvekjørt Nokia N9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig interessert i den nye mobilen fra Nokia, og spesielt hvis og hvor mye vil det spre i markedet.

 

Også MeeGo ser veldig spennende ut, men det krever masse support (apps, bra selges, osv.)

 

Harmattan likner mye på webOS og jeg liker det svært mye, dessuten ville jeg bytte mobilen min til webOS device. :):new_woot:

Lenke til kommentar

Det beste med forgjengeren N8, var kameraet. Har det samme gode kameraet blitt videreført i N9? Eller har det blitt oppgradert eller nedgradert?

 

N8 er ikke forgjengeren til N8. Nokia benytter seg av ett model-system hvor første bokstaven beskriver hva slags produkt-familie modellen tilhører (N for multimedia-sentriske enheter mener jeg å huske) og ett tall mellom 1-9 for å beskrive hvor ... 'viktig' (i mangel på ett bedre ord) telefonen er i forhold til de andre telefonene i Nokias portofølje. er vel kun N-serien som har 8 og 9, mens de andre seriene har 1-7 mener jeg å huske. Så X1 (eksempel, vet ikke om det er en faktisk telefon som heter det) er en budsjett-telefon, mens X7 vil være topptelefonen i X-familien.

 

For oppfølgere legges det på to tall etter model-nummeret, så en eventuell oppfølger til N8 ville blitt kalt N8-01, ikke N9, som blir ett helt annet produkt overhodet :)

 

Med det sagt, jeg håper N9 har bedre kamera enn min SGS II, som har samme antall megapixler... Med Nokia sitt rykte for gode kamera-opptik så forventer jeg det egentlig, men vi får se hva testene har å si når telefonen giis ut... Jeg tviler på at kameraet til N9 vil være bedre enn N8, enkelt å greit fordi N8 var fokuset på kameraet, mens N9 har størst fokus på operativsystemet, men hadde vært kos å få det i fleisen at N9 kameraet klarer å matche N8, selv uten Xenon Flash...

 

Med det sagt, er det andre enn meg som irriterer seg grenseløst over at Nokia alltid er "sent ute" med lansering av telefoner, og at når de lanseres så er det alltid med utdatert programvare? Ikke misforstå, jeg vet at Nokia sine operativsystem er veldig flinke til å utnytte system-resurser og dermed ikke trenger state-of-the-art maskinvare, men det hadde vel ikke akkurat gjort noe å fri til entusiastene heller?

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

N9 virker som en veldig spennende mobil, absolutt :yes:

 

Er også spent på hvordan kamera blir i forhold til forgjengeren N8, ser den ikke har xenon-blits iallfall.. Syns selve optikken også ser mindre ut.

 

Kan bli en verdig arvtager til N8 denne så jeg vil følge med fremover, men er ikke lett å matche N8 i totalvurdering, den er en meget sterk kandidat også idag ca 9mnd etter den ble lansert.. Håper Nokia fyller opp med like mye goodies på N9 også :dribble:

 

Men blir spennende å følge med videre ;)

Lenke til kommentar

N9 er arvtageren til N900 som igjen var arvtager til N800/N810. Alle kjører Linux, men N9 er mere telefon enn N900 som er litt mini-linux box. Har N900 og har hatt den siden den kom for over 1 1/2 år siden, og N800 før det. Jeg har ventet på N9, men når telenor (teledisconnect) har enerett og det går rykter om at Eflop vil prise N9 ut av markedet for ikke å skade WP, så tror jeg at jeg står over. Den er marginalt bedre enn N900 (10 ganger bedre looks, men kun 20-50% bedre ytelse). Dessuten kommer det ingen flere N9(xx) etter denne, og OS'et er helt dødt for Nokia. Eflop har ettertrykkelig sendt det i døden.

 

Så bare til opplysning til de som kan tenke seg denne, men som ikke er bevandret i Nokias MeeGo/Maemo satsing. N9 vil få minimalt med oppfølging fra Nokia, om noe i det hele tatt. Som en hacker-telefon er den ikke så verst, men i motsetning til N900 som har et åpent UI, er UI til N9 lukket, og når Nokia allerede har stoppet utvikling av MeeGo/Maemo så skal det mye til for at UI'et blir oppdatert (ikke dermed sagt at vi ikke får open source UI som kan bli like bra, men det er mye hvis, såfremt ifall).

 

N8 med Symbian Anna er nok et mye bedre valg for de som ikke er spesielt interessert i Linux, evt også den nye WP-telefonen (SeaRay) som kommer like etter N9, og som har identisk look. http://www.allaboutsymbian.com/news/item/13040_Nokias_first_Windows_Phone_cod.php

 

Personlig synes jeg N9 er imponerende, både hardware og OS. Men Telenorlåst, pris og null oppfølging fra Nokia gjør at jeg tenker meg om flere ganger. N900 har forresten først nå blitt skikkelig bra takket være open source communityen. Nokia sluttet å oppdatere den for over et år siden.

 

I det store og det hele betraktes N9 som en veldig sexy zombie http://www.digi.no/872467/n9-er-bare-en-veldig-sexy-zombie og dette går igjen i alle tech-fora.

 

UI'et derimot er ikke dødt. Nokia vil bruke det på sin nye smartphone satsing, men med et helt annet OS enn Linux. Dette blir en mer low end til mid end smartphone, mer som Bada. Blir sikkert superbra, og det kommer sikkert mer info til høsten. Men som sagt N9 er dead on arrival, så tenk dere om før dere punger ut.

Endret av sgiga
Lenke til kommentar

@sgiga: Det burde vel være en smal sak å benytte seg av MeeGo sine offisielle pakkebrønner for oppdatering av OS, og like enkelt å bytte til ett grensesnitt som aktivt utvikles (noe som er dømt å komme) hvis man på død og liv vil oppdatere grensesnittet.

 

MeeGo vil leve videre grunnet Intel uansett hva Nokia bestemmer seg for, så å kalle telefonen for en sexy zombie blir å dra strikken langt, selv om ja, Nokia sannsynligvis ikke vil gi denne telefonen like mye oppfølgning som eksempelvis N8...

Lenke til kommentar

@sgiga: Det burde vel være en smal sak å benytte seg av MeeGo sine offisielle pakkebrønner for oppdatering av OS, og like enkelt å bytte til ett grensesnitt som aktivt utvikles (noe som er dømt å komme) hvis man på død og liv vil oppdatere grensesnittet.

 

MeeGo vil leve videre grunnet Intel uansett hva Nokia bestemmer seg for, så å kalle telefonen for en sexy zombie blir å dra strikken langt, selv om ja, Nokia sannsynligvis ikke vil gi denne telefonen like mye oppfølgning som eksempelvis N8...

Teoretisk kunne man muligens tenke seg det, men i praksis er det ikke sånn det funker. N9 kjører ikke MeeGo, den kjører Maemo6 med Harmattan/MeeGo grensesnitt. MeeGo for ARM er ennå langt fra ferdig utviklet, og Nokia er helt ute. Utviklingen foregår på N900 av amatører (amatører i ordets rette forstand, det vil si ikke-betalte entusiaster). MeeGo for x86 er forsåvidt oppegående, men det er liten forskjell fra det og de tusenvis av andre Linux-distroer, det hjelper ikke ARM noe, og ikke N9. Grensesnittet i telefonen er helt lukket. Tidligere var det åpent, sånn som i N9. Alle driverne er lukket.

 

Det er ingenting som er dømt til å komme annet enn WP telefoner fra Nokia. Det er selvfølgelig mulig at en virkelig MeeGo blir tilgjengelig for N9 en gang i fremtiden, men innen den tiden har det kommet massevis av annet, også fra Nokia. Og det er like mye mulig at MeeGo blir tilgjengelig for Galaxy SII for eksempel, eller at Android blir tilgjengelig for N9 (Android er allerede tilgjengelig for N900, og har vært det i et års tid nå). Men alt dette er helt i det blå, egentlig bare spekulasjoner.

 

Så N9 er virkelig en levende zombie i ordets rette forstand, og det vil den fortsette å være med mindre Eflop får sparken og Nokia endrer kursen mht MeeGO/Maemo.

Lenke til kommentar

...

 

Slutt å tull. MeeGo er en fullverdig GNU/Linux-distro med støtte for ARM (dette står tilogmed på meego.com). Maemo6 + Moblin er jo også det som ER MeeGo, så her tror jeg du har misforstått litt...

 

At harmattan grensesnittet er proprietært er fullt mulig, men MeeGo i seg selv er helt og holdent åpent, og alle kildene jeg har sett sier at N9 er basert på MeeGo 1.2, så skjønner ikke helt hvor du har det ifra at N9 er basert på noe eldre?

Lenke til kommentar

Ta en titt på talk.maemo.org Dette er gammelt ogkjent. Maemo er debian-basert, MeeGo er RPM-basert. Nokia sluttet med MeeGo ivertfall for et halvt år siden.

 

Maemo6 og moblin har ingenting med hverandre å gjøre. Moblin er Intel sin gamle Linux og Maemo er Nokia sin. MeeGo er samarbeidet. Moblin og (intel)MeeGo er så og si identisk, bare en videreutvikling, mens (Nokia)MeeGo er helt nytt. Jeg har allerede installert det påmin N900, og det er langt fra klart til daglig bruk, og da mener jeg langt.

 

N9 kjører MeeGo/Harmattan. Dette er en hybrid med Maemo core og et Nokia-MeeGo interface. Nokia kaller det en MeeGo instance, men det er ikke MeeGo. Tanken er at hele UI og litt til skal (skulle) kunne brukes videre på en MeeGo core. Men altså, Nokia jobber ikke lenger med MeeGo, annet på papiret i beste fall.

 

Det er det jeg sa i utgangspunktet. Med mindre du er bevandret i Nokias Maemo/MeeGo satsing, så kul ned. N9 er supersexy og sikkert superbra, men den er død. Stein død, med mindre Nokia forandrer strategien. Det er en eneste grunn til at N9 eksisterer, og det er forpliktelser Nokia har ovenfor Intel. UI og Qt vil bli brukt videre på en ny platform (sansynligvis en videreutviklet S40), mens design og materialer og look brukes på WP.

Lenke til kommentar

N9 er arvtageren til N900 som igjen var arvtager til N800/N810.

N950, utviklermodellen for å skrive programmer for N9 - ligner nå mer på N900 synes jeg.

 

Ta en titt på talk.maemo.org Dette er gammelt ogkjent. Maemo er debian-basert, MeeGo er RPM-basert. Nokia sluttet med MeeGo ivertfall for et halvt år siden.

 

Maemo6 og moblin har ingenting med hverandre å gjøre. Moblin er Intel sin gamle Linux og Maemo er Nokia sin. MeeGo er samarbeidet. Moblin og (intel)MeeGo er så og si identisk, bare en videreutvikling, mens (Nokia)MeeGo er helt nytt. Jeg har allerede installert det påmin N900, og det er langt fra klart til daglig bruk, og da mener jeg langt.

 

N9 kjører MeeGo/Harmattan. Dette er en hybrid med Maemo core og et Nokia-MeeGo interface. Nokia kaller det en MeeGo instance, men det er ikke MeeGo. Tanken er at hele UI og litt til skal (skulle) kunne brukes videre på en MeeGo core. Men altså, Nokia jobber ikke lenger med MeeGo, annet på papiret i beste fall.

 

Det er det jeg sa i utgangspunktet. Med mindre du er bevandret i Nokias Maemo/MeeGo satsing, så kul ned.

Det er nytt for meg at Nokia skal ha videreutviklet Maemo parallelt med MeeGo og ikke bruker MeeGo i N9, du har vel kilde?

Lenke til kommentar

Jeg var veldig positivt instilt til N9 når den var et rykte og liknet mere på N950.

 

MeeGo virker som veien nokia burde gått slik de originalt planla, men den Muldvarpen Elop er jo fast bestemt på å skrape OS'et for WP7. Som er helt idiotisk når man sammenlikner OS'ene, og hva brukerfølelsen er i de forskjellige artikkelene rundt på nettet.

 

Symbian

+ lett å bruke for gamle symbian brukere

- for følelse av å være utdatert og tungvindt

 

Windows Phone 7

+ for xbox live, zune og enkel navigasjon i OS

- for å føles uferdig, lite brukervenlig ellers

 

MeeGo

+ god følelse i bruk, blanding mellom iOS og android, kan kjøre android apps

- dødsdømt av Elop, testversjoner har hengt seg i flere sekunder (tross alt beta)

Lenke til kommentar

Hvis du går på www.maemo.org og talk.maemo.org og søker så finner du det du leter etter. Men dette er "gammelt" nytt. Men sånn basis: MeeGo != Nokia. Nokia har støttet opp om MeeGo og har hatt et par folk der, men det er alt. MeeGo er et open source prosjekt. MeeGo kan lastes ned og installeres på N900.

 

MeeGo/Harmattan er hva N9 kjører, og det er IKKE den MeeGo'en som kan lastes ned og kjøres på N900, den har i prinsippet ingenting med den å gjøre. MeeGo/harmattan er videreutvikling av Maemo5, tidligere kalt Maemo6 med kodenavn Harmattan, men skiftet navn til MeeGo/harmattan da Nokia og Intel begyndte med MeeGo. De kaller den MeeGo/Harmattan da det er Harmattan (altså Maemo6) med "tilpasninger" til MeeGo. Nøyaktig hva disse tilpasningene er vet bare Nokia, men i utgangspunktet var det meningen at applikasjoner utviklet for MeeGo (MeeGo for N900) skulle virke med en enkel rekompilering (mulig også binærkompitabel) på MeeGo/Harmattan. Nokia har vært veldig diffus om dette, men prinsippielt skal N9 UI kunne brukes også på MeeGo for N900. Nå har det seg sånn at N9 UI er lukket, det er ikke open source, og det er ikke tilgjengelig, så det er umulig å sjekke om dette stemmer. Poenget for Nokia er at de har oppfylt kontrakten med Intel, og er ferdig med MeeGo.

 

MeeGo for N900 kan bli OK, men innen den tid er N900 håpløst foreldet. Men, den samme MeeGo kan prinsippielt også virke på N9. Problemet er nå at Nokia ikke lenger er der og hjelper til med jungelen av subsystemer og drivere, så det kommer aldri til å skje.

 

Men du kan også kikke på forskjellige fora, for eksempel engadget osv, så får du se i klartekst at Nokia er ferdig med MeeGo. Det er slutt. Elop har låst MeeGo ute og kastet nøklene. Eneste håpet er at Elop blir kjørt ned av en buss eller får sparken, men det ser ut for meg at toget har gått uansett. Nokia ligger nede med brukken rygg og klamrer seg til Microsoft.

Lenke til kommentar

Hvis du går på www.maemo.org og talk.maemo.org og søker så finner du det du leter etter. Men dette er "gammelt" nytt. Men sånn basis: MeeGo != Nokia. Nokia har støttet opp om MeeGo og har hatt et par folk der, men det er alt. MeeGo er et open source prosjekt. MeeGo kan lastes ned og installeres på N900.

 

MeeGo/Harmattan er hva N9 kjører, og det er IKKE den MeeGo'en som kan lastes ned og kjøres på N900, den har i prinsippet ingenting med den å gjøre. MeeGo/harmattan er videreutvikling av Maemo5, tidligere kalt Maemo6 med kodenavn Harmattan, men skiftet navn til MeeGo/harmattan da Nokia og Intel begyndte med MeeGo. De kaller den MeeGo/Harmattan da det er Harmattan (altså Maemo6) med "tilpasninger" til MeeGo. Nøyaktig hva disse tilpasningene er vet bare Nokia, men i utgangspunktet var det meningen at applikasjoner utviklet for MeeGo (MeeGo for N900) skulle virke med en enkel rekompilering (mulig også binærkompitabel) på MeeGo/Harmattan. Nokia har vært veldig diffus om dette, men prinsippielt skal N9 UI kunne brukes også på MeeGo for N900. Nå har det seg sånn at N9 UI er lukket, det er ikke open source, og det er ikke tilgjengelig, så det er umulig å sjekke om dette stemmer. Poenget for Nokia er at de har oppfylt kontrakten med Intel, og er ferdig med MeeGo.

 

MeeGo for N900 kan bli OK, men innen den tid er N900 håpløst foreldet. Men, den samme MeeGo kan prinsippielt også virke på N9. Problemet er nå at Nokia ikke lenger er der og hjelper til med jungelen av subsystemer og drivere, så det kommer aldri til å skje.

 

Men du kan også kikke på forskjellige fora, for eksempel engadget osv, så får du se i klartekst at Nokia er ferdig med MeeGo. Det er slutt. Elop har låst MeeGo ute og kastet nøklene. Eneste håpet er at Elop blir kjørt ned av en buss eller får sparken, men det ser ut for meg at toget har gått uansett. Nokia ligger nede med brukken rygg og klamrer seg til Microsoft.

I følge det jeg kom over med litt leting på talk.maemo.org er Harmatten API kompatibel med MeeGo 1.2.

Nokia is working on the release of a product this year, expected to raise the interest of the MeeGo community. It comes with an OS codenamed Harmattan that is API compatible with MeeGo 1.2.

 

Det er nok rett som du sier at N9 ikke bruker MeeGo, og det overnevnte betyr at MeeGo-programmer vil kjøre på Nokia N9. For sluttbrukeren har det ikke noen praktisk betydning at N9 kjører på Harmatten, men det er synd at Nokia ikke klarer å slippe ett eneste MeeGo-produkt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og, plast er plast, men tydeligvis ikke når Nokia bruker det. Da er det superfantastisk, og frest ut av et stykke??
Really?
:mrgreen:

Polycarbonate. It's a Nokia's secret weapon. In the press-release, the company emphasizes the better signal reception, creating an impression that this material was designed especially for N9. There are some "Maemo developers", calling themselves "professionals", who claim this is not plastic, it's a special material. Sorry, but have to disappoint many people – it is used in a great number of phones, a pretty standard plastic we can see in both expensive and cheap models

:D

Endret av newnick
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen andre mobilprodusenter som har planer om å levere mobiler med MeeGo? Jeg ønsker ikke å kjøpe en mobil fra et selskap som ikke ønsker å følge opp plattformen.

 

Om ikke, noen som vet om en eller annen løsning for å få denne med noe annet enn Telenor? Jeg liker ikke å kjøpe mobiler som er "låst" til en leverandør, her Telenor, med iPhone var det Netcom.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...