Gå til innhold

Nokia lanserer flaggskip med MeeGo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor har du sett sånn design før, newnick?

 

Hva Meego kan som ikke iOS kan: multitaske skikkelig pluss alt som man må jailbreake iOS for å få lov til.

 

Som ikke Android kan: alt som krever et fullvoksent GNU/Linux userspace. Androids userspace er utrolig primitivt og lite tilgjengelig.

 

Og hvorfor i all verden skulle en Meego-telefon bety slutten på noe som helst for Nokia, verdens største mobilprodusent, når de er i ferd med å gå over til Windows-plattformen? Du må være passe dum.

Lenke til kommentar

Er dette mobilen som får Nokia med i gamet igjen? Ser spennende ut iallefall. Skjermstørrelsen er akkurat passe og den har etter alt å dømme en god skjerm. Meego har jeg ingen erfaring med, så det kan være det som avgjør om folk vil kjøpe telefonen. "Skrytevideoen" minner veldig om en fra Apple, spesielt måten mobilen vises fram på og de barnslige rytmene i videoen. Kanskje var dette noe Apple måtte tillate Nokia for å løse den rettstvisten de hadde?

Lenke til kommentar
Likte maskinvaren – et nydelig stykke design. Nokia har alltid vært gode på hardware-fronten, men dessverre lidt av dårlig software. Men synd denne utstyres med MeeGo fremfor Windows Phone 7 Mango. Spesielt mtp. at 1) MeeGo er allerede dødt. Nokia ga vel opp MeeGo etter de innførte samarbeidet med Microsoft; 2) Windows Phone er å foretrekke på lang sikt: blant annet en lysere fremtid og bedre apps-støtte.

Windows Phone 7 er ikke spesielt populært, og dette ser mye mer spennende ut enn WP. Det eneste problemet er at Nokia har vært dumme nok til å satse på WP7. Med denne telefonen kan det se ut som det var en stor feil.

 

Gammel mskinvare, design vi har sett før og hva kan meego gjøre som ikke android eller ios kan? Tror dette blir flopp... Og en dyr flopp... Siste vi har sett fra Nokia?

Hva kan Android gjøre som ikke andre kan? Hva kan iOS gjøre som ikke andre kan?

 

Det er et håpløst argument du kommer med der. Hvorfor skal vi ha Volvo når vi har Ford? Hvorfor skal vi ha ulike modeller og merker i det hele tatt? Hva skal vi med valgfrihet?

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skulle folk velge denne istedet for en hypermoderne to kjærners android? Userspace? Jaha? Du må nesten være litt mer presis. Nei, gammelt utdatert maskinvare i nok en innpakning. Syns dette minner om begynnelsen på slutten, for nokiafolket blir bare færre og færre. Hvis nokia skal overleve, tror jeg de må krype til korset å putte android i sine telefoner.

Lenke til kommentar

Dersom operativsystemet (og generell programvare) kjører mer effektivt enn på Android gjør det jo ikke noe om maskinvaren ikke er på høyde med de andre toppmodellene. Selv om jeg tror jeg foretrekker Android fremfor iOS og WP7 er det fortsatt betydelige svakheter der, og konkurranse har sjelden skadet forbrukeren. Det er jo også litt kult at fonen kjører en skikkelig Linux-distro. Jeg kommer til å følge med fremover, iallefall.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk kaller Meego dødt? Maemo sammfunnet er jo i fortsatt vekst og apps som kjører på Maemo 5 vil jo kunne kjøre på Meego. Intel og mange andre drifter videre på Meego :p

 

Synd at det ikke er tastatur... Sku gjerne likt å få tak på en n950 for jeg elsket min Nokia N900. Virker som de prøver å rette seg mer mot massene nå med Meego sitt design, men jeg er bekymret for at jeg vil føle det blir for lite n900 feeling :p

Men som det er i Linux verden så tar det væl ikke lange tia før jeg kan få N9 til å ligne mer på N900.

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Å, det kommer nok flere meego telefoner. Bare ikke fra Nokia. Mener å huske at LG kommer til å lansere Meego telefoner, men da sannsynligvis ikke med Harmattan grensesnittet som er Nokia-utviklet...

 

Meego er kort og godt genialt. Her har man ett operativsystem som er utviklet for å være like lett å bruke som Android/iOS, men som har like mye frihet som en fullverdig Linux-distro... Gjør meg trist at Nokia har valgt å satse på WP7 istedenfor...

Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager skulle folk velge denne istedet for en hypermoderne to kjærners android? Userspace? Jaha? Du må nesten være litt mer presis. Nei, gammelt utdatert maskinvare i nok en innpakning. Syns dette minner om begynnelsen på slutten, for nokiafolket blir bare færre og færre. Hvis nokia skal overleve, tror jeg de må krype til korset å putte android i sine telefoner.

Hvorfor skulle folk velge noe annet enn det du personlig foretrekker? Nei si det du... Valgfrihet er som kjent bare tull, ikke sant?

Lenke til kommentar

Endelig så kommer det en nokia jeg kunne ha tenkt meg, etter å ha sitti å ventet med min trofaste n95 8gb.

Enda mer interessert ble jeg når jeg så denne lille sniktitten i fra Itavisen: http://www.itavisen.no/872492/se-saa-stilig

 

Skjermen ser jo bare helt nydelig ut og ser ut som noe av det bedre som er ute på markedet.

 

"Herlig skjerm

Skjermen er 3.9 tommer stor og bruker AMOLED-teknologi, så sortnivået og fargegjengivelsen er imponerende. Nokia har også tettet til avstanden mellom glasset og selve displayet, slik at det fremstår som om menyene er nesten klistret til skjermen. Det er veldig stilig."

 

 

Om ikke ikke prosessoren er 2 kjerner og "top of the line", så har jo strengt tatt dette ikke så mye å si om mobilen er rask, ikke lugger og utfører det den er skapt til.

Lenke til kommentar
Likte maskinvaren – et nydelig stykke design. Nokia har alltid vært gode på hardware-fronten, men dessverre lidt av dårlig software. Men synd denne utstyres med MeeGo fremfor Windows Phone 7 Mango. Spesielt mtp. at 1) MeeGo er allerede dødt. Nokia ga vel opp MeeGo etter de innførte samarbeidet med Microsoft; 2) Windows Phone er å foretrekke på lang sikt: blant annet en lysere fremtid og bedre apps-støtte.

Windows Phone 7 er ikke spesielt populært, og dette ser mye mer spennende ut enn WP. Det eneste problemet er at Nokia har vært dumme nok til å satse på WP7. Med denne telefonen kan det se ut som det var en stor feil.

Nå er ikke akuratt Windows Phone 7 lanser i noen spessielt stor skala utenfor USA enda.

 

Tror nok det er et mye tryggere valg for Nokia å satse på WP7 enn på MeeGo.

Lenke til kommentar

Vel jeg har ikke så mye peiling på linux, men har forstått det slik at android er linux, ikke noe kvasilinux som noen påstår. Så vi har allerede linux på mobilen, og tilogmed med et hypermoderne UI, så hva Meego skulle tilføre skjønner jeg ikke. Ikke annet enn forvirring og mer uoversiktlig for forbrukerne. Nokia kunne da for pokker laget sitt eget UI oppå android, og så heller satset litt på maskinvare, så kanskje de kunne klart å henge med i utviklingen. Heldigvis er symbian dødt. Ser tilbake på tiden da Nokia lanserte flaggskip etter flaggskip med SW som var allt annet en bugfri. Men diverse medier overså glatt problemene og hyllet telefonene som om de skulle være en gave fra Gud. Heldigvis kom Apple på banene og viste pressen hvordan et telefon UI skulle være. Og så kom Google. Nå kommer også microsoft etter, men det tok jaggu sin tid. Meego? Nei, det må være for spesielt interesserte...

Lenke til kommentar

@newnick: Android benytter seg av Linux-kjernen ja, men der stopper egentlig likhetene med en typisk Linux-distribusjon ala Ubuntu. Meego ER en fullstendig Linux-distribusjon (og er også lagd for å kjøre på desktop/laptop), med de samme verktøyene som benyttes i vanlige Linux-distribusjoner idag.

 

Det vil si at du faktisk kan benytte deg av programmer som er laget for vanlige Linux-systemer som eksempelvis LibreOffice og Terminal, uten at det må lages en egen mobil-versjon av dette (selv om det sikkert ikke er så dumt i mange tilfeller)... Krever selvfølgelig at programmet støttes på prosessor-arktitekturen da, men det trur jeg er tilfellet med de fleste programmer... Betyr også at du kan benytte deg av vanlige pakkebrønner (RPM baserte) for installasjon av programvaren DU vil ha innstallert, slik at du ikke er låst til Android Market eller tilsvarende for å få installert programvare.

 

For tunge Linux-brukere er derfor Meego ett genialt mobil-os, og for utviklere så er det også et stort pluss å utvikle med C++/python/Qt fremfor Java (kommer selvfølgelig ann på preferanser). Personlig ELSKET jeg Maemo (forløperen), og synes det er forferdelig synd at Nokia ikke satser hardere på Meego, spesielt når jeg ser en så fantastisk telefon som N9... jaja.

 

Du glemmer også WebOS, som også er Linux-basert og er ett utrolig lekert og gjennomført OS...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1308840152' post='17941474']
Likte maskinvaren – et nydelig stykke design. Nokia har alltid vært gode på hardware-fronten, men dessverre lidt av dårlig software. Men synd denne utstyres med MeeGo fremfor Windows Phone 7 Mango. Spesielt mtp. at 1) MeeGo er allerede dødt. Nokia ga vel opp MeeGo etter de innførte samarbeidet med Microsoft; 2) Windows Phone er å foretrekke på lang sikt: blant annet en lysere fremtid og bedre apps-støtte.

Windows Phone 7 er ikke spesielt populært, og dette ser mye mer spennende ut enn WP. Det eneste problemet er at Nokia har vært dumme nok til å satse på WP7. Med denne telefonen kan det se ut som det var en stor feil.

Nå er ikke akuratt Windows Phone 7 lanser i noen spessielt stor skala utenfor USA enda.

 

Tror nok det er et mye tryggere valg for Nokia å satse på WP7 enn på MeeGo.

Windows Phone 7 har jo floppet. Hvorfor satse på et operativsystem som folk ikke ønsker å kjøpe?

 

Vel jeg har ikke så mye peiling på linux, men har forstått det slik at android er linux, ikke noe kvasilinux som noen påstår. Så vi har allerede linux på mobilen, og tilogmed med et hypermoderne UI, så hva Meego skulle tilføre skjønner jeg ikke. Ikke annet enn forvirring og mer uoversiktlig for forbrukerne. Nokia kunne da for pokker laget sitt eget UI oppå android, og så heller satset litt på maskinvare, så kanskje de kunne klart å henge med i utviklingen. Heldigvis er symbian dødt. Ser tilbake på tiden da Nokia lanserte flaggskip etter flaggskip med SW som var allt annet en bugfri. Men diverse medier overså glatt problemene og hyllet telefonene som om de skulle være en gave fra Gud. Heldigvis kom Apple på banene og viste pressen hvordan et telefon UI skulle være. Og så kom Google. Nå kommer også microsoft etter, men det tok jaggu sin tid. Meego? Nei, det må være for spesielt interesserte...

Android er ikke ren Linux. Det er vel mer en Linux-kjerne med noe Java-lignende greier for alt du ser på skjermen.

 

Hvorfor rakker du ned på MeeGo, men tydeligvis hyller du Microsoft som tross alt hadde elendige Windows Mobile før de prøvde seg på WP7-floppen?

 

Hvorfor er det galt at det blir mer valgfrihet i markedet?

Lenke til kommentar
Endelig så kommer det en nokia jeg kunne ha tenkt meg, etter å ha sitti å ventet med min trofaste n95 8gb.

Enda mer interessert ble jeg når jeg så denne lille sniktitten i fra Itavisen: http://www.itavisen.no/872492/se-saa-stilig

 

Skjermen ser jo bare helt nydelig ut og ser ut som noe av det bedre som er ute på markedet.

 

"Herlig skjerm

Skjermen er 3.9 tommer stor og bruker AMOLED-teknologi, så sortnivået og fargegjengivelsen er imponerende. Nokia har også tettet til avstanden mellom glasset og selve displayet, slik at det fremstår som om menyene er nesten klistret til skjermen. Det er veldig stilig."

 

 

Om ikke ikke prosessoren er 2 kjerner og "top of the line", så har jo strengt tatt dette ikke så mye å si om mobilen er rask, ikke lugger og utfører det den er skapt til.

Sitat: "selger N9 bra, kommer det kanskje flere MeeGo-mobiler"

 

Så får vi se...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...