Gå til innhold

Bredbånd på hytte, best invistering


Anbefalte innlegg

Alternativene:

 

Mobil bredbånd, ADSL. (Vi snakker om mist 3 PCer på en hytte).

 

Hva ville dere gått for her? La oss si hytte, bruker man ca i sommerferien, påsken, høstferie og andre dager som går under vanlig felles ferie. (ca 1 uke) pluss 4 uker sommerferie.

 

Nå kan jeg si jeg er bredbåndbruker så jeg ville foretrekke internett gjennom kabel.

 

Men problemet er at jeg kjenner ingen ADSL/VDSL levrandører som tilbyr bredbånd hastighet som inkluderer hytte. Altså hvis man har f.eks ADSL hjemme og på hytten kan man bare ta med seg bredbånd modemet til en annen plass. Uten å tegne nytt avtale?

 

Vet noen om det er mulig? Eller noen internet levrandører tilbyr noe slik?

Har begge stedene ferdig oppkoblet VDSL/ADSL eller coaks linje ser jeg ikke noe problem for det skulle være mulig, hvis bor sammen med familje som vil kjøpe hytte og har hus.

 

Siden foreldene mine ser etter en hytte, og vi ville foretrekke å hatt en internetlevrandør som er fleksibel slik.

 

Siden det å tegne 2 bredbånd avtale (Mobilbredbånd + bredbånd) blir en dyr invistering.

Særlig om man er kun kanskje 3 måneder maks på hytten, blir det fort penger ekstra å betale.

 

RiksTV tilbyr noe lingende, på TV, altså betaler man tvlisens derfra kan man få noen tvkanaler på hytte uten å betale, så jeg ser ikke hvorfor det tilbudet ikke skulle være mulig på hytte heller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ca ut hvor rask bredbånd som tilbyrs.

 

Bredbånd 5 3/0,4 Mbit/s (ADSL) til ca 300 kr måned.

Da tror jeg mobilt bredbånd er bedre? Eller minstefall mere stabilt.

 

Har ikke 3g bredbånd ca 1,5 mbit nedlastinghastighet? Aner ikke opp, men er lite.

 

Hva tror du om den under?

 

http://www.amobil.no/artikler/dovado_umr_traadlos_ruter/70360

 

Finnes det noen bedre?

Lenke til kommentar

Stabilt og stabilt. Vi snakker om lavest mulig hastighet på en overbefolket teknologi. Dvs både når det gjelder ADSL og mobilt bredbånd. Ingen av de er gunstige, men begge fungerer som ei "ferielinje". Eg ville ikke forventet å kunne streame DVD/BR samlingen sin på hytta fra hjemmeserveren. Men til været, mail, sosiale medier, sjekk av attraksjoner, ruteplanlegging osv fungerer det ypperlig.

 

Når det gjelder routeren du linker til har eg ingen erfaring med den. Hadde eg vært i samme situasjon ville eg lagd meg en billig router av gammel maskinvare, installert pfSense og plugget et USB 3G modem i den.

Lenke til kommentar

Når jeg snakker om stabilitet, mener jeg at det siste jeg ønsker er å ødlegge sommerfeien ved å kjøpe mobilbredbånd som viser seg å være like stabilt som wireless A standarden, der 50% av dagen får man "Begrenset eller ingen internetforbindelse" på grunn av f.eks regnvær eller fjell.

 

Selv om man skulle ha 14 dagers åpen kjøp, eller vurdert 10 meter antenne løser det ikke problemet.

 

Har du erfaringer her?

 

At man fint kan surfe/laste ned små ting bør gå.

Lenke til kommentar

Eg reiste fra sørlandet til vestlandet med telt i fjor sommer og brukte da mobilt bredbånd fra Netcom. Fungerte utmerket det til de behovene man har på ferie. I år går turen til Sverige, med samme telt men muligens Telenor som mobilt bredbånd. Tror eg husker en rasteplass uten dekning, ellers var det kontakt dog med varierende hastighet alt etter hvilke nett eg var tilkoblet. Siden du har fast hytte vil det være en relativt smal sak å sjekke dekning i forkant.

 

Det med åpent kjøp bør du sjekke før du kjøper noe. Ingen fysiske butikker er pålagt å tilby angrerett/åpent kjøp og de som gjør det har som regel gjort et unntak for mobiltelefonprodukter og abonnementer. På nettbutikker har du 14 dagers angrerett, med kriterier satt i Lov om angrerett.

Lenke til kommentar

Har du erfaringer med å bruke mobiltelefon som mobilbredbånd?

 

Siden så sant mobilen har USB, burde det fysisk være mulig fordi det er samme som lever internett, men problemet da blir vel at man ikke kan ringe eller motta samtaler hvis man bruker internett fra pc.

 

De fleste mobiler i dag burde støtte 3g, noen støtter 4g som er nok begrenset med området man kan få 4g hastighet.

Lenke til kommentar

De fleste smartphones kan fungere som mobilmodem, og kan deles via USB (raskt) eller blåtann (tregt men ingen kabler).

 

Flere og flere kan også fungere som Wi-Fi-rutere (med relativt høyt batteriforbruk).

 

Har selv bra erfaring med dette, men det er jo begrenset med antenne-tilkoblingsmuligheter på de fleste telefoner, og jeg vil jo gjerne kunne ringe og bruke datamaskin samtidig uten USB-kabler og skrot hengende på telefonen. Blåtann er for tregt i praksis. Synes derfor det er greit med en "dongle" tilknyttet et ekstra SIM-kort tilknyttet hovedabonnementet mitt.

 

Men ingen mobiler i salg i Norge støtter det som i Norge kalles "4G" (altså LTE 2600). LTE-nettet til Telia er heller ikke åpent for voice-trafikk. LTE 2600 støttes av USB-modem, intet annet per i dag. Det endres vel snart, men enn så lenge kan du ikke hevde at noen mobiler støtter "4G".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ingen mobiler i salg i Norge støtter det som i Norge kalles "4G" (altså LTE 2600). LTE-nettet til Telia er heller ikke åpent for voice-trafikk. LTE 2600 støttes av USB-modem, intet annet per i dag. Det endres vel snart, men enn så lenge kan du ikke hevde at noen mobiler støtter "4G".

http://www.amobil.no/artikler/htc_lanserer_max_4g/58031

 

http://www.mobilen.no/artikler/htc_kommer_med_4g-mobil/89020

 

Ser ut som denne vil selges for rundt 8000 kr.

Nå er det dyr mobil, så jeg tviler på det er verdt prisen.

 

Muligens noe å finne i sverige til billigere pris.

 

Den frister meg å kjøpe ny mobil, men jeg tror jeg venter til prisen går mot 5000 kr med kontant kort telefon. Og trolig nok kun i oslo man får glede av disse telefonene.

 

Så jeg syns man ikke burde kjøpe disse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hmmmm....postingen din handler om bredbånd på hytta i Norge, og da er vel Amerikanske telefoner relativt irrelevant? :)

 

Gjentar det jeg skrev: Ingen mobiler i salg i Norge støtter "4G".

 

LTE i USA benytter andre frekvenser enn LTE i Norge

 

Du kan kjøpe en slik, men den vil ikke fungere her i landet.

 

Klart det kommer LTE-telefoner på 2,6 GHz-båndet i Norden om en stund, men det finnes altså ikke per i dag. Kanskje iPhone 5 vil støtte for dette, hva vet jeg. Men nettet må først åpnes for voice-trafikk da. :)

 

LTE-mutibåndstelefoner som kan brukes på tvers av kontinentene er nok fremdeles en tid unna, selv om det også er en naturlig utvikling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du sett på ICE sitt Uke tilbud? Da betaler du bare for de ukene du bruker. Koster 175 pr. påbegynte uke. Eneste negative er da at du må kjøpe USB-modem eller router. Dette er en løsning som fungerer mange steder, og om du har svakt signal kan du bare kjøpe en antenne du monterer på veggen. Sjekk dekningskartet.

 

Om du har 3G dekning (MEGET tvilsomt på en hytte) kan du jo som flere andre her sier bruke mobilen som modem. Pleier jeg å gjøre, og da bestiller jeg bare Mobilt brebåndsabonnement som tjeneste på abonnementet jeg allerede har i de ukene jeg trenger det.

 

Sjekk dekningskart og se om du har dekning. ADSL er det bare å glemme på hytter.

Lenke til kommentar

Hvor har du hytte? Telenor har jo nylig kommet med en ny abonnementsportefølje. 39 kr mnd som fastpris, og man betaler pr MB man bruker. Da kan du velge å kjøpe en router i stedet for en USB-dongle. Med routeren kan man være inntil 4 enheter tilkoblet samtidig. Men anbefaler at du sjekker dekningskartet her før man kjøper.

 

 

Mvh Faller

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...