Gå til innhold

Konsekvenser for Tyskland i etterkrigstida!


Xenon1337

Anbefalte innlegg

Kom i dag opp i eksamen i historie (vgs)og har som problemstilling: "Hva ble konsekvensene for Tyskland etter 2. verdenskrig?"

 

Hva er deres tanker rundt dette? skal helst drøfte ordentlig og få med mange faktorer.

Hva vil dere si er de viktigste konsekvensene for Tyskland?

 

Læreren min nevnte også den kalde krigen i den sammenhengen, men jeg vet ikke hva han mente med det. Er det noen som kan utdype det også?

 

Mamoz ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktigste konsekvens: Tyskland ble delt. Delingen kom som en konsekvens av hvordan de allierte delte opp landet i administrative soner etter at Tyskland kapitulerte. USA, Storbritania, Frankrike og Sovjet administerte hver sin sone. De tre sonene vestmaktene administerte ble til det vi kjente som Vest-Tyskland, mens den Sovjetiske ble Øst-Tyskland. Berlin (som ligger i det tidligere Øst-Tyskland) ble delt på samme måte. Vest-Tyskland ble vestlig orientert, demokratisert og en del av NATO, mens Øst-Tyskland ble orientert mot Sovjet, underlagt sosialistisk styre og en del av Østblokklandene og Warzawapakten (Sovjets svar på NATO).

 

Edit: Kan legge til at Vest-Tyskland tok del i den store velstandsøkningen som kom utover 50- og 60-tallet i vesten, mens Øst-Tyskland ble rammet av de samme problemene som resten av Østblokklandene. Dette skillet i velstand mellom øst og vest er noe som fortsatt preger Tyskland til en viss grad.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Jeg håper du ikke sitter å skriver den nå?

 

Men jeg skal gi deg noen stikkord.

 

"Delingen" av Tyskland i okkupasjonssoner

Tapet av Schlesien og Øst Preussen, samt etableringen av Oder - Neisse linjen.

Avvæpningen av tyskland og avviklingen av tysk krigsindustri.

 

Med den kalde krigen antar jeg at han vil du skal skrive om Berlin blokaden i 1948/49, samt opprettelsen av Forbundsrepublikken og Den demokratiske republikken. Det siste vil etter min mening være noe søkt, siden det er en konsekvens av utviklingen i den kalde krigen og ikke en direkte følge av andre verdenskrig.

 

Lykke til

 

Henning

Lenke til kommentar
Edit: Kan legge til at Vest-Tyskland tok del i den store velstandsøkningen som kom utover 50- og 60-tallet i vesten, mens Øst-Tyskland ble rammet av de samme problemene som resten av Østblokklandene. Dette skillet i velstand mellom øst og vest er noe som fortsatt preger Tyskland til en viss grad.

 

Østblokka hadde også gyldne tider i etterkrigstida.

Lenke til kommentar

takk takk :)

 

Noen som vet om det er noen forskjeller mellom gamle øst og vest, i dag??? :)

 

Nei, sitter ikke å skriver den nå :)

Fant ut at jeg trengte litt mer bakgrunnsinfo først :)

 

 

Jeg håper du ikke sitter å skriver den nå?

 

Men jeg skal gi deg noen stikkord.

 

"Delingen" av Tyskland i okkupasjonssoner

Tapet av Schlesien og Øst Preussen, samt etableringen av Oder - Neisse linjen.

Avvæpningen av tyskland og avviklingen av tysk krigsindustri.

 

Med den kalde krigen antar jeg at han vil du skal skrive om Berlin blokaden i 1948/49, samt opprettelsen av Forbundsrepublikken og Den demokratiske republikken. Det siste vil etter min mening være noe søkt, siden det er en konsekvens av utviklingen i den kalde krigen og ikke en direkte følge av andre verdenskrig.

 

Lykke til

 

Henning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...