Eloquent Skrevet 12. juni 2011 Skrevet 12. juni 2011 (endret) Hei, jeg fikk på torsdag vite at jeg har kommet opp i matematikk R2 muntlig, som var det siste jeg ville bli trekt opp i siden jeg ikke har gjort en spesielt god innsats i år. Temaet mitt er "Årstidsvariasjoner" og jeg skal flette inn følgende kompetansemål: - omforme trigonometriske uttrykk av typen a sin kx + b cos kx, og bruke dem til å modellere periodiske fenomener - formulere en matematisk modell ved hjelp av sentrale funksjoner på grunnlag av observerte data, bearbeide modellen og drøfte resultat og framgangsmåte - derivere sentrale funksjoner og bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte slike funksjoner - forenkle og løse lineære og kvadratiske likninger i trigonometriske uttrykk ved å bruke sammenhenger mellom de trigonometriske funksjonene Jeg for min del har veldig liten anelse om hvordan jeg skal flette inn gitte kompetansemål i årstidsvariasjoner. Har ærlig talt ingen aning, noe som gjør meg fryktelig nervøs da muntligeksamenen min er om bare 3 dager. Setter umåtelig stor pris på all hjelp jeg kan få! Takk på forhånd. Endret 12. juni 2011 av Eloquent
logaritmemannen Skrevet 12. juni 2011 Skrevet 12. juni 2011 - omforme trigonometriske uttrykk av typen a sin kx + b cos kx, og bruke dem til å modellere periodiske fenomener Bruk en sinus- og cosinus-funksjon som du gjør om til sin-funksjon. - derivere sentrale funksjoner og bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte slike funksjoner Finne toppunkter og bunnpunkter? Årstidsvariasjoner kan for eksempel handle om forskjell i temperatur til forskjellige tidspunkt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå