Gå til innhold

Eksperiment: Hvor mye kan jeg forandre på 21 dager?


Anbefalte innlegg

God kveld folkens, da har jeg bestemt meg for å prøve et lite eksperiment. Jeg skal altså prøve å endre min fysikk så mye jeg kan på 21 dager.

 

Litt om meg:

20 år gammel gutt, ca 190cm høy vekt ukjent men har blitt rimelig spinkel og tynn de siste månedene, har ikke hatt matlyst pga sykdom og har ikke trent på omlag 5 måneder.

Jeg har kanskje fått i lag omtrent 1200kalorier per dag noen dager ikke det engang, spiser 1-2 måltider om dagen osv, noe jeg vet er veldig skadelig, men det har skjedd mye i det siste. Spinkel og tynn men magefette henger fortsatt.

 

Målet mitt de neste 21 dagene er å gå opp så mye jeg overhode kan i muskelmasse, ikke fett.

Skal også holde meg unna ALL junk de neste 21 dagene.

 

Treningsplan:

 

Skal trene hver dag de neste 21 dagene, dag x hele overkropp, dag y kondisjon og underkropp. Altså dag 1 = x dag 2= y dag 3 =x osv osv dere skjønner tegninga.

 

Matplan:

 

kl 10.00 2x skiver med speilegg, 1x boks tunfisk, 2 glass skummet.

 

Rett før trening: 5x kapsler med bcaa

kl 13.00 Trening

 

Rett etter trening: 1x proteinshake, 1xbanan

 

kl: 16.00 Kylling, tunfisk, og annen proteinrik mat.

 

19.00 1x proteinshake, tunfisk

 

22.00 Noe småting før leggetid.

 

Skal Også sies at jeg skal starte med en kreatinkur imorgen, kreatin mono og skal drikke rundt 3-4l vann om dagen. Skal også spise 2 epler per dag.

 

Så har folka noen tro på litt forandring her eller? Putter kanskje opp et før og etter bilde om dt er noe forandring å vise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva du veier, men i mine øyne så spiser du som at du skal ned i vekt og ikke opp. Eneste karbohydratene du har er en banan, to skiver og noen epler (forutsatt at du faktisk har skrevet nøykatig det du spiser).

 

 

Ja kanskje det virker litt lite men jeg vil ikke bli feit heller rett før badesesongen. Kreatinet skal gjøre den største forskjellen, fyller musklene opp med vann slik at de vokser, selv om det ikke er permament, så vil kreatinet gjøre slik at musklene vokser intill jeg slutter med kreatin, og i tillegg til kreatinet spiser jeg sunt.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva du veier, men i mine øyne så spiser du som at du skal ned i vekt og ikke opp. Eneste karbohydratene du har er en banan, to skiver og noen epler (forutsatt at du faktisk har skrevet nøykatig det du spiser).

Er karbohydrater i melk også (ca 10%) :p, og i mange proteinshakepulverblandinger.

 

Kan godt hende det også blir noen karbohydrater i det som han betegner som "annen proteinrik mat".

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Hvis du vil gå opp i muskelmasse må du spise mer! For å øke i vekt du få i deg flere kalorier enn du forbrenner. Slik kostholdet ditt er nå ser det som Discipline påpekte ut som om du prøver å gå ned i vekt, og ikke opp. Hvorfor drikker du skummet melk? Helmelk er et mye bedre valg om du vil gå opp i vekt.

 

For å svare på spørsmålet ditt: jeg har tro på forandring, men ikke noen stor forandring. Det er veldig begrenset hva man kan oppnå på 21 dager, spesielt om målet ditt er å bygge muskelmasse. Det er lettere å oppnå drastiske resultater på kort tid når det kommer til nedgang i vekt. Hva har du tenkt å gjøre etter de 21 dagene? Har du planer om å legge om til en sunnere livsstil også etter dette?

Lenke til kommentar

Ja kanskje det virker litt lite men jeg vil ikke bli feit heller rett før badesesongen. Kreatinet skal gjøre den største forskjellen, fyller musklene opp med vann slik at de vokser, selv om det ikke er permament, så vil kreatinet gjøre slik at musklene vokser intill jeg slutter med kreatin, og i tillegg til kreatinet spiser jeg sunt.

Du kommer ikke til å bli feit. Hva er du redd for? At du skal gå fra å være spinkel til fleskberg på 21 dager? Slik du beskriver deg selv så snur du ikke akkurat så mange hoder nå, og du kommer ikke til å bli så tjukk på 3 uker at du gjør det da heller.

 

Kreatin utgjør ingen stor forskjell. Ja, det fyller muskulaturen opp, men den vokser ikke av den grunn. Trening og kosthold er 99,9%, mens kreatin hjelper på med den siste promillen. Hvis du vil bygge mest mulig muskelmasse på 21 dager må du legge opp kosthold og trening som tillater deg nettopp det, altså spise mer, løfte mer og løpe mindre

 

En annen ting er forventningene dine. 21 dager er ingenting i den store sammenhengen. Du kommer til å bli veldig skuffet etter 3 uker, fordi man forventer alltid større progresjon enn man får, og 21 dager er ikke mye å oppnå store økninger på. Markante kroppsforandringer tar flere år. 21 dager er bare en kortsiktig løsning på en permanent utfordring, og det funker skjeldent. Gjør trening og kosthold til noe du praktiserer daglig, og etter en lengre periode vil du se forandringene du er ute etter.

 

ja sant, det er jo karbs i kylling tunfisk proteinshakes osv

Nei, det er ikke karbs i kylling, tunfisk og proteinshakes, forutenom små spormengder. De 10 g med karbohydrat du får fra det betyr ingenting i denne sammenhengen uansett. Du trenger sikkert 300 g til for å vokse, alt etter vekt og aktivitetsnivå.

Endret av Discipline
  • Liker 3
Lenke til kommentar

ja sant, det er jo karbs i kylling tunfisk proteinshakes osv

Karbs i tunfisk og kylling? :ph34r:

I proteinshakes er det vel en til to prosent karbo, men i kylling og tunfisk er det NULL...

 

 

Trådstarter, gå hit og se hvor mye du må spise for å gå henholdsvis opp og ned i vekt/muskelmasse/fettprosent...

Lenke til kommentar

Restitusjon er like viktig som sjølve treninga, kvar dag kan fort bli for mykje. Er du tynn så ser eg ikkje behovet for å trene kondisjon på dette tidspunktet, det betyr berre at du må ete meir.

 

Du vil knapt merke noko som helst på tre veker, muskelbygging er ein prosess som tar månader og år. Du kan sikkert legge på deg nokre kilo i denne perioden, men feit blir du ikkje, og du får ikkje store musklar heller.

 

Dietten du har satt opp er heller ikkje store greiene, du må få i deg meir mat enn det der.

 

Det står heller ingenting om kva du skal trene og korleis. Om du ikkje har trent før bør du bruke dei første vekene på å terpe teknikk, men samtidig ha ein progresjon. Riktig antal repetisjonar og sett er viktig i forhold til muskelbygging.

 

Eg har ikkje noko tru på dette prosjektet ditt. Sett deg heller inn i kva styrketrening og muskelvekst er, riktig kosthald og bruk lengre tid.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du får et større drivstofflager inni musklene, ja. Dette lageret tar opp litt større plass. Det ekstra volumet kommer hovedsaklig av større vannopptak, siden (om jeg husker riktig) kreatinet behøver vannmolekyler for å kunne lagres.

 

Det er ikke mye det er snakk om uansett. Vekta mi blir ca 3 kg høyere når jeg bruker kreatin. Det tilsvarer ca 3 liter ekstra vann fordelt utover musklene i (nesten) hele kroppen. Det er ganske lite ekstra volum per muskel.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Kreatin utgjør ingen stor forskjell. Ja, det fyller muskulaturen opp, men den vokser ikke av den grunn.

 

Unnskyld meg men blir ikke musklene større når kreatinet fyller muskulaturen? selv om det ikke er permament?

Jeg skrev ikke at musklene ikke ble større, men at de ikke vokser av det. Stor forskjell. Tverrsnittet på muskelfibrene øker ikke av kreatin i seg selv, ergo vokser ikke muskulaturen, men ja, de får større volum så lenge man bruker det. Ikke forvent vannvittig mye økninger av kreatin, da blir du skuffet. Effekten av å spise mye mer kommer til å gi deg bedre økninger enn det du får fra kreatin alene. For å legge på seg muskler må man som regel ligge på kalorioverskudd, og dette kommer man ikke unna i lengden uansett om man bruker anabole steroider. Man kan trene så bra man bare vil og spise så rent som det er mulig, men spiser man ikke nok vil man ikke bygge muskler.

Endret av Discipline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...