Gå til innhold

Norges kamuflasje - holder den mål?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jo Hæren stridsvester i coyote brown, så det er ikke noe issue lengre.

Det er ikke så heldig i felt her i Norge, men det er jo god vest!

Tull. Vesten er, som daim911 sier, samme brunfarge som på uniformen.

Jo takk, den er der for å slippe å kjøpe to vester - første tanken er for styrkene i afg. Men der skal vi trekkes ut i fra innen '15 og jo jeg er da ikke fargeblind og vet at det er samme farge som på uniformen ellers (da brunfargen).

Lenke til kommentar

"An American platoon surprised an armed Taliban column on a forested ridgeline at night, and killed at least 13 insurgents, and perhaps many more, with rifles, machine guns, Claymore mines, hand grenades and a knife."

Liker det cool.gif

Hvis du leste hele artikkelen ser du at det var en taliban-soldat som latet som om han var drept og lå stille på bakken. Da en soldat skulle undersøke ham og plukke med seg ammo, ID osv, våknet han til. Den amerikanske soldaten reagerte fort, trakk kniven sin og stakk den i øyet på Taliban-soldaten.

 

#winning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med TS, Norge burde bruke digital camo eller andre moderne kamuflasjer.

Hvorfor mener du det? Hva er fordelene med dette? Hva skal egentlig norske ISAF-soldater med hakket bedre kamuflasje i utlandet?

 

Greit nok, spesialsoldater og skarpskytterlag på oppdrag kan kanskje trenge hakket bedre kamuflasje, men den vanlige operative soldat trenger det overhodet ikke. Faktisk, vil jeg si at det er viktig at ISAF-soldater er til dels synlige for den vanlige befolkningen, altså har uniformer som er gjenkjennelig. Det er tross alt ikke snakk om klassiske frontlinjer og konvensjonell krigføring.

Virkelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Vanlig at iallefall MJK og FSK har andre kamoer under trening og sikkert under utenlandsoppdrag, er vel bare kanskje under offisielle ting at de har den vanlige norske. Hørte ifra noen da de besøkte mjk utdanningen for å ha noen kurs med dem, at de brukte gresk kamo da de var oppe i ramsund.

 

Men kan vel lønne seg og ha en god kamo når det er veldig close også da :)

 

http://www.nytimes.com/2009/04/17/world/asia/17afghan.html?_r=3&pagewanted=1&em

 

Etter det jeg har sett så bruker spesjegerne den vanlige norske ørkenkamoen i Afghan, og som regel den vanlige norske når de trener i Norge. Men nå er det jo ofte de som bestiller inn nytt utstyr for å teste til sine egne formål, og resten av forsvaret følger etter så de har nok testet forskjellige typer kamuflasje.

 

Med tanke på den nye brune vesten, så er det jo i grunn tull å si at den er kjøpt inn for å kunne brukes både i Afghan og i Norge, da vi bruker skuddsikker vest og ikke vanlig stridsvest der nede. Og hvis tilfellet hadde vært slik, så hadde det vært idiotisk å kjøpe en vest som skal brukes i Afghan til de som er i førstegangstjeneste siden de ikke er i eller skal ned dit...

Lenke til kommentar

Med tanke på den nye brune vesten, så er det jo i grunn tull å si at den er kjøpt inn for å kunne brukes både i Afghan og i Norge, da vi bruker skuddsikker vest og ikke vanlig stridsvest der nede. Og hvis tilfellet hadde vært slik, så hadde det vært idiotisk å kjøpe en vest som skal brukes i Afghan til de som er i førstegangstjeneste siden de ikke er i eller skal ned dit...

Har da sett mange som bruker den skuddsikre vesten uten lommer, med stridsvest eller chestrig oppå.

Lenke til kommentar

Det har jeg verken sett eller vært borti selv, men om du har sett det så stemmer det nok. Uansett så ser jeg ikke det praktiske med å bruke bearvesten oppå den skuddsikre, da det bare blir unødig mye tøy i forhold til å bare bruke lommene du setter på den skuddsikre vesten. Dessuten blir det jo kronglete å ta av/på, da er det jo bedre å bare kunne rive av den skuddsikre vesten der alt henger på.

Lenke til kommentar

Rimelig sikker på at det midterste bildet til daim911 ikke er norske soldater. Hjelmene stemmer ikke helt, og syns det ser ut som de 2 fremste har AOR1 vest i tillegg til AOR1 uniform, som er SEALs utstyr. De kan såklart ha byttet det til seg, men tviler.

 

Kamo mønsteret sett på de norske soldatene er Cryes MultiCam, som er begynt å fases inn som standard kamo mønsteret i US Army og en veldig lik versjon i det britiske kalt MTP. Multi Terrain Pattern.

Lenke til kommentar

Det har jeg verken sett eller vært borti selv, men om du har sett det så stemmer det nok. Uansett så ser jeg ikke det praktiske med å bruke bearvesten oppå den skuddsikre, da det bare blir unødig mye tøy i forhold til å bare bruke lommene du setter på den skuddsikre vesten. Dessuten blir det jo kronglete å ta av/på, da er det jo bedre å bare kunne rive av den skuddsikre vesten der alt henger på.

Det handler vel bare om preferanse og hva du er vant til. Noen ganger er det praktisk å kunne ta av alt "pikkpakk", men fortsatt ha skuddsikker vest på.

 

Og for å spore tråden tilbake, så er jo den norske kamuflasjen tilpasset norsk skog. At annen kamuflasje funker bedre i andre terreng er det ikke tvil om, men i norske skoger funker nok den norske kamuflasjen best slik den er idag. Det er ihvertfall mine 2 ¢

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer dem bruker annen camo. Jeg håper resten av forsvaret følger etter.

Hvorfor det? Har du noen gang sett den norske kamoen i skogen? Funker utrolig bra. Enig med "agm".

 

Fordi vi har hatt samme camo lenge. Og, på tide å bli litt moderne når det kommer til uststyr. F.eks en gjennomsnittlig amerikansk soldat er mye mer moderne utrustet, og har mer utstyr enn enn norsk soldat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...