Gå til innhold

Ser du hva dette er?


Anbefalte innlegg

Angående GPS-merking av bilder - hvorfor? spør jeg meg selv hver gang dette fremheves som noe viktig. Kan forstå poenget i f.eks en jobbsammenheng hvor man skal dokumentere en art eller lignende (noe man forsåvidt har gjort lenge på en eller annen måte uansett) , men våre private fotos?

 

For egen del vet jeg hvor samtlige bilder jeg har er tatt, og kan rett og slett ikke se nytten jeg ville hatt om de i tillegg var GPS-merket?

 

Tor

 

Det har egentlig lite med å vite hvor bildet er tatt å gjøre. Har en lengde- og breddegrad så er det enkelt å bruke et program som også merker bildene (i exif) med stedsnavn (land, fylke, by, bydel). Da er det svært lett å finne bildene igjen. Har en titalls tusen bilder så er det ikke alltid lett å huske hvor på harddisken bildet fra fjellturen i Nordland eller ferieturen i Kroatia ligger lagret. Men når dette er søkbar informasjon så er det gjort på et øyeblikk. Lightroom og andre slike programmer lar en svært effektivt velge slike søkeord og vise de bildene som tilfredsstiller søket.

 

Tja, ser ikke forskjellen på det og ha søkeprogram på mapper med god struktur (dersom man ikke selv gidder åpne harddisken mappene ligger på). Selv er mine mapper sortert med år-måned-dag-sted. F.eks 2010_12_01 Bergen. Og det tar meg små sekunder å finne rett mappe, og nye små sekunder å finne de bildene jeg lette etter.

 

Mulig jeg har bedre husk en endel andre, og mulig andre er på så mange steder i verden på kort tid at de ikke husker når og hvor etterpå ;)

 

Slik jeg har forstått enkelte og deres mål med geotagging er det i hovedsak for at andre skal finne deres bilder når de f.eks søker på kart - og ikke for at de selv skal finne tilbake til bildene. Men da må de i såfall laste bildene ut offentlig på nettet før det har noen hensikt.

 

Tor

Et typisk eksempel på dette er at du vil opprette en database som f.eks http://fjelletibilder.no/ Med geodata så kan du la et program sortere og stå i for deg. Eller du kan gjøre det manuelt, med tusenvis av bilder. Med geodata så er det også relativt greit å la andre laste opp bilder og få dem inn på fornuftig vis.

 

Det er også interessant å se hvor mye du husker om 30 år...

 

Jeg ser ingen ulemper med geotagging, kun fordeler...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er også interessant å se hvor mye du husker om 30 år...

 

Jeg ser ingen ulemper med geotagging, kun fordeler...

En annen morsom ting med dette er at om du har tatt en tur til f.eks Bergen i 2011. Du ser en bygning eller noe du merker deg veldig med. Du har nå blitt gammel i 2041, du vil gjerne til Bergen å se denne bygningen igjen som du tok bildet av for 30 år siden. Men byen har forandret seg veldig og du blir usikker på om du har funnet riktig sted eller om bygningen har blitt borte. Du sjekker så geotaggen på det opprinnelige bildet og finner ut at det har kommet noe helt nytt der du hadde "din" bygning. Eller kanskje du attpåtil finner den, bare litt gjemt i alt det nye.

Lenke til kommentar

Det koker vel ned til å ha selvdisiplin nok til å vedlikeholde en god struktur eller å la det foregå mer eller mindre automatisk med geotagging. Geotagging er bare et hjelpemiddel og har en alternativer så blir det overflødig.

Det kan ikke være særlig vanskelig å ha en viss mappestruktur, man må uansett laste bildene inn i pc'en før eller siden. Og slettes ikke alle bildene har det noen hensikt å bruke geotagging på.

 

Men du nevnte at du ikke forstod hensikten - kanskje du gjør det nå?

Jeg forstår hensikten med GPS (som f.eks verktøy for navigering) - men ser ingen store behov angående private foto dersom man har noenlunde normal husk og navn på bildemappene. Men for all del, noen har sikkert et eller annet behov som overgår "kjekt å ha".

 

Tor

Lenke til kommentar
Tja, men da forutsetter du vel at kameraet og har en fullblods navigeringsenhet i seg som man f.eks kan finne i biler - og som krever lagringsplass og stadige oppdateringer.

 

Nei. Det holder lenge med en pil som viser retningen du skal gå i.

 

Nja, det holder neppe i ukjent terreng, de fleste vil nok heller ha et kart som viser hvor man er og skal for å ta hensyn til topografien når man skal f.eks navigere seg rundt en myr eller et fjell. I storbyer kan man heller ikke uten videre benytte seg av kun en pil uten noe mer info, bare se hvordan GPS i bil er tilrettelagt.

 

En langt viktigere sak er når man står der på vidda og batteriet er tomt, eller man mistet kameraet i bekken eller på en stein..

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er også interessant å se hvor mye du husker om 30 år...

 

Vel, da er jeg 87 år ;) Men tar jeg 30 år bakover i tid så har jeg ingen problemer med å huske hvor jeg har vært, eller hvor bildene er tatt.

 

Tor

Jeg kan ihvertfall IKKE si det samme.

 

Det kan vel også være at du tok litt mindre bilder for 30 år siden enn du gjør nå? :)

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre en jobb manuell når man kan autmatisere den?

 

Selv er jeg absolutt for å legge så mye data man kan inn i et bilde, det være seg geotagging, nøkkelord eller hva annet man kan legge til.

 

I mitt hode er det mye bedre å kunne søke i hele samlingen sin, en å måtte huske hvor man var 20. april 2002 for å finne et spesiellt bilde.

 

Et søk på "Fjell" og "Flagg" avgrenset til 2002, 2003 og 2004 ville gitt meg et resultat på noen få bilder og jeg hadde med letthet funnet det ene jeg leter etter.

 

Samme hvor godt eller dårlig jeg husker.

 

Men det beste med dette, er jo at jeg ikke trenger å huske noenting for å finne et bilde etter visse kriterier på et senere tidspunkt.

 

Om noen spør deg etter et bilde i bergensområdet om inneholder fløyen fks, hvilken mappe finner du det i?

Lenke til kommentar

Selv er jeg absolutt for å legge så mye data man kan inn i et bilde, det være seg geotagging, nøkkelord eller hva annet man kan legge til.

 

Vel, nøkkelord etc har man lenge hatt muligheten for å legge inn - geotagging/gps er som basis basert på koordinater og har man ikke en kartbase over området koblet mot koordinatene får man heller ikke et navn. Og om man tar bilder og koordinatene viser hvor man stod når bildet ble tatt så avspeiler ikke alltid ståstedet hva man tok bilde av, dvs motivet. Og mange motivtyper har man ingen nytte av slik info, f.eks tok du bilde av katta di, eller bestemor for 20 år siden må du bruke andre kriterier/metoder for å finne tilbake.

 

Som sagt før kan geotagging for noen i enkelte situasjoner være et hjelpemiddel - nøkkelord gjør samme jobben antagelig, og kanskje bedre, men disse må man stort sett legge inn selv skal man få maks nytte. Har man en mappe fra en tur med 1000+ bilder i så blir det litt av en jobb. Etter mitt vett må det da heller være bedre å ha en fungerende mappestruktur - når man har funnet rette mappen er det enkelt å finne det bildet man søker å finne.

 

Gjennom hele historien har mennesket søkt å lage arkiver med best mulig struktur av enkle og logiske årsaker. Det er svært lite en logisk arkivstruktursbasetenking har forandret seg over lang lang tid. Selv søkemotorer er basert på samme grunnprinsipper i arkiveringsteknikken.

 

Men klart: Gidder man legge inn tilstrekkelig mengde nøkkelord i hvert bilde er man kommet langt, men gidder man egentlig det i lengden? Og uansett legger man antagelig bildene i et eller annet mappesystem, så hvorfor ikke gjøre det enkelt og ryddig fra starten av like godt? Da har man et veldig bra utgangspunkt allerede - man kan enkelt søke etter mappenavn.

 

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Angående den generelle diskusjonen om geo-tagging.

 

Jeg har full kontroll på de fleste av bildene mine geografisk. Jeg vet hvor bildene er tatt så lenge jeg selv vet hvor jeg var når jeg tok bildet. Problemet er imidlertid under utflukter når en ikke helt selv vet hvor en befinner seg (ihvertfall ikke i ettertid).

 

For 10 år siden var jeg på en tur forskjellige steder i østeuropa. Jeg kan i dag "by-feste" bildene eller angi at de er tatt mellom der-og-der. Det hadde imidletid vært artig å vite den nøyaktige plasseringen kameraet hadde da hvert enkelt bilde ble tatt.

 

Om et par uker skal jeg besøke noen +2000m topper her i landet. Jeg vil ikke vite posisjonen min til enhver tid under turene. Det hadde vært kjekt om bildene ble merket med dette for ettertiden.

 

Mitt syn på geotagging er at det helst burde vært en funksjon i huset og at denne kunne slåes av og på. I tillegg burde kameraet vite i hvilken retning det peker. At informasjonen kan også benyttes til automatisk ord-tagging under etterbehandling er også en kjekk ting.

 

Det er en nyttig funksjon etter min mening, men ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Men klart: Gidder man legge inn tilstrekkelig mengde nøkkelord i hvert bilde er man kommet langt, men gidder man egentlig det i lengden?

Dét er et godt argument for gps innebygd i kameraet, jeg skal gi deg det. Da har man i det minste alltid rett tid og sted, om så bare i lat/long.

 

Jeg har i grunnen hele tiden ment at gps i hvert kamera er unødvendig fordyrende og ikke minst strømslukende. En billig kompassmodul i kamera bruker veldig lite strøm og kan gi noe en ekstern gps ikke kan: retningen bildet er tatt i. Det er ikke vanskelig å sette opp en enkel arbeidsflyt med ekstern gps og geotagging av bildene ved import, og et sånt oppsett fungerer like godt uansett hvilket kamera du bruker, man må bare sjeke at kameraklokka går noenlunde rett...

 

Men, det skal Pentax ha, at her klarer de faktisk å tilføre noe mer enn bare geotagging. Jeg synes faktisk AstroTrack var det mest spennende i denne modulen. Og modulen gjør igjen at man ikke trenger å bygge det inn i hvert kamera eller alltid ha det på, så det er en god ting. :yes:

 

Men, det mest spennende vil jeg gjenta at jeg synes dette er i forhold til stabilisatorens evne til ekstremt presis plassering av bildebrikken, så presis at vi bør kunne se andre enn Hasselblad øke oppløsningen ekstremt a) uten å redusere pikselstørrelsen og b) valgfritt etter behov. Kanskje, det blir spennende å se når denne modulen testes ut på astrofoto.

Lenke til kommentar

Det er en god ting å metatagge bildene sine med alle mulige nøkkelord.

Automatisk geotagging som automatisk tagger bildene med posisjon er snadder for de fleste og uunnværlig for enkelte.

 

Men - funksjonaliteten for å tracke himmellegemer - den er virkelig snasen. For spesielt interesserte, men seriøst kult for målgruppen. :)

Lenke til kommentar

Are har visst ventet på mer info om O-GPS1 men det ser ikke ut til at Pentax har kunnet svare.

 

Nå har jeg fått en slags svar fra Pentax, nærmere bestemt fra Aratama-san, som noe vagt uttaler at

If the field rotation is not compensated, the image becomes blurred [...].

I am not sure if O-GPS1 has function to correct field rotation, but I can say that the O-GPS1 can trace the stars without having the image blurred.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg har i grunnen hele tiden ment at gps i hvert kamera er unødvendig fordyrende og ikke minst strømslukende.

GPS-mottakeren fordyrer neppe sluttproduktet. Dersom mottakeren kostet 1 krone å produsere, ville kameraet fremdeles koste 4999 eller 5999 på Elkjøp.

 

Mener du det er strømslukende er det bare å sku av funksjonen når den ikke brukes.

 

Mulig noen synes det er sjarmerende å sortere bilder, men for min del synes jeg det er meningsløst å bruke tid på manuell geotagging/sortering når en datamaskin kan gjøre den samme jobben bedre.

Lenke til kommentar
Jeg har i grunnen hele tiden ment at gps i hvert kamera er unødvendig fordyrende og ikke minst strømslukende.

GPS-mottakeren fordyrer neppe sluttproduktet. Dersom mottakeren kostet 1 krone å produsere, ville kameraet fremdeles koste 4999 eller 5999 på Elkjøp.

Vel, selv i bestillinger á 10.000 koster de billigste veldig mye mer enn 1,- pr stykk. I tillegg så er logistikk- og montasjekostnader pr komponent gjerne vel så viktig som prisen på selve komponenten. Så jo, det er reelt når produsentene tar 3-500 kroner ekstra for samme kamera med GPS som uten.

 

Mulig noen synes det er sjarmerende å sortere bilder, men for min del synes jeg det er meningsløst å bruke tid på manuell geotagging/sortering når en datamaskin kan gjøre den samme jobben bedre.

I min sortering av bilder er geo-tagging en minimal bit. Og for de som trenger geotagging mer enn meg, så må det være mye bedre å ha et godt opplegg som gir strømforbruket en gang (logger) og automatisk geotagging av alle bilder uansett kamera.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...