Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Briller for lesing på PC


Anbefalte innlegg

Når jeg leser på PC blir det ofte vanskelig å lese. Det går tregt, og all teksten ''smelter'' sammen. Det blir bare kluss, jeg skjønner ikke hva som står, og jeg mister linja hele tia. Jeg kan lese litt før det blir slik, før jeg må lukke øya litt, for så å fokusere på nytt. Dette blir jo veldig slitsomt når jeg skal lese nyheter og jobbe på skolen. Så det jeg lurer på er om det vil hjelpe å skaffe noen briller? Skal bestille time hos optiker snart, men bare lurer. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Briller hjelper nok ja. Det som skjer når man sitter mye foran en skjerm er at øyemusklene låser seg på en avstand, over tid så blir synet dårligere og dårligere.

 

Det er anbefalt å flytte blikket og fokusere på andre avstander med jevne mellomrom, men jeg tror ikke det hjelper all verden.

 

Jeg hadde perfekt syn helt til jeg var nesten 30. Jobbe foran en skjerm i mange år ødela øya mine så nå må jeg bruke briller for i det hele tatt å kunne lese noen verdens ting.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan disse brillene virker, men det er vel ikke så viktig heller. Renger med at de har vært borti dette før og at de får fikset meg noen briller. Men jeg må vel testes, hvordan gjøres dette? Jeg klarer helt fint å lese bokstaver på avstand, klarer jo å lese tavla ogsånt på skolen. Det er bare når jeg leser på pc at det blir vanskelig.

Lenke til kommentar

Det er viktig med en skikkelig synstest. Hvis du ikke har synshemning så vil jeg tro at det å fokusere jevnlig på forskjellige avstander vil gjøre problemet mindre.

 

Har du derimot en svak synskhemning +/-1 så vil briller være løsningen for å unngå trette øyne.

+/-1 er så lite at man klarer å fokusere korrekt, men det kan være slitsomt.

 

Jeg har +2,50 på det høyre øyet, og +1.50 på det venstre som er ledeøyet mitt, så jeg ser ingenting uten briller lenger.

Nå skal det dog sies at jeg jo ikke er en guttunge lenger men jeg er 100% sikker på at hadde jeg begynt med briller tidligere så hadde ikke synet mitt blitt så dårlig så fort.(Ble altså anbefalt å begynne med briller da jeg var 25, da hadde jeg +1 på begge øyne, men jeg neglisjerte dette for lenge.)

Lenke til kommentar

Synet tar ikke skade av å gå ukorrigert med en +1,00 styrke. Som ung har man såpass god akkomodasjon at man klarer å kompensere for synsfeilen og likevel se klart. Men man kan oppleve å bli sliten i øynene og vondt i hodet, spesielt etter nærarbeid, ettersom øynene må jobbe litt mer enn normalt for den ekstra akkomodasjonen. Når man blir eldre mister man etter hvert akkomodasjonsevnen og det er derfor man ofte må til med lese og databriller.

 

I ditt tilfelle, trådstarter, tipper jeg at du har en langsynthet som du til vanlig klarer å korrigere med akkomodasjon og derfor ikke merker noe på avstand. På nært derimot sliter øynene mer og du opplever å miste fokuset slik som du beskriver. Anbefaler deg å ta en synstest ja, da vil optiker finne riktig styrker på deg og skrive ut en brille til deg. Det finnes også andre grunner til at du kan oppleve det du gjør, som for eksempel en svak hornhinneskjevhet, men dette vil optikeren oppdage og kunne korrigere for :).

Lenke til kommentar

Du har det samme problemet som jeg nett har vært til optiker med.

 

Har hatt perfekt syn i alle år, men det siste halvåret har jeg merket at synet sliter med å fokusere vist jeg sitter foran en skjerm, spesielt venstre auget. Og jeg har også hatt mer hodepine enn før.

Det som skjedde var når jeg las en tekst på skjermen, så var det helt klart, og så plutselig vart alt uklart, og jeg måtte gjerne gni meg i auga for å få synet tilbake. Så da reiste jeg til optikeren, og han fortalte at inni auget har vi 2 muskla, oppe og nede, som styrer linsa i auget. Og i mitt tilfelle, og i kanskje ditt og, var at di musklane sto i spenn, så linsene fokuserte ikkje skikkelig.

 

Så det endte med at jeg begynte med linser. 4.25 på venstre auget og 3.25 på høgre. Og han nevnte btw at det ikke var hjelpi å beynne med lesebriller, hvorfor husker jeg ikke.

 

EDIT: btw, jeg må lære meg å lese igjennom alle postene før jeg poster selv, og ikke etter :p

Endret av Bllink
Lenke til kommentar

Så da reiste jeg til optikeren, og han fortalte at inni auget har vi 2 muskla, oppe og nede, som styrer linsa i auget. Og i mitt tilfelle, og i kanskje ditt og, var at di musklane sto i spenn, så linsene fokuserte ikkje skikkelig.

 

Så det endte med at jeg begynte med linser. 4.25 på venstre auget og 3.25 på høgre. Og han nevnte btw at det ikke var hjelpi å beynne med lesebriller, hvorfor husker jeg ikke.

 

EDIT: btw, jeg må lære meg å lese igjennom alle postene før jeg poster selv, og ikke etter :p

 

Hvilken aldersgruppe tilhører du? Får ikke helt forklaringen til optikeren til å være logisk:P.

Lenke til kommentar

Latent hypermetropi kanskje? Det at musklene ikke klarer å slappe helt av.

 

Grunnen til at lesebriller ikke fungerte var kanskje at styrken er så høy at briller trengs for avstand også. Eller mente du at du ikke kunne bruke vanlige briller heller, kun linser?

 

Mvh optikerstudent :)

 

Postet av anonym: 4f05eeca2e22af21f656e509066f2b86

 

Postet av anonym: 4f05eeca2e22af21f656e509066f2b86

Lenke til kommentar

 

Hvilken aldersgruppe tilhører du? Får ikke helt forklaringen til optikeren til å være logisk:P.

 

Er 22 om noen uker :) Kan og være fordi jeg er dårlig til å forklare, er ikke så lett å plutselig hoppe inn i øyeverden :p

 

Latent hypermetropi kanskje? Det at musklene ikke klarer å slappe helt av.

 

Grunnen til at lesebriller ikke fungerte var kanskje at styrken er så høy at briller trengs for avstand også. Eller mente du at du ikke kunne bruke vanlige briller heller, kun linser?

 

Mvh optikerstudent

 

Ja det kan nok stemme, sia jeg fekk noen dråper på augene som fekk musklene som styrer linsa til å slappe av, sånn at dem kunne lese ut riktig styrke på augene mine. Men det førte og til at jeg ikke såg en dritt :p

 

Nei asso, jeg såg for meg at jeg kunne "fikse" problemet mitt med lesebriller, men det sa optikeren at det ikke ville fungere. Så nå skal jeg stige gradvis på styrken på linsene. Skal opp i +4.25 på venstre og 3.25 på høyre, har på noen svakere nå, fordi musklene på linsa må tåle overgangen. Hun sa vist at det var ganske uvanlig det jeg hadde. Fra jeg var liten og til nå, har augene klart å kompansere for musklane selv, men ikke nå lengre :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...