Gå til innhold

Enkeltpersonsforetak bank/kreditt/diverse


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp startet mitt eget EPF, men er klin ny til hele opplegget. Det er ikke så veldig enkelt å finne de "riktige" løsningene når det kommer til bank osv, så jeg spør likegodt her.

 

Først og fremst, jeg (som privatperson) har noen betalingsanmerkninger. Kan EPF fortsatt få firmaavtaler som jeg personlig ikke ville fått grunnet anmerkningene?

 

Hvordan løser jeg dette i forhold til banken? Skal jeg tegne meg en firmakonto (finanskonto?), og hvilken bank burde jeg bruke? Kan jeg få firmakort osv?

 

Firmaet kommer sannsynligvis ikke til å gå over 50.000,- i inntekt, men er denne MVA-grensen for overskudd eller total omsetning? Vil det være lurt å opprette en egen konto for å kunne sette av potensiell MVA?

 

Forøvrig "trives" jeg med litt gråsone når det kommer til å tolke regler osv. Jeg har for eksempel tenkt å kjøpe meg en laptop, og såvidt jeg har skjønt kan jeg få fratrekk på skatten for inntil 15.000,- for nettopp dette. Betyr det at hvis jeg kjøper en maskin til nevnte 15, at jeg kan trekke fra dette på skatten og maskinen effektivt blir gratis?

 

Har garantert hundre spørsmål til, men kommer ikke på flere i farten. Håper på konsise svar!

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr det at hvis jeg kjøper en maskin til nevnte 15, at jeg kan trekke fra dette på skatten og maskinen effektivt blir gratis?

Gratis blir den ikke. Utgiftene trekkes fra i skattbar inntekt, ikke i skatten du skal betale. Det betyr med andre ord at du slipper å betale skatt av en inntekt på 15.000, ikke at du betaler 15.000 mindre i skatt.

 

En annen sak er at det er strenge regler i forhold til driftsmidler som også kan brukes privat.

Lenke til kommentar

Regner med at en laptop er fornuftig å ha i et konsulentbyrå uansett. Så ettersom jeg ikke akkurat har en milelang kø av klienter, så betyr dette at hvis firmaet kjøper en laptop til 15k, hvor mye kan jeg trekke fra da? Må spørre for jeg skjønner ikke helt hvordan slike ting fungerer.

 

La det også være sagt at jeg prøver ikke å snike meg rundt alle regler jeg kan finne, men jeg vil heller ikke få slengt etter meg senere at "hvorfor gjorde du det ikke sånn, da hadde du spart masse penger?!" :)

 

Må forresten foretaket ha 15k på konto som er tjent inn, eller kan jeg handle privat og bilagsføre det på firmaet. I verste fall vil jo da foretaket gå i minus 15k (forutsatt at jeg ikke tjener noe penger i år, og hvordan er dette fradragsberettiget?

 

Fortsatt ingen som har gode forslag / ting som er viktige i forhold til bank?

 

Takker igjen for svar.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Basert på hvor mye du tror du klarer å omsette for (under 50') så tror jeg det enkleste er å opprette en til konto hos deg privat og benytte denne til alt som vedrører enkeltpersonforetaket. Så kan du på sikt vurdere å bytte til en bedriftskonto om behovene skulle melde seg.

 

Som de andre har nevnt så vil et innkjøp av f.eks. en laptop til 15 000,- kunne føres til fradrag (skattemessig er grensen på 15 000 og levetid 3 år eller lengre) i stedenfor å aktiveres. Når selskapet ditt går med 15 000 i tap så vil du få det i fradrag på din personlige ligning, på samme måte som inntekten blir lagt til deg personlig.

 

Angående det med innkjøp til bruk både i næring og privat så er det et strengt område, se f.eks. Lignings ABC-en.

 

Du står også i fare for å bli gjennomskjært om alt firmaet ditt gjør er å kjøpe driftsmidler ala PC etc som godt kan brukes privat uten å ha noe inntekter i tilknytning. Da blir det fort gjort om, evt. klassifisert som hobbyvirksomhet.

 

Angående bruk av penger så er det egentlig det samme hvilken konto du bruker, men det blir ofte mest oversiktelig å la alle firmakostnader gå mot en konto som du fyller opp etter behov og bokfører mot privatkontoen i regnskapet ditt.

 

Tror det var det meste

Endret av tokakv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...