Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Takker for svarene angående Chrono Trigger. Tror jeg går for et kjøp der, så får jeg se om jeg liker det :)

 

 

Bra med en Nintendo-tråd! E3 nærmer seg med stormskritt...

 

Lurer alltid på hvordan Nintendo sjonglerer sine framtidige releaser og hva de har på lur. Sånn ser jeg det for meg nå, euro-lanseringer:

 

Wii

Juni 2011 - Wii Play Motion

September 2011 - Xenoblade Chronicles

Oktober 2011 - Kirby Wii

November 2011 - Zelda: Skyward Sword

Februar 2012 - The Last Story

 

Hvilket Kirby er det snakk om? Epic Yarn er jo allerede ute. Veldig bra spill forresten, dog noe lett og kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shinobi så sykt kult ut på den traileren der :) Og jeg vet ikke om jeg er enig i at de 3D-partiene der kunne vært gjort så bra på DS, men det virker vel ikke sannsynlig (og heller ikke ønskelig etter min mening) at de vil ta opp så mye av spillet. Om det blir like bra som de tre første spillene, så blir det bra!

 

Kul ide det med bursdager Kilik! Vi kan jo starte med en serie hvis 8 av 10 hovedspill har sitt hjem på Nintendo-plattformer, nemlig Dragon Quest, som feirer 25-årsjubileum for første utgivelse av eneren i morgen! Kan skrive en liten greie om det på dagen i morgen jeg :)

 

 

 

Wii

Juni 2011 - Wii Play Motion

September 2011 - Xenoblade Chronicles

Oktober 2011 - Kirby Wii

November 2011 - Zelda: Skyward Sword

Februar 2012 - The Last Story

 

3DS

Juni 2011 - Zelda: Ocarina of Time 3D

August 2011 - Starfox 64 3D

September 2011 - Kid Icarus: Uprising

Oktober 2011 - Paper Mario 3D

November 2011 - Mario Kart 3D

Mars 2012 - Animal Crossing 3D

Mai 2012 - Super Mario 3D

 

 

Dette er en relativt bra liste, men personlig så tror jeg både Animal Crossing og Super Mario 3D kommer i år, og at Paper Mario kommer neste år. På Wii-siden ser du ut til å treffe greit med alt, men vi kan også inkludere Dragon Quest X, som ble bekreftet å være i utvikling for Wii for under en måned siden, og jeg tipper det dukker opp like før Café, dvs sommeren neste år (tidlig neste år i Japan). Ellers så har du helt sikkert rett at i Pandora's Tower aldri kommer hit, og det virker da også som et veldig lavbudsjettsspill, så vi går nok ikke glipp av så mye.

 

Andre Wii-spill som kan dukke opp (selv om det sikkert ikke er så sannsynlig) er Rhythm Heaven Wii, Rodea the Sky Soldier (Ivy the Kiwy kom jo), Earth Seeker (dette ser fantastisk ut), Inazuma Eleven Wii (DS-versjonen kom til Norge i Mars), Tales of Graces (Namco Bandai har bekreftet at PS3-versjonen kommer, men vært veldig vage på Wii-versjonen. Usannsynlig, men mulig), Wii Relax og Pikmin 3.

 

Dog, de to siste tror jeg er flyttet over på Café, og jeg tror også vi får Tales of Graces på Café.

 

Edit: Kom på enda et 3DS-spill som ikke er nevnt i tråden enda, og som en bør se frem til, nemlig samlingen av alle Bit.Trip.-spillene. DET gleder ihvertfall jeg meg til :)

 

Forresten, hva tror dere er grunnen til at 3DS-eshopen ble utsatt til 7. juni, dvs dagen for Nintendos E3-konferanse? Jeg tror de har planer om å innføre et globalt gamertag-system, og at de derfor ikke vil ødelegge overraskelsen. Eller håper ihvertfall :)

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Angående Shinobi 3DS, så tweetet akkurat Craig Harris (tidligere leder for IGN sitt Nintendo-team) at spillet var i trygge hender, og at det kom til å gjøre fans av serien stolte. Jeg gleder meg!

Joda virker som previews stort sett har vært positive.

En utvikler som jobber med spillet har stadfestet at spillet ikke begynte som 3DS spill og.

Håper på knall sidescrolling platform action!

Endret av Santar
Lenke til kommentar

En god nyhet, det virker som om det fjerde Professor Layton-spillet kommer til å bli annonsert for vesten på E3. Det har vært litt tvil om Level-5 ville lokalisere dette siden de allerede har gitt ut det femte spillet på 3DS i Japan, men heldigvis for Layton-fans (som meg), så ser det ut som om vi får det fjerde spillet også!

Lenke til kommentar
...men vi kan også inkludere Dragon Quest X, som ble bekreftet å være i utvikling for Wii for under en måned siden, og jeg tipper det dukker opp like før Café, dvs sommeren neste år (tidlig neste år i Japan).

 

Ikke helt korrekt. Dragon Quest X ble faktisk annonsert så tidlig som i 2008, men vi hørte ikke noe mer fra det helt til for kort tid siden. Men E3 og/eller Café? Tvilsomt:

 

""All we can say is that development is going well and we're on the last parts of the game," (Series creator Yuji) Horii said. "We can't really share much else at this point, but by the end of this year we should be able to announce something regarding it.""

 

http://www.joystiq.com/2011/04/06/dragon-quest-x-almost-done-announcement-by-the-end-of-this-yea/

 

På den annen side er Dragon Quest og Final Fantasy til 3DS bekreftet for lenge siden. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstod litt hva jeg forsøkte å fomidle VikingKylling. Jeg er fult klar over at spillet ble annonsert for lenge siden, men det jeg mente er det samme som du skrev, nemlig at spillet ble bekreftet å fremdeles være i produksjon for Wii så sent som ca en måned siden, og at det derfor også bør inn på den listen Kilik laget over kommende Wii-spill. Når det kommer vet vi ikke, men jeg tror altså det kommer rundt sommeren neste år.

 

Hvis du hadde tatt med hele setningen du siterte, så ville du sett at jeg startet med å skrive "På Wii-siden"

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Sommeren 2012 virker realistisk for Japan. Er nok ekstremt langt unna europeisk release (over to år?) så tok det derfor ikke med. Tror fortsatt det er en god sjanse for at det enten havner på 3DS eller lanseringstittel til Wii 2. Blir ikke overrasket i alle fall. Vi vet uansett ingenting om selve spillet. Ikke en logo engang. Mer på E3 forhåpentligvis...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor viktig Dragon Quest har blitt for Nintendo, så tror jeg faktisk at vi får verdenspremiere på Dragon Quest X nå på E3, med bekreftet lansering tidlig neste år i Japan, og sommeren neste år i vesten. De fleste av dere vet sikkert at Nintendo og Chunsoft gir ut en Dragon Quest 25-årssamling i slutten av året, samtidig som jubileet egentlig er i dag. Jeg tror grunnen til at feiringen er flyttet til senere i år er nettopp for å gjøre Wii-markedet "klar" for et Dragon Quest X som faktisk ikke er så langt unna. Han som komponerer musikken i serien har jo også sagt at han regner med tidlig neste år for spillet.

 

Vel, dette er selvsagt spekulasjoner, men jeg tviler meget sterkt på at både spillet blir flyttet til Café, og at vi ikke får se det i løpet av 2012 også i vesten.

Lenke til kommentar

Synes nå det høres ut som det kommer ganske mange fine spill til 3DS dette året jeg da. :) Har også tenkt litt på det Cartoon Network spillet (Ja tenkt!), siden det ligna ganske mye på Super smash Bros, som jeg forguder.

 

Hvis Nintendo Feel blir bare bitte litt kraftigere enn Xbox 360 og PS3, så frykter jeg den blir akkuratt som Wii'en er i dag mot de 2 andre konsollene. Tror jeg leste ett sted at PS4 og Xbox 720 skulle slippes i 2013 eller hva det var, så Nintendo får da kanskje 1 år på å være den beste grafiske konsollen, for så å bli tatt grundig igjen av de 2 andre konsollene. Spillutviklere som jobbet med spill til Nintendo Feel sier og at det er mulig med ports rett fra Xbox 360. Det er jo vel og bra det, men de fleste har allerede en Xbox eller Ps3, så Nintendo må virkelig levere noe spesielt noe som får oss til å velge Nintendo versjonen over xbox 360 versjonen. Blir spennende og se om multiplatform spill vil se bedre ut på Nintendo feel og, eller om det rett og slett blir billige porter.

Lenke til kommentar

Hvis Nintendo Feel blir bare bitte litt kraftigere enn Xbox 360 og PS3, så frykter jeg den blir akkuratt som Wii'en er i dag mot de 2 andre konsollene. Tror jeg leste ett sted at PS4 og Xbox 720 skulle slippes i 2013 eller hva det var, så Nintendo får da kanskje 1 år på å være den beste grafiske konsollen, for så å bli tatt grundig igjen av de 2 andre konsollene. Spillutviklere som jobbet med spill til Nintendo Feel sier og at det er mulig med ports rett fra Xbox 360. Det er jo vel og bra det, men de fleste har allerede en Xbox eller Ps3, så Nintendo må virkelig levere noe spesielt noe som får oss til å velge Nintendo versjonen over xbox 360 versjonen. Blir spennende og se om multiplatform spill vil se bedre ut på Nintendo feel og, eller om det rett og slett blir billige porter.

 

Dette er en meget interessant diskusjon, og jeg har vel uttrykt meg skeptisk flere ganger til at bare en kraftigere konsoll vil være nok for at Nintendo skal kunne få noen spesielt stor markedsandel neste generasjon. De vil få fanboysene som meg, og de vil få de som uansett kjøper alle konsollene, altså de virkelig hardcore-gamerne, men hvem blant kundegruppen til PS360 er det som kan vinnes over? Det er selvsagt mange forskjellige mennesker som eier en av disse konsollene, men for debattens del forsøker jeg meg på noen generaliseringer. Vi har den gruppen som kjøper det nyeste Call of Duty, Fifa og de mest mainstreame (eller casuale) kjernespillene som GTA og Assassins Creed. Denne gruppen har nok i utgangspunktet ikke noen lojalitet til hverken Sony eller Microsoft, og kunne kanskje flyttet seg (noe emigrasjonen fra PS2 til 360 viser) til en ny konsoll, men det er to grunner som taler mot dette. Det ene er det som du skriver, at siden spillproduksjonen til PS360 ikke kommer til å stoppe opp med det første, så vil de rett og slett ikke se behovet for en ny konsoll. Den andre, og kanskje like viktige grunnen, er det mer mainstreame synet på Nintendo som en konsollprodusent for barn. Veldig mange som har kommet inn i gaming de siste tre generasjonene via enten PS1, PS2 eller PS360, og slik knapt har spilt et Nintendo-spill utenom Mario og Pokemon, har dette synet, noe også debattanter på dette forumet viser oss nesten daglig, og de forstår Nintendo som et rent "casual"-selskap, og altså overhodet ikke egnet for dem. Mange av disse har også utviklet fanboy-sympatier mot Microsoft eller (mer trolig) Sony, noe som gjør det enda mindre trolig at de vil la seg lokke av bare bedre grafikk.

 

Fanboy-sympatier er det det også mange av de jeg ville kalt ekte hardcore-gamere som har, de som spiller alt mulig rart, eller en spesiell nisje som japanske rollespill. Av disse, har nok Nintendo en mye større sjanse enn å få Cod/Fifa-gruppen, men de må skaffe seg spill som det neste Final Fantasy, hype ting som det uungåelige Last Story 2 på café, få det neste spillet fra Platinium, og helst skaffe en del japanske eksklusiver også. Mange i denne gruppen går vel automatisk for Sony sin konsoll i dag (etter to fantastiske generasjoner der), men Nintendo har en mulighet til å få en del av disse om de spillet sine kort riktig.

 

Videre, så kan de kanskje få en del av de som eier flere konsoller i dag, til å ikke kjøpe konkurrentenes konsoller i neste generasjon, og slik øke salget av spill på sin egen konsoll. Dette tror jeg det er mest trolig at de vil klare å få til, ettersom multiplattformspill blir mer og mer vanlig, og så lenge N6 er innenfor rekkevidde av Sony og Microsoft sine neste konsoller, så vil Nintendo ha en naturlig fordel blant kjernespillere grunnet sin overlegne førstepartsspill. Dette kan de imidlertid bare klare om de for første gang på nesten 20 år får skikkelig støtte fra tredjepartsutviklere, noe som med Nintendo sin historie åpenbart ikke er sikkert.

 

I tillegg til dette, så kan Nintendo igjen henvende seg til det utvidede markedet de traff med Wii. Folk som gjerne hadde Nes som barn, og som i dag har egne barn. For å klare dette må de imidlertid være like dyktige som med Wii med å tilby et unikt produkt. Dette er både det viktigste og vanskeligste Nintendo står foran slik jeg ser det, for om de ikke lykkes her (slik de foreløpig ikke har lykkes med 3DS), så spørs det rett og slett hvor stort kundegrunnlag Nintendo egentlig har å jobbe med, og Nintendo kan nok fort ende opp i en ny situasjon som Sega var i med Dreamcast, hvor store deler av spillmarkedet ventet på PS2.

 

Den siste muligheten er selvsagt at Nintendo fornekter alt de står for, og dropper Mario og Pokemon for kloner av Gears og God of War, og rett og slett blir akkurat slik som sine konkurrenter. Dette tror jeg er ekstremt lite sannsynlig, og selv om de nok kommer til å komme med noen 18-årsspill neste generasjon (Eternal Darkness 2?), så tror jeg ikke de vil risikere å miste alle sine eksisterende fans og sitt gode omdømme blant familier for en såpass usikker kundegruppe som de potensielt kunne vunnet. Dermed gjenstår kanskje den balansegangen Nintendo forsøkte og mislyktes med under Gamecube, og for oss fans, å håpe at de lykkes bedre denne gangen. Eller at de drar opp noen geniale kort av ermet om 11 dager.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Den siste muligheten er selvsagt at Nintendo fornekter alt de står for, og dropper Mario og Pokemon for kloner av Gears og God of War, og rett og slett blir akkurat slik som sine konkurrenter.

Det ville vært selvmord. En konsoll som ikke skiller seg ut innholdsmessig fra de to andre vil floppe totalt.

 

Jeg tror på en balanse mellom hardcore og casuals. Langt bedre spesifikasjoner og online for hardcore, men relativt billig og intuitiv for casuals. Ja takk, begge deler altså.

Lenke til kommentar

 

Det ville vært selvmord. En konsoll som ikke skiller seg ut innholdsmessig fra de to andre vil floppe totalt.

 

Jeg tror på en balanse mellom hardcore og casuals. Langt bedre spesifikasjoner og online for hardcore, men relativt billig og intuitiv for casuals. Ja takk, begge deler altså.

 

At Nintendo både gjør dette, OG lykkes med det er vel vår alles drøm :) La oss håpe de lykkes med en slik balanse på en måte som gjør at både vi blir fornøyd, og aksjonærene til Nintendo blir fornøyde slik at vi får se deres kreative hardware- og softwaredesign i mange, mange år fremover også :)

Lenke til kommentar

I dag er det 25 år siden det første Dragon Quest-spillet ble lansert i Japan! Slik så boksen ut da det kom ut i USA som Dragon Warrior:

 

Dragon_Warrior.jpg

 

Gjennom å kombinere førstepersonsgameplayet fra Wizardry

245302-wizardry-v-heart-of-the-maelstrom-apple-ii-screenshot-my-attack.png

 

med utforskningen fra Ultima

Ultima1-3.gif

 

Skapte Yuji Horii og Chunsoft grunnlaget for den japanske varianten av rollespill:

Dragon_quest_battle_2.png

dwar3.gif

Med et oververdenskart og tilfeldige, turbaserte kamper. Dragon Quest-serien eksploderte fort i Japan, hvor det tredje spillet i serien skapte så mye styr da det ble lansert, at det har skapt den moderne myten om at det i dag er ulovlig å lansere nye Dragon Quest-spill på ukedager! Spillene fikk en rekke kopier ettersom de ble så populære, de to viktigste er nok Segas Phantasy Star-serie og Hironobu Sakagauchis desperate forsøk på å redde et nesten konkurs selskap med å bruke resten av selskapets ressurser på å skape sin Final Fantasy, to spill som faktisk ble lansert den samme uken i Japan!

Final_Fantasy_-_Outside_Coneria.png

Phantasy_Star_SMS_ScreenShot2.jpg

Som Sakagauchi selv sa da han ble bedt om å lage et spill for å redde Square: "I don't think I have what it takes to make a good action game, I think I'm better at telling a story", og den spillmodellen som Horii hadde laget med Dragon Quest var nettopp perfekt for det, og i mange år så var det nettopp til japanske rpg-er vi gikk om vi ønsket å oppleve kombinasjonen av taktisk gameplay og en sterk historie. Etter min mening kulminerte sjangeren med perler som Final Fantasy VI, eller Final Fantasy III som Nintendo-Magasinet kalte det da jeg først kom borti det:

 

Final%2BFantasy%2BIII-snes.jpg

 

Kjent blant annet for sin fantastiske operascene, her gjennom en video med ekte stemmer som Sakagauchi selv gjorde meg oppmerksom på over twitter for noen dager siden

 

http://www.youtube.com/watch?v=ve82FdDfEHM&feature=mh_lolz&list=LLlJXmcsr6sew

 

Og spill som Chrono Trigger, Final Fantasy VII, Dragon Quest V, Xenogears kan alle takke det fantastiske sjangerdefinerende, lille spillet til Chunsoft som kom ut på denne dag, 25 år siden i dag, og skapte en sjanger i sitt bilde. Gratulerer med dagen Dragon Quest, og la oss håpe vi får nyheter om det tiende spillet i serien på E3 om to uker!

 

dragon-quest-x-coming-to-wii.jpg

 

Noen her som har spilt det orginale Dragon Quest? Det kom jo aldri til Europa på nes, men jeg spilte remaken som kom på Game Boy Colour på slutten av nittitallet, og det er fremdeles et gøy spill. Historien er veldig enkel etter dagens standard, og også gameplayet er rimelig rett frem, men musikken er flott, og spillet har allerede fra eneren masse sjarme, og det er også ganske kort og rett frem, så hvis dere er interessert i spillhistorie så burde det være en obligatorisk gjennomspilling. La oss håpe vi får den Dragon Quest Anniversary-pakken som Japan får i september, så kan også yngre fans få oppleve hvor jrpg-sjangeren startet!

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har spilt Dragon Quest 4, 5, 8 og 9, samt Dragon Quest: Monsters: Joker og digger den serien. For all del, jeg er en stor fan av old-school Final Fantasy, men jeg foretrekker helt klart Dragon Quest-serien. Det er noe med tøffere monstre, bedre gameplay, mye bedre historier, bedre karakter og så videre. Selv questene er som regel mer interessante og gjennomtenkte. Jeg husker for eksempel i DQ4 der vi først hørte at en fyr var forsvunnet. Deretter måtte vi gå til neste by og fant ham sittende i fengsel. For å få ham ut måtte vi gå tilbake til den første byen og snakke med kona hans, og så eskortere henne til fyren så hun kunne få ham ut. I Final Fantasy er det som regel liten vits å gå tilbake til en by vi allerede har vært i, med mindre vi vil renske butikkene for å få alt utstyret.

 

Men når vi først snakker om JRPGs er det atten år siden Lufia & The Fortress of Doom kom ut 25. juni. Det kom Lufia 1 og 2 til SNES, Lufia 3 kom til GameBoy Color og Lufia 4 til GameBoy Advance. Lufia 4 kom ut i 2002 i Japan og 2003 i USA, men det ble aldri gitt ut her i Europa. Deretter var det stllle helt til i fjor, da Lufia: Curse of the Sinistrals kom ut til DS i USA og Japan. (Februar i Japan, oktober i USA.) Dessverre kom ikke det heller ut i Europa, men DS er heldigvis sonefri. Lufia er standard fantasy i samme stil som Dragon Quest og Final Fantasy, men Curse of the Sinistrals er interessant nok en steampunk-remake av Lufia 1 og 2. Det høres sprøtt ut, men det funker faktisk helt utmerket og gir nytt liv til en glimrende serie. Selv om det "bare" er fem spill totalt er alle vel verdt å prøve. Personlig setter jeg dem faktisk på førsteplass, hakket høyere enn Dragon Quest. Old-school Final Fantasy er på en solid tredjeplass. Nyere Final Fantasy fra nr 7 og oppover ligger midt på treet. De er fortsatt meget bra, men ikke så spesielle som de gamle. Grafikken har blitt bedre, men de har mistet mye av sjarmen de hadde. Alle kan lage bra grafikk, men det skal mye til for å ha sjarm. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...