Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Escort 98 modell "hakker" og "kakler"


Anbefalte innlegg

Har en ford escort 98modell. 1.4l motor med 75hk tror jeg det er i bilen(stasjonsvogn).

 

Når jeg kjører i 1gir og slipper gassen helt så "hakker" bilen litt fram og tilbake før den fortsetter og rulle som den ville gjort til vanlig. dette skjer også i 2gir men ikke fult så ille. i 3gir så merker man det ikke, heller ikke i 4/5gir.

 

Noen som har en lett forklaring/løsning på dette? Ikke at det plager meg voldsomt men kan jo være noe helt enkelt. :p

 

En ting til som plager meg litt er en "kakling" fra venstre hjul framme som høres om jeg svinger hardt og gir gass. Ble fortalt at dette var en foring. trodde dette var ordnet etter en tur på verkstedet der de byttet bærearmen men den er der fortsatt (jeg sa ikke noe til verkstedet om dette de bare gjorde bilen eu-godkjent).

Endret av Cryztek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en ford escort 98modell. 1.4l motor med 75hk tror jeg det er i bilen(stasjonsvogn).

 

Når jeg kjører i 1gir og slipper gassen helt så "hakker" bilen litt fram og tilbake før den fortsetter og rulle som den ville gjort til vanlig. dette skjer også i 2gir men ikke fult så ille. i 3gir så merker man det ikke, heller ikke i 4/5gir.

Motorfeste som er gåent tipper jeg! kjør litt frem og tilbake med panser oppe og få noen til å kikke. Dersom motor hopper / vrir seg, så er det det.

 

 

 

En ting til som plager meg litt er en "kakling" fra venstre hjul framme som høres om jeg svinger hardt og gir gass. Ble fortalt at dette var en foring. trodde dette var ordnet etter en tur på verkstedet der de byttet bærearmen men den er der fortsatt (jeg sa ikke noe til verkstedet om dette de bare gjorde bilen eu-godkjent).

 

Drivknute. Koster mellom 800 og 3000 på verksted.

Lenke til kommentar

Motorfeste som er gåent tipper jeg! kjør litt frem og tilbake med panser oppe og få noen til å kikke. Dersom motor hopper / vrir seg, så er det det.

 

Drivknute. Koster mellom 800 og 3000 på verksted.

 

Skal få sjekket om motoren beveger seg, hva vil det koste og fikse dette? om det er for dyrt - er det noen stor risiko og kjøre sånn?

 

Vanskelig og skifte drivknute selv? Har ikke så lyst og bruke mer penger på bilen nå da den er på vei over summen jeg kan få for bilen når den skal selges :tease:

Lenke til kommentar

Kan og vær slitte hardyskiver, hvis bilen din har slike. Det er noen gummiskiver som er mellom girkassen og drivakslingen, og drivakslingen og diffrensialen bak. Du kan stikke hodet under bilen å se om disse ser slitte/morkne ut. Bilen blir jævlig å kjøre rolig å fint hvis disse er long gone. :p

 

Escort er vel framhjulstrekker, så du må vel lete lenge for å finne differensial bak... :whistle:

Burde vel finne noe slikt foran, under motor i såfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At bilen "hakker" kan være mange forskjellige grunner. Søstern sin gamle opel vectra (husker ikke årsmodell) hadde lignende symptomer og det var at den trakk falskluft. Vet ikke hva slags innsprøytningssystem det var på denne, men bilen begynte hvertfall å gi litt gass pga dette. Man kan finne lekkasjer ved å spraye litt startgass rundt innsuget og vacuumslangene. Hvis turtallet øker har du lekkasje. (vet egentlig ikke hvor brannfarlig denne operasjonen er, men jeg har alltid gjort det på denne måten og lever fortsatt :p )

 

Eller så kan det være motorfester som er nevnt tidligere.

Lenke til kommentar

Kaklingen fra hjulet kan jeg nesten garantere er drivknuten. Jeg har en Escort fra 1995 som har hatt defekt drivknute siden jeg kjøpte den for et år siden, og den har blitt litt værre siden den gang. Hvis du vil ha den lengst mulig bør du unngå kraftige gasspådrag når du svinger. Å bytte den vil jeg nok anbefale å overlate til et verksted da det krever en del spesialverktøy, og det er vanlig at ting sitter godt fast. Feilmontering kan også føre til store problemer. Hvis du finner et verksted der du kan bringe deler med selv, kan du spare over 1000 kr ved å benytte drivknute fra biltema. Det avhenger selvfølgelig at biltema har drivknute til bilen din. De har til min Escort, men det er 1,6-liters utgaven. Du kan sjekke selv ved å taste inn reg.nr. på biltemas side, så viser den alle delene tilgjengelig til din bil.

 

Den andre feilen vet jeg ikke hva er.

Lenke til kommentar

Drivknuten koster 750kr på Biltema hvor mye vil det koste og montere? (ca)

 

Må sikkert få verkstedet til og sjekke hva som gjør at bilen hakker siden det høres ut som noe jeg neppe kan fikse :!:

 

*edit*

bump?

 

Leker litt med tanken på og lage en hydrogen generator og pakke i bilen nå som bensinen er så dyr :tease: Ikke det at bilen bruker noe særlig med bensin fra før av.

 

Hva tror dere om det?

Endret av Cryztek
Lenke til kommentar

bump?

 

Leker litt med tanken på og lage en hydrogen generator og pakke i bilen nå som bensinen er så dyr :tease: Ikke det at bilen bruker noe særlig med bensin fra før av.

 

Hva tror dere om det?

 

Har nå fått bekreftet at motoren beveger på seg når jeg kjører sakte. Kan det være at jeg bare må stramme motorfestene eller må de byttes helt ut?

Lenke til kommentar

Har aldri skrudd på escort før så vet ikke hvordan det er der. Motoren må støttes opp og kanskje løftes litt for å få bytta motorfestene så om du ikke vet hva du driver med bør du ikke gjøre dette selv. Ikke så moro å ha en motor liggende på bakken... og kanskje med deg under.

 

Hadde jeg vært deg, og absolutt ville ha konvertert bilen min, ville jeg heller gått for E85: http://www.etanol.nu/

Men søk på google, står MASSE informasjon der.

Lenke til kommentar

Har ikke skrudd bil før men har tilgang til verksted med jekk og taljer i taket så kan løfte motoren ut om jeg så må, skal jo prøve litt selv i og med at jeg vil lære mer om bil :D

 

Hydrogen generatoren er ikke en konvertering men et tillegg, du fyller bare på vann og hydrogen kommer ut så strekker man bare en slange med en vann "felle" til luft inntaket.

Så på denne metoden siden den virket enklere enn og bygge om motor osv.. som jeg forstod man måtte gjøre med E85, og det er vel en mangel på bensinstasjoner med E85? har ikke sett noe til det der jeg bor.

 

*edit*

Er det forresten noen fare i og stramme skruene som holder topplokket fast for hardt? den svetter litt olje rundt topplokket så har strammet skruene litt.

Endret av Cryztek
Lenke til kommentar

Få med deg en kompis som har peiling på bil så finner dere kanskje ut at det er lett å bytte motorfeste på bilen din. Vet ikke hvordan det er på den bilen, men ser for meg at det er relativt lett siden det er en liten motor.

Vet hvordan hydrogen-greiene funker, men dette krever også mye strøm... Vet ikke helt hvordan dette fungerer i praksis i en bil. Jeg ser for meg at du kommer til å bruke mye strøm for å få litt hydrogen, dvs liten framdrift siden motoren (dynamoen) og batteriet ikke leverer all verden med strøm, men mulig jeg tar feil.

 

Med mange E85-ombygningskit kan du montere en bryter for å velge mellom bensin og E85, men man må også ofte bytte drivstoffslanger osv fordi de kan begynne å lekke over tid siden spriten i E85 (85% sprit) renser slangene og de sprekker.

E85 finnes i områder rundt byer, selv er jeg en del i Trondheim og Asker og har tilgang til det begge stedene (men har ikke konvertert bilen). Her finner du E85:

http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&state=station_map

 

 

Ikke stram de skruene for mye, du risikerer bare at boltene knekker eller gjengene ryker, noe som bare blir dyrt for deg. Men om du fikk strammet de uten å ta i for hardt bør det vel gå greit, selv om de egentlig skal trekkes til med et gitt antall Nm. Den pakningen er ofte veldig lett og billig å bytte.

Lenke til kommentar

Hvor får jeg kjøpt motorfester til bilen? har lett litt og fant bare noe universal greier på biltema :thumbdown: Leter også etter venstre frontlykt da en reflektor er skjev så med kjørelys ser det ut som jeg kjører med parklys på venstre sida :p Har prøvd og bytta pære men det skjedde ikke stort :thumbdown:

Lenke til kommentar

Lykten kan justeres manuelt. Det er en skrue for vertikal, og en for horisontal justering. Derfor slipper du mest sansynlig å bytte lykt, noe som koster ihvertfall 1000 kr.

 

Motorfester får du nok hos din nærmeste ford-forhandler. Aner ikke hva de skal ha for dem.

Lenke til kommentar

Tok et par bilder av lyktene. kan se forskjellen men fant problemet! jeg hadde byttet parklyset og ikke kjørelyset :blush:

post-112477-0-77257500-1307318095_thumb.jpg

post-112477-0-62489400-1307318101_thumb.jpg

 

Prøvde jo selvfølgelig og skru på disse skruene før jeg fant ut at jeg hadde skiftet feil pære og kan ha ødelagt noe siden det kom et slags "dunk" :thumbdown: Skal få byttet pæra på fredag så skal jeg se om hele lykten er ødelagt.

post-112477-0-45577000-1307318106_thumb.jpg

 

Er det to steg i de pærene? sånn at kjørelys ikke funker men fjernlyset funker?

 

Sjekket også sikringen men ikke noe feil der.

 

 

Har forøvrig fått hjelp med og lokalisere motorfestene og hvilke som ser dårlige ut, tror jeg bytter alle sammen så er jeg sikret!

Endret av Cryztek
Lenke til kommentar

Er det to steg i de pærene? sånn at kjørelys ikke funker men fjernlyset funker?

Det ser ut til at du har H4-pærer. Disse har to glødetråder, en for fjernlys og en for nærlys, og en kontakt med 3 "pinner". Som regel går tråden for nærlyset lenge før den for fjernlyset, og da må pæren byttes. Pass på å sett kontakten riktig vei.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at du har H4-pærer. Disse har to glødetråder, en for fjernlys og en for nærlys, og en kontakt med 3 "pinner". Som regel går tråden for nærlyset lenge før den for fjernlyset, og da må pæren byttes. Pass på å sett kontakten riktig vei.

Konge! Nå får jeg bare håpe at jeg ikke ødela lykten :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...