Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hjulmuttere some sitter fast


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har et lite problem i forbindelse med dekkskifte,

 

mutterene sitter litt for godt fast. Har forsøkt med en del kraft og hører liksom metallet skrike skikkelig når jeg får løs en mutter så jeg antar at noen har skrudd de litt for godt fast.

 

Forsøkte også med en elektrisk muttertrekker som klarer 310 Nm fra biltema og når det går rykter om at momentet skal være på 110-120 Nm så virker det ut som det er litt for stramt.

 

Neste problem er jo at sommerdekkene har alu.felger hvor medfølgende (i bil) verktøy ikke passer inn i hullene i felgen, har derfor kjøpt en ny muttertrekker fra biltema sammen med en løs pipe som passer mutteren. Men, i og med at jeg må bruke en del kraft på å få mutteren løs så lurer jeg på om jeg kanskje bør bruke en "dedikert" pipe til hjulmuttere - med dedikert mener jeg at det derre firkantfestet er et stykke inni pipa istedet for ytterst. Føler at det kanskje kan gjøre at kraftvirkningen blir feil ellers. Kan dette stemme?

Endret av radisson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... i og med at jeg må bruke en del kraft på å få mutteren løs så lurer jeg på om jeg kanskje bør bruke en "dedikert" pipe til hjulmuttere - med dedikert mener jeg at det derre firkantfestet er et stykke inni pipa istedet for ytterst. Føler at det kanskje kan gjøre at kraftvirkningen blir feil ellers. Kan dette stemme?

En lang, tynnvegget, stjerneformet/tolvkantet hylse tåler mindre enn motsetningen; en kort med tykke vegger og sekskant før den sprekker/vrir seg. Stjerne/tolvkant er også mer utsatt for å avrunde hjørner på mutrene enn tilsvarende pipe med sekskant/ "Round Corner" -fatning.

Lenke til kommentar

En trekker på 310nm er ikke sterkt, har selv en, men klarer fint å løsne bolter for hånd med et hjulkryss som den ikke klarer. Koster 60kr på biltema.

 

Kan ikke så mye om moment og krefter på de elektriske variantene

men jeg klarer ikke å trekke boltene med latmannsarmen fra biltema :-(

Endret av radisson
Lenke til kommentar

Jeg har brukt latmannsarm til dette, og har aldri vært borti en bolt som sitter så hardt at den ikke løsner. Latmannsarmen jeg har er vel på litt over halvmeteren på det lengste.

 

Gjenstridige bolter pleier jeg å få løs ved å tråkke på latmannsarmen. Legg gradvis vekt på den med foten, og hvis den ikke løsner da kan du gynge litt på den. Dette er helt sikkert ikke "riktig" metode, men det har verken skadet noe som helst eller ikke fungert for meg.

Lenke til kommentar

En trekker på 310nm er ikke sterkt, har selv en, men klarer fint å løsne bolter for hånd med et hjulkryss som den ikke klarer. Koster 60kr på biltema.

 

Kan ikke så mye om moment og krefter på de elektriske variantene

men jeg klarer ikke å trekke boltene med latmannsarmen fra biltema :-(

 

På tide å begynne med litt trening? Selv min mormor på 78 år klarer å løsne og stramme boltene sine selv med en latmannsarm. Jeg sjekker alltid at hu har strammet nok, og det er helt perfekt hver gang.

 

Et annet tips: Når du etterhvert får av alle boltene, kjøp kobberfett på biltema og smør inn gjengene med dette før du setter på boltene igjen. Dette vil gjøre det lettere å løsne neste gang du skal skifte dekk.

Endret av traskas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har brukt latmannsarm til dette, og har aldri vært borti en bolt som sitter så hardt at den ikke løsner. Latmannsarmen jeg har er vel på litt over halvmeteren på det lengste.

 

Gjenstridige bolter pleier jeg å få løs ved å tråkke på latmannsarmen. Legg gradvis vekt på den med foten, og hvis den ikke løsner da kan du gynge litt på den. Dette er helt sikkert ikke "riktig" metode, men det har verken skadet noe som helst eller ikke fungert for meg.

Kan faktisk ikke anbefale å kun trø på latmannsarmen.

Vist noe glipper, kan du risikere at du får en stygg skramme på felgen, eller bulk på hjulbuen.

 

Sitter det så voldsomt at jeg må bruke bena for å få det løs, ser jeg til og ha den ene hånden på enden (inne ved felgen) av latsmannarmen, slik at jeg har kontroll vist noe skulle glippe.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt latmannsarm til dette, og har aldri vært borti en bolt som sitter så hardt at den ikke løsner. Latmannsarmen jeg har er vel på litt over halvmeteren på det lengste.

 

Gjenstridige bolter pleier jeg å få løs ved å tråkke på latmannsarmen. Legg gradvis vekt på den med foten, og hvis den ikke løsner da kan du gynge litt på den. Dette er helt sikkert ikke "riktig" metode, men det har verken skadet noe som helst eller ikke fungert for meg.

Kan faktisk ikke anbefale å kun trø på latmannsarmen.

Vist noe glipper, kan du risikere at du får en stygg skramme på felgen, eller bulk på hjulbuen.

 

Sitter det så voldsomt at jeg må bruke bena for å få det løs, ser jeg til og ha den ene hånden på enden (inne ved felgen) av latsmannarmen, slik at jeg har kontroll vist noe skulle glippe.

 

Med sånn teleskop arm du drar ut går det fint å gjøre et lite hopp har jeg funnet ut.

Lenke til kommentar

Altså, fysikken rundt dette er jo enkel.

 

Si at vi har en 0.5 meter lang stang, og den bøyer seg ikke. Du trenger 120 Nm for å få bolten løs. Vi kan da regne på momentet rundt bolten;

 

p><p>

Der F er kraften du skyver ned med, s er armen og M er momentet.

 

p><p>

 

240N er, rundt regnet, cirka 24 kg som virker rett ned på enden av stangen. Det er bare å lene seg litt oppå den, så går det som smurt.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Bruk hjulkryss med støtte på enden er enda bedre enn latmannsarm. Dette fordi da ungås bøyemoment på mutter. Og et bra rør selfølgelig.

 

IIIus sin NAF variant finnes også i mitt sortiment. Men ikke like god som kryss med støtte. Problemet til NAF varianten er at pipene er så lange at de bøyer seg. Jeg brukte korte piper + NAF sist. Det fungerte sånn nogenlune.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gav opp prosjektet og tok bilen med til (en annen siden sist) dekkforhandler som klarte å få mutterne av. Men han sa at det var en del motstand i dem fordi selv hans luftdrevne maskin stressa litt i begynnelsen.

 

Forsøkte nå å løsne/etterstramme og klarte uten større problemer å få løsnet mutterne så de var nok en liten anelse for stramme fra sist.

 

var kanskje også like greit at jeg fikk tatt det hos forhandler denne gang i og med at jeg fant en skrue inni ett av dekkene og i tillegg fikk jeg anbefalt å bruke mutterne som fulgte med felgene i motsetning til det selger av felgene anbefalte...

Endret av radisson
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva slags felger du hadde, men ofte er gjengene på bolter som følger med alu-felger helt like de som følger med stålfelger bortsett fra at hodet er lengre, slik at du kan få det ut med vanlig verktøy (på bilen min har jeg bare ett sett med bolter, nå har jeg ikke stålfelger, men det er samme bolter som bruker på stålfelger fordi aluminiumsfelgene er orginale, hadde de vært uorginale. sånn type med dype lange bolthull ville, trolig boltene vært helt like i lengden på gjengene, men hatt et lenger hode, ellers står du der om du er langs veien og punkterer og ikke kan nå langt nok inn med verktøyet...

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...