Gå til innhold

2 verdenskrig spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg stoler heller på SubHuman enn en som ikke kan skrive "hvis" riktig.

"Viss" er faktisk korrekt synonym for "Hvis" i følge bokmålsordboka. Sjekk fakta neste gang. :)

 

Edit: Min erfaring med GunFreak har i lang tid vært at han er kanskje ikke en av de som skriver mest korrekt på forumet, men han kan mer om krigs- og våpenhistorie enn de aller, aller fleste.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^^^ +1.

 

Regner med at du tenker på glideflyene man brukte rett etter og rett før invasjonen av Normandie?

Nei, mener ikke glideflyene. På en måte fikk de landet fryktelig mye på strendene i Normandie. Glideflyene var hovedsakelig får å få inn soldater og lette kjøretøyer som jeeper. Hvordan?

Lenke til kommentar

Jo, det er såkalte "landing crafts" som man kan bruke til både infanteri og kjøretøy.

 

Man har det i hvert fall i dag, og jeg tror man hadde samme mulighet under andre verdenskrig. Det er snakk om relativt små båter som man kan åpne baugen på.

 

edit;

Var visst feil. Får lese litt mer om dette. :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Igjen, det losser materialer ved hjelp av det jeg er ute etter. Det er ikke ett kjøretøy/fartøy, men noe stort som de brukte lang tid på å planlegge og lage.

 

EDIT:

Syntes spørsmålet var litt uklart. Er det snakk om de store flytende dockene som lastet over supplies over i de mindre landgangsfartøyene som valfartet fram og tilbake?

Riktig! De havnene de laget på strada øket farten på lossingen betraktelig!

Endret av Karmany1234
Lenke til kommentar

Eit litt vanskeleg spørsmål; Ved kva fort i Noreg, døydde minst 13 soldatar i ei skyteulukke med kanon?

 

Hint:

Fortet er nært der Hitler besøkte Norge.

Fortet var også det eneste som forsvaret ville bruke etter krigen.

 

edit;

skriveleif

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...