Gå til innhold

Polarfilter til flere objektiver?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe et polarfilter, men er usikker på hvordan man velger ut til de/det objektivet man har. Jeg har Nikon 18-55 VR (standard), Sigma 18-250 F/3.5 et eller annet tror jeg den heter, og Nikon 50 mm fastobjektiv. De er vel litt forskjellige i bredden? Eller går det an å bruke samme filter til alle objektivene?

 

Er nybegynner, så bruk helst ikke så vanskelig fotospråk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foran på objektivet står diameteren til filtergjengene på objektivet - for eksempel "ø58mm", som betyr 58mm filtergjenger. Et polafilter med for eksempel 58mm gjenger vil passe alle objektiv med 58mm filtergjenger.

 

Det er mulig å bruke en step-up overgang fra for eksempel 58mm til 67mm - kjøper du en sånn en og et 67mm filter vil du kunne bruke filteret på både 58 og 67mm.

 

Hvilke diametere har filtergjengene på objektivene dine?

Lenke til kommentar

Innlegget jeg siterte anbefalte å kjøpe filter med diameter som passer det største objektivet, og da er det jo kun step-up som gjelder for objektiver med mindre filterdiameter :).

 

Skal man bruke filter med ø < filderdiameteren til objektivet, vil selvsagt step-down være det som gjelder.

 

Francis

Lenke til kommentar

Man finner vel strengt tatt bedre filtre enn det der, Simen1.

Blir for dumt at en bruker med over 50000 innlegg skal komme med så dårlige forslag.

Hva snakker du om? Brukeren spurte spesifikt til hvordan man kan få "morsomme" bokeh-effekter - det er ganske enkelt et stykke svart papp/plast med et hull i midten med ønsket form.

 

Hvis du kan linke til noen sånne morofiltre fra en "seriøs" produsent som er mye bedre, så får du veldig gjerne gjøre det. Et hint er at dette er et stykke sort plastlignende greier med et hull i midten, totalt uten linseelementer i glass, og jeg er veldig spent på hva du mener Simen1 skulle linket til i stedet. Bah. :thumbdown:

 

Edit: Hvis man først skal ha bokeh-filtre er settet Simen1 linker til helt glimrende - ut fra hva de lover er det et slitesterkt materiale, det følger med generisk festemekanisme, det er mange forskjellige morsomme mønstre og flere svarte plater uten hull så man kan skjære og lage sine egne også. Dette er akkurat et sånt "upscale" sett jeg ville anbefalt til en som skal ha et sånt filtersett, og som jeg gjerne ville kjøpt selv hvis jeg var ute etter den effekten.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd hjemmelaget papp med mindre hell. Pappen ble flisete selv med skalpell og det var ikke så enkelt å lage helt symetriske hjerter, stjerner osv. Det endte med at jeg kjøpte det settet jeg linker til.

Takker for brukererfaring! :)

 

 

Vil ellers påpeke at det enkleste nok ville vært å starte med et passende stykke ferdig papp, med omtrentlig riktig styrke/tykkelse, i stedet for å selv lage kartongen fra bunnen av. Det er da grenser for hvor gjennomført et DIY-prosjekt nødvendigvis skal være.. :fun:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...