Gå til innhold

[Løst] Rare hdd partisjoner - dynamisk ssd - trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Heisann forumet!

 

Bygde i går min første pc! kjempe morro! Problemene begynte da jeg skulle installere windows på min "gamle" ssd disk(Intel 80 GB X25M) som jeg har hatt i macbook proen min. Jeg fikk ikke installert windows fordi disken var dynamisk(?) Aner ikke hva det betyr. Noen måte å få rettet opp i det på?

 

Installerte derfor windows på en av mine vanlige hdd, noe som gikk fint, men kjedelig da ytelsen er en heeeelt annen... Problem nr 2 kom etter at dette var ferdig. Da oppdaget jeg at hdd nr 3(en 500gb) var delt opp i 6 ulike partisjoner. Slik som vist under:

 

200mb ok(Efi-systempartisjon) > 100mb ok(Efi-systempartisjon) > 343,78gb utildelt > 100mb ok(Efi-systempartisjon) > 100mb ok(Efi-systempartisjon) > Nytt volum(I:) 121,37gb NTFS ok.

 

Hvordan får jeg ryddet opp i dette?

 

Har også et spørsmål anngående 120mm vifter. Kjøpte med en H70 og stock viftene på den bråker unødvendig mye. Noen som har noe gode forslag til vifter?

 

Det viktigste for meg er å få windows over på ssd disken! Så håper dere kan hjelpe!

 

Mange takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta bilde fra din Diskbehandling med Windows Snipping Tool og vedlegge her. Da blir det enklere for alle.

 

Men generelt er det slik, at hvis du først sletter alle partitioner-volumene i en GPT disk, vil du med å høyre klikk på Disk ? (venstre siden av partitions feltene) få valget om å convertere til MBR disk.

Lenke til kommentar

... som jeg har hatt i macbook proen min. Jeg fikk ikke installert windows fordi disken var dynamisk ...

 

Disken har partisjoner som Windows ikke kjenner. Partisjonstabellen må slettes slik at Windows kan lage ny.

Husker ikke i farten om Windows kan gjøre dette selv. Det er Windows 7 du har?

Lenke til kommentar

Ta bilde fra din Diskbehandling med Windows Snipping Tool og vedlegge her. Da blir det enklere for alle.

 

Men generelt er det slik, at hvis du først sletter alle partitioner-volumene i en GPT disk, vil du med å høyre klikk på Disk ? (venstre siden av partitions feltene) få valget om å convertere til MBR disk.

 

Det funket flott på ssd disken! Hjertlig! Legger med et bilde av diskbehandlingen nå. Problemene nå er som de var før med den disken på 500gb(disk 0) mens på den andre ligger den gamle installasjonen av windows 7. Hvordan får en fjernet denne på en fornuftig måte?

post-155125-0-02817600-1304681279_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har du noe data på disse du er nødt til å ta vare på?

Hvis ikke er det enkelt, bare slett alle volumer og konverter til MBR.

 

Nei har ikke noe jeg vil ta vare på nei. Problemet med disk 0 er at de partisjonene som er små og markert med blått kan jeg ikke gjøre noe med. Da mener jeg ikke noe i det hele tatt. Høyreklikker på de og alt, men ingen valg som er mulige.

 

På den andre disken får jeg opp at jeg ikke kan formatere eller slette fordi disken inneholder systemfiler/innstillinger(Dette er fra den andre installasjonen jeg gjorde i går). Prøver å slette systemfilene fysisk fra disken, men da får jeg bare opp at jeg må ha tillatelse fra TrustedInstaller. Hva må jeg gjøre? Noen forslag?

Lenke til kommentar

Det er litt mer du må gjøre med disk 2 og disk 3. Men først disk 0

 

Åpne CMD as admin og skrive:

 

diskpart og tast enter

 

select disk 0 og tast enter

 

clean og tast enter

 

Deretter skal disk 0 initialiseres når du prøver å åpne diskbehandling. Lage en partition eller 2 på den og formatere.

 

Husk å ikke ha diskbehandling open når du bruker diskpart i cmd.

 

 

 

Det andre (disk 2 og disk 3) skal fikses etterpå.

 

For å ikke la det stå halvferdig her:

Når det gjelder disk 2 og disk 3.

 

Som du ser fra diskbehandling, så er det Disk 2 som er din system partition. Det ble slik, fordi den var den som windows installer fant som alternativt under installasjon. (hvis du hadde frakoplet disk 2 under installasjon, så hadde disk 3 blitt system og, og ikke bare -oppstart--

 

Med å åpne CMD as admin, kan du dog utføre følgende kommando:

 

bcdboot D:\windows /s D:

 

Det vil overføre bootfiles til disk 3.

 

Deretter skal du i diskbehandling, høyre klikk på partition på disk 3 (D:) og velg å markere den som aktiv.

 

Ved restart, må du i Bios og velge SSD som først hardisk i bootpriority.

 

Da skal det boote fra SSD som system og boot (oppstart), og i diskbehandling kan du slette alle partitioner på disk 2, for så å partitionere + formatere igjen. (du kan slette partitionen, så sant det er ikke merket som system)

 

Alternativt: kople fra disk 2, starte opp med win 7 dvd, og velg repair my computer (ned til venstre i Install Now vindue)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Takk for alle gode svar her inne! Wiberos: takk for et langt og godt innlegg! Hadde sikkert funket fint det du skrev. Løste problemene mine enkelt ved å bruke partisjonsmanageren på install cden til windows xp...! Så nå fungerer alt utmerket!! :thumbup: Igjen - tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...