Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, har nylig bestemt meg om å lære meg programmering fordi jeg er fascinert av det. (Ja, du leste det riktig)

 

Nå, her er mitt dilemma. Hva er mest brukt og enklest å lære seg? Kan Basic, men tenkte mer på Java og C#.

 

Som aller første ordentlige prosjekt så tenkte jeg et program med funksjonell GUI som kan starte for eksempel en bestemt applikasjon. (Så man kan sammenligne det med Raptr og Steam, bare i en fordummet versjon). Så det må jo være mulig å utføre, men hvilken hadde vært best til akkurat dette prosjektet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...] C# er et bedre språk. [..]

Basert på hva?

Nei, jeg følger nå med da vet du, på hva folk som vet hva de snakker om sier, og de siste årene har de fleste konkludert med at Java har stagnert mens C# har utviklet seg veldig, og nå er et mye mer attraktivt språk. Mer dynamisk (DLR etc), mer funksjonelt (Linq etc), mindre støy.

 

Det er ikke for ingenting at et selskap som ThoughtWorks, som tidligere var ganske så Java-fikserte nå i sine trend-rapporter sier at Java er dødt, og at Enterpise-type kunder ikke bør vurdere å bruke det.

 

Java-plattformen derimot lever i beste velgående. Scala, Clojure, JRuby m.m. gjør at man fortsatt kan ha det gøy på JVM.

 

Det er jo selvsagt håp for at det skjer noe med neste versjon av språket, men jeg holder ikke pusten.

Lenke til kommentar

[...] C# er et bedre språk. [..]

Basert på hva?

 

Begynne med det enkle:

 

C#:

Array.Sort(studenter, (a, b) => a.Karakter - b.Karakter);

Java:

Array.sort(studenter, new Comparator() { public int compare(Object a, Object b) { return (Student)a.Karakter - (Student)b.Karakter); } } );

 

Java støtter hverken lambdauttrykk, funksjonspekere (delegates i C#), type inference eller fulle closures. Alle tingene brukes i den setningen.

 

Derfor har de også det forbanna latterlige ActionListener opplegget (fordi delegates mangler)

Endret av GeirGrusom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, har nylig bestemt meg om å lære meg programmering fordi jeg er fascinert av det. (Ja, du leste det riktig)

 

Nå, her er mitt dilemma. Hva er mest brukt og enklest å lære seg? Kan Basic, men tenkte mer på Java og C#.

 

Som aller første ordentlige prosjekt så tenkte jeg et program med funksjonell GUI som kan starte for eksempel en bestemt applikasjon. (Så man kan sammenligne det med Raptr og Steam, bare i en fordummet versjon). Så det må jo være mulig å utføre, men hvilken hadde vært best til akkurat dette prosjektet?

 

Hvis du ønsker å lage applikasjoner som skal kjøre i Windows, så velg C#. Det er fullt mulig å lage det du beskriver i Java, men det er mer omstendelig, fordi det å gjøre systemkall til Windows fra Java, ikke er helt rett fram. Dette fordi Java i utgangspunktet er plattformnøytralt.

 

Å lage GUI er ikke enkelt i Java. Ihvertfall ikke for nybegynnere. Swing, som er Java sitt rammeverk for GUI, krever at du virkelig kan språket for å utnytte det til fulle.

 

GUI-programmering har alltid vært enklere i Windows-verdenen.

 

---

BalleB

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, har nylig bestemt meg om å lære meg programmering fordi jeg er fascinert av det. (Ja, du leste det riktig)

 

Nå, her er mitt dilemma. Hva er mest brukt og enklest å lære seg? Kan Basic, men tenkte mer på Java og C#.

 

Som aller første ordentlige prosjekt så tenkte jeg et program med funksjonell GUI som kan starte for eksempel en bestemt applikasjon. (Så man kan sammenligne det med Raptr og Steam, bare i en fordummet versjon). Så det må jo være mulig å utføre, men hvilken hadde vært best til akkurat dette prosjektet?

 

Det er fullt mulig å lage det du beskriver i Java, men det er mer omstendelig, fordi det å gjøre systemkall til Windows fra Java, ikke er helt rett fram. Dette fordi Java i utgangspunktet er plattformnøytralt.

 

Hum. Tror neppe Win32 systemkall via JNI er en vanlig vei å gå her.

Lenke til kommentar

Hvilket språk som er "best" spiller ikke en dritt rolle som nybegynner. Dessuten er det ikke en diskusjon som kan gi et fasitsvar. Det er uansett masse å lære før man treffer på språk-spesifikke problem.

 

C#, Java eller Python er mine forslag. Men hva du begynner med spiller veldig liten rolle. På basic nivå er tankegangen ganske den samme, bare litt forskjell i hvordan ting skrives. Det viktigste er ikke å lære et språk, men grunnleggende programmeringsteknikker og -tankegang. Da er det lett å bytte mellom språk uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som aller første ordentlige prosjekt så tenkte jeg et program med funksjonell GUI som kan starte for eksempel en bestemt applikasjon. (Så man kan sammenligne det med Raptr og Steam, bare i en fordummet versjon). Så det må jo være mulig å utføre, men hvilken hadde vært best til akkurat dette prosjektet?

Python fungerer veldig bra for å lage shell-skript og har mange biblioteker du kan bruke for å lage GUI applikasjoner slik at du kan løse denne oppgaven. Fordelen for deg som nybegynner er mindre abstraksjon og du kommer raskere i gang med å programmere siden du slipper å forholde deg til Visual Studio, kompilering og JVM. Sånn pedagogisk er det ikke så viktig hvilket språk du starter med.

 

Du kan forresten også bruke jython for å programmere i python på java, eller python for .net for å programmere python på .net. Fleksibiliteten man får med å kunne python gjør det veldig attraktivt som første eller andre programmeringsspråk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...