Gå til innhold

Advarsel: CatchGamer svarer ikke på henvendelser!


Anbefalte innlegg

Vil legge ut min erfaring med å prøve å få slettet en brukerkonto hos CatchGamer. Som en advarsel ovenfor CatchGamer, som ikke svarer på henvendelser overhodet, veldig useriøst og uproffesjonelt!

 

Det startet med at jeg sjekket mulighetene for å få slettet en brukerkonto, som jeg ikke bruker lengre, ei heller har intresse av å ha liggende der.

Sjekket litt på forumet der, hvor jeg ser at flere ønsker å få brukerkontoen slettet, men sier det er helt håpløst.

 

Jeg tok da kontakt med tjenesten slettmeg, som ringte opp telefonnummeret de greide å finne registrert på CatchGamer.

Fikk beskjed om at det var en metode for å få slettet brukerkontoen:

- Sende epost til [email protected], hvor jeg ber om å få brukerkontoen deaktivert.

- Etter to uker, sende en ny epost, hvor jeg ber om å få brukerkontoen slettet.

 

Gjorde dette 22 februar, og har per dags dato ikke fått noen tilbakemelding overhodet.

Sendte epost til domene-administratoren, 25 april, og ikke fått noen tilbakemelding der heller.

 

Det siste jeg har fått fra slettmeg, er epost-adresser til to av funksjonærene i CatchGamer, hvor jeg håper på respons

 

- Mortis

 

Fant ingen steder hvor denne passet, om den skal flyttes, er det bare å gjøre det!

Endret av Mortis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at noen fora ikke sletter brukere er fordi det ødelegger forumtråder og annet innhold brukeren har publisert.

Hvorfor redigerer du ikke profilen din istedet, slik at den ikke kan knyttes mot deg?

Det er null problem.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig for disse fora å knytte alle slettede brukere opp til en "Slettet Bruker"-profil, og på den måten holde riktig gang i alle tråder, nyheter og lignende hvor din profil har blitt brukt. Videre har man krav på valgmuligheter med hensyn til å ha en profil liggende eller ikke. En profil kan forøvrig alltid knyttes opp mot brukeren som åpnet denne profilen.

 

Bare så det er klart. :)

Lenke til kommentar

Jeg har fått en oppskrift på hvordan jeg skal gå frem for å slette brukerprofilen hos CatchGamer, som det kommer frem i første posten. Les posten før du svarer.

 

- Mortis

Du skriver jo at du ikke har fått noen tilbakemelding, noe jeg tolker som at brukeren din enda ikke er slettet, selv om du har fulgt prosedyren. Jeg beklager virkelig om du føler deg tråkket på av mitt forsøk på å hjelpe deg.

Det er ikke vanskelig for disse fora å knytte alle slettede brukere opp til en "Slettet Bruker"-profil, og på den måten holde riktig gang i alle tråder, nyheter og lignende hvor din profil har blitt brukt. Videre har man krav på valgmuligheter med hensyn til å ha en profil liggende eller ikke. En profil kan forøvrig alltid knyttes opp mot brukeren som åpnet denne profilen.

 

Bare så det er klart. :)

 

Dette stemmer nok ikke helt.

For det første så er det absolutt mulig å opprette anonyme brukere på de aller fleste nettsteder, med mindre man har en form for autentisering knyttet mot identitet (feks. telefonnummer)

Så lenge profilen eller data som er postet ikke inneholder personopplysninger så har man heller ingen lovfestet rett på å få slettet innhold.

Ett nettfora kan på mange måter sammenlignes med debattsider/leserinnlegg til en avis og det er egne regler for hvordan man behandler innhold under "kunstneriske, litterære eller journalistiske, herunder opinionsdannende, formål"

 

Det er riktig nok ingen rettspraksis å vise til i slike saker, men å si at man har krav på å få slettet publisert innhold er alt for lett.

Endret av Mith
Lenke til kommentar

Du har krav på det med hensyn til personvernsloven. Ganske enkelt. Og nei, fullstendig anonyme brukere er ikke mulig med det datatraffikeringssystemet vi har den dag i dag. Selvfølgelig avhenger graden av anonymitet i mye større grad av hvor mye noen ønsker å hente ut informasjon om deg eller din bruker, men nå er det vel akkurat det som er poenget også.

 

 

§ 8 | Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1) kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for a) å oppfylle en avtale med den registrerte, eller for å utføre gjøremål etter den registrertes ønske før en slik avtale inngås,

b) at den behandlingsansvarlige skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse,

c) å vareta den registrertes vitale interesser,

d) å utføre en oppgave av allmenn interesse,

e) å utøve offentlig myndighet, eller

f) at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse, og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen.

 

 

 

§ 9. Behandling av sensitive personopplysninger

 

Sensitive personopplysninger (jf. § 2 nr. 8) kan bare behandles dersom behandlingen oppfyller et av vilkårene i § 8 og a) den registrerte samtykker i behandlingen,

b) det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling,

c) behandlingen er nødvendig for å beskytte en persons vitale interesser, og den registrerte ikke er i stand til å samtykke,

d) det utelukkende behandles opplysninger som den registrerte selv frivillig har gjort alminnelig kjent,

e) behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav,

f) behandlingen er nødvendig for at den behandlingsansvarlige kan gjennomføre sine arbeidsrettslige plikter eller rettigheter,

g) behandlingen er nødvendig for forebyggende sykdomsbehandling, medisinsk diagnose, sykepleie eller pasientbehandling eller for forvaltning av helsetjenester, og opplysningene behandles av helsepersonell med taushetsplikt, eller

h) behandlingen er nødvendig for historiske, statistiske eller vitenskapelige formål, og samfunnets interesse i at behandlingen finner sted klart overstiger ulempene den kan medføre for den enkelte.

 

 

Og videre:

 

 

§ 11. Grunnkrav til behandling av personopplysninger

 

Den behandlingsansvarlige skal sørge for at personopplysningene som behandles a) bare behandles når dette er tillatt etter § 8 og § 9,

b) bare nyttes til uttrykkelig angitte formål som er saklig begrunnet i den behandlingsansvarliges virksomhet,

c) ikke brukes senere til formål som er uforenlig med det opprinnelige formålet med innsamlingen, uten at den registrerte samtykker,

d) er tilstrekkelige og relevante for formålet med behandlingen, og

e) er korrekte og oppdatert, og ikke lagres lenger enn det som nødvendig ut fra formålet med behandlingen, jf. § 27 og § 28.

 

 

Konkluderes i:

 

 

§ 22. Rett til informasjon om automatiserte avgjørelser

 

Hvis en avgjørelse har rettslig eller annen vesentlig betydning for den registrerte og fullt ut er basert på automatisk behandling av personopplysninger, kan den registrerte som avgjørelsen retter seg mot, kreve at den behandlingsansvarlige gjør rede for regelinnholdet i datamaskinprogrammene som ligger til grunn for avgjørelsen.

 

 

Dette gjelder også "anonyme" brukere.

 

Man kan selvfølgelig diskutere semantisk om hva som er "personopplysninger". Men det er ikke å komme foruten at alt fra "jeg mastruberer to ganger i uken" til "vår katt heter Tarzan" kan oppfattes som sensitiv informasjon. Det kommer uansett ganske tydelig frem her at det er de som behandler denne informasjonen som er pliktig i å argumentere sakelig for hvorfor de ønsker å beholde informasjonen slik den er. Og da er det ikke nok med "de har egentlig ingen rett på dette emnet".

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Javel, hvis du tror det er så enkelt så får du bare være uenig.

Personopplysninger er langt i fra ett så vidt begrep som du skal ha det til og sensitive personopplysninger er enda mer begrenset. Bare fordi noe i teorien kan spores tilbake til deg gjør det selvfølgelig ikke til personopplysninger.

 

Jeg kjenner også til norske fora som hverken sletter brukere eller lar brukerne redigere sitt eget innhold, som også har blitt dratt inn på slettmeg.no, uten at det har ført til hverken slettede brukere, tråder eller andre reaksjoner.

Som sagt, inntil man har en dom å forholde seg til så er regelverket noe ullent i forhold til hvordan man definerer innholdet på debattfora.

Lenke til kommentar

Javel, hvis du tror det er så enkelt så får du bare være uenig.

Personopplysninger er langt i fra ett så vidt begrep som du skal ha det til og sensitive personopplysninger er enda mer begrenset. Bare fordi noe i teorien kan spores tilbake til deg gjør det selvfølgelig ikke til personopplysninger.

 

 

Alle som publiserer personopplysninger på nett (det vil si opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson) må forholde seg til personopplysningsloven. Dette gjelder også når publiseringen skjer på en hjemmeside eller blogg. Hovedregelen er at ingen kan publisere personopplysninger uten frivillig, informert og uttrykkelig samtykke fra den opplysningene gjelder, og at de opplysningene som publiseres skal være korrekte og oppdaterte. Et samtykke kan når som helst trekkes tilbake.

 

Jeg tolker det slik at alle og en hver har rett til å få slettet en profil som inneholder opplysninger som kan knyttes opp mot deg som privatperson. Navn, adresse, epost, alder osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Javel, hvis du tror det er så enkelt så får du bare være uenig.

Personopplysninger er langt i fra ett så vidt begrep som du skal ha det til og sensitive personopplysninger er enda mer begrenset. Bare fordi noe i teorien kan spores tilbake til deg gjør det selvfølgelig ikke til personopplysninger.

 

 

Alle som publiserer personopplysninger på nett (det vil si opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson) må forholde seg til personopplysningsloven. Dette gjelder også når publiseringen skjer på en hjemmeside eller blogg. Hovedregelen er at ingen kan publisere personopplysninger uten frivillig, informert og uttrykkelig samtykke fra den opplysningene gjelder, og at de opplysningene som publiseres skal være korrekte og oppdaterte. Et samtykke kan når som helst trekkes tilbake.

 

Jeg tolker det slik at alle og en hver har rett til å få slettet en profil som inneholder opplysninger som kan knyttes opp mot deg som privatperson. Navn, adresse, epost, alder osv.

 

 

Det er VELDIG lett å slette alt av navn, adresse, osv... på catchgamer som kan refereres til deg som person. Alt som står igjen er brukernavnet ditt.

Men hva er galt med at kun brukernavnet ditt står der, hvis du ikke har skrevet noe på forumet der som kan knyttes til det navnet du har.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

"[..]hvis du ikke har skrevet noe på forumet der som kan knyttes til det navnet du har."

 

Hva om du har skrevet noe på forumet som kan knyttes til ditt navn?

 

Det er nettopp derfor den generelle policien burde være, og er, slik at man i utgangspunktet problemfritt skal kunne velge om dette skal stå oppført met tilknytting til deg overhodet, eller ikke. Så er det opp til informasjonsholder (Catch-Gamer) å argumentere hvorfor de, i særtilfellet, ønsker å ta vare på relasjonen.

 

Dere jobber baklengs, hvorfor?

Lenke til kommentar

Jeg var moderator på Catch-Gamer i over to år, men ga meg i 2009 grunnet at siden har en helt håpløs ledelse. Å forvente svar på en e-post sendt til support-e-posten som er oppgitt er som å tro på julenissen, for det kommer aldri til å skje. Det er også lite trolig at noen i ledelsen vil svare deg på noen annen måte uansett hvordan du går frem. Det er vanskelig nok for staben å få kontakt med dem, og det sier ganske mye.

 

En hvilken som helst moderator vil kunne deaktivere kontoen din. Dette krever nøyaktig fire museklikk og fører til at kontoen blir skjult for normale brukere. Helt slettet blir kontoen ikke, men det er det beste du kan håpe på. Så ta kontakt med en moderator og håp at de ikke er inne i en av streikeperiodene sine som svar på ledelsens inaktivitet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...