Gå til innhold

Krav i forhold til lønn.


Anbefalte innlegg

Har friår og jobber i butikk et år nå for å tjene litt penger. Problemet er at jeg kanskje går glipp av en del penger jeg kanskje har krav på.

 

Jobber i butikk med litt andre arbeidstider enn vanlige butikker da vi har søndagsåpent. Jobber slik:

 

uke 1: seinvakt (17-23.15)

mellom uke 1 og 2: lørdag: 14.15-23.15, søndag: 12-23.15.

uke 2: midtvakt (12-19)

uke 3: tidligvakt (9-16)

 

Så begynner uke 1 igjen og slik fortsetter det. Er godt klar over at det ikke er lovlig å jobbe en hel uke + helg + en hel uke til, men dette vil jeg selv da jeg får et høyere antall timer og dermed mer lønn. Jeg får en fast månedslønn som dekker minstelønnen for butikkmedarbeidere. Dette dekker altså alle timene jeg jobber.

 

Det jeg lurer på er om jeg har krav på tillegg for kveldsarbeid og helg, jobber jo en del av dette. Har ikke noe tariffavtale. Det står i kontrakten at vi ikke har tariffavtale, men følger landsoverenskomsten mellom hsh og hk. Har jeg da krav på tillegg? I gjennomsnitt utgjør dette cirka 4000 kroner i måneden, altså en del penger.

 

Vi har diskutert dette på jobben og konfrontert sjefen med dette. Sjefen sier at de ikke MÅ gi oss tillegg og derfor ikke gjør det. Etter denne konfrontasjonen står vi litt forvirret og vet ikke helt hva vi skal gjøre. Jeg vil bare jobbe her dette året og så være ferdig med det, men vil heller ikke være til latter. Det har visst alltid vært slik på denne arbeidsplassen, men ingen har tydeligvis reagert på det tidligere.

 

Det viktigste for meg er altså om jeg egentlig har krav på disse tilleggene. En av de andre på jobben har meldt seg inn i hk og det var noe snakk om at vi kunne kreve etterbetaling av tillegg fra alt vi har jobbet tidligere. Kan dette stemme også?

 

Setter pris på alle som tar seg tid til å lese og gi et svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange velger å organisere seg nettopp for å slippe å ende i din situasjon.

 

Har vært i kontakt med hk så vurderer dette du.

 

 

Har prøvd å finne noe om lønn der, men kan ikke finne noe. Utifra kan jeg bare anta at det ikke er lovpålagt å betale tillegg for ubekvem arbeidstid.

 

Men er det altså ingen som vet dette sikkert?

 

Lurer også på hva som vil skje hvis jeg organiserer meg. Er en liten butikk jeg jobber i og jeg vil ikke stå alene om å komme i en konflikt med sjefen.

I og med at hennes holdning er at hun ikke vil betale tillegg fordi hun ikke må, ser jeg ikke helt at jeg kan komme noe lenger hvis jeg blir organisert.

Lenke til kommentar

Fant nå frem til landsoverenskomsten hsh/hk som vi følger i følge kontrakten. Der står det at vi skal ha tilleggene for ubekvem arbeidstid. Da er det hvertfall fastslått så vet hvertfall at jeg har krav på det.

 

Spørsmålet er da om jeg kan kreve etterbetaling for tidligere arbeid? Har jobber her over et år og aldri fått noe tillegg. Har egentlig mest lyst å vente til neste sommer og så kreve pengene for å kunne beholde jobben og ikke ødelegge stemningen på jobben.

Lenke til kommentar

Mener å huske at det var en kar som fikk etterbetalt tilleggene sine i butikken hvor jeg jobber (ev. de andre i nærheten som han hadde jobbet hos). I dette tilfellet var det snakk om butikken rotet med å liste han opp i rett stilling (ferievikar istedet for ekstrahjelp).

 

Det er riktig dogg at UB-tillegg ikke er noe lovpålagt. Vanskelig når en ikke har tariff, men du kan vel forsøke å få sjefen til å sjekke i gjennom nøye kontrakten og det der?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har sakene endret seg litt her på jobb:)

 

En av de andre ansatte får etterbetalt ub tillegg nå som hun slutter. Hun har bare jobbet et halvt år hos oss.

 

Derfor står vi andre veldig sterkt vil jeg si. Kan jo ikke betale ut tillegg til en ansatt og ikke oss andre.

 

Eneste problemet er at jeg har jobbet her siden slutten av 2009 og ub tillegget jeg har gått glipp av er på cirka 80,000... Dette er jo en del penger og vet ikke om jeg kan kreve dette etterbetalt siden det er såpass mye og en lang periode. De har hele tiden løyet om at de ikke trenger å betale tillegg til oss...Nå har jeg altså funnet ut av dette og må vel kunne kreve tillegg da?

Lenke til kommentar

Ja, han kollegaen min har fått etterbetalt store summer han også. Så umulig skal det ikke være. Tidsrom og sum er ikke noe man tar stilling til, rett skal være rett.

 

Men: De kan faktisk nekte deg, om det ikke var avtalt slik ved ansettelse. Viktig at slike ting ikke faller ut av kontrakten din.

 

Som sagt, se over dette igjen, så har du noe håndfast å vise til. Nå som en av dere faktisk får utbetaling, vil jeg si at sjansene dine er gode for at dere finner løsning med sjefen. Ta eventuelt kontakt med ledelsen i trinnet over.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, han kollegaen min har fått etterbetalt store summer han også. Så umulig skal det ikke være. Tidsrom og sum er ikke noe man tar stilling til, rett skal være rett.

 

Men: De kan faktisk nekte deg, om det ikke var avtalt slik ved ansettelse. Viktig at slike ting ikke faller ut av kontrakten din.

 

Som sagt, se over dette igjen, så har du noe håndfast å vise til. Nå som en av dere faktisk får utbetaling, vil jeg si at sjansene dine er gode for at dere finner løsning med sjefen. Ta eventuelt kontakt med ledelsen i trinnet over.

 

Helt glemt denne tråden:P

 

Står tydelig i kontrakten at vi følger landsoverenskomstem HSH/HK og der står det at vi skal ha UB tillegg. Så rett er det hvertfall.

 

Skal legge frem alle papirer for sjefen på mandag:D

Lenke til kommentar

Brev er levert og de skal finne en løsning, men sier utregningene våre er feil. Har brukt følgende satser:

 

UB-tillegg

(gjelder også deltidsansatte som jobber mer enn 12 timer pr uke)

 

Man-fre fra kl 18 +21,-

Man.fre fra kl 21 +42,-

Lørdag fra kl 13 +42,-

Lørdag fra kl 16 +84,-

Søndag hele døgnet +84,-

 

Jobber i en dagligvarebutikk/søndagsåpen og de sier dette går under kiosk og det da er andre satser. Noen som vet hvordan de satsene er?

Lenke til kommentar

Brev er levert og de skal finne en løsning, men sier utregningene våre er feil. Har brukt følgende satser:

 

UB-tillegg

(gjelder også deltidsansatte som jobber mer enn 12 timer pr uke)

 

Man-fre fra kl 18 +21,-

Man.fre fra kl 21 +42,-

Lørdag fra kl 13 +42,-

Lørdag fra kl 16 +84,-

Søndag hele døgnet +84,-

 

Jobber i en dagligvarebutikk/søndagsåpen og de sier dette går under kiosk og det da er andre satser. Noen som vet hvordan de satsene er?

Gå inn på brreg.no og sjekk hvilken kategori deres butikk er registrert under.

 

Kiosk? Moroklump den sjefen din...

 

Forøvrig finner du en kontaktperson i Handel og Kontor som etter all synlighet vil være den beste hjelpen her på forumet : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1262734 (nederst)

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lenge siden jeg har sett her nå, opptatt me å få til dette her:P

 

Nå har vi hatt møte og vi skal få pengene, men de sier fremdeles satsene er feil. Altså at butikken går under kiosk og da er satsene annerledes. Men dette kan jo ikke stemme?

 

I Brønnøysundregistrene står butikken oppført med følgende næringskode:

 

47.111 Butikkhandel med bredt vareutvalg med hovedvekt på nærings- og nytelsesmidler

 

For meg ser dette ut som det er en butikk.

 

Så har sjefen sagt at de har brukt feil kontrakt og vi egentlig ikke skal ha tillegg. Nå skal vi snart skifte navn og da vil de at vi skal signere en ny kontrakt der vi ikke har rett på tillegg... Dette vil jeg selvfølgelig ikke signere. Er det i det hele tatt lovlig å drive på sånn som dette?:S

 

Er avhengig av fast inntekt da jeg nettopp har kjøpt leilighet, men er utrolig kjipt å drive på med dette her...

Lenke til kommentar

Høres ut som om sjefen din har pugget "Sjefsunnskyldningsbibelen", og tatt eksamen i "2. Kontrakter og arbeidsforhold" og "7. Lønn og tillegg".

 

Du har tilgang til tariffen dere skal følge, og du har en signert kontrakt som viser at dere skal følge den. Dersom dine tall da er feil så bør det være en smal sak for sjefen din å vise til de korrekte tallene. Med mindre han ikke kan.

 

Men, eg ville og utøvd litt forsiktighet her. Vurder økonomien til butikken før alle legger frem større lønnskrav. Husk at om kravet er stort nok(noe det kan bli om dere er mange) så kan det føre til at butikken mister sin lønnsomhet og må stenge. Og da går dere fra feil utbetalt lønn til ingen utbetalt lønn.

 

Når det er snakk om så mye penger så lønner det seg også å melde seg inn i et fagforbund for å få juridisk veiledning samt faglig(og moralsk) støtte i møter med sjefen. Seriøsiteten til arbeidsgiver øker som regel et par hakk når du sier "og eg vil ha med meg mr Advo Kat som representant fra fagforbundet". Av erfaring.

Lenke til kommentar

Høres ut som om sjefen din har pugget "Sjefsunnskyldningsbibelen", og tatt eksamen i "2. Kontrakter og arbeidsforhold" og "7. Lønn og tillegg".

 

Du har tilgang til tariffen dere skal følge, og du har en signert kontrakt som viser at dere skal følge den. Dersom dine tall da er feil så bør det være en smal sak for sjefen din å vise til de korrekte tallene. Med mindre han ikke kan.

 

Men, eg ville og utøvd litt forsiktighet her. Vurder økonomien til butikken før alle legger frem større lønnskrav. Husk at om kravet er stort nok(noe det kan bli om dere er mange) så kan det føre til at butikken mister sin lønnsomhet og må stenge. Og da går dere fra feil utbetalt lønn til ingen utbetalt lønn.

 

Når det er snakk om så mye penger så lønner det seg også å melde seg inn i et fagforbund for å få juridisk veiledning samt faglig(og moralsk) støtte i møter med sjefen. Seriøsiteten til arbeidsgiver øker som regel et par hakk når du sier "og eg vil ha med meg mr Advo Kat som representant fra fagforbundet". Av erfaring.

 

Er bare to som ber om etterbetaling så skal gå greit. Vi har også sagt at vi kan få litt ekstra i måneden fremover isteden for alt med en gang.

 

Angående dette med utregningene så står det i landsoverenskomsten at vi har de tillegene jeg har regnet med hele tiden. MEN, bakerst i overenskomsten står det egne satser for kiosker og sjefen regner ut hva vi mangler med disse satsene.

Hvis vi skal følge kiosk satsene er det jo helt greit, men jeg kan ikke forstå at en dagligvarebutikk skal gå som kiosk:S (navnet på butikken har også daglivarer i seg). Dette er altså det store spørsmålet.

 

Kan de forresten kreve at jeg skriver under på en ny kontrakt? Jeg vil jo si at jeg ikke gjør det fordi de prøver å unngå UB tillegg med å bruke en egen type kontrakt. Kan de prøve å sparke meg eller noe da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...