Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barnehagedirektør mener barn med problemer hjemme ikke får oppfølging. Barneministeren innrømmer problemet. Blir norske barn sviktet av systemet?


Oppfølging av barn i Norge som har det vanskelig hjemme  

32 stemmer

  1. 1. Blir barn i Norge som trenger hjelp for lite prioritert av systemet?



Anbefalte innlegg

Tar opp nok en sak som går på barn og ungdom som sviktes av systemet. Denne gangen gjelder det stor mangel på fosterhjem og problemet er værst for ungdom:

 

Vanessa (16) ventet et halvt år på et hjem

 

Behovet for fosterhjem har aldri vært større.

 

Til tross for gjentatte rekrutteringskampanjer sliter barnevernet med å få tak i nok fosterforeldre. Tall som TV 2 har hentet inn fra ulike fosterhjemstjenester viser at Bufetat nå arbeider med å finne et nytt hjem til over 600 barn. 95 av disse har ventet lengre enn lovens frist på seks uker.

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/vanessa-16-ventet-et-halvt-aar-paa-et-hjem-3504614.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar opp nok en sak som går på barn og ungdom som sviktes av systemet. Denne gangen gjelder det stor mangel på fosterhjem og problemet er værst for ungdom:

 

Vanessa (16) ventet et halvt år på et hjem

 

Behovet for fosterhjem har aldri vært større.

 

Til tross for gjentatte rekrutteringskampanjer sliter barnevernet med å få tak i nok fosterforeldre. Tall som TV 2 har hentet inn fra ulike fosterhjemstjenester viser at Bufetat nå arbeider med å finne et nytt hjem til over 600 barn. 95 av disse har ventet lengre enn lovens frist på seks uker.

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/vanessa-16-ventet-et-halvt-aar-paa-et-hjem-3504614.html

 

Virker heller som om de blir sviktet av sine medmennesker (som ikke blir fosterforeldre), enn av systemet (som ikke kan plassere dem noe sted siden det ikke er nok fosterforeldre).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Mange barn mistrives i barnehagen

 

En ny norsk undersøkelse viser at mange barn ikke har det så bra i barnehagen som voksne liker å tro. En av tre fire- og femåringer forteller at de perioder ikke har det særlig godt i barnehagen.

 

Nesten halvparten blir ertet

Et hovedfunn er at kvaliteten på barnehagetilbudet er sterkt varierende, og vurderes mer positivt av de voksne enn av barna. 70 prosent av foreldrene mener barna alltid eller svært ofte er glade for å være i barnehagen.

 

Vel 30 prosent av barna forteller at det er dager hvor de ikke har det godt i barnehagen, selv om en stor overvekt sier at de trives. Ett av fem barn trives under middels.

 

Nesten halvparten av barna sier de blir ertet og plaget så mye at det er ubehagelig, og at de blir lei seg.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Mange-barn-mistrives-i-barnehagen-6681243.html

 

Deprimerende nyhet. Det er tydelig at mye kan gjøres langt bedre i Norge selvom det regnes som verdens beste land å bo i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom over nok en tragisk sak som jeg vil ha her selvom det ikke akkurat gjelder barnehagealder. Den viser uansett klart og tydelig svikt i systemet:

 

Renate ble banket opp av jentegjeng

 

Sju år senere har hun fortsatt ikke fått hjelpen hun har krav på.

 

Det har blitt mange tårer siden den dagen for sju år siden da Renate Oberster forsøkte å stoppe en krangel mellom noen jenter på skolen. Det endte med at Renate ble sparket, lugget og ikke minst fikk 14 slag som har ødelagt kjeven hennes.

 

– Jeg husker det som det var i går. Selv om jeg ikke vil, så tenker jeg på det hele tiden. Det er en stor del av hverdagen nå på grunn av alle smertene jeg har, forteller hun.

 

Renate var bare 15 år da hun ble banket opp. Jentegjengen knakk kjeven hennes på flere steder. Hver dag må 22 år gamle Renate ta hele 32 ulike tabletter for å takle smertene.

 

– Jeg blir sliten bare jeg ser på dem.

 

Jentevolden snudde opp ned på tilværelsen til den da livsglade og skoleflinke 15-åringen. Siden har hun slitt med fysiske og psykiske smerter. Hun har ikke fått behandling, og venter fortsatt på hjelp fra det offentlige.

 

– Jeg har kjempet for å bevise at jeg faktisk er skadet.

 

– Hvis jeg endelig hadde blitt trodd. At alt ordnet seg, og jeg fikk den behandlingen jeg trenger. Jeg hadde blitt så lettet. Jeg hadde blitt så glad.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/renate-ble-banket-opp-av-jentegjeng-3630693.html

 

Dette er jo bare tragisk! Norge kåres gang på gang til verdens beste land å leve i av FN og forrige generalsekretær Kofi Annan sa at vi ikke aner hvor godt vi har det her i Norge. Men en sak som dette kan bli stående i syv år... Her er det virkelig behov for bedring i systemet!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synes denne saken er relevant nok til å få plass i tråden:

 

Flere foreldre spør om hjelp fra barnevernet

 

Over 13 prosent av bekymringsmeldingene som kommer til barnevernet kommer fra foreldrene selv. Det tolkes som at foreldre har stor tillit til barnevernet.

 

Andre store grupper som melder ifra til barnevernet er skole og politi. I tillegg tar barnevernstjenesten selv opp saker.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7927943

Lenke til kommentar

Det er litt vittig at overskriften spør om norske barn blir sviktet av systemet, når vi i det siste har sett Barnevernets store innsats for å få barn av utenlandske borgere tilbake fra utlandet. Jeg sikter til saken i Polen, og saken i Stavanger der politikerne brukte 500.000 for å bringe noen tyrkisk-iranske barn tilbake under Barnevernets kontroll.

 

http://www.aftenbladet.no/henvisninger/henvisninger_skjult/Se-tidslinje-om-Tyrkia-saken-2908243.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Gjeoppliver tråden da jeg kom over et nytt, alvorlig eksempel:

 

Riksrevisjonen: Fosterhjemsbarn følges opp for dårlig

 

– Oppfølgingen av barn i fosterhjem og barn med hjelpetiltak er ikke god nok, slår Riksrevisjonen fast i en ny rapport.

 

Riksrevisjonen har undersøkt det kommunale barnevernet og bruken av statlige virkemidler i perioden 2007 til 2011.

 

Mange barn som trenger hjelp fra barnevernet, blir ikke fanget opp tidlig.

 

Og tilbudet om hjelpetiltak er ikke tilstrekkelig, er to av konklusjonene i rapporten som torsdag ble oversendt Stortinget.

 

Riksrevisjonen mener det er nødvendig å gi kommunene mer bistand for å styrke lederkompetansen og internkontrollen i barneverntjenestene.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8199749

 

Ikke bra, ikke bra... Nedslående nyhet dette og det viser hvilken viktig jobb vi fortsatt har her i Norge som FN gang på gang kårer til verdens beste land å bo i...

Lenke til kommentar

Svaret er JA.

Og helt ærlig, det der med ABB, er et enkelt-individ sin reaksjon på et system som svikter.

Slik sett, sett fra det overordnede perspektivet at når systemet ikke fikser seg selv så må utenforstående komme med reaksjoner, så er handlingene hans forståelige.

At han har forklart sin motivasjon med vikarierende motiver rundt masse annet piss er gjennomskubart som tusen, han er en feil-utviklet liten guttunge som føler behov for å plassere ansvaret hos de han ser på som ansvarlige.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Barnevern f eks har resurser til å hjelpe barn som har vanskeligheter men de "hjelper" barn som ikke har vanskeligheter i stedet. Dette samfunnet går i ruiner!

 

Siden jeg har sett dette fra en av innsidene i det som kalles barnevernet, er jeg for min del ganske overbevist om hvor jeg mener skoen trykker mest. Barnevernet som byråkratisk system har jeg lite å utsette på. De følger sine regler og lover uten for meget kverulering. De har sine satser for det meste, og de er ikke for små heller.

Men det det skorter på er ren skjær butikkdrift. De forlanger alt for lite av leverandørene sine, og overlater dermed til leverandørene å bestemm hvor grensen for "godt nok" befinner seg. Så lenge det ikke koster mye ekstra lager "systemet" lite kvalm. Så er det klart at ikke alle private og offentlige leverandører er like, men det jeg har sett opp gjennom årene, er at pengene settes foran "barnets eget beste". Og da spares det ikke heller på å bruke mer eller mindre ekspertise for å dokumentere sin sak. Og da vil jeg ikke starte med å fortelle hva som også kan kalles ekspertise, ekspertise som faktisk spiller en stor rolle - på tross av slett håndverk.

 

Det jeg har sett og mener er at de fleste som er på institusjoner skulle i utgangspunktet aldri ha vært der. Slik det fungerer er institusjoner en yngleplass og anstalt for å utdanne perfekte livslange trygdemottakere - tro det eller ei!

 

Løsningen er kort, og latterlig enkel: Individuell oppfølging

 

(det følger med en bok for hver og en av oss - den kalles av noen for "sjel" - les den boken før du tar frem andre alternativer)

Den siste her, er min egen sannhet/holdning for den type arbeid.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mener du det at ungdommer/barn kan bli påvirket av andre ungdommer/barn med 'problemer'?

 

På de fleste institusjoner jeg har hatt med å gjøre er det så klart ungdommene selv som bestemmer det meste, så kommer graden av overordnet styring fra de voksne alt etter hvor gode eller dårlige systemer institusjonene individuelt har, og ditto muligheter for å bygge gode ungdomsgrupper og individuelt stabile og trygge individer. På de fleste stedene jeg har vært, har tingene dessverre fungert helt tilfeldig, og gjerne etter hvem som er på jobb.

Jeg har opplevd at 3 puslete ungdommer har fått lov til å knuse en flunka ny bil, mens tre voksne og godt utdannede mennesker holdt på å kollapse av redsel for disse små monstrene ... Nesten surrealistisk, altså.

 

Så, ja, ungdommer kan påvirke hverandre negativt, hvis de voksne ikke gjør sine oppgaver godt nok. Det er aldri feil med reaksjonene som ungdommene har, bare manglende hensiktsmessige reaksjoner fra oss voksne.

Lenke til kommentar

Det at ungdommene kan ''gjøre som de vil'' er jo på grunn av at hvis de ikke er en fare for seg selv eller andre så har man ikke lov til å holde dem igjen med tvang. Hvis f.eks en ungdom driter i reglene og går ut etter innetiden så har jo ikke de voksne lov, etter loven, å holde dem fysisk igjen.

 

De voksne skal jo ikke fungere som en jernhånd ovenfor ungdommene. Ungdommene tar sine egne valg, og hvis de valgene er f.eks å ramponere en bil så er det politiet som skal handskes med dem, ikke de som jobber på instutisjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

De voksne skal jo ikke fungere som en jernhånd ovenfor ungdommene. Ungdommene tar sine egne valg, og hvis de valgene er f.eks å ramponere en bil så er det politiet som skal handskes med dem, ikke de som jobber på instutisjonen.

 

En litt pussig faktum for meg er at samtlige jeg har hatt fornøyelsen å jobbe sammen med - har med ett par unntak vært eksemplariske mennesker, på alle plan. Det er snodig at systemer kan gjøre så mange dyktige, så inni hampen dårlige ... eller misforstå meg rett! :)

 

Når det gjelder politiet - tror jeg du hr litt vel høye forhåpninger. Det er kun ved direkte livsfare at noe spesielt skjer. Direkte livsfare, er ett flytende begrep, så jeg kan love deg at politiet vet å sette den grensen høyt.

Lenke til kommentar

Man har også andre typer instutisjoner for de som trenger mer struktur enn det andre gjør, så det gjør heller ikke noe. Var selv vitne til at ei jente ble dratt inn på rommet av de voksne. Dagen etterpå var hun borte, og da fikk jeg vite av de andre ungdommene at hun hadde gjort noe som gjorde så de sendte henne til en 'lukket instutisjon'.

 

Jeg skjønner hva du mener med at systemet kan være vanskelig, og at ungdommer er lett påvirkelige, men ærlig talt så er man i høyst grad klar over hva man gjør når man er ungdom, og det at man har 'noe' avvikende atferd (som er HELT NORMALT for en tenåring) gjør ikke nødvendigvis denne personen til ett ''fælt barnevernsbarn''. De er som regel i BVinstutisjonen av en grunn, og i de aller fleste tilfeller så tar de med seg denne atferden istedet for at den blir skapt der.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...