Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Relativt ny pc defekt etter PSUen døde


Anbefalte innlegg

Hei.

For noen uker siden kjøpte jeg meg en splitter ny pc. Jeg monterte den med min gamle psu, og hadde ingen problemer, helt til psuen døde. Jeg hadde latt pcen stå på, men ingen krevende programmer gikk, da plutselig man kunne høre et statisk smell helt ned i underetasjen. Etter jeg tok ut psuen så ramlet faktisk en bit av kretskortet ut, svartsvidd. Jeg kjøpte så et nytt psu, og monterte det. Ved oppstart får jeg samme resultat som når jeg prøvde å starte den gamle etter den smalt. Absolutt ingenting skjer, ingen lys på hovedkortet, ingen lys på skjermkortet, ingen lys i vifter og heller ikke bevegelse i viftene.

Jeg har siden det prøvd begge psuen ved å kortslutte pin 14 og 15 for å se om jeg fikk noe liv. Jeg hadde plugget i en vifte og en harddisk, men ingen av psuene ga fra seg noe liv. Skal det ikke skje noe når jeg gjør det, eller har jeg klart å få et defekt psu? Eller har bare hele pcen gått opp i røyk? Jeg testet psuen i pcen før jeg lekte med binders i pluggen. I tillegg står alt av kabler riktig, og jeg har plugget i strømmen og satt knappen på 1, så det burde ha funket.

 

Specs:

Hovedkort: P8p67 deluxe

Prosessor: Intel sandy bridge 2500k

Skjermkort: Ati 6950 cfx

Gammel psu: Northq 850watt Black Magic

Ny psu: Corsair AX850watt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende den gamle PSUen ikke hadde vernene de nye har, slik at du mest sannsynlig også har tatt livet av hovedkort osv.

 

Det er ikke enkelt å finne ut hvilke komponenter som faktisk har tatt kvelden, og man risikerer dermed å ødelegge nye komponenter man putter inn.

 

Det lureste er nok å bytte alle komponenter.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, selv om det ikke var det svaret jeg ville ha;) Er det en sak jeg skal ta opp med Northq, som har forårsaket dette, der jeg kjøpte psuen( som jeg mistenker jeg kjøpte på datakjeden, som er konkurs) eller der jeg kjøpte pc komponentene? Og hva med den nye psuen som jeg ikke får jumpstartet, vern som hindrer det også?

Lenke til kommentar

Nei, tenkte at det var sikring eller noe da han heller ikke fikk start på den med å krysse ledningene.

Hvis det er noe med hovedkort, skjermkort eller noe annet så da vil det ikke fungere, veit heller ikke hvor bra de kortslutnings beskyttelse greine egentlig fungerer, utenom at det står i spesifikajsonene til ax850.

Lenke til kommentar

Tven, recieveren og xboxen bruker samme forgrener, og de ble ikke toastet, så ville ikke tro det var noe utenfra, da tven og recieveren stod på mens det skjedde. De hadde fortsatt strøm, så er fortsatt liv i sikringen.

 

Edit: Var vel kanskje feil utenfor psuen, men fra andre komponenter du mente. Ihvertfall, burde vel kunne få sjekket om harddisker, skjermkort og bluerayspilleren virker, ved å teste på en annen pc, de kan vel umulig drepe den også, selv om det er feil på de?

 

Forøvrig, er vel ikke helt umulig at jeg har fått tilsendt et defekt psu? Men er vel vanskelig å finne ut det, uten å risikere flere pcer.

Endret av Croco
Lenke til kommentar

Finn deg noen andre vifter eller noe sånt å så koble dem til den nye PSUen å jumpstart den ;) Går viftene da, så er hvertfall den nye PSUen i orden :)

 

Noe av problemet er at jeg ikke får jumpstartet den. Enten fordi den er toast, eller fordi det er noe sikkerhetstiltak mot det(?).

Lenke til kommentar

Hmm. Merkelig dette. Hvilke ledninger er det du prøver å starte på? (farge)

 

Å har du prøvd en annen stikkkontakt ?

 

Står i første post at han prøvde pinne 14 og 15.

 

De andre som står i skjøteledningen fungerer, så det er ikke noe strøm problem.

 

 

 

 

Tviler sterkt på at du har fått en defekt PSU. Den første PSUen tok livet av hovedkortet, som igjen tok livet av den nye PSUen når du koplet til den.

 

Ta ut alle komponenter og se skikkelig over dem. Det bør være mulig å se om noen kompoinenter på kortene osv er brent.

Lenke til kommentar

Skal i så fall få tatt enn titt på delene imorgen, og så kanskje teste psuen på annen pc, og få sjekka opp skjermkortene om de fortsatt er i live. Hvordan kan egentlig hovedkortet klare å drepe psuen? Er jo begrenset med volt som sendes inn i hovedkortet, og den klarer vel ikke å "lage" mer enn psuen tåler? Har ikke peiling, men griper etter strå her. Ellers takker jeg for all tilbakemeldingen!

Lenke til kommentar

Hvordan kan egentlig hovedkortet klare å drepe psuen? Er jo begrenset med volt som sendes inn i hovedkortet, og den klarer vel ikke å "lage" mer enn psuen tåler? Har ikke peiling, men griper etter strå her.

 

Dette har ingenting med volt å gjøre. Når du puttet dette sammen med den gamle PSUen, når den tok kvelden så ødelagte den hovedkortet (Mest sannsynlig). På hovedkortet har det da brent over noe, en komponent røket eller noe i den duren, og f.eks. laget en kortsluttning. En kortsluttning er en kopling hvor det ikke finnes motstand. Når 2 faser (her + og - ) kommer sammen så trenger de en motstand for å bruke opp energien. Når denne ikke er her så kommer all energien på en gang (eller noe i den duren).

 

Hvis du tenker på stikkontakten du har i veggen. Denne har 230 volt, og alltid har det. Denne har en sikring på enten 10 eller 16 ampere. Ved 10 ampere så kan du her putte på en motstand (varmeovn, TV, PC osv) på totalt 2300 watt. Hadde sikringen vært større, slik som 16 ampere, så kan du bruke 3600 watt. Sikringen er der for å beskytte kabelen, siden denne ikke takler å levere mer enn 16 ampere. Bruker man samme kabel på en 100 ampere, og trekker dette så brenner den av.

 

Derfor har man sikrringer. Samt at når man fjerner motstanden, og dytter inn noe uten motstand så får man en kortsluttning. Jo høyere motstand, jo mindre effekt (watt), mindre motstand, mere effekt. Så når man dytter inn noe uten motstand, så får man all effekten som man kan få levert fra leverandøren (Her trafoen huset ditt får strøm i fra). Normalt så ligger dette mellom 200-1000 Ampere. Varierende hvor langt fra trafoen man er. En sikring vil da løse ut for å hindre brann og skader.

 

Akuratt det samme skjer i PCen, men svakstrøms utstyr har ikke alltid sikring på utgangen av trafoen, så når man kortslutter der, så ryker trafoen. Det høres lite ut med 12volt sammenlignet med 230volt, men det er amperen som er farlig. Hvis man har samme effekt på disse to spenningene, si 100 watt. Så har man ved 230v 0.4 ampere. Ved 12 volt så blir det da 8.3 Ampere. Når du tenker en normal PSU i dag leverer 500w på 12v så kan den levere ca 41 ampere på utgangen. For å sammenligne strøm (ampere) størrelsene litt, så hvis du får strømgjennomgang i hjertet ditt, så trenger det kun 0.03 ampere for å stoppe. PSUen leverer 1350 ganger mer strøm.

 

Så når du ta putter i den nye PSUen, så fikk nok den nye en kortsluttning den ikke likte. Så når du ikke får startet den, så ikke prøv den andre steder, da risikerer du å ødelegge neste hovedkort.

 

Mest sannsynlig så sitter strømregulatorene til hovedkortet å passer på, slik at ingen av de andre komponentene dine har blitt ødelagt. Men gå skikkelig over for å se om det er noe som er brent. Bruk lys og bruk nesen. Det lukter ganske lenge etterpå.

 

Men skal du teste komponentene, så gjør det på en gammel PC som ikke skal brukes noe særlig mer.

Lenke til kommentar

Tusen takk for den forklaringen, det klarnet opp i saken noe. I tillegg så fungerer den nye psuen, den ble testet på en annen pc og fungerte som bare det.

 

Edit: Tittet over delene idag, og har ikke funnet noen tegn på skader. Selvsagt, det betyr ikke at det ikke er noe galt med de, men hadde vært greit å se hvilke deler som sikkert hadde vært toasta.

Endret av Croco
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg testet skjermkort, harddisker og psu, og alt fungerer. Kjøpte nytt hovedkort og byttet det ut. Forsøkte å starte opp, men samme problem gjenstår. Eneste det kan være noe galt med er prosessor og minne. Ingen mulighet til å sjekke de før jeg kjøper nytt, så tror jeg bare leverer pcen til et firma som fikser dette.

De jeg har pratet med lurer på hvorfor ikke hovedkortet ikke lyser i det hele tatt. Ville det gjort det hvis prosessoren ikke virket?

Lenke til kommentar

Hovedkort har én eller flere dioder som indikerer at det er spenning i kretsen.

 

Lyser hovedkortet når du monterer 24 pin fra PSU og bryteren på PSU står på 1? Du trenger ikke starte hovedkortet, kun montere 24 pin og evt. 12 volt 4/8 pin og skru på PSU.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...