Gå til innhold

Erfaring med hjemmesider fra Eniro Norge


Anbefalte innlegg

Hei. Er helt ny her på forumet så vet ikke om dette blir riktig plass å legge dette innlegget, men jeg prøver.

Ble i går kontaktet av en hyggelig selger fra Eniro Norge som fortalte om noen nye produkter de hadde lansert nå i 2011.

Denne selgeren ringte meg siden mitt firma ikke har noen hjemmeside å kunne da fortelle at Eniro nå kunne tilby hjemmesider til meget fornuftige priser.

Mitt spørsmål er om noen her har noen erfaring med hjemmesidene de leverer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Eniro Norge driver med webutvikling for aktører dem ikke selv har eierskap i så er det i hvertfall nytt for meg, men synes det er litt underlig at det ikke nevnes på relevante steder på deres nettsider:

 

http://www.eniro.no/...ukterTjenester/

 

Jeg ville kontaktet Eniro Norge direkte for å fått bekreftet legitimiteten, men det sier jo fortsatt ingenting om kvaliteten på tjenestene.

 

 

Edit: Det kan ikke tenkes at du ble kontaktet for annonsering i Eniros bedriftstjenester? De har i hvertfall nylig lansert en ny plattform på gulesider.no

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Denne selgeren ringte meg siden mitt firma ikke har noen hjemmeside å kunne da fortelle at Eniro nå kunne tilby hjemmesider til meget fornuftige priser.

Vil det si at du får en side i form av et subdomene - www.dittfirma.eniro.no eller er de nå også begynt å lage hjemmesider for firmaer på egne servere?

 

Det er jo gjort på noen minutter å få opp en egen side om du bruker WordPressDirect og skaffer deg eget domene på din egen webserver som du leier hos en hoster. I 2011, bør de fleste kunne lage en brukbar hjemmeside på noen dager. Om du hoster siden som et subdomene hos dem, i konkurranse med tusenvis av andre, ville jeg ikke gjort det. Du går glipp av gratis (bortsett fra utviklingstid) reklame ved å skaffe deg et eget domene og utvikle siden selv.

 

Store profesjonelle firmaer bruker WordPress som sin blogpattform etc.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Min erfaring med slike katalogselskaper som selger hjemmesider er at du får tilgang til et selvutviklet CMS system hvor det ikke er mulig å flytte innholdet over til en ny leverandør eller ta med deg designet. Dvs at du er bundet opp til Eniro for evig til, eller må betale et nytt selskap på nytt for å få laget tilsvarende eller nytt design, samt at du må selv ta jobben med å flytte over informasjonen du vil ha med.

 

Dette i seg selv sier ingenting om kvaliteten på det du får, men det er sjeldent noe de opplyser om, og mange uvitende brukere blir da låst til Eniro.

 

Til opplysning så koster et domene kr 125 hos den billigste leverandøren pr år, et webhotell koster et par hundre kroner i måneden for en profesjonell og god leverandør, og deretter kommer kostnad med design. Årlige utgifter til websiden bør derfor ikke overstige ca 1500-2000. I tillegg kommer utgiften til førstegangsoppsett, på alt i fra 1000 til 10k for en beskjeden side, eller mer for avanserte løsninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I epost jeg mottok fra selger er det linket til eniroportal.no.

Var snakk om hjemmeside med egen adresse.

  1. I en stabil ikke semantisk lenke som i verste fall oppfattes som spam.
  2. Delt med tusenvis av andre så du får i beste fall null linkjuice (linklove) for pengene.

 

Finn deg en ungdom som utvikler en god side til deg for samme pris og som kan litt om SEO.

 

Merk at Google straffer solgte lenker om det ikke gjøres på riktig måte.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Prisen jeg fikk oppgitt var 4990 kroner for bygging, drifting og domene, dette en årspris.

I epost jeg mottok fra selger er det linket til eniroportal.no.

Var snakk om hjemmeside med egen adresse.

 

 

Valget er opp til deg selvsagt, men sett utfra eksemplene Eniro presenterer og beskriver tjenestens funksjoner synes jeg ikke dem virker suveren gratistjenester engang. Eksempelvis må du ut med 3000 ekstra bare for å få en gjestebok og/eller fotogalleri på siden. Sidedesign/utvikling - som dem ivrig gir inntrykk av at er unikt utarbeidet - virker svært gratistemplate-baserte og ikke unikt overhodet. Det er jo forståelig mtp. prisen, men jeg liker ikke den uærlige fremstillingen.

 

Jeg vil heller anbefale at du undersøker Drupal Gardens før du bestemmer deg. Drupal Gardens har gratis startpakke og er som navnet tilsier bygget på det populære publiseringssystemet Drupal. Med Drupal Gardens har du ingen tåpelige plattform lock-ins, og har du behov for mer enn hva Drupal Gardens kan tilby deg så står du i full frihet til å eksportere/ta med deg Drupal-nettsiden som er din og gjøre hva enn du vil med den. Drupal bygger på prinsippet om åpen kildekode og har over en halv million brukere verden over, du vil alltid kunne finne hjelp til videreutvikling fra kloke hoder. :)

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

Snakket med selgeren igjen nå nettop og brukte svareene dere har gitt meg her som argumentasjon for å sette varen i ett dårlig lys.

Det viser seg at prisen på 4 990 er for en fullstendig side med mulighet for både fotogalleri og gjestebok. I tilegg ville siden bli bygget opp bransjemessig basert på informasjon Eniro allerede er i besittelse av.

Man får itilegg med et verktøy slik at man selv kan gjøre endringer og oppdatere på en enkel måte.

 

For meg virker dette greit, synes prisen er meget god med tanke på hva vi har blitt tilbyd tidligere. Å for ett firma er det uaktuelt å få en ungdom til å gjøre jobben med hjemmeside. Ikke fordi ungdommer er dårligere til å produsere en side, men med hensyn til mva. og garantert oppetid.

 

Er det mer jeg burde forsikre meg om?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Snakket med selgeren igjen nå nettop og brukte svareene dere har gitt meg her som argumentasjon for å sette varen i ett dårlig lys.

Hvilken begrunnelse er det? Vi prøver vel å gi deg av vår erfaring?

 

Det viser seg at prisen på 4 990 er for en fullstendig side med mulighet for både fotogalleri og gjestebok. I tilegg ville siden bli bygget opp bransjemessig basert på informasjon Eniro allerede er i besittelse av.

Man får itilegg med et verktøy slik at man selv kan gjøre endringer og oppdatere på en enkel måte.

Det er standard hos seriøse leverandører og der finnes drøssevis av gratis programvare:

 

http://www.cmsmatrix.org/ (Klikk Compaere og vent til siden er ferdig lastet).

 

For meg virker dette greit, synes prisen er meget god med tanke på hva vi har blitt tilbyd tidligere.

Da har du tydeligvis bestemt deg og vi har vel ikke mer å snakke om og denne tråden kan lukkes.

 

Å for ett firma er det uaktuelt å få en ungdom til å gjøre jobben med hjemmeside. Ikke fordi ungdommer er dårligere til å produsere en side, men med hensyn til mva. og garantert oppetid.

Hva er det du prater om. Trenger ungdommen arbeide svart for deg?

 

Garantert oppetid sørger en profesjonell hoster for. Se andre innlegg for ytterligere informasjon.

 

Lykke til med prosjektet og kom gjerne tilbake om noen år med erfaringer.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg må bare si at jeg synes det virker som en UTROLIG dårlig idé å betale noen 5000 pr år for en webside med mindre dette er en svært avansert og tung applikasjon. Nesten alle internasjonale websider, aviser osv benytter seg av Wordpress nå som er et utrolig fleksibelt og bruker vennlig. Du kan velge mellom tusenvis av design, få egne design for noen skarve tusenlapper, du kan altid flytte websiden til ny server og du kan bytte design, bygge ut siden, legge til applikasjoner osv når som helst.

 

Det er absolutt ingenting som matcher wordpress. Du brude også sjekke at webleverandøren din bruker CPANEL og ikke noe dritt backoffice de har laget selv.

 

Jeg eier og drifter hundrevis av websider og jeg lover deg... jeg har betalt 15000 for min første side til et norsk firma. Det ble med den ene gangen. Nå setter jeg opp en side for noen få hundrelapper eller gratis. Alle ting som support ticket system, salgsløsninger, guestbooks, forums osv er ikke et salgsargument. Dette er gratisapplikasjoner som følger med alle webhotell som benytter CPANEL!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ikke fordi ungdommer er dårligere til å produsere en side, men med hensyn til mva. og garantert oppetid.

Hvis jeg ikke tar helt feil kan man tjene opp til 50 000 kroner i året på hobbyvirksomhet. Det er heller ikke "ungdommen" som står for oppetiden, men etablerte firmaer med lang erfaring.

 

Jeg stiller meg bak de fleste andre i tråden: Styr unna Eniro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...