Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bør ungdomsskoleelever få ha laptop?


Anbefalte innlegg

Guttungen fikk nylig sin egen laptop. Han er 15 år. Han spurte læreren sin umiddelbart om han kunne bruke laptopen på skolen. Det fikk han ikke.

 

Han kommer hjem og sutrer og lurer på om vi kan ringe læreren eller sende med et brev som forklarer at han bør få lov til å bruke laptop i timen. Vi spurte hvorfor han følte at han måtte bruke laptop på skolen, men han hadde ikke noe godt svar. Det var visst 2 eller 3 andre i klassen som fikk bruke laptop.

 

Nå kommer han hjem og sier at han har fått lov til å bruke laptop på skolen alikevel? Dette syntes jeg hørtes rart ut siden han først fikk beskjed om at han ikke fikk lov. Jeg gikk ut ifra at de 3 som brukte laptop hadde en form for skrivevanske eller lignende.

 

Så spørsmålet mitt er egentlig.... Er det gunstig for han, i dagens undervisning, å bruke laptop på skolen? Da spesielt med tanke på at nesten ingen andre bruker det i klassen hans?

 

Han har ikke gode karakterer, men han stryker heller ikke i noen fag. Jeg er selvsagt redd for at laptopen vil gjøre han mere ukonsentrert og han vil gjøre det enda dårligere enn tidligere.

 

Hva syntes dere?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definitivt nei. Bruk av pc, spesielt personlige pc'er har vært mislykket verden over. Elevene er ikke modne nok til å bruke den fornuftig, og det blir isteden en distraksjon(selv om det sikkert finnes unntak). Flere eliteskoler i USA som satset stort på teknologi har redusert pc-bruken kraftig. Finland som scorer høyt på kunnskapsnivå bruker PC mye mindre enn i Norge. I Norge har vi dessverre vært mer opptatt av å slå oss selv på brystet og skryte at vi bruker masse penger på bærbare pc'er til elevene uten å bry oss om det har noen effekt. Da kan politikerne skryte av at alle har pc'er.

Endret av Reg2000
  • Liker 8
Lenke til kommentar

I Norge har vi dessverre vært mer opptatt av å slå oss selv på brystet og skryte at vi bruker masse penger på bærbare pc'er til elevene uten å bry oss om det har noen effekt.

 

Ja jeg tenker i lignende baner selv. Når skoleklasser får egne pcer, så er jo ihvertfall utdannelsen tilpasset å arbeide med pc. I dette tilfelle så blir det bare noen få elever som sitter med pc. Vil jo tro at dette er enda dårligere utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Tja, om han bør bruke den eller ikke på skolen, det må nesten skolen svare på. Om han f.eks bruker den til å notere, så er jo det greit, men om han sitter å spiller, så er det ikke greit. Skal man bruke en laptop på skolen i timene, så skal man bruke skolearbeid. Lærerene på vår skole er veldig skeptiske til alle som har pc oppe, og tror alltid at vi gjør noe annet, uten å gidde å se på skjermene.

 

Og om det skulle være lov å bruke pc på ungdomsskolen, så burde skolen ordne elektronisk innlevering for de som skriver på pc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs helt på hvilket fag det går ut på. Dette er noe jeg heller ikke syntes at du som forelder skal legge deg noe opp i.

 

Dette var snakk om generelt bruk. Ikke bare i spesielle fag. Selvsagt skal jeg legge meg opp i når utdannelsen hans blir anderledes fra de andres! Spesielt når dette tydeligvis er noe han har mast seg til. Han fikk tross alt negativ respons første gangen han spurte. Det var det nok en grunn til.

Lenke til kommentar

Dårlig idé.

 

Vi måtte bruke PC når jeg gikk på skolen, da snakk om videregående. Det ble misbrukt så til de grader, også av meg selv. Kan vel forsåvidt ikke skylde på skolen, men jeg skulle virkelig ønske vi aldri fikk lov til å ha med PC.

 

For meg var det nesten som å få lov til å ta med en Xbox på skolen.

 

Selvfølgelig kan dataen være et kjempegodt hjelpemiddel, men det er ingen tvil om at det vil bli misbrukt, mer eller mindre, av alle.

Lenke til kommentar

Bruk av PC fungerer for de fleste i situasjoner der du har press på deg til å levere, for eksempel ved skriving av norskstiler, o.l. I øvrige tilfeller er det mange som retter oppmerksomheten mot andre ting på PC-en istedenfor faget, hvis det er noe som egentlig ikke interesserer dem.

 

(Basert på egne erfaringer og observasjoner.)

Lenke til kommentar

Det er jo selvsagt noe som heter sperrefunkjoner i windows da. Her kan jeg slå av internett og spill. Men da er den jo på konstant. Eller er det en måte å fikse dette på tro? Ønsker jo i tilfelle at den kun skal være på i skoletiden. Men tviler på at denne løsningen blir spesielt godt mottatt.

 

Men det er jo som de fleste av dere sier. Han trenger jo ikke internett og spill når han er på skolen. Hvorfor skal han da ha tilgang på det?

Lenke til kommentar

Det er ganske lett å skru av internett og spill. Ligger instillinger i windows man kan gjøre dette i. De kalles sperrefunsksjoner. Så lenge han ikke reinstallerer windows selvsagt. Men det gjør han ikke uten hjelp.

 

Problemet ligger i at jeg i tilfelle kun ønsker det mens han er på skolen.

 

Men er det i det hele tatt noe fordel med en pc i en undervisning som ikke er tilpasset pc? Selv om internett og spill er skrudd av?

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

vid. skole har jo nå fått pc til hver elev. det har ført til at elever har fått problemer med å fokusere. sammen med mye annet så har de vist blitt sjuke med migrene og andre ting. jeg som en gammel lærer på min vgs såg at det ville bare bli problemer. elevene kan mye mer enn lærerene om data. det sier seg selv at det blir problemer. garantert 90% av elevene sitter på msn og andre chatte program og nettspill.

 

jeg gikk ut av skolen for 2,5år siden. jeg var det siste kullet før pcene kom. jeg gikk på elektrofag å da trengte jeg bare pc til norsk og engelsk stil. jeg kommer aldri til å skrive formler på pc. for det er et helvete.

 

det er vgs som har gått vekk fra pc fordi det skate så mye problemer med at det var vanskelig å følge og utdanning opplegget for pc var for dårlig. skolene vil ikke kjøpe bøker i tillegg til pc. så en skole kjøpte inn bøker og fjerna pcene. da ble elevene glade.

Lenke til kommentar

Det er ganske lett å skru av internett og spill. Ligger instillinger i windows man kan gjøre dette i. De kalles sperrefunsksjoner. Så lenge han ikke reinstallerer windows selvsagt. Men det gjør han ikke uten hjelp.

 

Problemet ligger i at jeg i tilfelle kun ønsker det mens han er på skolen.

 

Men er det i det hele tatt noe fordel med en pc i en undervisning som ikke er tilpasset pc? Selv om internett og spill er skrudd av?

 

Det er også ganske lett å komme rundt sperrefunksjonene. Populært tema blant ungdom på skole.

 

Men nei det har ingen spesiell nytte med pc i undervisningen som ikke er tilpasset det.

Lenke til kommentar

Har du sagt A får du si B. :) Såvidt jeg vet er det ikke ulovlig ifølge norsk lov å komme rundt sperrefunksjonene, så dette må du gjerne poste på forumet!

 

Hjelper ikke med proxy når alle adresser er blokket hvis det var det du tenkte på forresten. Men nå begynner vi kanskje å skli litt utenfor topic. :)

 

Jeg ser ihverfall at de fleste (t.o.m de som selv er i skolealder) sier at det ikke er lurt med pc på ungdomsskolen. Føler at dette kanskje blir det endelige svaret.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...