Gå til innhold

Norge i krig - Oppdrag Afghanistan


Onico

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett alle episodene nå. Gleder meg til imorgen, merker jeg.

 

Programmet har vært en utrolig motivasjonskilde for meg. Jeg er nesten 100 % på at jeg velger en karriere innen forssvaret. Var skeptisk til denne tanken før jeg så programmet.

 

Veldig mye creds til filmteam og produksjonsteam! Fantastisk serie!

Lenke til kommentar

Kul serie iom. at den er norsk. Kjenner igjen mye av mentaliteten blant de norske fra jeg var inne til førstegangstjeneste, ikke at det kan sammenlignes i det hele tatt.

For meg virker de liksom litt klønete, surrete og usikre på hva de egentlig skal og hvorfor de skal gjøre de ulike oppdragene. Vimsete er vel det best beskrivende ordet jeg kommer på.

Men uansett skal nordmenna ha creds for at de holder på der nede.

 

Kan sterkt anbefale å laste ned dogumentarene Restrepo (USA), og Armadillo (DK). Her virker det som de er holder et høyere nivå, hvis det er riktig ordbruk..

Lenke til kommentar

Nja, det vil jeg ikke si stekeovn. Husk at måten det klippes og sendes på har mye å si for inntrykket vi som seere får. Norge i krig har et kraftig fokus på opplæringsdelen av afghanerne, mens den danske Armadillo har et sterkt fokus på striden danskene deltar i. Man kunne jo selvfølgelig klippa hele den norske serien med kun kampscener og fet rockemusikk og skapt et HELT annet inntrykk enn hvordan det faktisk er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kul serie iom. at den er norsk. Kjenner igjen mye av mentaliteten blant de norske fra jeg var inne til førstegangstjeneste, ikke at det kan sammenlignes i det hele tatt.

For meg virker de liksom litt klønete, surrete og usikre på hva de egentlig skal og hvorfor de skal gjøre de ulike oppdragene. Vimsete er vel det best beskrivende ordet jeg kommer på.

Men uansett skal nordmenna ha creds for at de holder på der nede.

 

Kan sterkt anbefale å laste ned dogumentarene Restrepo (USA), og Armadillo (DK). Her virker det som de er holder et høyere nivå, hvis det er riktig ordbruk..

 

facepalm.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sykt rått! Sett alle episodene nå, men så Armadillo på NRK2 i går kveld var det tror jeg.

Virket mye mer intenst, men er kanskje sånn med de Norske også?

 

Er dette spesialjegere? Virker utrolig interessant, har lenge tenkt på å prøve å komme inn om noen år.

 

Hvor mye tjener de som er ute på oppdrag i Afghanistan?

Lenke til kommentar

Tenker at det er mer enn intenst nok for norske soldater også.

 

Som det nevnes utallige ganger i serien er det telemark bataljon som følges, ikke spesjegere som du aldri vil se identifisert på TV....

 

 

Endel, men mindre enn om du tar en utdannelse. Lønn er ikke akkurat hva som bør motivere en for å reise utenlands.

Lenke til kommentar

Kul serie iom. at den er norsk. Kjenner igjen mye av mentaliteten blant de norske fra jeg var inne til førstegangstjeneste, ikke at det kan sammenlignes i det hele tatt.

For meg virker de liksom litt klønete, surrete og usikre på hva de egentlig skal og hvorfor de skal gjøre de ulike oppdragene. Vimsete er vel det best beskrivende ordet jeg kommer på.

Men uansett skal nordmenna ha creds for at de holder på der nede.

 

Kan sterkt anbefale å laste ned dogumentarene Restrepo (USA), og Armadillo (DK). Her virker det som de er holder et høyere nivå, hvis det er riktig ordbruk..

 

Tror ikke du helt har skjønt at armadillo og Restrepo viser 2 maks 3 operasjoner mens det foregår noe sånt som 100 operasjoner i samme tidsrom, NRK´s serie har mer scene tid til å vise mer av operasjonene også videre. Det er også det å selge filmen sin da restrepo og armadillo har klippet slik at det skjer mye hele tida slik at den selger NRK kan ta seg friheten til å kke gjøre det da den uansett blir betalt ufrivillig :)

 

Et godt eksempel er f.eks generation kill som selv om er skuespill er bygd opp av boken en journalist skrev da han var med marine recons og utifra boken og serien er det mye tull og uproffesjonalitet der også. F.eks vil en tropp sjef sende inn arty på mindre enn 200 meter ifra friendly og til og med CO kaller han en retard etterhva boken beskriver.

litt tv gjort, men er basert på virkeligheten i irak under invasjonen beskrevet av journalisten som fulgte etter og historien til soldatene. Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Folk som mener 450k er lite for tjeneste i Afghanistan, tar delvis feil, med tanke på alle de utgiftene man slipper å betale i tjeneste.

 

Hvis man regner litt på det så tjener en soldat i afg hele 50 kr i timen da han/hun er på jobb 24/7 under hele oppholdet. Man må også tenke på at jobben innebærer ganske høy risiko. Selv mener jeg lønna er grei nok, men hæren lever en del på "dugnadsånd" :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strengt tatt ikke godt betalt med tanke på hvordan man lever, rent comfortmessig og risikoen man tar. Som han over sier, 50kr timen. I tilleg til at du gjerne bor under åpen himmel, spiser feltrasjoner, jobber hele tiden, aldri er trygg og er i strid med jevne mellomrom vil jeg ikke si det er noen god lønn. Tvertimot er det egentlig ræva. Kan jo bare ta en titt på hva private tjener.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...