Gå til innhold

GF FX5800 vs. Radeon 9700 np


fflex

Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille et skjermkort til broren min, driver og stusser litt på om jeg skal gå for ATI radeon 9700 eller GF5800 som koster litt mer...

Er det noen som vet hva FX5800 faktisk yter, jeg vet det har fått mye kritikk....men hvor dårlig kan det egentlig være?? NVIDIA har jo alltid vært bra..!!???

 

Setter stor pris på ordentlige svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk FX5800 Ultra, godt kort, men alt for dyrt :-? Grafikken er nydelig, men det yter i beste fall like godt som Radeon 9700/9800; og Radeon er i tillegg billigere. Skulle du velge Geforce FX, da bør du gjøre som Leifkris (herlig nick) foreslo, kjøpe FX5900, NB, du bør ha ultra..

Lenke til kommentar

Takk for svara....Hvis man kjøper et PRO skjermkort da må man vel ha et hovedkort som støtter det da??!!! Det har han nemlig ikke, jeg tror nesten jeg må gå for radeon 9700....men finnes det ikke radeon 9800 np ell?? Det hadde jo vært helt perfekt....har nemlig et budsjett på 3000 kr!!

 

Tar gjerne i mot anbefalinger....

Lenke til kommentar
De yter nok noelunde det samme. ATI kortet er nok over i max fps, mens GeForce er bedre i gjennomsnitt.

 

Nei nå er jeg så trøtt at jeg knapt ser skjermen.

 

. · • Chief • · ' sleep.gif

 

Er du helt på trynet gutt?

 

det er Radeon 9700np vi snakker om....GF FX5800 yter bedre en R9700np og Pro, men ikke bedre en 9800...dere må ikke juge til fyren fordi at dere liker ati.

har du penga...kjøper du R9800 eller Nvidia FX5800ultra eller FX5900non

Lenke til kommentar

Har hele tiden "VISST" at man må ha et hovedkort som støtter PRO skjermkort.....Jeg føler at jeg har levd livet i en stor løgn....

Da er det vel nesten ingen tvil om at jeg må gå for et radeon 9700 PRO. Er dere sikre på at alle nye hovedkort vil støtte PRO skjermkortene??

Dette er jo helt konge ;)

Lenke til kommentar
De yter nok noelunde det samme. ATI kortet er nok over i max fps, mens GeForce er bedre i gjennomsnitt.

 

Nei nå er jeg så trøtt at jeg knapt ser skjermen.

 

. · • Chief • · ' sleep.gif

 

Er du helt på trynet gutt?

 

det er Radeon 9700np vi snakker om....GF FX5800 yter bedre en R9700np og Pro, men ikke bedre en 9800...dere må ikke juge til fyren fordi at dere liker ati.

har du penga...kjøper du R9800 eller Nvidia FX5800ultra eller FX5900non

 

De yter nok noelunde det samme. ATI kortet er nok over i max fps, mens GeForce er bedre i gjennomsnitt.

 

Nei nå er jeg så trøtt at jeg knapt ser skjermen.

 

. · • Chief • · ' sleep.gif

 

Er du helt på trynet gutt?

 

Fx5800ultra er ca. like bra som 9700pro, mens 9700 non pro er ca. like bra som fx5800 non ultra.

Lenke til kommentar
De yter nok noelunde det samme. ATI kortet er nok over i max fps, mens GeForce er bedre i gjennomsnitt.

 

Nei nå er jeg så trøtt at jeg knapt ser skjermen.

 

. · • Chief • · ' sleep.gif

 

Er du helt på trynet gutt?

 

det er Radeon 9700np vi snakker om....GF FX5800 yter bedre en R9700np og Pro, men ikke bedre en 9800...dere må ikke juge til fyren fordi at dere liker ati.

har du penga...kjøper du R9800 eller Nvidia FX5800ultra eller FX5900non

 

De yter nok noelunde det samme. ATI kortet er nok over i max fps, mens GeForce er bedre i gjennomsnitt.

 

Nei nå er jeg så trøtt at jeg knapt ser skjermen.

 

. · • Chief • · ' sleep.gif

 

Er du helt på trynet gutt?

 

Fx5800ultra er ca. like bra som 9700pro, mens 9700 non pro er ca. like bra som fx5800 non ultra.

 

joda, det er sant..men FX5800 ultra er marginalt kjappere.

men R9700pro er vell noe billigere så det vil jo være ett bedre kjøp prisytelse.

Lenke til kommentar

Radeon 9700 pro helt klart det yter IKKE mindre enn et FX5800 det er trossalt ikke bare spee som teller.

Radeon 9700 pro har MYE bedre skjermkvalitet selv enn FX5900 ultra og det sier litt.

 

Citizenx:

 

Siden du sier at FX5800 er bedre enn radoen 9700 pro så forklar meg hvorfor FX5800 fikk terninkast 4 og Radoen 9700 pro fikk terningkast 6 av tester gjort at Hardware.no :-?

 

Det er helt innlysende at Radeon kortet er MYE bedre :yes: og det beste valget her

Lenke til kommentar
Har hele tiden "VISST" at man må ha et hovedkort som støtter PRO skjermkort.....Jeg føler at jeg har levd livet i en stor løgn....

Da er det vel nesten ingen tvil om at jeg må gå for et radeon 9700 PRO. Er dere sikre på at alle nye hovedkort vil støtte PRO skjermkortene??

Dette er jo helt konge ;)

 

Du tenker på AGP Pro du, som er noe annet enn Radeon 9x00 Pro(som er som nVidia sine Ultra kort).

 

Slabbedasken:

 

Det er ikke ytelsen som gjorde at 5800U fikk dårlig score(og det var det han spørte om i denne tråden). At 5800U yter bra kan jeg selv skrive under på(ja jeg har kortet), og tester har også vist at 5800U er faktisk på høyde med 9800Pro og 5900U i enkelte tester(vi snakker da om ytelsesmessig, seff da uten AA).

 

Men er enig i at 9700Pro, 9800p/np eller 5900(U) ville vere et bedre kjøp for "mannen i gata", ytelsen som 5800U har kommer med en dyr prislapp(både ordrett og som metafor).

Lenke til kommentar

tror nok fx 5800ultra yter veldig bra,selv om de har prisen mot seg.

hadde jo håpet at prisene på disse fx 5800(ultra)-kortene skulle gå ned litt,men man må jo betale ca 3400-3800 for disse kortene og da er man jo i prisklasse med ati 9800 og fx 5900.

synd,men sant !

tror nok at mange har gått over til ati p.g.a dette.

 

hardware.no hadde jo en test om fx 5800 kortene som du kan sammenligne andre kort med.

 

gpu 500mhz

ram 1000mhz

båndbredde ca 16

 

men om ca 3-6 mnd koster fx 5900 ikke mere enn vi vanlige brukere har råd med disse.(ca 2500-3000)

 

men kan ikke nekte for at ati 9700pro er et veldig bra valg for ca 3000kr.

Lenke til kommentar
Radeon 9700 pro helt klart det yter IKKE mindre enn et FX5800 det er trossalt ikke bare spee som teller.

Radeon 9700 pro har MYE bedre skjermkvalitet selv enn FX5900 ultra og det sier litt.

 

Citizenx:

 

Siden du sier at FX5800 er bedre enn radoen 9700 pro så forklar meg hvorfor FX5800 fikk terninkast 4 og Radoen 9700 pro fikk terningkast 6 av tester gjort at Hardware.no  :-?  

 

Det er helt innlysende at Radeon kortet er MYE bedre  :yes:  og det beste valget her

 

Dette med snakk om bildekvalitet tror jeg det ikke er noe vits i å bry seg om. En ting er hvis det er skikkelig ghosting og slikt, noe som det ikke er snakk om her, så tror jeg at du må ha bra skjerm og et godt/kresent øye for kvalitet hvis du skal se forskjell på f.eks 9700 og fx5800.

 

Jeg vet godt at jeg kan se forskjell på kvalitet, det merket jeg nå jeg bytta fra Voodoo3 til GF2Ultra, men i dag er forskjellen så liten at det ikke er noe å bry seg om, med annet du absoultt skal kjøpe ATI fordi andre sier at Nvidia sux. Fordi det er det dere sier når det kommer til det fulle og hele.

 

9700 er billiger, 9700 yter bedre, 9700 har bedre bildekvalitet, osv osv.

Når man nevner slikt så vil den som ikke vet bedre kanskje to at bildekvaliteten på et Nvidia kort suger makimalt i forhold til et ATI kort, noe som ikke er sant i det heletatt. Og så mye bedre yter ikke et ATI kort at det har noe å si på dagens nye maskiner.

Det er det samme om du har 9700/9700pro/9800 (de versjonene som finnes av det, som faktisk begynner å bli et par...) /9800pro/9800pro m/DDR/fx5800/fx5800Ultra/fx5900/fx5900Ultra, man vil forsatt kunne kjøre dagens spill med herlig grafikk og nyte det...

Og det vil man kunne gjøre det neste halvåret/året. Da er alt gammelt og du må kjøpe en helt ny maskin fordi folk mener maskinen din ikke er bra nok lenger.

 

Dette var min satt-på-spissen og subjekte mening. Venligst ikke bli provosert av min uttalelse. Takk.

Lenke til kommentar

forstår ikke hvorfor dere maser så mye om denne bildekvalitet til ati.

 

jeg klarter ikke og se noe forskjell på bilde mellom ati og geforce.

vet ikke, kan vel hende det blir litt i stor oppløsing eller aa.

 

jeg sto bak to stykker som spilte lan.de spilte generals,begge brukte samme oppløsing.en hadde ati og en hadde ge-force.

klarte ikke og se noe forskjell i bildekvalitet.

noe sier forskjellen er større i høgere oppløsing

men hvem spiller i 1280x1024 !eller 1200x1600(sikker ikke så veldig mange)

selv foretrekker jeg 1024x768 i spill.vil heller ha høg fps(spiller litt på net)

enn sitte med 30-50 fps og aa på.

prøv og spille cs,sof 2 eller andre skytespill med 30-50 fps...

 

så en link her på forumet mellom kortene.hvis man så riktig bra etter kunne man se noe plasser det var litt jevenere kanter på ati sin bildekvalitet

da er det kansje ikke så stor forskjell iallefall.

ser også på disse linker på netet,hvor de må forstørre bilde for at vi skal se forskjellen...

 

jeg synes iallefall denne xxxbra bildekvalitet til ati ikke knuser noe som helst som Falcon_skriver.

er mere bekymera for prisene til ge-force kortene(fx 5800-5900)

Lenke til kommentar

Har nettopp byttet ut et Abit Siluro 4200 med et 9800PRO. Det første som slår meg er hvor forbanna mye bedre bildet i 2D er - ikke merer "blass" skjerm, ikke mere utydelig skrift, ingen "flimring" i bildet, - kort sagt ikke mere hodepine. Forskjellen er helt klar - tross alt bruker man PC'en mye i 2D. Mulig forskjell i 3D kvalitet er mindre, men jeg mener at prisen for en "ny" 2D skjerm er verdt hver krone!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...