Gå til innhold

Er dette et fornuftig kjøp?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Setter opp en pc nå, som skal brukes til diverse ting. Eneste jeg egentlig bruker datamaskinen til er gaming og surfing. Spillene som spilles er ikke av de aller nyeste nyhetene. Holder meg til litt særere spill som krever mindre av datamaskinen.

 

Uansett - er følgende oppsett fornuftig i forhold til pris, ytelse og ikke minst oppgraderingsmuligheter?

 

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K

ASUS Sabertooth P67, Socket-1155

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8

XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5

Corsair AX 850W PSU

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

 

Sammen med kjølepasta, webkamera og tastatur + diverse havnet summen på 11363,-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er på jakt etter en heftig gamerpc, er dette oppsettet bra. Du kan få litt mindre ytelse for en mye lavere pris, ved for eksempel å kjøpe cpu fra AMD. Er heller ikke noe must å ha 850w til denne PCen. 650-750 holder lenge.

 

Eventuelt kunne du kjøpt ASUS Crosshair IV Formula for 1500 og en AMD Phenom II X6 1100T Black Edition, som har 6 kjerner, istedet for i7en som koster 2500...

 

EDIT: Om du ikke skal kjøre de aller beste spillene, trenger du egentlig ikke å kjøpe det grafikkortet.

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Hei,

 

Setter opp en pc nå, som skal brukes til diverse ting. Eneste jeg egentlig bruker datamaskinen til er gaming og surfing. Spillene som spilles er ikke av de aller nyeste nyhetene. Holder meg til litt særere spill som krever mindre av datamaskinen.

 

Uansett - er følgende oppsett fornuftig i forhold til pris, ytelse og ikke minst oppgraderingsmuligheter?

 

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K

ASUS Sabertooth P67, Socket-1155

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8

XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5

Corsair AX 850W PSU

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

 

Sammen med kjølepasta, webkamera og tastatur + diverse havnet summen på 11363,-.

 

 

Hei hei.

 

Viss du bare skal surfe og spille, så trenger du ikke den CPUen der, det holder med 2500K.

 

2500K slår 2600K på en del tester i spill. Pluss at den koster en del mindre.

 

HK er det ikke noe å si på.

 

Strømforsyningen. Du trenger seriøst ikke en så kraftig å dyr strømforsyning.

Denne skal holde i LAAAANGE baner ;)http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604781

Du jhar også denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922 å denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623857

 

Disse jeg har linket til er mer en nok for deg, dem er mer enn nok om du også har tenkt å kjøre crossfire en gang i fremtiden.

 

Andre kompontene er det ikke noe å si på, enn at du trenger ikke ekstra kjølepasta, for den som følger med cpuen holde mer en nok.

 

 

kabinettet du har valgt er konge :)

 

Så lykke til med kjøpe ditt:) Du kommer ikke til å bli skuffet :D

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg vet jeg har valgt litt over det jeg strengt talt trenger. Er da greit med litt sikringsmonn? Plutselig kommer det et spill jeg vil kjøre - da er det greit å slippe å måtte oppgradere. Datamaskinen skal nå holde 3-5 år tenker jeg...

 

CPU: Nå vet ikke jeg forskjellen på 2600K og 2500K - men du har kanskje et poeng. AMD ser jeg på som uaktuelt desverre - da Intel nettopp har kommet med brennende nytt chipset.

 

Jeg har en 600W forsyning på nåværende bygg. Må denne byttes ut i ny?

Dette er den jeg har: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339156

edit: dårlig med info der. Silver Power 600W heter forsyningen.

 

Skjermkort: tror ikke jeg bytter dette, da jeg vil ha noe som holder en del fremover. Jeg vil vel være bedre sikret med det kortet som er i nåværende oppsett enn å gå for et billigere?

 

Hvis jeg bytter 2600K med 2500K er prisen nå nede på 9000... (Takk - dere sparer meg kanskje for 2000 kroner :))

Endret av ochi9le
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom 2600K og 2500K er at 2600K modellen har hypertreading som bare hjelper når du holder på med heavy pro redigering av filmer å bilder.

 

 

Den gamle strømforsyningen din skal nok holde til det oppsettet du har der.

 

Det kan jo hver at du må kjøpe ny strømforsyning til en senere gang viss du har tenkt å kjøre CrossFire, altså 2 stk skjermkort på en gang. Men foreløpigt så holder den nå :)

 

Lykke til med kjøpe ditt :)

 

Å skjermkortet du har valgt, kan du "låse" opp til et 6970. men dette må du lese deg mer til viss du har tenkt til det. ikke mitt beste område akkurat det.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har fundert litt mer på valg av komponenter.

Har kommet frem til følgende "musts":

 

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

ASUS SABERTOOTH B3 P67 S-1155 ATX

CORSAIR H50 LIQUID COOLING

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK

GIGABYTE GEFORCE GTX 560 TI SO 1GB PCI-E DVI/HDMI

 

Som dere ser har jeg plukket ut et GTX 560 TI SO skjermkort i tillegg. Fant ut at det er litt kjipt å få "helt ny" pc, og samtidig sitte på det gamle GeForce 8800GTS kan man si.

 

Men dersom jeg kjøper et skjermkort - trenger jeg da også ny PSU? Er jo forsovet enda en fordel med å kjøpe ny PSU. Da kan jeg jo selge min stasjonære pc komplett...

 

Jeg er samtidig veldig i tvil om jeg skal gidde å kjøpe skjermkort, da de spillene jeg spiller per i dag ikke har noen problemer med å bli kjørt av skjermkortet fra 2008. Heller tvert i mot...

Lenke til kommentar

Listen er satt opp på Dustin :)

 

Men jeg er fortsatt veldig i tvil om jeg skal gidde å bruke 2 store lapper på nytt skjermkort. Mitt 8800GTS blir ikke testet i det hele tatt i de spillene jeg spiller nå. Regner med jeg ikke vil trenge nytt skjermkort så lenge jeg holder meg unna de største grafiske godbitene? Jeg spiller så enkle ting som trackmania, league of legends og andre spill laget med "utdatert" grafikk per nå...

Lenke til kommentar

Jeg lånte et 8800gtx i jula. Spilte Just Cause 2 helt uten problem :o) Har et Radeon 4890 nå og det kommer jeg til å beholde til jeg finner ut at jeg tar meg råd til et nytt et. Hvis du ikke MÅ kjøre ting på max og i 1920x1080 så ville jeg heller beholdt 8800-kortet og investert i et skikkelig bra skjermkort senere :o)

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...