Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig i magen etter å ha spist


lillepy

Anbefalte innlegg

Jeg blir noen ganger veldig dårlig i magen etter å spist forskjellig mat, og må løpe på do med engang. Får diare.

 

Men det som så merkelig er at jeg kan bli dårlig av ett måltid, men om jeg spiser det samme senere så blir jeg ikke dårlig.

Det pleier mest å være etter jeg har spist 'sausete' mat, som fks rømmegrøt, bønner i tomatsaus, noe med masse dressing eller tykk saus. Det skjer aldri om jeg spiser 'fast' mat.

 

Hva kan det være? Det kan ikke være allergi mot melk, siden jeg drikker dette ganske ofte og blir ikke dårlig av kun melk.. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg fyller 22. Er ingenting unormalt med meg ellers, føler meg frisk. Ikke noe blod, og ellers normal avføring.

Skjer kun noen ganger etter at jeg har spist et måltid, aldri bare sånn helt uten videre.

 

 

Det har nok foregått i noen år, jeg kan huske det skjedde en gang da jeg var 16/17.. så har det vel skjedd innimellom siden da, men det skjer litt oftere nå om dagen.

 

Går vel normalt på do ellers, har ikke forandret seg noe der.

 

Jeg har vel tenkt at 'sausete' mat normalt sett ikke er bra for magen uansett... Men det begynner å bli litt irriterende, så jeg lurer på om det kan være noe annet.

Lenke til kommentar

nei, det er alt mulig egentlig. Jeg prøver å ha et ganske variert kosthold og alltid ha noe grønnsaker/salat til maten... poteter og pasta spiser jeg og mye av... men det er liksom ikke noe annen sammenheng annet enn at jeg blir dårlig etter at jeg spist noe 'sausete'....

Lenke til kommentar

dette plager meg i så liten grad at det hemmer meg ikke veldig i hverdagen (det er selvfølgelig irriterende. fks om jeg er i selskap og blir dårlig og må sitte på do og bråke resten av kvelden. men men:P), at jeg kun ser etter noen småtips som kan hjelpe, noen matvarer som ofte har dårlig effekt på mager som jeg kan forsøke å kutte ut for en stund? Noe jeg kan spise mer av?

 

Hadde det vært ille, hadde jeg selvfølgelig gått til legen. Men man skal ikke ta med alle problemene sine dit heller...

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Jeg blir noen ganger veldig dårlig i magen etter å spist forskjellig mat, og må løpe på do med engang. Får diare.

 

Dette er typisk symptom på IBS, type D. Jeg har det selv, og jeg kjenner meg godt igjen i det du beskriver, selv om det selvsagt ikke betyr at du har det samme.

 

IBS er plagsomt og permanent (som i at du ikke blir kvitt det - ikke at du har det hele tiden), men ikke alvorlig. Det skyldes en feil i hvordan fordøyelsessystemet transporterer maten. Det har ingen negative effekter på forventet levealder, sjanse for å få kreft, eller lignende. Til en visss grad kan det hjelpe å justere dietten - selv har jeg f.eks fått beskjed om å unngå fiber i kosten - men dette er noe du må snakke med legen din om.

 

Dersom det er IBS du har, og dersom det gir deg ekstraordinære utgifter i form av dyre matvaner etc, kan du søke NAV om støtte.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...