Gå til innhold

PC-spilling opp 20 prosent i 2010 (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er virkelig godt å se at PC-gaming tar seg opp! Steam har jo nesten monopol og det er aldri bra for forbruker, men det kan jo endre seg. Samtidig skal de vel ha mye av æren for at det selges såpass bra til PC som det gjør.

Endret av Dash Fiss
Lenke til kommentar

Dette var gode nyheter! Håper dette igjen kan få en liten oppsving i "avanserte" spill til PC. Simulatorer, strategi o.l. som ikke fungerer bra på konsoll.

 

 

Enig at det hadde vært bra for oss forbrukere med litt konkurranse til Steam som kan presse prisene. Til sommeren når den norske momsen kicker inn på digitale kjøp, i tillegg til Steams allerede dyre priser på nye spill, vil det ikke bli særlig lønnsomt for oss å kjøpe digitalt om ikke noen senker prisene.

 

Samtidig er jeg veldig glad i Steam fordi det samler venner, achivements og spillene mine på en god måte. Har nesten sluttet å kjøpe utenom Steam pga jeg liker å ha alt samlet på ett sted. Dessuten er det så enkelt og greit å kunne ha samlingen tilgjengelig på både på den stasjonære og laptopen, slippe å tenke på CD/DVD plater, cloud saves osv.

Er igrunn veldig lite interessert i å måtte ha 3-4 "steam-programmer" for å ha tilgang til spillene mine, så det idèelle hadde jo vært flere distributører men en felles platform som samlet spillene og alle andre funksjoner.

Lenke til kommentar

Steam har alt for høye priser så om de får mer konkuranse er bare bra.

 

Per i dag har jeg kjøpt digitalt fra Steam, Gamersgate, Direct2Drive, GFWL, EA Store, Battle.net, cdon.com etc. Samt via PSN og XBL.

 

Det jeg ser her er at det er et stort behov for samlende portaler som kan forholde seg til alle disse alternativene for oss. Steam er riktignok en typisk portaltjeneste men jeg ser for meg en frontend portal mot alle digitale distribusjontjenester for å forenkle hverdagen for spillkjøperne.

 

Det er nok et marked her om noen kan lage slike portaler som samler alle de digitale distribusjonskanalene og samtidig tilbyr oss skytjenester som lagring av spillene, nøkler, kontoinformasjon, savegames etc. Etterhvert kan de videreutvikle seg til å være helt sømløse slik at vi kjøper spillene gjennom denne portalen som en forhandler, og starter spillet via dem.

 

Det er et såpass enorm fortjeneste via digital distribusjon av spill i dag at det er rom for et ledd til mellom produsent, distributør og forbruker. Jeg ønsker meg helt klart en slik portal som kan samle alle de digitale tjenestene for meg og samtidig gi meg de beste prisene til enhver tid uten at jeg behøver å tenke på hvem som egentlig distribuerer spillet.

Endret av Kendu
Lenke til kommentar

Når Activision, EA og Ubisoft skjønner at å settep risen til 50/60£/$/€ på digitale tjenester, i tillegg til å legge til tredjeparts DRM på platform som allerede fungerer som DRM (Steam), så tror jeg salget vil skyte i været.

Se på Portal 2, 34€ er akseptabelt for et nytt spill som vil vare lenge og gi en god opplevelse. Se også på diverse indie-titler og deres prissetting. Så kommer disse store titlene og skylder på pirater fordi de velger idiotiske tjenester.

 

Uansett, godt å se at digitale tjenester har et solid feste idag :) .

Gaben er vår helt.

Lenke til kommentar

Dette er veldig gode nyheter. Ser ut til at PC kan bli en prioritert plattform igjen dersom dette fortsetter. Digital distribusjon er nok absolutt veien å gå nå. Hadde enda Steam gått tilbake til $ istedenfor euro ville det faktisk vært et like bra alternativ som å kjøpe i fysisk butikk.

Lenke til kommentar

Det er et såpass enorm fortjeneste via digital distribusjon av spill i dag

På hvilket grunnlag sier du dette? For forhandlernes del stemmer det så avgjort ikke. I en ideell verden burde sluttbruker vært den som sparte alle kostnadene relatert til produksjon av medie og frakt og distribusjon, lagerhold osv av dette. Men det ser dessverre ikke ut til å være tilfelle.

 

Jeg ønsker meg helt klart en slik portal som kan samle alle de digitale tjenestene for meg og samtidig gi meg de beste prisene til enhver tid uten at jeg behøver å tenke på hvem som egentlig distribuerer spillet.

Antar du mener "forhandler", ikke "distribuerer"? EA, THQ og Krea Medie er distributører (eng: publisher), mens f.eks. http://multigamer.no og Steam er forhandlere av EA og THQ sine spill.

 

En portalløsning som samler alle spill fra alle forhandlere hadde helt klart vært en drøm. Men for å få plass til enda et ledd som skal ha betalt, ser jeg for meg nødvendigheten av at de som virkelig håver inn, nemlig distributørene, reduserer sine andeler. Noe jeg tviler på de kommer til å gjøre. Da er alternativet å øke prisene ytterligere.

Endret av Kybber
Lenke til kommentar

Jeg drømmer om dagen jeg kan kjøpe spillet fysisk i butikk og få med (for litt ekstra) en digital backup kopi med samme Serial.

Mange utgivere har det slik. Alle spill med Steamworks (eller er det Steamcloud) må legges inn på Steam, og bruke Steam sitt brukersnitt for å kunne spille spillet (til irritasjon for noen). Blizzard har sin egen variant med Battle.net (som nevnt av bruker før) og en konto hvor du legger inn spillene dine. Og jeg mener EA har sin egen lille greie, men usikker på om det er snakk om at en kan bruke fysiske kopier og legge inn.

Lenke til kommentar

Det er et såpass enorm fortjeneste via digital distribusjon av spill i dag

På hvilket grunnlag sier du dette? For forhandlernes del stemmer det så avgjort ikke. I en ideell verden burde sluttbruker vært den som sparte alle kostnadene relatert til produksjon av medie og frakt og distribusjon, lagerhold osv av dette. Men det ser dessverre ikke ut til å være tilfelle.

På hvilket grunnlag mener du at det er uriktig? Det er helt klart at når man fjerner mange gamle fordyrende kostnadsledd som du selv nevner her, vil det bli rom for marginer til et mer moderne forhandlerledd som i tillegg har viktige tjenester i modellen.

 

Hvorvidt det skal bli vesentlig billigere for forbrukeren med et nytt og mer moderne forhandlerledd har jeg ikke påstått men det gir rom i marginene. At dagens modeller som Steam kunne hatt vesentlig bedre priser på store deler av sortimentet er jeg helt overbevist om.

 

Jeg ønsker meg helt klart en slik portal som kan samle alle de digitale tjenestene for meg og samtidig gi meg de beste prisene til enhver tid uten at jeg behøver å tenke på hvem som egentlig distribuerer spillet.

Antar du mener "forhandler", ikke "distribuerer"? EA, THQ og Krea Medie er distributører (eng: publisher), mens f.eks. http://multigamer.no og Steam er forhandlere av EA og THQ sine spill.

 

En portalløsning som samler alle spill fra alle forhandlere hadde helt klart vært en drøm. Men for å få plass til enda et ledd som skal ha betalt, ser jeg for meg nødvendigheten av at de som virkelig håver inn, nemlig distributørene, reduserer sine andeler. Noe jeg tviler på de kommer til å gjøre. Da er alternativet å øke prisene ytterligere.

Jeg vet godt hva en forhandler og en distributør er ;). Poenget som du helt klart ikke så er at jeg ønsker et nytt forhandlerledd i frontend av alle disse uoversiktlige digitale spilltjenestene og dermed gjør alle bak til distributører og grossister fra forbrukerens ståsted og et ledd de ikke behøver å bry seg om.

 

Frontend portalene behøver heller ikke tilføre noe særlig i kjøpsprisen men heller basere seg på abbonementpriser for tjenesten de tilfører hvor prisen på spillet ikke økes med unntak av evt. avgiftsreglement i landet hvor kjøpet utføres.

 

At dagens distributører har de desidert største marginene i nåværende modell er vel helt opplagt og grunnlaget for det jeg snakker om. Her er det opp til dagens forhandlere å komme frem til bedre priser og ikke forbrukerne.

 

EDIT:

Jeg hadde glatt betalt opptil 150/200,- måneden (Premium nivå) for at en samlende skybasert portaltjeneste skulle holdt styr på alt spillrelatert for meg. Her kan man ha forskjellige trappenivåer på prisene utfra hvor mye ressurser man benytter. Så spørs det om noen er villig til å ta tak i konseptet og forsøke å tjene penger på det. Men ikke minst må gjennomføringen være meget god ellers vil det helt klart ikke lykkes.

 

Det er helt naturlig at det dukker opp samlende tjenster når fragmenteringen øker, og jeg tror spillportaler er fremtiden.

 

EDIT2:

Snikreklame? Multigamer.no virket som en rotete, treg, umoden og uoversiktlig tjeneste og det er akkurat det vi ikke trenger flere av. Derimot er det sikkert en god tjeneste for klanmiljøer og sikkert ikke myntet på det generelle spillmarkedet som sådan utfra hva man ser hos dem. Mao. en spesialisert nisjetjeneste.

Endret av Kendu
Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag mener du at det er uriktig? Det er helt klart at når man fjerner mange gamle fordyrende kostnadsledd som du selv nevner her, vil det bli rom for marginer til et mer moderne forhandlerledd som i tillegg har viktige tjenester i modellen.

Mitt grunnlag er at jeg er forhandler av digitalt nedlastbare spill, og jeg kan avkrefte at forhandlerne har stor margin. Som jeg skrev er det distributørene som tjener mest på dette da det er deres kostnader som har blitt kraftig redusert mens de har opprettholdt høy utpris. Skal det bli plass til å legge inn et nytt ledd i kjeden, er det distributørene som må gå ned i sin utpris, eller så må prisene økes. Dette skrev jeg også tidligere.

 

Jeg tror *egentlig* ikke vi er uenige, og jeg tror vi vil nokså nøyaktig det samme :) Men poenget mitt er at det er ett enkelt ledd i kjeden som tjener mer enn før på digital nedlasting, og skal det gjøres rom for nye ledd uten at prisen skal øke, er det disse som må lette på utprisen sin.

 

Hvorvidt det skal bli vesentlig billigere for forbrukeren med et nytt og mer moderne forhandlerledd har jeg ikke påstått men det gir rom i marginene. At dagens modeller som Steam kunne hatt vesentlig bedre priser på store deler av sortimentet er jeg helt overbevist om.

Steam er definitivt overpriset (1$ != 1€, ingen MVA for å nevne noe), men det er mange som er villige til å betale ekstra premium for å ha spillsamlingen samlet.

 

Jeg vet godt hva en forhandler og en distributør er ;).

Det gjør du sikkert, men du brukte ordet distribuere i en setning som ikke ga mening uten at det ble byttet ut med forhandle :) Det er forhandlerne som i dag er det samlende leddet, ikke distributørene, og du trenger ikke tenke på hvem som distribuerer spillet når du kjøper digitalt nedlastbare spill.

 

Poenget som du helt klart ikke så er at jeg ønsker et nytt forhandlerledd i frontend av alle disse uoversiktlige digitale spilltjenestene og dermed gjør alle bak til distributører og grossister fra forbrukerens ståsted og et ledd de ikke behøver å bry seg om.

Joda, jeg skjønte det, og sa til og med at det er en ønskedrøm med en slik løsning.

 

Frontend portalene behøver heller ikke tilføre noe særlig i kjøpsprisen men heller basere seg på abbonementpriser for tjenesten de tilfører hvor prisen på spillet ikke økes med unntak av evt. avgiftsreglement i landet hvor kjøpet utføres.

(...)

Jeg hadde glatt betalt opptil 150/200,- måneden (Premium nivå) for at en samlende skybasert portaltjeneste skulle holdt styr på alt spillrelatert for meg.

Hvis dette er gjengs oppfatning blant spillere som foretrekker digital nedlasting, så er det et ekstremt flott og utappet marked som bare ligger og venter. Håper inderlig det kommer en aktør som får til dette. Men å samle "alle" forhandlerne er ikke direkte enkelt og det kan selvsagt ikke gjøres uavhengig av forhandlerne selv.

 

Multigamer.no virket som en rotete, treg, umoden og uoversiktlig tjeneste og det er akkurat det vi ikke trenger flere av. Derimot er det sikkert en god tjeneste for klanmiljøer og sikkert ikke myntet på det generelle spillmarkedet som sådan utfra hva man ser hos dem. Mao. en spesialisert nisjetjeneste.

Synd at du ser det slik. Multigamer.no fokuserer på online-spill, og står som paraplyorganisasjon for communities som Battlefield.no, Hellfragger.no, FMNorge.com og andre. Multigamer.no prøver å leve opp til navnet, og satser på et bredt tilbud i spillservere, og også i andre spilltjenester. Serverutleie og spillsalg er forholdsvis nye tjenester som bygger videre på dette, som utfyller hverandre svært bra, og gjør det mulig å støtte non-profit communities enda mer fremover.

Lenke til kommentar

Kybber:

Jeg tror heller ikke vi er uenige. Jeg nikker bekreftende til alt du sier i det siste innlegget.

Jeg kan også absolutt tenke meg at forhandlerleddet er det som er mest skviset på fortjeneste i dag, samt at marginene er meget små der. Absolutt ikke uenig med deg her.

 

Ellers forstod jeg at du hadde en tilknytning til multigamer.no, men som jeg sa virker det som en meget god tjeneste for klanmiljøet i Norge. Dvs. alle som bedriver amatør, semi eller profesjonell Online spilling. Mitt inntrykk var også kun basert på en 30 minutters titt gjennom forskjellige elementer på siden og jeg fikk helt klart et inntrykk av en proff leverandør mot elementene jeg nevnte.

 

Men nå er det jo også litt forskjell på å treffe den jevne mann i gata og de som er veldig spesialiserte ift. hva de trenger og holder på med innenfor spill. Hvis det virker forståelig?

 

Jeg har absolutt ingen tvil om at dere utfyller den rollen dere satser på helt glimrende, det fikk jeg absolutt inntrykk av. Så ikke misforstå min noe kanskje sleivete kritikk da den var utfra et vesentlig bredere perspektiv og etter 30min gjennomsyn fra et annet ståsted enn de fleste som nok verdsetter den høyt. Jeg tviler heller ikke på at den tekniske gjennomføringen deres er meget god helt fra funksjonalitet som er viktig for disse miljøene og ned til server tidbits. Jeg fikk inntrykk av en kompetent bemaninng i et bredt tverrfaglig team slik sett.

 

Jeg var nok altfor rask og sleivete i det jeg skrev ang. multigamer.no og synes i grunn det var på sin plass med en klargjøring. Jeg liker ikke å kritisere noe på feil grunnlag og det er fullstendig urimelig å kritisere en tjeneste utfra områder den ikke er myntet på (ennå). Jeg ser også de nye aspektene dere har innført og ser verdien av dem, keep up the good work!

 

FMNorge var også en bit jeg må sjekke ut.

 

Hvis dette er gjengs oppfatning blant spillere som foretrekker digital nedlasting, så er det et ekstremt flott og utappet marked som bare ligger og venter. Håper inderlig det kommer en aktør som får til dette. Men å samle "alle" forhandlerne er ikke direkte enkelt og det kan selvsagt ikke gjøres uavhengig av forhandlerne selv.
Jeg tror mange kan være villig til å betale en abbonementsbasert pris fra 50-200,- måneden avhengig av nivået på tjenestene de abbonerer på. Men det er også først og fremst, som du påpeker, avhengig av at man klarer å frigjøre marginer som i dag er rimelig skjevt fordelt ut til forhandlere. Her kan kanskje tid og ytterligere modning av spillmarkedet bidra.

 

Ellers å samle ymse tjenester med en frontend er nok ikke lett på noen som helst måte med tanke på at alle dagens aktører vil ha sitt for seg selv. Man må nok begynne på basis nivåene med videreformidling og profilering av de i bakkant (salget utføres gjennom frontend portalen) samt begrensede skybaserte tjenester som holder orden på alt for deg uten at de har selve spillene lagret hos seg i starten. Man må nok også begynne med en gratis modell så man ser om det har apell og gi den tid til å utvikle seg.

 

En slik portal vil øke profileringen av de forskjellige aktørene og vil nok også føre til økt salg når det er lett å få oversikt over titler, hvor de er billigst via digital distribusjon og kan utføre kjøpet via en samlende frontend. Det kan muligens være et av mange nødvendige innsalgsargument for å få det til.

 

Mange utfordringer, hardt arbeid, støttespillere med betydlige investeringsvilje og toleranse mot røde tall i 2-3 år eller mer er nok realiteten. Mye er også avhengig av grådigheten i de første leddene og samarbeidsviljen til dagens forhandlere i å fungere som en type grossister mot slike tjenester.

Endret av Kendu
Lenke til kommentar

Interessante tall, har jo vært inne på dette en stund at digital distribusjon og hvordan dette ikke tas med i mange salgstall, og at dette begynner å ta svært store deler av markedet på PC, noe som gjør salgstallene til mindre representative enn de kunne ha vært. Videre er det interessant å se landene som trekkes fram her, og piratkopieringsraten der. Tidligere tall har også tydet på at PC-spill er mer populære i land med mer piratkopiering. Piratkopiering dreper bransjen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange prosent Steam og lignende tjenester tar av spill som selges. Også hvordan beregnes disse inntektene. Hvis det viser seg at mesteparten av økningen kommer fra at folk kjøper stuff i browser spill som farmville så er jeg ikke veldig fornøyd. Hvis vi kun regner med "ordentlige" spill, og ser også bort ifra DLC inntekter, så kan det godt hende at er en nedgang, og da ville jeg ikke vært veldig fornøyd.

 

Impulse er et godt alternativ til Steam.

- Du trenger ikke logge inn på Impulse for å spille (noe du må med steam). Jeg vet at du kan spille steam offline, men du må jo logge inn for å sette det til det.

- Du kan ikke velge hvor du vil innstallere spill. Har en SSD disk der jeg må være litt selektiv med hva jeg innstallerer, og noen spill vil jeg ha på SSDen og andre på vanlig harddisk.

- I impulse kan du gå på settings og be den om å spør hvor spill skal innstalleres.

- Impulse kan vise prisene i NOK.

- Det er bra at Steam ikke har monopol, og å kjøpe spill på f.eks impulse (hvis mulig) er en god måte å gjøre det på.

 

Stardock som eier impulse har også gitt ut noen spill. Spesielt rts spillet sins of a solar empire er veldig bra. Det er gitt ut to expansions. Istedenfor å pøse på med masse nytt content så er dette ikke overdrevet, og expansionene fokuserer heller mer på å forbedre gameplay. F.eks så har AI-en er blitt mye bedre. Eneste DRM er en product key. Veldig morsomt når du blir lurt av fienden, som f.eks å angripe en av dine planeter, du trekker styrkene dit, og litt senere angriper en mye større flåte en annen planet langt unna den første. Du kan få hele pakka. SIns of a solar empire - trinity (med begge expansionene) for ca 230kr. Jeg liker prisnivået de har holdt, ikke forbrukerfiendtlig DRM, patchinga av spillet, og at expansionene hovedsakelig har fokusert på å forbedre spillmekanikkene og ikke bare pøse på med content (som i mange tilfeller gjør spillet dårligere). Det har gitt met et godt inntrykk av impulse.

Lenke til kommentar

Steam tar 30 til 40 prosent, noe som visstnok er det samme som de andre digitale nedlastningstjenestene. Det er vanskelig å vite noe om hvor denne økningen kommer fra siden Steam, D2D, Impulse, osv., ikke offentliggjør tallene sine. Det eneste jeg har sett som sier noe om dette er en undersøkelse fra Newzoo (National Gamers Survey) som blant annet sier at PC spill i USA har rundt 51 prosent av markedet målt i forbruk (da er digitalt, MMO, spillportaler og spill på for eksempel Facebook innbakt i det). I Tyskland er dette tallet oppe i 59%, i Storbritannia 44%, i Frankrike 49%, i Nederland 47%, og Belgia 49%.

 

"Ordentlige" PC-spill ser ut til å stå for rundt 25% av forbruket i USA (da inkludert MMO), og så høyt som 39% i Tyskland.

 

Når det gjelder Impulse så syns jeg ikke at det er et spesielt godt alternativ til Steam for oss nordmenn, siden en stor del av katalogen deres er sperret for oss. Da syns jeg vel kanskje at GamersGate er et bedre alternativ for nyere spill, og Good Old Games for eldre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...