Gå til innhold

– Nyskapingen skjer på PC (PC)


Anbefalte innlegg

Å nevne facebook i denne diskusjonen er jo egentlig å svekke sitt eget synspunkt...

Denne må du utdype. Hvorfor er et miljø der små, uavhengige utviklere kan publisere sine små og innovative spill og nå ut til millioner av sluttbrukere uten større problemer å "svekke sitt eget synspunkt"?

 

Det skyldes mine fordommer. Alle populære facebook-spill jeg har prøvd på tross, har vært så utrolig elendige at jeg ikke kan la være å ROFL-e når noen begynner å snakke om "gaming" på facebook. :whistle:

 

Det slo meg forresten nettopp nå at sannsynligvis så greier enten PS3 og/eller Xbox 360 å kjøre facebook-spill, slik at det teknisk sett kan være inkorrekt å kalle facebook for PC-gaming uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er bra at de tenker på PC-plattformen. Men dette "Free2Play", DLCs og månedsavgift greiene er "meh." Om PCen som spillmaskin dør lurer jeg på hva som skjer med alle produsentene av PC-utstyr...

 

 

Åh, hvilket PC-spill har hatt suksess med bevegelseskontroller da? Gi eksempler. Jeg håper ikke du siktet til produkter som aldri fikk kommersiell suksess, fordi det blir like meningsløst i en slik debatt som å trekke inn teknologidemoer.

 

Data-mus er vel et godt eksempel? Og litt eksklusivt for PCen er strategi spill, men tastaturet er vel minst like viktig der. Endel folk (ihvertfall jeg) foretrekker skytespill med mus&tastatur, tenker på cs, quake og de greiene der. Ellers finnes det annet tilbehør, men ingen suksesser. (Usikker på om Flight Simulator er verdt å nevne.)

Lenke til kommentar

Hvor godt kjenner du PC-plattformen? Det er ganske tydelig at mengden og variasjonen på PC av indiespiller ENORMT mye større enn på konsoller. Det er mange komersiellt suksessfulle indieprosjekt på PC. Videre harhar PC hatt bevegelseskontroll lenge før wii, ps3 og xbox.

 

Åh, hvilket PC-spill har hatt suksess med bevegelseskontroller da? Gi eksempler. Jeg håper ikke du siktet til produkter som aldri fikk kommersiell suksess, fordi det blir like meningsløst i en slik debatt som å trekke inn teknologidemoer.

 

Jeg kjenner vel ikke til PC-plattformen godt lenger men jeg gamet da på det i over 10 år så det er i grunn det jeg baserer mine uttalelser på..

 

Når du påstår PC ikke har bevegelseskontroller, så er det vel ikke så veldig rart at jeg ikke har tatt med begrensningen "med suksess", jeg er ingen tankeleser, og jeg må forholde meg til det du skriver. (jeg mistenker dog at dette med suksess er noe du selv har lagt til senere når du fant ut at du tok feil).

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor godt kjenner du PC-plattformen? Det er ganske tydelig at mengden og variasjonen på PC av indiespiller ENORMT mye større enn på konsoller. Det er mange komersiellt suksessfulle indieprosjekt på PC. Videre harhar PC hatt bevegelseskontroll lenge før wii, ps3 og xbox.

 

Åh, hvilket PC-spill har hatt suksess med bevegelseskontroller da? Gi eksempler. Jeg håper ikke du siktet til produkter som aldri fikk kommersiell suksess, fordi det blir like meningsløst i en slik debatt som å trekke inn teknologidemoer.

 

Jeg kjenner vel ikke til PC-plattformen godt lenger men jeg gamet da på det i over 10 år så det er i grunn det jeg baserer mine uttalelser på..

 

Bevegelse kontroller og pc har et problem med spillemåte. PC spill spiller du sittende kloss opp til skjermen vanskelig med bevegelse kontroll da.

 

Nyvinning skjer mest i indy selskaper her har pc en overlegen fordel da hvem som helst kan legge ut en demo på nettet, ofte en spillbar beta få tilbakemeldinger å handle ut fra dette.

Modding er også viktig, her skjer det mye spennende selv om det ikke er gjort av selskapene direkte gir det dem masse ideer.

Lenke til kommentar

Facebook-spill er ikke låst til pc, så å nevne det er idiotisk spør du meg. Jeg har prøvd å spille et facebook-spill en gang og det var på ps3. Pc har kanskje minecraft,(som jeg har og synes det er dritkult) men for det ene spillet har konsollene fulle markedsplasser med masse titler som er innovative som fy. Problemet med pc er at ingen snubler over et indiespill, det trenger solid markedsføring. Jeg sier ikke at pc er dø, men ingen skal komme her å si at pc er mer innovativt enn konsollene.

Endret av julicool
Lenke til kommentar

Og til den som gjør narr av Playstations kopiering av wiimoten, så har Playstation i det minste bevegelseskontroller nå i motsetning til PC... for ikke å nevne at all dingseinnovasjonen fra PS2 har blitt videreført til PS3, tenker på konsepter som eye toy, buzz, singstar og guitar hero. PC har vel fortsatt ikke noe av dette heller? :rolleyes:

På den andre siden har datamaskiner mus og tastatur, og det er utvilsomt (etter min mening) bedre kontrollenheter til en del sjangre enn det som ellers er tilgjengelig på konsoll. Da er det litt snodig at det ikke engang er et alternativ for de som ønsker å bruke dette på konsoll, særlig når mulighetene er der (både X360 og PS3 har USB-porter).

Lenke til kommentar

Og til den som gjør narr av Playstations kopiering av wiimoten, så har Playstation i det minste bevegelseskontroller nå i motsetning til PC... for ikke å nevne at all dingseinnovasjonen fra PS2 har blitt videreført til PS3, tenker på konsepter som eye toy, buzz, singstar og guitar hero. PC har vel fortsatt ikke noe av dette heller? :rolleyes:

På den andre siden har datamaskiner mus og tastatur, og det er utvilsomt (etter min mening) bedre kontrollenheter til en del sjangre enn det som ellers er tilgjengelig på konsoll. Da er det litt snodig at det ikke engang er et alternativ for de som ønsker å bruke dette på konsoll, særlig når mulighetene er der (både X360 og PS3 har USB-porter).

 

Er da ikke noe problem å koble til mus og tastatur på xbox og playstation. Noen spill støtter også dette (Unreal 3 f. eks.).

 

Men jeg tror grunnen til at dette ikke er et populært alternativ, er samme grunn som gjorde at jeg forlot PC-gaming på mine eldre dager. Folk pleier å argumentere for at det er bare å koble PC-en til TV-en i stua og så er den som en konsoll men de glemmer at så fort man låser seg fast til et mus og tastatur, så er det upraktisk å sitte på en sofa og spille... mus og tastatur fungerer best med en tilrettelagt stol og et tilrettelagt bord. Jeg orker ikke sitte på et skrivebord lenger og game.

 

Av samme grunn er ikke mus og tastatur populært på konsollene. Konsollene står sjeldent plassert foran et skrivebordsmiljø... mus og tastatur er derfor upraktisk. Og utviklerne gidder ikke å tilrettelegge for det når relativt få hadde brukt det (og husk på at dette hadde vært ekstrautstyr de måtte ha kjøpt ved siden av), ettersom å tillatte mus og tastatur betyr at man må balansere spillet en gang til for den type input, i tillegg til at man også kanskje vil måtte redesigne diverse spillelementer (en joypad kan ikke alltid oversettes direkte til mus og tastatur, da det har en ekstra analog styremekanisme og to analoge triggers). Dessuten krever det at man skiller gamepad fra mus og tastatur online, noe som igjen begrenser nytteverdien.

Lenke til kommentar

PC er for å bli. Har Xbox 360 slim, kinect og mye annet rask ligggende som er gøy og bruke. Har også en ny gamer laptop (råtass av en 15") på vei i posten nå, også har jeg en stasjonær PC (i7 GTX 480 SLI og mye annet godsaker) og selv om det er grisegøy spille Halo Reach co op lokalt på 60" TV skjermen i 7.1 lyd i stua, eller hoppe opp og ned med kinect spill, er det også noe eget og sitte foran PC pulten og fyre opp og nyte grafikken som er overlegent på PC (som regel) takket være høyrere oppløsning, AA, AF og stabil FPS. Finnes ingen "konsoll eller PC er best". Noen foretrekker konsoller, andre PC og noen har ikke noe problem spille både på konsoll og PC.

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Og til den som gjør narr av Playstations kopiering av wiimoten, så har Playstation i det minste bevegelseskontroller nå i motsetning til PC... for ikke å nevne at all dingseinnovasjonen fra PS2 har blitt videreført til PS3, tenker på konsepter som eye toy, buzz, singstar og guitar hero. PC har vel fortsatt ikke noe av dette heller? :rolleyes:

På den andre siden har datamaskiner mus og tastatur, og det er utvilsomt (etter min mening) bedre kontrollenheter til en del sjangre enn det som ellers er tilgjengelig på konsoll. Da er det litt snodig at det ikke engang er et alternativ for de som ønsker å bruke dette på konsoll, særlig når mulighetene er der (både X360 og PS3 har USB-porter).

 

Er da ikke noe problem å koble til mus og tastatur på xbox og playstation. Noen spill støtter også dette (Unreal 3 f. eks.).

 

Men jeg tror grunnen til at dette ikke er et populært alternativ, er samme grunn som gjorde at jeg forlot PC-gaming på mine eldre dager. Folk pleier å argumentere for at det er bare å koble PC-en til TV-en i stua og så er den som en konsoll men de glemmer at så fort man låser seg fast til et mus og tastatur, så er det upraktisk å sitte på en sofa og spille... mus og tastatur fungerer best med en tilrettelagt stol og et tilrettelagt bord. Jeg orker ikke sitte på et skrivebord lenger og game.

 

Av samme grunn er ikke mus og tastatur populært på konsollene. Konsollene står sjeldent plassert foran et skrivebordsmiljø... mus og tastatur er derfor upraktisk. Og utviklerne gidder ikke å tilrettelegge for det når relativt få hadde brukt det (og husk på at dette hadde vært ekstrautstyr de måtte ha kjøpt ved siden av), ettersom å tillatte mus og tastatur betyr at man må balansere spillet en gang til for den type input, i tillegg til at man også kanskje vil måtte redesigne diverse spillelementer (en joypad kan ikke alltid oversettes direkte til mus og tastatur, da det har en ekstra analog styremekanisme og to analoge triggers). Dessuten krever det at man skiller gamepad fra mus og tastatur online, noe som igjen begrenser nytteverdien.

 

Er ikke noe problem å hooke opp wiimoten på en PC heller...

 

Man låser seg da ikke på noen måte til mus og tastur med PC? Alle spill som er noenlunde egnet til konsoll kan man jo også spille med joypad på PC, om det er det man ønsker. Det virker heller som folk "glemmer" at man stort sett har akkurat de samme tilkoblingsmulighetene på PC (og flere), når det gjelder kontroller, skjerm, anlegg osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man låser seg da ikke på noen måte til mus og tastur med PC? Alle spill som er noenlunde egnet til konsoll kan man jo også spille med joypad på PC, om det er det man ønsker. Det virker heller som folk "glemmer" at man stort sett har akkurat de samme tilkoblingsmulighetene på PC (og flere), når det gjelder kontroller, skjerm, anlegg osv.

 

Jeg har ikke påstått at man låser seg fast til mus og tastatur med PC... du misforstod det jeg skrev. Det jeg mente var at når konsolleiere snakker om at de liker å sitte i sofaen og game, så kommer PC-gamere og snakker som om de kunne ha gjort akkurat det samme, hvis de hadde ønsket. Men greia er at mange av de spillene PC-gamere liker å spille på PC, krever mus og tastatur, og i den sammenheng skrev jeg at å låse seg fast til mus og tastatur funker ikke når man skal sitte i sofaen og game. Dvs. at jeg pratet om at det er upraktisk å bruke mus og tastatur fra sofaen. Men det var dårlig skrevet av meg så ikke så lett å skjønne hva jeg egentlig mente.

 

Teoretisk sett kan man selvsagt koble PC-en til stue-TV og sitte i sofaen og game med trådløst joypad. Men selv dette er heller ikke så enkelt å få til, da de som har en gaming-PC gjerne også vil spille med mus og tastatur ved siden av i tillegg til å gjøre annet arbeid på PC-en, og da velger de heller å ha PC-en på et skrivebord enn foran sofaen... ergo kan de godt sitte på skrivebordet med joypad men det blir som oftest upraktisk for PC-gamere å sitte på en sofa med en joypad i stua og lignende, ettersom en gaming-PC er ikke noe man som regel flytter så lett frem og tilbake.

 

Kort sagt: En gaming PC finner man som regel foran et skrivebord, en konsoll finner man som regel alle andre steder enn ved et skrivebord. Ergo er det upraktisk med mus og tastatur på konsoller, selv om de er støttet rent teknisk. På PC kan man selvsagt bruke alt man vil, hvor som helst. Begrensningen derimot ligger som regel i at PC-en ligger på et skrivebord og det synes jeg og mange andre ikke er så veldig avslappende. Det er i grunn ikke noe forskjell på Xbox, PS3 og en PC i disse dager. World of warcraft og FPS med mus hadde funket helt fett på konsoller også, hadde spillmakerne lagt opp til det. Men de gjør ikke det fordi konsoller ligger ikke plassert på skrivebordet. Det virker for meg som at det egentlig er den største forskjellen mellom PC og konsollene i disse dager.

Lenke til kommentar

Dette har blitt om til PC versus konsoll så jeg får si noe mer om innovasjon.

 

Det slo meg når jeg tenkte litt på det nettopp, at jeg spiller i grunn ikke indie spill noe særlig og at jeg bryr meg heller ikke noe særlig om innovasjon i videospill. De beste spillene jeg spiller, er oppfølgere. God of War 3 er knall men spillmekanismene er helt lik de i God of War 1. Assasin's Creed Brotherhood var fet men det har med setting og handling å gøre, ikke innovasjon. Hot Pursuit er et fantastisk bilspill og selv om speedwallen kan kalles litt innovativt så er det absolutt ingenting med gameplayet som er nytt... det er fordi det er så jævlig bra satt sammen at det er bra, ikke pga. innovasjon.

 

Mye av det mest innovative som har skjedd innenfor gaming de siste årene har skjedd på Wii... ta f. eks. FIFA. Wii-en gjorde at man kunne tegne løpene til spillerne på skjermen og åpnet opp for helt nye spillmekanismer i sjangeren... men til syvende og sist så syntes jeg dette, som mye annet innovativt på Wii, var interessant men i grunn dårligere enn de allerede godt etablerte spillemekanismene som eksisterte.

 

Der det sårt trengs innovasjon er AI-en i dagens videospill. Men NPC-ene oppfører seg akkurat like mye som idioter som de gjorde 10 år tilbake. Skjønt, ingen av oss hadde vel visst hva vi skulle gjøre, hvis spillfigurene plutselig begynte å oppføre seg med litt vett i huet. Det er kanskje ikke engang forenlig med at vi skal være en-manns armeer som redder verden gang på gang? :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i at NPC-ene oppfører seg like idiotisk som de gjorde for 10 år siden, men du har kanskje et poeng i at det ikke hadde vært dumt å satse mer på AI. Nå vet jeg ikke hvor mye arbeid det legges i dette nå om dagen, og hvorvidt de eksperimenterer og prøver nye ting; men det ser på mange måter ut som om de fokuserer svært mye på det visuelle fremfor den indre spillteknikken.

Lenke til kommentar

Jeg kan gi et kremeksempel som alltid får meg til å le mtp. AI.

 

I Assasin's Creed kan man stå på et tak og skyte ned en vakt med en pil. Noen meter unna står det en vakt, som går bort til liket for å undersøke hva som har skjedd. Han ser aldri pilen i liket og han ser aldri meg stå synlig noen meter unna på et tak med en bue i hendene. Snart har jeg skutt en pil i ham også, og så kommer det to vakter til... dreper dem også... og sånn fortsetter det til det ligger en diger haug med pilbeskutte lik og ingen mistenker at det kan stå en mann med pil og bue på ett av takene og det til tross for at jeg står der synlig mot himmelen noen meter unna.

Endret av lampard8
Lenke til kommentar

Man låser seg da ikke på noen måte til mus og tastur med PC? Alle spill som er noenlunde egnet til konsoll kan man jo også spille med joypad på PC, om det er det man ønsker. Det virker heller som folk "glemmer" at man stort sett har akkurat de samme tilkoblingsmulighetene på PC (og flere), når det gjelder kontroller, skjerm, anlegg osv.

 

Jeg har ikke påstått at man låser seg fast til mus og tastatur med PC... du misforstod det jeg skrev. Det jeg mente var at når konsolleiere snakker om at de liker å sitte i sofaen og game, så kommer PC-gamere og snakker som om de kunne ha gjort akkurat det samme, hvis de hadde ønsket. Men greia er at mange av de spillene PC-gamere liker å spille på PC, krever mus og tastatur, og i den sammenheng skrev jeg at å låse seg fast til mus og tastatur funker ikke når man skal sitte i sofaen og game. Dvs. at jeg pratet om at det er upraktisk å bruke mus og tastatur fra sofaen. Men det var dårlig skrevet av meg så ikke så lett å skjønne hva jeg egentlig mente.

 

Teoretisk sett kan man selvsagt koble PC-en til stue-TV og sitte i sofaen og game med trådløst joypad. Men selv dette er heller ikke så enkelt å få til, da de som har en gaming-PC gjerne også vil spille med mus og tastatur ved siden av i tillegg til å gjøre annet arbeid på PC-en, og da velger de heller å ha PC-en på et skrivebord enn foran sofaen... ergo kan de godt sitte på skrivebordet med joypad men det blir som oftest upraktisk for PC-gamere å sitte på en sofa med en joypad i stua og lignende, ettersom en gaming-PC er ikke noe man som regel flytter så lett frem og tilbake.

 

Kort sagt: En gaming PC finner man som regel foran et skrivebord, en konsoll finner man som regel alle andre steder enn ved et skrivebord. Ergo er det upraktisk med mus og tastatur på konsoller, selv om de er støttet rent teknisk. På PC kan man selvsagt bruke alt man vil, hvor som helst. Begrensningen derimot ligger som regel i at PC-en ligger på et skrivebord og det synes jeg og mange andre ikke er så veldig avslappende. Det er i grunn ikke noe forskjell på Xbox, PS3 og en PC i disse dager. World of warcraft og FPS med mus hadde funket helt fett på konsoller også, hadde spillmakerne lagt opp til det. Men de gjør ikke det fordi konsoller ligger ikke plassert på skrivebordet. Det virker for meg som at det egentlig er den største forskjellen mellom PC og konsollene i disse dager.

 

Ok, det er unektlig lett å misforstå påstanden "men de glemmer at så fort man låser seg fast til et mus og tastatur", om den betyr noe annet enn at man låser seg fast til mus og tastatur. Greit nok, det er mer upraktisk å bruke mus og tastatur fra sofan (personlig synes jeg det fungerer greit dog). Poenget er at alle spill man kan spilel på konsoll med joypad kan mans pille på PC med joypad, spillene man må ha mus og tastatur for å spille får man ikke spillt i det hele tatt på konsoll.

 

Aksepterer man å ha to enheter, så er det vel ikke noe verre å ha to PCer enn to konsoller? Personlig har jeg en PC både på stua og på kontoret.

 

Jeg synes du lager forskjeller der de ikke funnes (untatt i folks hode)

 

AtW

 

Der det sårt trengs innovasjon er AI-en i dagens videospill. Men NPC-ene oppfører seg akkurat like mye som idioter som de gjorde 10 år tilbake. Skjønt, ingen av oss hadde vel visst hva vi skulle gjøre, hvis spillfigurene plutselig begynte å oppføre seg med litt vett i huet. Det er kanskje ikke engang forenlig med at vi skal være en-manns armeer som redder verden gang på gang? :whistle:

 

Det er mye å hente på AI, det er det liten tvil om, men det er trooss alt litt bedre enn det var for et tiår siden :) Men ta feks call of duty black ops, AIen er ekstremt lite troverdig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kan gi et kremeksempel som alltid får meg til å le mtp. AI.

 

I Assasin's Creed kan man stå på et tak og skyte ned en vakt med en pil. Noen meter unna står det en vakt, som går bort til liket for å undersøke hva som har skjedd. Han ser aldri pilen i liket og han ser aldri meg stå synlig noen meter unna på et tak med en bue i hendene. Snart har jeg skutt en pil i ham også, og så kommer det to vakter til... dreper dem også... og sånn fortsetter det til det ligger en diger haug med pilbeskutte lik og ingen mistenker at det kan stå en mann med pil og bue på ett av takene og det til tross for at jeg står der synlig mot himmelen noen meter unna.

 

Det er nok noe av problemet i dagens spill, enten er A.I for smarte (ser deg gjennom vegger etc) eller rett og slett stokk dumme.

Eneste spillet jeg kommer på sånn i farta hvor jeg syntes A.I var smartere enn hva standarden går for var F.E.A.R.

Lenke til kommentar

Jeg kan gi et kremeksempel som alltid får meg til å le mtp. AI.

 

I Assasin's Creed kan man stå på et tak og skyte ned en vakt med en pil. Noen meter unna står det en vakt, som går bort til liket for å undersøke hva som har skjedd. Han ser aldri pilen i liket og han ser aldri meg stå synlig noen meter unna på et tak med en bue i hendene. Snart har jeg skutt en pil i ham også, og så kommer det to vakter til... dreper dem også... og sånn fortsetter det til det ligger en diger haug med pilbeskutte lik og ingen mistenker at det kan stå en mann med pil og bue på ett av takene og det til tross for at jeg står der synlig mot himmelen noen meter unna.

 

Det er nok noe av problemet i dagens spill, enten er A.I for smarte (ser deg gjennom vegger etc) eller rett og slett stokk dumme.

Eneste spillet jeg kommer på sånn i farta hvor jeg syntes A.I var smartere enn hva standarden går for var F.E.A.R.

 

At AI ser igjennom vegger er ikke smart AI, det er dum AI som jukser for å dekke over at den er dum.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...