Gå til innhold

spill med god/unik animasjon


Anbefalte innlegg

Jeg driver å skriver en skoleoppgave om animasjon i dataspill. Mer spesifikt: "hvordan den teknologiske utviklingen har påvikret animasjonene i dataspill". Jeg er godt i gang, men jeg vil gjerne høre eksempler på hvilke spill folk her mener at har spesielt gode eller særegne animasjoner. Husk at vi må se på spill i et historisk perspektiv, det som var imponerende og nyskapende i 1987 ser nødvendigvis ikke like kult ut i dag, med det betyr ikke at vi skal overse gamle spill.

 

her er et par eksempel på den typen spill jeg snakker om:

 

Prince of Persia - brukte videoopptak og rotoskopering for å skape langt mer realistiske animasjoner en det som var vandelig på 80 tallet.

 

The Neverhood - et adventure spill laget nesten utelukkende av leire-animasjon

 

The force Unleashed - første spillet som brukte Euphoria motoren for å skape realistiske animasjoner.

Endret av NordicGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo L.A Noire med de nye ansiktsanimasjonene. Har ikke kommet ut ennå, men er jo mange videor ute som viser teknologien.

 

edit. quote gamer.no "Man har nemlig utviklet noe som heter MotionScan. Her setter man hundrevis av kameraer i alle mulige vinkler 360 grader rundt skuespillerne, og tar opp alt ansiktene deres foretar seg når de snakker."

 

Link til artikkel

Endret av Goo
Lenke til kommentar

Du kan jo kanskje se etter de første spilla som tok i bruk mo-cap (eller spill som Fahrenheit som brukte det mye). Ellers finnes det jo flere spill i samme bane som The Neverhood, men at spillet heller er tegnet for hånd på en spesiell måte etc.

 

Prince of Persia: SoT hadde ganske detaljert animasjon, men det var ikke gjort på en så kreativ måte som det første PoP selvsagt.

Hvis jeg husker riktig så sier de at karakteren har flere animasjoner enn noen annen (på det tidspunktet selvsagt).

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Sånn rent historisk hadde vel Another World god animasjon, samt det som ofte blir sett på som en oppfølger, men som visstnok ikke er det; Flashback. Minner ikke så smått om Prince of Persia, men kom et par år senere, så animasjonene er et hakk mer flytende og levende.

 

http://www.youtube.com/watch?v=7AQvgbdtIJk

 

Ellers er jeg enig i at Assassin's Creed hadde veldig god animasjon. 2'ern har jeg ikke spilt ennå, men regner med at den ikke står noe tilbake for det første..

Lenke til kommentar

GTA IV og til dels Red Dead Redemption ofret respons til fordel for innmari flotte animasjoner. De bruker også Euphoria, slik at det er få animasjoner, men heller ragdoll og rendring av fall etc. i realtime. Det kommer veldig godt frem når man dytter noen ned trapper, blir truffet av en bil eller kaster lasso på hester. Når flere karakterer faller på hverandre ser det veldig, veldig bra ut.

Lenke til kommentar

Skal du skrive om animasjon kommer du nok ikke utenom Havok og Euphora-motorene. Havok var den første som gav os ragdoll, dvs figurene fikk ledd. Det i seg selv høres ikke så tøft ut, men det gjorde at figurene nå begynte å oppføre seg mye mer realistisk. Før var hele figuren satt sammen til en eneste modell, så om du dyttet en fiende ned trappen ville han ramlet helt stivt nedover. Drepte du en fiende i trappen ville han ligge vannrett uansett hvor kroppen hans lå. Resultatet ble at han "fløy". Med Havok ville fienden derimot rulle ned trappen ganske realistisk. Et morsomt, litt sadistisk eksempel ser du ved å kaste folk ned trappen i Assassin's Creed. :whistle:

 

Euphoria er en videreføring av Havok, men fokuserer mye mer på AIen når fiender ramler. Kort sagt gjør det at fienden vil oppføre seg mer naturlig, så han vil prøve så godt han kan å dempe fallet. Fortsatt er det få spill som bruker det, men blandt annet Star Wars: The Force Unleashed bruker det. Mener Indiana Jones & The Staff of Kings også bruker det. Og jada, det er en sammenheng der. Euphoria ble utviklet av LucasArt. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Another World

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Another_World_%28video_game%29

 

"The game is the first 2D game to use polygons for all of its graphics, as opposed to the more common sprites"

 

Ultima Underworld

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultima_Underworld:_The_Stygian_Abyss

 

Første "moderne" kvasi 3D-spill.

 

Dragon's Lair

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dragon%27s_Lair

 

Beryktet FMV (full motion video) spill.

 

--------------------------

 

Ellers har man jo alltids personlige favoritter:

 

- Curse of Monkey Island

- Grim Fandango

- Limbo

- Puzzle Agent

 

er vel de jeg tenker på med en gang som har gjort inntrykk på meg.

Lenke til kommentar

Half-Life 2 var revolusjonerende for sin ansiktsanimasjon. Videre synes jeg du bør se på The curse of monkey island som jeg mener har den beste pek-og-klikk animasjonen for sin tid.

 

Nå kom faktisk Vampire: The Masquerade hele to dager før Half-Life 2.... med samme grafikkmotor (Om Wikipedia er til å stole på). :p Faktisk hadde det vel kommet mye lenger før om ikke Valve hadde nektet dem å utgi spillet fordi de hadde mast så mye om hvor unik grafikk Half Life 2 kom til å få.

Lenke til kommentar

Half-Life 2 var revolusjonerende for sin ansiktsanimasjon. Videre synes jeg du bør se på The curse of monkey island som jeg mener har den beste pek-og-klikk animasjonen for sin tid.

 

Nå kom faktisk Vampire: The Masquerade hele to dager før Half-Life 2.... med samme grafikkmotor (Om Wikipedia er til å stole på). :p Faktisk hadde det vel kommet mye lenger før om ikke Valve hadde nektet dem å utgi spillet fordi de hadde mast så mye om hvor unik grafikk Half Life 2 kom til å få.

CS:SOURCE brukte Source grafikkmotoren først.

Lenke til kommentar

Half-Life 2 var revolusjonerende for sin ansiktsanimasjon. Videre synes jeg du bør se på The curse of monkey island som jeg mener har den beste pek-og-klikk animasjonen for sin tid.

 

Nå kom faktisk Vampire: The Masquerade hele to dager før Half-Life 2.... med samme grafikkmotor (Om Wikipedia er til å stole på). :p Faktisk hadde det vel kommet mye lenger før om ikke Valve hadde nektet dem å utgi spillet fordi de hadde mast så mye om hvor unik grafikk Half Life 2 kom til å få.

CS:SOURCE brukte Source grafikkmotoren først.

 

What the??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...