Gå til innhold

Anmeldelse: StarCraft II: Wings of Liberty (PC)


Anbefalte innlegg

Alle andre som lager RTS i verden må være litt gretne nå, de prøver å innovere å komme med nye løsninger i 10 år og så kommer Blizzard ut med en oppfølger som bare finpusser alt SC1 gjorde rett og tjener mer penger en de kan drømme om.

 

Personlig syns jeg single player blir litt traust med basebygging og slikt, DOW2 hadde bedre single player gameplay, men mye mindre variasjon i brettene.

 

Metacritic <3

 

Metacritic er noe tull, fin deg heller 2-3 gode spill sider som har anmeldere med samme spill smak som deg selv.

 

Jeg skrev at det er veldig greit for å få et generelt overblikk, ikke at det nødvendigvis passer din smak.

Så det beste er å prøve spillet selv. Hvis ikke, finn 2-3 gode spillsider som har anmeldere med samme spillsmak som deg selv.

 

Hvis du ikke har mulighet til (evt. ikke gidder) noe av dette, så er metacritic fint.

Endret av merin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i noe av kritikken mot singleplayer, synes det er mange gode missions der, men det er litt for mange "løp etter klokka-missions". Videre må jeg innrømme at historien ikke var det helet store, klisjefyllt og daff, og mesteparten av oppdragene har ikke noe med hovedhistorien å gjøre, kan nesten virke som de hadde en 10-oppdrags-historie de ville strekke utover 30 oppdrag. Historien for terran i SC1 er bedre, til tross for vesentlig dårligere redskaper tilgjengelig for historiefortelling.

 

AtW

 

Helt enig, sc1 hadde enorm fortelling for terran, og når man var ferdig med dette, kunne man nyte zerg og så protoss, veldig mye bra historie, og slutten var alltid den bittersøte som satt godt og man husket.

 

 

Denne klisjefyllte slutten sc2 har, med Raynor med damen i armene ut solnedgangen (manglet bare et flagg) var rett og slett så skuffende. Henger heller ikke på greip at de med en enkel flåte bare borrer seg ned på Char og moser zerg, mens i sc1 måtte det forferdelig mye mer til. At Raynor lovet å hevne protoss kameraten sin i sc1, ser ut til å være totalt glemt her. For å si det som det er, slutten bærer preg over hastverk, som en skolestil eg skrev i 8 klasse

 

 

Lenke til kommentar

2 ting jeg reagere mest på, som jeg ikke visste og visste er: 1. WTF? HAR MAN IKKE LAN-MULIGHET?? det er jo helt .... viss det du sier er sant, er jeg VELDIG sur på blizzard akkurat nå. 2. Ja, jeg vet, det bullshitet om at man må kjøpe alle 3 campaignene, er bare noe tull! Bare for å håve inn penger!! Hadde vært veldig greit med en expansion pakke som nesten alle spill har/får, men 3 stykker!? det blir for drøyt ass. Da må jeg kjøpe Wing od Liberty til 400kr, også vente på at en eller annen samler pakke kommer ut, Gold Edition eller noe sånn :/

 

For et hårreisende innlegg, jeg planta 2x håndflater rett i fleisen når jeg leste dette. Det er bare forumtroll og dramaqueens som sutrer om akkurat disse punktene.

 

1. Angående LAN. Hvem sitter på LAN nå for tiden uten å være koblet opp mot internett? Du kan fortsatt lage partys med folk du kjenner, spille sammen mot computer og andre spillere. LAN uten nett, det finnes ikke lengre. Idiotisk å kritisere spillet for mangel på det, sier mer om din uvitenhet.

Latency-problemer er ikke eksisterende når du spiller på b.net med folk på LAN mot computer f.eks.

 

2. SC1 kom med 1 expansion set, WC3 kom med 1 exp., Diablo2 kom med 1 exp., at SC2 har 2 expansion deler er vel ingenting å sutre for?

 

Dette spillet er så gjennomført at de fleste andre spill blekner helt i sammenligning. Hvis du ikke er villig til å betale 200-300kr for 3 biter i ca ett års mellomrom av det som kommer til å bli dette tiårets desidert beste RTS-spill, go ahead.

 

 

Jeg er helt enig i at de som vil spille LAN må finne seg i å ha en internet tilkobling. MEN, og det er et stort MEN....

 

De MÅ sørge for at etter at alle som sitter på LAN har logget seg inn på Battle.net, så vil spilltrafikken gå lokalt. Særlig i et spill som Starcraft1 og 2, hvor micro og manipulering av enheter i kamp er så viktig, så er en av tingene som er bra med lokalt LAN, den totale mangelen på lagg.

 

Det blir for dumt hvis et LAN party ikke bare må verifisere seg, men at all spilltrafikken etter pålogging også vår via internet. Det er jo bare tull og skaper lagg osv.

Endret av HalfAsleep
Lenke til kommentar

Jeg synes SC2 er et bra spill men det er gammeldags og en smule sært synes jeg, en skal være en ihuga strategi fan for å virkelig like dette spillet. For min del så blir det å spille single player biten for å få historien, noe jeg vet om mange andre som også gjør. Multiplayer blir for hardcore og sært til at den generele gamer der ute har noen interesse av å bruke tid på.

 

Voldsomt så du sitter og tillegger andre folk dine egne meninger...

 

Jeg hadde aldri spilt et kompetitivt RTS før jeg prøvde SC2 betaen i april, og jeg har ikke spilt et eneste spill fra Blizzard siden Warcraft2, og gamle starcraft hadde jeg kun sett en eneste gang. Min absolutte yndlingsspill hittil var BF1942.

 

Likevel: Jeg har falt pladask for SC2, spilt meg gjennom hele campaignen nå og elsket den, og allerede spilt 250-300 kamper multiplayer. Jeg er en sucky noob på rts, men battle.net matcher meg mot jevne motstandere, og det er utrolig deilig når man vinner en jevn kamp.

 

At man kan få dette spillet for 300 kroner er den mest drøye value for money man har sett på lange tider, når man ser opp i mot konsollspill som koster 700 og varer noen få timer.

 

9/10 fra meg, for et fantastisk deilig spill.

 

 

Denne klisjefyllte slutten sc2 har, var rett og slett så skuffende. For å si det som det er, slutten bærer preg over hastverk, som en skolestil eg skrev i 8 klasse

 

 

Du har enda ikke fått med deg at dette er en trilogi?

 

Første ringenes herre-filmen sluttet med at de hadde trasket i skogen i tre timer og gjorde seg klar til å traske enda mer i skogen, sånn til sammenligning.

Endret av ghad
Lenke til kommentar

No er det vel strengt tatt ikkje store linja ein treng for ein laggfri kvardag på LAN. Har til gode å oppleve dette som noko problem, men eg har ikkje prøvd med maks antall spelarar i eit game.

 

Historiene til Blizzard er like enkle som den grunnleggande spelmekaniken, men også like gjennomførte. Reknar ikkje med store overraskingar i noko av SC2, men det fengar likevel!

Lenke til kommentar

Denne klisjefyllte slutten sc2 har, var rett og slett så skuffende. For å si det som det er, slutten bærer preg over hastverk, som en skolestil eg skrev i 8 klasse

 

 

Du har enda ikke fått med deg at dette er en trilogi?

 

Første ringenes herre-filmen sluttet med at de hadde trasket i skogen i tre timer og gjorde seg klar til å traske enda mer i skogen, sånn til sammenligning.

 

Eg har selvsagt fått med meg dette, spiller sc2 mye og spillet er rått i mutliplayer. Hadde ventet meg langt mer fra singleplayer, det er der spillet totalt faller under forventningen. Sammenligningen falt ikke helt i smak hos meg, da Ringenes herre var en grusom trilogi. Kanskje The Matrix, første filmen hadde vært bedre, men husker knapt matrix 2 og 3.

Det at spillet kommer i en trilogi er ikke en unnskyldning til å gjøre spillet i første del så dårlig, eller unnskylde spillet satt i sammenligning med en svært dårlig film som Ringenes herre.

Hadde vært bedre om de doblet prisen (slik vi slapp å føle oss melket som er tilfelle no) og lagde singleplayer skikkelig, slik at vi fikk en god historie vi husker og kan få nostalgia av om noen år, slik tror eg vi alle kan være enige om ikke er tilfelle med sc2:Wings of Liberty. Flott spill, men som blir glemt om et år eller to hva gjelder singleplayer. 9/10 hos meg og, bare påpeker hvorfor eg er enige i gamer.no sin 9/10 karakter.

 

For all del, multiplayer er fantastisk, og henger meg ikke noe særlig opp i mangel på LAN og chat osv.

 

Folk har sittet på LAN og spilt WoW i årevis, så det er logisk sett ikke noe problem å spille SC2 på lan via internett heller.

 

Du som har spilt sc2 multiplayer, tror eg kan forstå hvor viktig det er at forcefield blir satt ned når du vil, og ikke et 0.4sec for sent. WoW kan faktisk ikke sammenlignes. Men eg har tro på at blizzard fikser LAN latency, de sier jo selv at de har lyst å støtte esport.

Lenke til kommentar

Føler meg ikke veldig melket når spillet koster 300 på Komplett og Elkjøp og jeg allerede har spilt spillet i minst 100-150 timer.

 

Historie delen, som er viktig for noen. Snakker ikke om hvor bra singleplayer mapene eller multiplayer er. Vi finspisser oss inn på ett felt, historie delen. Dette som trekker spillet ned til 9 av 10, og som fortjent. Det er nok dyrere å lage spill i dag enn før, derfor eg også foreslår at spillet øker i pris om det er det som skal til for mer historie pakket inn. En fortsettelse starter om 18mnd, likevel lite opplevd i kapittel 1.

Lenke til kommentar

Er seff enig i at historien ikke er perfekt, er rimelig cheezy greier sånn utenom de to hovedpersonene. Men vil avvente og se historien videre.

 

Eg og håper på det bedre, vil at blizzard skal være blizzard og vise at de er kongen på haugen (de har vist dette i multiplayer hvertfall). Håper at om folk viser sin misnøye til historiedelen, vil de gjøre at par gode forbedringer i Heart of the swarm.

Jo eldre man blir (er selv 26), dess mer forventer man av kvalitets dialoger og historie. Tror ikke det er helt skivebom for blizzard å peke inn sc2 mot et litt eldre publikum, og eg var jo kun skitunge når eg spilte sc1, likevel satt eg klistret til sc1. Må innrømme historien da ikke fenget meg så mye, det var først når eg prøvde engang til senere at eg forstod hvor flott dette mesterverket er.

Lenke til kommentar
Det at spillet kommer i en trilogi er ikke en unnskyldning til å gjøre spillet i første del så dårlig, eller unnskylde spillet satt i sammenligning med en svært dårlig film som Ringenes herre.

 

Hvis dette er din smak innen film må jeg se å fullføre kampanjen snarest, historien må jo være mye bedre enn jeg på forhånd hadde trodd.

Lenke til kommentar

Veldig bra spill ja... Men hvor polert det er på enspiller begynner jeg å lure litt på. Allerede på tredje oppdrag (the evacutaion) vil ikke spillet vise den fantastiske meldingen om at jeg har seiret selv etter at jeg har fullført alle objectives. Har noen en løsning? Skjer dette fordi det siste skipet aldri tar av???

Lenke til kommentar

Veldig bra spill ja... Men hvor polert det er på enspiller begynner jeg å lure litt på. Allerede på tredje oppdrag (the evacutaion) vil ikke spillet vise den fantastiske meldingen om at jeg har seiret selv etter at jeg har fullført alle objectives. Har noen en løsning? Skjer dette fordi det siste skipet aldri tar av???

 

Achivements-systemet var nede i noen timer idag, skal være greit nå.

 

Jeg lar salgstall og gj.snitt rating på ~95% snakke for seg selv, og lar haters og trolls fortsette og sutre om svada i denne tråden.

 

Årets spill uten tvil 10/10.

Endret av Olorin
Lenke til kommentar

Veldig bra spill ja... Men hvor polert det er på enspiller begynner jeg å lure litt på. Allerede på tredje oppdrag (the evacutaion) vil ikke spillet vise den fantastiske meldingen om at jeg har seiret selv etter at jeg har fullført alle objectives. Har noen en løsning? Skjer dette fordi det siste skipet aldri tar av???

 

Achivements-systemet var nede i noen timer idag, skal være greit nå.

 

Jeg lar salgstall og gj.snitt rating på ~95% snakke for seg selv, og lar haters og trolls fortsette og sutre om svada i denne tråden.

 

Årets spill uten tvil 10/10.

 

Går ann å være kritisk uten å bli stemplet som hater og troll, ingenting er perfekt.

Lenke til kommentar

Føler meg ikke veldig melket når spillet koster 300 på Komplett og Elkjøp og jeg allerede har spilt spillet i minst 100-150 timer.

 

Historie delen, som er viktig for noen. Snakker ikke om hvor bra singleplayer mapene eller multiplayer er. Vi finspisser oss inn på ett felt, historie delen. Dette som trekker spillet ned til 9 av 10, og som fortjent. Det er nok dyrere å lage spill i dag enn før, derfor eg også foreslår at spillet øker i pris om det er det som skal til for mer historie pakket inn. En fortsettelse starter om 18mnd, likevel lite opplevd i kapittel 1.

 

Du sa terran delen i sc1 var større, kan du forklare hvordan? I SC1 har terran ca 8 oppdrag, i SC2 26, hvordan blir terran delen i SC2 mindre sådann? For all del, jeg har mine haker med historien selv, kanskje ikke helt klisjee delen siden blizzard ALDRI har vært særlig oppfinne, "bare" veldig god til å finpusse og perfektsjonere. Det jeg mislikte mest er likhetstrekkene mellom starcraft og warcraft som begynner å bli vel mange.

 

Men jeg elsket historien alt i alt, spesielt hvordan det var å oppleve den. Tv sendingene gikk på nervene i starten, men på slutten skrattet jeg høyt (Når Danny Vermillion hadde blitt funnet på gaten med kun sokker, Mengsk's manifest og en halv kilo peanøttsmør). Og gamer.no som ofte hakker på at ting ikke skal være lineære nevner såvidt dette i SC2, før har det vært svært begrenset valgmuligheter i RTS og når noen først prøver så blir det såvidt nevnt. Jeg hadde satt pris på en mer utfyllende anmeldelse, denne virker kort og hastet. Karakteren er jeg enig i utifra de ting anmelder tar opp, men det står veldig lite om selve spillet syns jeg.

 

Bedre lykke ved neste anmeldelse som er av interesse, hadde vært trist om en av de få anmelder sidene jeg bryr meg om kommer med korte og grunne anmeldelser framover. Spesielt når det er så mange spennende spill i horisonten.

 

PS: når var det noen var på ett LAN uten internett? Kompisene mine og jeg hadde noen for rundt 10 år siden, men nå om dagen? Nah, da er internett med uansett. Alle har trådløs eller kabel så det ordner seg alltid, og ca alle hjem med en spill entusiast vil ha internett tilkobling.

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar

Spillet er episk og gjør det Starcraft 1 gjorde perfekt ENDA bedre.

Jeg har ingenting å klage på spillet. Jeg klokket 100 kamper + i betatiden og det var mest kuleste tiden ever egentlig. Herlig miljø ingame i spillet pga Battle.net 2.0 er lynkjapt, utrolig nice å kommunisere i og ja hele tatt.

 

Singleplayeren er ufattelig konge, særlig for de som er veteraner fra før av og har knyttet bånd til sin rase.

Multiplayeren er noe for seg selv, første spillet i historien som har et så fungerende laddersystem og turneringssystem. Er en fryd hvor Battle.net 2.0 fungerer.

Bare det er verdt at gamer.no finner opp en "Revolutionary Award" eller "Technical Brilliance Award" eller noe :D

 

Jeg har ingenting å kicke på storyen i spillet, det leverer akkurat det jeg vil. Flere gang sittet med gåsehud.

Lenke til kommentar

Veldig bra spill ja... Men hvor polert det er på enspiller begynner jeg å lure litt på. Allerede på tredje oppdrag (the evacutaion) vil ikke spillet vise den fantastiske meldingen om at jeg har seiret selv etter at jeg har fullført alle objectives. Har noen en løsning? Skjer dette fordi det siste skipet aldri tar av???

 

Achivements-systemet var nede i noen timer idag, skal være greit nå.

 

Jeg lar salgstall og gj.snitt rating på ~95% snakke for seg selv, og lar haters og trolls fortsette og sutre om svada i denne tråden.

 

Årets spill uten tvil 10/10.

 

 

Salgstall og gjennomsnittlige målinger av karakteren betyr ingen ting. At noe selger bra betyr at folk vil ha det når det kommer, men også dårlige spill er veldig populære helt til det blir kjent at de er dårlige. Gjennomsnittskarakterer er ikke troverdige rett og slett fordi utgivere selv kan bestemme hvem som skal få anmelde sine spill, og så fort de kun gir de ut til medier som er glade i å gi høy score til sine spill er hele gjennomsnittskarakterer-systemet satt ut av spill (no pun intended). Som kjent, det finnes tre typer løgner: løgn, fordømt løgn og statistikk.

 

Videre må jeg påpeke at man slettes ikke trenger være noen hater eller troll bare fordi man finner svakheter i et spill. Jeg elsker StarCraft-universet, men jeg innser også at spill nummer 2 rett og slett ikke er godt nok fortalt til å være like bra som det første i serien.

 

Selv er jeg på siste oppdraget nå, men vurderer å hoppe noen oppdrag tilbake i og med at jeg glemte å ta siste Protoss-oppdrag. Kan ikke forda den type oppdrag som jeg står overfor nå, men jeg får bite tennene sammen og satse på å greie det innen Heart of the Swarm kommer ut. Sånn sett irriterer det meg at spillet skal være så innkjørt med Battle.net, for meg bekjent finnes det da ikke juksekoder. Og av og til bryr jeg meg mer om historien enn det faktum at jeg kanskje ikke er god nok til å klare oppdragene som kreves for å avansere. For eksempel har jeg aldri fikset noen av de siste oppdragene i StarCraft eller StarCraft: Brood War uten at det har plaget meg nevneverdig.

 

 

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...