Gå til innhold

Gamere og lucid dreams


Anbefalte innlegg

Nylig har det kommet en undersøkelse hvor det har kommet frem til at gamere har mindre mareritt og har større sjanse for å oppleve "lucid dreams".

Lucid dreams er når man våkner opp inni drømmen, skjønner at man befinner seg der og kan kontrollere alt rundt seg til en viss grad.

Jeg har vært gamer hele livet og har ikke hatt mareritt på over 20 år. De fleste av drømmene mine inneholder både monstre og spøkelser, men alltid at jeg er den som jakter på dem. Det er heller ikke uvanlig at en "healthbar" dukker opp foran øynene mine.

Har også hatt et par lucid dreams, som er en utrolig opplevelse. Er litt nybegynner her da jeg nettop har begynt å lære meg dette.

Noen som kjenner seg igjen her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har slitt mye med mareritt når jeg var en liten tass, men jeg har nesten aldri mareritt lengre.

 

Lucid dreams har jeg ikke opplevd enda. Litt off-topic, men du burde ikke prøve på diverse teknikker osv for å gjøre det.

 

Virker veldig fristende, men når du er i en lucid dream så får ikke hjernen hvile, og du får konsentrasjonproblemer og blir sliten dagen etter. Dette i seg selv er ikke et så stort problem, men i noen tilfeller begynner folk å miste kontrollen og de har lucid dreams så godt som hver eneste natt. Legg sammen 2+2 og du skjønner selv at det blir problemer av det.

Lenke til kommentar

Å skjønne at man drømmer er ikke så sjeldent, å kunne kontrollere drømmen, å være "tilstede" i drømmen, det er derimot sjeldnere.

 

Dette har hendt med meg 1 eller 2 ganger, og da hadde jeg kun vekselvis kontroll. Men det var gøy så lenge det varte.

 

@Error: Kilder på dette? Tviler ikke, men føler meg ikke særlig truet allikevel. Om jeg skulle lære lucid dreaming på kommando, ville jeg kanskje brukt det av og til, men siden jeg stort sett klarer å avstå fra avhengighet ganske bra, ville jeg tatt sjansen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Morsomt det her! Så sent som tidligere idag leste jeg meg opp på metoder, og er klar til å prøve inatt! Har bare vært klar over at jeg er i en drøm en gang som jeg kan huske, dog.

 

Hadde forresten en periode med mareritt så og si hver natt da jeg var mindre (7-11 tipper jeg), men har ikke hatt et eneste et siden det. Noe som er litt morsomt er at alle sammen inneholdt eks-stemor.. :p

Lenke til kommentar
Error :

Virker veldig fristende, men når du er i en lucid dream så får ikke hjernen hvile, og du får konsentrasjonproblemer og blir sliten dagen etter. Dette i seg selv er ikke et så stort problem, men i noen tilfeller begynner folk å miste kontrollen og de har lucid dreams så godt som hver eneste natt. Legg sammen 2+2 og du skjønner selv at det blir problemer av det.

 

Det er bare tull. Du sier selv du ikke har opplevd det. Regner med det bare er noe du tror da veldig mange er automatisk imot slike ukjente ting. Eneste forskjell fra en som "vanlig drømmer" er at man er bevisst. I noen tilfeller føler man seg mer uthvilt og glad når man våkner. Og då quoter jeg samtlige lucid dreamere og t.o.m forskere som har drevet med dette i mange år.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det å ha kontroll over drømmene mine en del ganger, men det var vel mest da jeg var 15/16-18 år. Har ikke vært særlig de siste tre årene og ei heller før jeg ble rundt 15-16. Det jeg kan si er det at jeg sjeldent har vært så uthvilt som de gangene det har skjedd, selv om jeg bare ha sovet noen få timer.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har opplevd Lucid dreaming noen ganger. Jeg har sjeldent mareritt faktisk, men når jeg har det er det på en sånn måte at jeg sperrer øynene opp og noen ganger kaster meg rundt i sengen når jeg våkner opp fra marerittet. Jeg tror ikke jeg bevisst har prøvd å få til Lucid dreaming, men det har skjedd noen ganger. Det er en helt vannvittig opplevelse.

Lenke til kommentar

Veldig mange har det i ung alder og ikke mer. Samme med meg. Derfor måtte øvelser til. Og gjett om det var verdt det :o

Å ligge i sengen helt våken og merke at man går ut av kroppen er en ganske syk opplevelse. Skjer oftest midt i vanlige drømmer dog.

 

En øvelse er å ta såkalte reality checks på dagtid for å få gjort dem automatisk i drømme når man opplever noe rart. Men føler jeg ikke synes det er f.eks rart at zombier ringer på døren. Tror bare jeg er i et spill <_<

Lenke til kommentar

Kan ikke huske sist gang jeg hadde mareritt. Jeg har et par ganger hatt perioder der jeg har lest meg opp på metoder og teknikker, til og med ført drømmedagbok (tar den ofte frem og får meg en god latter av alt det skrullete som hjernen min har fått meg til å tro var sant :D), uten å ha oppnådd målet. Jeg tror dog at jeg har hatt et par lucid dreams før jeg lærte hva det var for noe, jeg husker i hvert fall en drøm for en stund siden der jeg på en måte kunne kontrollere ting mye bedre, og var mer "bevisst" enn i andre drømmr, og der jeg lettet fra bakken i noen sekunder og fikk en helt herlig følelse.

 

Sommerferien er en tid jeg ofte tenker å vie til prosjekter som dette, mulig jeg prøver på nytt om noen uker.

Lenke til kommentar
Error :

Virker veldig fristende, men når du er i en lucid dream så får ikke hjernen hvile, og du får konsentrasjonproblemer og blir sliten dagen etter. Dette i seg selv er ikke et så stort problem, men i noen tilfeller begynner folk å miste kontrollen og de har lucid dreams så godt som hver eneste natt. Legg sammen 2+2 og du skjønner selv at det blir problemer av det.

 

Det er bare tull. Du sier selv du ikke har opplevd det. Regner med det bare er noe du tror da veldig mange er automatisk imot slike ukjente ting. Eneste forskjell fra en som "vanlig drømmer" er at man er bevisst. I noen tilfeller føler man seg mer uthvilt og glad når man våkner. Og då quoter jeg samtlige lucid dreamere og t.o.m forskere som har drevet med dette i mange år.

 

Jeg har dessverre ikek kilder som kan backe opp utsagnet mitt, men jeg var i en periode veldig "kin" på å prøve dette ut. Men, jeg hadde en følelse av at det var for godt til å være sant og at det måtte være noen haker ved det. Etter mye leting (de aller fleste som skriver om lucid dreaming skriver utelukkende om positive opplevelser) så fant jeg et par forskjellige linker der folk har fortalt hvordan lucid dreaming hadde ødelagt hverdagen deres, og at de måtte besøke psykologer og lignende i en lengre periode for å klare å oppnå kontrollen igjen.

 

Symptomer var som sagt tap av konsentrasjon og trøtthetsfølelse, i tillegg til at drøm og realitet enkelte ganger ble ett og at de ikke klarte å skille, i tillegg til lett depresjon.

 

Det er nok ikke sånn med alle, og du har det jo ikke sånn. Det at jeg ikke har kilder er selvfølgelig lite gunstig, men uansett om du tror på meg eller ikke så vet jeg selv at det er en risiko jeg ikke kommer til å ta.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Etter å hatt noen heftige Modern Warefare 2 økter online så kan jeg drømme at jeg løper rundt på bretta men det er ikke en jævel å finne. Da har jeg full kontroll og løper og løper men ikke en kødd i sikte. Så våkner jeg opp, sliten som faen og prøver å sove igjen...før det hele somregel fortsetter en stund før jeg endelig kan sove.

 

Kan si at dagen derpå er ikke spesielt bra når en ikke har fått hvile. (høres jævlig stabilt ut igrunn dette...hehe!)

 

 

Lenke til kommentar

@error Hvis man ikke klarer å skille drøm og virkelighet så er nok den personen den eneste man kan skylde på.

Den mest kjente innen dette feltet er Stephen LaBerge som har forsket på dette siden 80 tallet. Det er til dags dato ikke funnet en eneste neagtiv ting. Nærmeste man kommer er personer, ofte nybegynnere som prøver litt for lenge om nettene og blir trøtt om morgenen :D

 

Folk som har måtte gå til psykolog, hvis det er sant, de hadde nok problemer fra før.

Blir nesten som å skylde på spill når en eller annen allerede syk tulling begår et drap.

Endret av duppsko
Lenke til kommentar

Erm... "drøm og realitet enkelte ganger ble ett"? Et helt sentralt aspekt ved lucid dreaming er jo nettopp at man er fullt klar over at man drømmer, imens man gjør det. Det er jo derfor de kalles "lucid".

 

Dessuten er hjernen veldig aktiv ved vanlig drømming også, og dette gjør oss på ingen måte trettere/sløvere/sykere. Det ser ut som vi "trenger" drømmesøvn, men helt til hva vet man ikke.

 

 

Selv har jeg hatt noen slike drømmer, men jeg prøver ikke å "lære opp" hjernen til å gi meg flere. Det får heller være en stilig overraskelsen når det en sjelden gang skjer. Kan heller ikke huske å ha hatt noen med spillscener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...