Gå til innhold

Alan Wake avslutningen *SPOILER ALERT*


Anbefalte innlegg

Endelig ble jeg ferdi med eksamen, ok fikk gjennomført spillet idag...

 

Siste boss var en eneste stor skuffelse. To flares? :huh:

 

Historien var utrolig gjennomført, men slutten reiste mer spørsmål enn den svarte. Gleder meg til DLCen kommer!

 

Hører samtidig at nightmare difficulty er like enkelt, så hiver meg gjerne på den!

Endret av Fi5kuS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Allerede alrighte teorier her, så jeg skal ikke legge til noe rundt det. Det eneste jeg har merket meg er en kobling mellom start og slutt på spillet.

 

Første gang man møter TZ sier han til Alan; "For he did not know that beyond the lake he called home lies a deeper, darker ocean green, where waves are both wilder and more serene. To its ports I've been. To its ports I've been.", for så å spørre Alan om han forstår. Alan svarer nei.

 

SÅ slutter spillet med at Alan skriver "It's not a lake, it's an ocean.", mens det er et faceshot av Alan som ser ut som om noe har 'gått opp' for han. Noen som har noen teorier rundt dette?

 

 

Også enig med han over her som snakket om Shutter Island. Tror Sam Lake fikk en deja vù-følelse når han så den filmen, for der var det mye likt Alan Wake.

Endret av credible
Lenke til kommentar

Allerede alrighte teorier her, så jeg skal ikke legge til noe rundt det. Det eneste jeg har merket meg er en kobling mellom start og slutt på spillet.

 

Første gang man møter TZ sier han til Alan; "For he did not know that beyond the lake he called home lies a deeper, darker ocean green, where waves are both wilder and more serene. To its ports I've been. To its ports I've been.", for så å spørre Alan om han forstår. Alan svarer nei.

 

SÅ slutter spillet med at Alan skriver "It's not a lake, it's an ocean.", mens det er et faceshot av Alan som ser ut som om noe har 'gått opp' for han. Noen som har noen teorier rundt dette?

Også verdt å merke seg at det siste nightmaremanuskriptet handler om at Wake sitter og leser og grubler over dette diktet. Ser også bruk av utforming og upper case som overgår mine diktanalysekunnskaper :p

Lenke til kommentar
For he did not know that beyond the lake he called home lies a deeper, darker ocean green, where waves are both wilder and more serene. To its ports I've been. To its ports I've been

Har ikke klart å slutte å tenke på dette diktet, og har kommet frem til en slutning jeg tror ikke er langt unna sannheten.

 

For det aller første tror jeg 'he' er Alan Wake. Dette kan spille videre på teorien om at Alan Wake er en karakter av Tom Zane, og at dette diktet kanskje er et utdrag fra boken. Grunnen til at jeg tror dette er samme årsak jeg tror 'The lake he called home' henspeiler til Alan Wake.

 

'The lake he called home' antar jeg videre er mørket hvor Wake sitter og skriver 'The Departure', ettersom han også gjennom hele spillet kjemper seg tilbake til denne innsjøen for å nå sitt mål. Dette har også blitt 'hans hjem' etter at han reddet Alice. Han har selv blitt fanget nede i mørket som offer for sin kone.

 

'A deeper, darker ocean green, where waves are both wilder and more serene' er det vanskelig i klartekst å få noe særlig ut av, men det kan absolutt spille på at mørket er kraftigere, mektigere og langt farligere enn først antatt. Uansett hva som ligger bak dette, tror jeg det går opp for Alan helt på slutten av spillet, når han utbryter/skriver "It's not a lake. It's an ocean". Jeg tror det er her Alan forstår hva Zane mente med diktet.

 

'To its ports I've been. To its ports I've been' avsluttes diktet med, og jeg tror det Zane mener med dette er at han selv har opplevd det samme som Wake - to ganger. Både når Thomas Zane først skrev novellen sin for the Darkness, og så igjen når han skrev seg selv ut! Jeg tror dette var et forsøk på å advare Alan mot at å skrive seg ut av historien ikke er et fungerende alternativ.

 

I essens tror jeg dette diktet er skrevet rett før spillets avslutning, og at "For he did not know that beyond the lake he called home lies a deeper, darker ocean green" går opp for Alan i spillets siste scene. Videre tror jeg at denne metaforen "sjøen" blir settingen for de kommende DLCene og ekspanderingen av historien. "To its ports I've been. To its ports I've been" tror jeg spiller på at Tom Zane har opplevd det samme som Alan har i vente 2 ganger uten å lykkes.

Endret av credible
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...