Gå til innhold

Spillhøflighet


Din spill høflighet  

204 stemmer

  1. 1. Hvordan oppfører du deg med andre fremmede/venner på spill?

    • Veldig høflig
      91
    • Akkurat passe
      92
    • Slenger med leppa
      14
    • Veldig frekk
      7


Anbefalte innlegg

Tror ikke det att man direkte håndhever aldergrensa på spill gjør att det blir bedre online miljø sånn spillmessig sett fordi det finnes noen som er godt over 18 men fortsatt på ungestadiet i hodet. Når jeg spiller online så gjør jeg dette for morro skyld og om jeg blir slaktet eller er slakterene spiller mere eller mindre liten rolle. Foreløpig har det kun blitt online i LBP, Fifa2010 og Resistance 2 på PSN men blir nok veldig mye når GT5 kommer ut. På 360`en er utvalget litt større men også lettere fordi jeg har flere venner som jeg spiller i mot/med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En spillers oppførsel er i mine øyne ikke et resultat av spilleren selv men av miljøet rundt ham.

 

Ta min egen tid i EQ og AO. Grinden der bestod ikke bare å i mestre spillet men også i å mestre hvordan man skulle oppføre seg. I starten var det bare å kjøre på med ninjalooting og ufin oppførsel men man lærte jo raskt hvilke normer og regler som gjaldt. God oppførsel ble belønnet og dårlig oppførsel resulterte at man like gjerne kunne slette karakteren sin. Å hjelpe andre spillere var en måte å hjelpe seg selv på. Antall server retards kunne man faktisk telle på en hånd. Det som kjennetegnet disse var ikke nødvendigvis alderen men deres mangel på å sosiale intelligens.

 

Vil også påstå dette også var situasjonen i WoW de første månedene men dette endret seg fort. Ble for mye mainstream og spillet etterhvert for enkelt. Hvilken som helst tulling kunne markere seg og når man ser elitistiske spillere som oppfører seg som idioter så gir dette en smitteffekt. Hvor man i AO og EQ lærte at god oppførsel gir gode resultater så lærer man i dag at det å være en drittsekk ikke gir konsekvenser og man trekker heller slutningen om at "god spiller, må oppføre seg dårlig".

 

Spill har med andre ord blitt dummet ned og for mange tullinger har tilgang. Før så måtte man ofte legge ned en liten innsats bare for å komme seg online. I dag så trenger man bare å trykke på online knappen, blir matchet opp mot noobs som er like dårlig som en selv og man er klar for å både motta og å slenge dritt.

 

Skal man trekke paraleller kan man se til pokermiljøet. Ikke uvanlig at en elite spiller pumper ut "get aids and die". Et miljø hvor 99% er 18 år+ og en stor del er mellom 20-30. Vil man oppleve uhøflighet så er det bare å logge på en pokerklient eller et pokerforum.

 

Folk som ønsker å være en del av et miljø vil med andre ord ønske å tilpasse seg det. Er kun et fåtall som går inn for å endre selve miljøet.

Lenke til kommentar

Heisann, vill gjerne si noe om denne saken jeg også, jeg spiller til daglig/fast World Of Warcraft, og jeg opplever vell 95 til 99% av tida folk som er frekke, ville vell tru hoved grunnen til at folk generelt sett er frekke i online spill er fordi flesteparten om ikke alle faktisk kan komme seg unna med alt de sier, og de har jo ikke personen rett foran seg så det er lettere å være en frekk dritt.

 

Dette synes jeg er veldig plagsomt og det er veldig trist at det er blitt sånn, folk som holder på sånn burde i grunnen skamme seg

 

så ja er helt ille mye ufordragelige oppførsler i online spill i dag ikke bare småe 13 åringer men godt voksne som har mista helt fatninga med og oppføre seg som folk helt enkelt

Lenke til kommentar

Det er ett spill jeg må nevne som jeg ikke har hørt maken til drittkasting og fedrefornærmelse i. gta4 på nett. For meg slo det alle rekorder i u-takt og u-tone.

 

Men i veldig mange sportsspill, som fifa og forza 2 så er mange høflige og takker til og med for kampen/løpet.

Lenke til kommentar

Det har vel mye med typen individer/miljøer spill tiltrekker seg, ingen hemmelighet at det er mange wannabe-gangsters osv som spiller spill som GTAIV, og blant disse (som i alle andre sosiale klikker) har man de som prøver å være tøff via å slenge med leppa.

En slags.. virtuell-interaktiv-street-attitude... ting.

 

Det kan vel også ha med arv og miljø å gjøre.

Før i spillehallenes tid var det jo mye mindre skitt-kasting da fyren som nettopp grusa deg totalt var 2 meter høyere og bredere enn deg (alltid), og dermed kunne man ikke gå helt ut med å slenge beskyldninger om juks og fanteri, noe som jo er vanskelig å anklage noen for i utgangspunktet når du har stått der hele tiden.

 

Denne generasjonen tenåringer som kommer er vel også litt mer løs-slupne kan det virke som, jeg kan iallefall ikke huske at det var såpass mye drittslenging før, men nå er også spill mye mer sosialt akseptert som et genuint og morsomt tidsfordriv, så kan det være såpass enkelt som at jo flere folk som spiller jo større er sjansen for å møte drittsekker?

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Jeg synes trolls er morsomme, og ser egentlig ikke noe stort problem i at folk over internett kaller meg Noob eller taper eller det som værre er. I værste fall er det litt irriterende.

 

Jeg liker derimot absolutt ikke når folk på et forum begynner å trolle en annen bruker som tør å medele sine personlige problemer over internett..ja personforfølgelse og angrep generelt. Da blir jeg fort sur. Det siste jeg skrev har kanskje ikke noe med problemstillingen som blir stilt i tråden her, men jeg slengte det nå ut likevel.

Lenke til kommentar

Er enig i at ting er ille i en del spill. Hadde lyst til å sjekke ut Heroes of Newerth etter å ha prøvd DotA med venner (og selvfølgelig blitt gruset gang på gang). Fikk tak i en betanøkkel og lagde bruker. Registrerte at det var noe som het "noob server" og tenkte at det var noe for meg som overhodet ikke hadde peiling på hva de forskjellige heltene var for noe. Så jeg ble med i en sånn en, valgte en figur (tror det var en rogue av noe slag) og spillet startet. Brukte det første "skillpoint"-et på "stealth", noe som tydeligvis var helt feil ifølge en dimling på laget. Skulle ha tatt "eye" ... Men men, jeg ignorerte tullingen og hengte meg på noen andre skrotnisser og dro til kamp. Ble jo drept rimelig kjapt, og fikk beskjed om at jeg "sugde" fra den samme personen som kritiserte mitt valg av "stealth" fremfor "eye", og at jeg burde forlate kampen. Unnskyldte meg med at det var første gang jeg spilet spillet, og at jeg var i læringsfasen. Det skulle jeg ikke ha gjort, for etter det begynte dimlingen å mase enda mer om jeg skulle forlate kampen. Til slutt gjorde jeg det, og har aldri spilt spillet siden ...

 

Slo meg når jeg så over funksjoner i spillet at det var utrolig elitistisk. Du blir straffet for å forlate en kamp før den er over ved å bli flagget som "leaver". Greit nok det, men når det er servere som ikke lar "leavere" bli med, så blir det vanskelig å bli kvitt det stempelet.

 

Etter mange år med onlinespill har jeg erfart at de fleste er fulle av idioter som ikke kan noe om å oppføre seg. Det beste er å bygge seg opp et nettverk med spillere som har noenlunde samme mål som deg i spillinga, og heller teame opp med dem når du skal spille. Har en del venner jeg har møtt på diverse fora som er ålreite å spille med.

Lenke til kommentar

Toleransen for Newbies er utrolig lav, og folk flest tror at de startet spillet med å gjøre alt riktig.

Derfor får man disse tullingene som ler av alt du gjør feil (hvor enn liten feilen måtte være), istedet for å prøve å gi tilbakemeldinger på en konstruktiv måte.

 

Jeg mener, ville du likt at noen ropte og skrek til deg mens vedkommede kaller deg navn og forteller deg hva du gjør feil?

Eller ville du heller ha rettet "feilen" din etter å ha fått et tips av en vennlig og høflig spiller?

 

Det er som mange sier, man må være litt drittsekk for å komme lengst i spill i dag, men etter min mening er dette så visst ikke nødvendig for å kunne formidle tips til en medspiller.

Det henger vel litt igjen etter all drittsekk-spillingen tenker jeg.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Er enig i at ting er ille i en del spill. Hadde lyst til å sjekke ut Heroes of Newerth etter å ha prøvd DotA med venner (og selvfølgelig blitt gruset gang på gang). Fikk tak i en betanøkkel og lagde bruker. Registrerte at det var noe som het "noob server" og tenkte at det var noe for meg som overhodet ikke hadde peiling på hva de forskjellige heltene var for noe. Så jeg ble med i en sånn en, valgte en figur (tror det var en rogue av noe slag) og spillet startet. Brukte det første "skillpoint"-et på "stealth", noe som tydeligvis var helt feil ifølge en dimling på laget. Skulle ha tatt "eye" ... Men men, jeg ignorerte tullingen og hengte meg på noen andre skrotnisser og dro til kamp. Ble jo drept rimelig kjapt, og fikk beskjed om at jeg "sugde" fra den samme personen som kritiserte mitt valg av "stealth" fremfor "eye", og at jeg burde forlate kampen. Unnskyldte meg med at det var første gang jeg spilet spillet, og at jeg var i læringsfasen. Det skulle jeg ikke ha gjort, for etter det begynte dimlingen å mase enda mer om jeg skulle forlate kampen. Til slutt gjorde jeg det, og har aldri spilt spillet siden ...

 

Slo meg når jeg så over funksjoner i spillet at det var utrolig elitistisk. Du blir straffet for å forlate en kamp før den er over ved å bli flagget som "leaver". Greit nok det, men når det er servere som ikke lar "leavere" bli med, så blir det vanskelig å bli kvitt det stempelet.

 

Etter mange år med onlinespill har jeg erfart at de fleste er fulle av idioter som ikke kan noe om å oppføre seg. Det beste er å bygge seg opp et nettverk med spillere som har noenlunde samme mål som deg i spillinga, og heller teame opp med dem når du skal spille. Har en del venner jeg har møtt på diverse fora som er ålreite å spille med.

 

Skjedde det samem med meg da jeg fikk betakey. Ironisk nok var det beta så man faktisk skal finne bugs. Men jeg ble også forlatt om å forlate servern da jeg spurte hvordan dette fungerte og hva målet var. Dem skrev "OMG leave server newb". Noe jeg gjorde og har aldri rørt spillet siden.

Lenke til kommentar

Jeg vill være litt forsiktig med å bruke utrykk som "dagens ungdom" og hevde at disse er frekkere og mer uhøffelig en før. Jeg tror mye av agressiviteten i online spill kan spores direkte tilbake til game-design.

 

Spillutviklere bruker som kjent bellønningsmetoden for å hekte spillere. Dvs. at jo mere tid man invisterer i spillet jo mere åpner man opp i form av nye våpen, oppgraderinger, trofeer, diplomer, emblemer, for-deler + fylldige offentlige statistikker som viser alle andre spillere hvor god du er (eller dårlig i mitt tilfelle <_< ).

 

De fleste av oss synes at det er gøy å bli belønnet med nye ting. Men jeg tror dette desverre også fører til forhåndsdømmimg (utifra statestikk), misunnelse, eliter og splid som alle er aggresjonsfremmende faktorer.

Noen ganger kan man også bli så opphengt i at man skal låse opp en ting eller levle opp at man rett og slett ikke spiller spillet slik det var ment.

Lenke til kommentar

Etter å ha spilt spill i Maaange år så tror jeg at jeg har opplevd det meste når det kommer til frekkhet og uspiselig adferd. Det hele kan vel sammenliknes med en chihuaua. De står inne i bikjegården sin og bjeffer på alt og alle - trygge, men totalt ukritisk til hvordan de fremstår utenfra.

 

Anonymitet betyr at man også er fri for sosial kontroll, dette gjør at man virkelig får muligheten til å se hva som bor i folk. Det forundrer meg derimot noe at foreldre og andre i hustanden ikke reagerer på at pjokken sitter å skriker alle slags ubehageligheter inn i micen. Jeg kan iallefall love at om guttungen min oppfører seg på en slik måte når han spiller online om noen år, ja da kan han se langt etter å spille i det hele tatt.

 

 

Det er egentlig trist med alle spill hvor man ikke gir communityet muligheten til å moderere sine egne servere. Jeg har alltid funnet meg favoritt-servere og old-boys klaner, med mange hyggelige folk og gode administratorer. Dette gjør at total-opplevelsen av spillet blir mye bedre. Det feks IW har gjort med MW2 på PC er derfor utrolig trist.

 

Jeg bruker å oppføre meg høflig, og har heldigvis funnet meg et spill hvor jeg oppfatter at de aller fleste er hyggelige. Skal ikke påstå at det er kun fordi snitt-alderen på spillerne er ca 30-ish, men har nok noe med saken å gjøre. Problemet er jo bare at Blood Bowl har i sin nåværende tilstand andre problemer å stri med :(

 

 

Strengt tatt så skjønner jeg ikke helt hvordan folk orker å være så ekle med hverandre.....det er jo utrolig mye morsommere å spille med hyggelige folk.

 

 

Jeg har en leveregel som jeg faktisk har ganske mye bruk for da jeg jobber mye med mennesker i forskjellige vanskelige situasjoner. "er du et rasshøl, så møter du mange rasshøl" Denne regelen ser ut til å stemme ganske godt i det virkelige liv, men noe mindre på internett. Dette sier seg jo selv fordi her ligger det ikke noen konsekvens å lurer. Man risikerer jo ikke akkurat å få bank fordi man lirer av seg en masse kvalm under online- spilling. Jeg bruker å trøste meg med nettopp dette, fordi jeg vet at de færreste av disse folka hadde hatt baller til å si det samme til meg in real life.

 

Utover det så syntes jeg faktisk innimellom at man kan ha en positiv innvirkning på spillseanser bare gjennom å være litt smart og veldig høflig. Syntes iallefall at det har virket noen ganger, og litt dårlig stemning på en server har blitt snudd fordi man overser all skiten, og holder fast ved en positiv måte å være på.

 

BRA TRÅD!

Lenke til kommentar

Anonymitet betyr at man også er fri for sosial kontroll, dette gjør at man virkelig får muligheten til å se hva som bor i folk. Det forundrer meg derimot noe at foreldre og andre i hustanden ikke reagerer på at pjokken sitter å skriker alle slags ubehageligheter inn i micen. Jeg kan iallefall love at om guttungen min oppfører seg på en slik måte når han spiller online om noen år, ja da kan han se langt etter å spille i det hele tatt.

 

Akkurat det der har eg og lurt på mange gonger. No er det nok veldig, veldig mange foreldre som ikkje har peiling på verken kva spel ungane speler og kva dei driver med online, men om dei sit og banner og skriker inn i ein mikrofon bør dei vel kunne gi beskjed om at sånt ikkje blir tolerert?

 

Når det er sagt, idiotar finst det i alle aldrar. Det er også tilfelle online.

Lenke til kommentar

Er dessverre ikke bare noe som henspeiler seg i online spill.

Folk online generelt har blitt mye frekkere og flamewars har blitt en dagligdags afære i de fleste forum og fora.

 

Jeg nekter å tro at folk står inne for alt de skriver, men det er enkelt å leke tøff når ingen kan se hvem du er, vet hvor du bor, eller kan riste/banke fornuft i deg om man fortsetter å lage kvalme.

 

Tror fort det hadde vært endel færre stygge kommentarer og flamewars om folk i stedet for å sitte ingame, eller på et fora, satt i samme rom som de andre personene.

 

Folket har fått en mulighet til å få sin stemme hørt, men siden alle kan få sin stemme hørt, må du si noe veldig smart, eller veldig provoserende for å faktisk bli hørt. Og for folk flest er alternativ 2 enklere enn alternativ 1.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært, og vil alltid være høflig og snill mot folk jeg spiller med online. Det er jo bare et spill, så jeg ser ingen grunn i å fly i flint mot noen jeg aldri har møtt. Om de er nybegynnere, så er det ihvertfall latterlig å bli forbanna. Man burde heller hjelpe de med noen tips og triks. Men det er som i spill, som det er ellers med verden. Man har de som er snille, og de som er drittsekker.

 

Når det kommer til fotballspill/tekken med kompiser derimot, så er alle hanskene av. :)

Lenke til kommentar

Om 10-20 år, da det vil være flere modne gamere enn noen gang før (og sannsynligvis flere gamere totalt), så kan det være mulig at tendensen til bli oppveid noe eller i det minste at det skapes større grupper av (mentalt) voksne mennesker som kan sørge for levedyktige spillmiljøer for de som har vokst fra ADHD. Dog er det mye frafall blant gamere i 20- og 30-årene, så det er ikke sikkert at demografien endres så mye.

Lenke til kommentar

Det er allerede et vesentlig antall aktive spillere som er 18++ (gjerne opp i 40-50-årene, selvfølgelig avhengig av type spill). Som noen har vært inne på så tror jeg mer det er online-miljøene (inni og utenfor selve spillet) for det enkelte spill som avgjør hvor modent (eller ikke) spillere flest oppfører seg, enn at det har direkte med alder å gjøre. Om det er allment akseptert å oppføre seg som en dritt, så vil flere gjøre det.

Lenke til kommentar

Det er allerede et vesentlig antall aktive spillere som er 18++ (gjerne opp i 40-50-årene

 

Jeg lurer litt på det. Jeg støter omtrent like ofte på folk over 30 som på jenter når jeg spiller online eller henger på gamingfora og spillrelaterte chattekanaler, så jeg har at inntrykk av at demografien veier tungt i favør for gutter i tenårene og tidlige 20årene.

Lenke til kommentar

Så sant skal sies til dere over så er så klart hovedbunken gamere mellom 13-23 år. Det er ikke mange som holder seg aktive langt ute i 30 åra. Så klart finner man det men det er ikke av overflod. Dette er dumt siden det er de eldre som virkelig kan lage et godt spillmiljø i forhold til noen som er yngre, barnsligere og frekkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...