Gå til innhold

Den store S.T.A.L.K.E.R. - tråden


Anbefalte innlegg

Tror ikke dette emnet har vært så "vidt" behandlet før. Samtlige spill i Stalker (forenklet skrivemåte)- universet har gitt meg noen av de mest atmosfæriske, nervepirrende spilløyeblikkene mine. På toppen troner fremdeles SOC, som er langt mer skremmende og "fresht" enn de to oppfølgerne. Det underlige er at de fleste anmeldere påstår at Call of Pripyat er det mest stabile spillet i serien - for meg er det definitivt det mest "nedbuggede" av dem alle. Npc-er og ting blir gjennomgående forsinket i innlastingen, og jeg må vente utenfor ststeder i opptil 10 minutter før alt "faller" på plass. Det finnes heller ikke noen ofisielle patcher så langt som eg kan se. Noen som har samme problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke dette emnet har vært så "vidt" behandlet før. Samtlige spill i Stalker (forenklet skrivemåte)- universet har gitt meg noen av de mest atmosfæriske, nervepirrende spilløyeblikkene mine. På toppen troner fremdeles SOC, som er langt mer skremmende og "fresht" enn de to oppfølgerne. Det underlige er at de fleste anmeldere påstår at Call of Pripyat er det mest stabile spillet i serien - for meg er det definitivt det mest "nedbuggede" av dem alle. Npc-er og ting blir gjennomgående forsinket i innlastingen, og jeg må vente utenfor ststeder i opptil 10 minutter før alt "faller" på plass. Det finnes heller ikke noen ofisielle patcher så langt som eg kan se. Noen som har samme problem?

 

Shadow er skumlest ja, men faen Red Forest i Clear Sky fikk meg til å skvette et par ganger. :D

Lenke til kommentar

Red forest ja, den var rimelig bøs å komme gjennom hvis man skulle utforske. Irriterte meg grønn over "gruva" nær gjerdet, hvor man ble fristet til å komme seg ned i undergrunnen under plankene, ble drept x antall ganger av de elektriske kulene bare for å finne ut at det egentlig ikke var noe stash å skryte av der nede...

Lenke til kommentar

Hm, har hatt mange gode stunder med Stalker-spillene. Er enig med samtlige her, jeg er mest glad i SoC, selvom det var moro med noe nytt i Clear Sky, og "perfeksjonen" av alt i CoP.

 

Husker da jeg spilte Shadow of Chernobyl for første gang. Det var vel tre-fire (?) år siden, og jeg var vel...13, sånn cirka. Jeg klarte det bare ikke. Spillet var helt jævlig. Deprimerende, altså. Til og med når jeg trykka på ESC for å ta en pause, ble jeg ende mer deprimert av å høre på musikken. Likevel kom jeg tilbake, og kjærligheten vokste gradvis. Satan som jeg elsker det spillet!

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat runda Call of Pripyat og merka ikke noe bugs som plaget meg. Jeg har også SoC og Clear Sky, men har ikke spillt de helt igjennom. Mest pga reformateringer av hd uten at jeg tok vare på savegames dengang.

 

Fint å se at det er laget en tråd om STALKER spillene, jeg har vært på nippet til å starte en selv. Disse spillene har som du sier en utrolig atmosfære og stemning jeg sjeldent ser i andre spill.

 

Jeg kommer nok til å sette meg ned og spille gjennom de to første også etterhvert. Og jeg får håpe det kommer flere framover.

Endret av ziggy
Lenke til kommentar

aasdas

Hm. Det er noe galt med teksteditoren hMammakamel - jeg har dvd-utgaven av CoP.

 

Synes for øvrig, også stikk i strid med alle anmeldere, at CoP var det klart svakeste spillet i serien. Skjønner overhodet ikke hva som i følge enkelte gjør historien her så mye bedre enn i foregående, som jeg syntes var geniale, spesielt SoC. Ikke minst mellomsekvensene/filmene i SoC er noe av det tøffeste og mest "mystiske" jeg har sett i noe spill, faktisk. I CoP er jo mellomsekvensene helt elendige, bare et kamera som roterer over in-game settingen før/mens npc-ene prater sammen. Slutten er jo helt anti-klimaks. Ingen tvist, ingenting.

Lenke til kommentar

Spiller akkurat nå gjennom SoC for første gang (med Complete 2009 Mod'en), og jeg må si at dette er noe av det mest atmosfæriske spillet jeg har vært borti. Været, lyset og den dystre stemningen er helt fantastisk.

 

Nå er jeg ganske skvetten av meg, så jeg detter som regel av stolen et par ganger i hver spillomgang.

Lenke til kommentar

Ah, den som kunne spilt SoC for første gang igjen... Har gått gjennom hele spillet 3 ganger (aldri med mods) for å få med meg de viktigste sluttene - og de er virkelig bra, sannsynligvis de beste "endings" jeg noen gang har spilt. Clear sky har jeg nesten rundet to ganger, mens jeg driver og suller rundt etter slutten i CoP nå for tiden og samler artifakter.

 

 

 

 

 

Har lastet ned Stalker: Complete 09, men har ikke lagt den inn ennå - er den enkel å installere?

Lenke til kommentar

Jeg kom meg fint igjennom Clear Sky uten å møte på noen plagsomme bugs, og det er vel noen måneder siden jeg runnet det.

 

Jeg elsker STALKER spillene, de er helt geniale! Har runnet SoC og Clear Sky, og skal til å begynne på CoP etter jeg har runnet Metro: 2033, som jeg anbefaler dere STALKER fans til å prøve. Det mangler friheten og mange av RPG elementene, men stemningen er meget lik STALKER spillene, synes hvertfall jeg. Kjempebra spill :)

Lenke til kommentar

Jeg kom meg fint igjennom Clear Sky uten å møte på noen plagsomme bugs, og det er vel noen måneder siden jeg runnet det.

 

Jeg elsker STALKER spillene, de er helt geniale! Har runnet SoC og Clear Sky, og skal til å begynne på CoP etter jeg har runnet Metro: 2033, som jeg anbefaler dere STALKER fans til å prøve. Det mangler friheten og mange av RPG elementene, men stemningen er meget lik STALKER spillene, synes hvertfall jeg. Kjempebra spill :)

 

Ja Metro 2033 er også et bra spill. Siden jeg nettopp hadde runda CoP når jeg begynte med det, ble jeg litt skuffa over nettopp det du sier her : den lineære handlingen og mangel på RPG elementer. Men etter å ha spillt det noen timer og blitt komfortabel med det, så er det veldig bra det og. Men i begynnelsen føltes det ut som å spille en russisk utgave av Doom 3.

 

Jeg skal starte all over med SoC etter jeg er ferdig med Metro, eller dvs. hvis jeg klarer å vente så lenge :D

 

Disse mod`ene jeg hører om gleder meg også :D Forandrer de mye på spillet? Er det helt annen handling eller andre våpen?? Alt som kan gjøre ventetiden på det neste (forhåpentligvis???) S.T.A.L.K.E.R er hvertfall velkomment hos meg :)

Endret av ziggy
Lenke til kommentar

Til det originale Stalker finnes det vel et utall modder, men jeg leser at man stort sett anbefaler å krysse/legge flere oppå hverandre som erfaringsvis fungerer sammen, ellers kan det ødelegge installasjonen evt ikke fungere. "Oblivion lost" er jo den største og mest kjente modden, og slik jeg forstår det inneholder den masse opprinnelig kode som aldri ble fullendt og brukt som planlagt. Moddere har da finpusset

 

koden, og fått den til å fungere bra teknisk. Den skal inneholde flere mutanter, muligheten til å kjøre bil og sovepose + en haug med ting jeg ikke husker. "Complete" modden inneholder det som er ment å være en sammensetning av de beste finjusteringene (AI, treffsikkerhet, sannsynlig synsradius, sovepose(?), og ikke minst en super glattpolering og oppjustering av all grafikk(!)Selv venter jeg vanligvis med å prøve modder, da jeg først ønsker å spille gjennom spill slik de opprinnelig var ment å være fra utviklernes side, med alle sine feil og lyter.

 

Eh... man kan nødvendigvis ikke kjøre sovepose....

 

Get out of here, Stalker!

Lenke til kommentar

Jeg innstallerte SoC og Complete mod`en i stad og starta opp :)

 

Jeg må unektelig innrømme at det merkes at det har gått noen år mellom SoC og CoP, selv om mod`en gjorde grafikken og fargesammensetningen pen. Det merkes veldig godt at de nyere utgavene har mer realistiske bevegelser, bedre animasjoner på våpen og at det føles generelt mer realistisk. Men det er selvfølgelig bare bra at de nyere spillene er mer utviklet, og det er jo morro og spille gamle gode spill selv om de er mindre teknisk avanserte.

 

Jeg gleder meg virkelig til å se det neste spillet fra denne utvikleren. Håper jo at det er et nytt spill i S.T.A.L.K.E.R serien, men det hadde jo selfølgelig ikke gjordt noe om de tok det beste fra STALKER og videreutviklet konseptet ytterligere.

 

Den Oblivion Lost mod`en må jeg jo også bare teste :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...