Gå til innhold

Den store S.T.A.L.K.E.R. - tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg liker hva jeg leser om "complete 09" patchen, må nesten instalere S.T.A.L.K.E.R igjen etter jeg har komt meg igjennom metro 2033. :whistle:

 

Funker complete 09 med steam eller blir jeg nødt til å grafse igjennom boksene med spill nå?

Meg bekjent er det ingenting som tilsier at ikke de fleste moddene skal fungere finfint med steam-spill.

 

Edit: Ah, sorry, ziggy, så ikke at du allerede hadde svart.

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar

Fy fillern, nå har jeg trålet hver minste krik og krok av CoP, og jeg kan ikke annet enn å si at jeg synes det er og blir en mye fattigere opplevelse enn de foregående. Det mangler et eller annet i stemningen, oppbygningen, historien. I tillegg er kartene tomme og "backtrackingen" endeløs. Etter slutten finnes det ingen grunn til å spille videre selv om man kan. Selv Clear sky var en mye mer intens opplevelse, på tross av en del tekniske mangler. "korridor-shooter" delen på slutten hadde jeg heller egentlig ikke så mye imot, sålenge forhistorien var så fri og åpen. Men CoP.... -Hva er det jeg går glipp av? Hva er det som får de fleste kritikerne til å juble så høyt akkurat denne gangen?

Lenke til kommentar

Det er vel smak og behag, men jeg falt for stemninga i CoP. Det var liksom sånn småkoselig til tross for at det var uhyggelig. Vanskelig å beskrive helt da.... og grafikkhore som jeg er så gjorde ikke de grafiske forbedringene noe heller, animasjonene og bevegelsene som var mer realistiske osv... og hvertfall for mitt vedkommene manglene på bugs... det virket veldig polert i forhold til de foregående spilla.

 

Jeg prøvde å begynne på SoC igjen, men må ærlig innrømme at det var litt nedtur sånn grafisk/teknisk i forhold til CoP. Men jeg skal prøve flere ganger så jeg kanskje venner meg til det.

Lenke til kommentar

Jeg syntes CoP gjorde det bra på stemninga på mange områder. Bl.a ved at du måtte komme deg innomhus hver gang det var "emissions". Nå husker jeg helt ærlig talt ikke om det var slik også i de foregående Stalker spillene, eller om jeg kom så langt at det ble sånn utover.... også når det høljregna sånn utpå kveldinga så følte jeg virkelig at det hadde vært deilig å komme under tak, selv om det sikkert ikke egentlig var noe vits.

 

På samme måten husker jeg forsåvidt at det var når jeg testa SoC igjen med Complete mod`en, når jeg skulle sove om natten så dro jeg tilbake til basen og la meg med soveposen ved bålet der, for der føltes det trygt å sove med bålet og folk jeg kunne stole på rundt :rolleyes:

Endret av ziggy
Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ikke emissions og slikt i SHoC, men de fleste omfattende mods (sikkert inkludert Complete 09) legger dem til. Så vidt jeg husker var det en av tingene utviklerne planla å ha med, men endte opp med å droppe. Mesteparten av koden osv. var der alt, det var bare for modderne å grave den opp, skrive den ferdig, og implementere i spillet. Samme med en del andre ting fra disse moddene. Man kan vel nesten se på dem som dugnadsprosjekter for å få gjort ferdig det utviklerne ønsket, men ikke rakk.

Lenke til kommentar

Hm, førse gang jeg spilte Stalker (fire år siden?) så hadde jeg det sånn som du har det. Det var bare for dystert, og jeg ble bare nedstemt når jeg spilte det. Etter hvert når jeg ofte spilte det i lengre økter, og fikk en "forståelse" for spillet, ble det temmelig gøy. Nå er Stalker et av mine favorittspill, spesielt på grunn av stemningen, så jeg anbefaler deg å prøve mer :)

Lenke til kommentar

Noe av det jeg virkelig synes gjør Stalker spesielt, er det faktum at spesielt eneren har mye områder og ikke minst bygg som er rimelig autentisk gjenskapt fra virkeligheten. For meg gir det spillet en ekstra dimensjon å vite at stedet jeg er på faktisk finnes, samtidig som det er en utrolig stemning i hele mystikken og mytologien rundt det hele. Hvis dere virkelig er interessert i inspirasjonskildene til spillene, bør dere lese "Roadside picnic" av to brødre jeg ikke husker navnet på, samt se filmen "Stalker" av en russer jeg heller ikke husker navnet på i farten.

 

Har for øvrig aldri prøvde Fallout 3, og er ikke sikker på om jeg kommer til å gjøre det heller, nettopp fordi jeg føler det blir nedtur å vandre rundt i et "fantasi-landskap" med en slik setting.

Lenke til kommentar

Pussig du skulle nevne Stalker filmen, siden jeg fant ut at den fantes i går når jeg søkte på Google etter Stalker stuff :huh: Leste om den på IMDB og skjønte fort at det var en film jeg gjerne ville se, og det ante meg at Stalker spillet hadde hentet inspirasjon fra den utifra det jeg leste. Takker også for tipset om den boken, den skal jeg være på utkikk etter :)

 

Det du sier om autentiske steder er også noe jeg har bitt meg merke i. Jeg var ikke helt klar over dette før jeg spillte Call of Pripyat, der du jo til slutt ender opp i byen Pripyat (eller Pripjat som man også kan skrive det). Pripjat var jo en ganske stor by som lå rett ved Tjernobyl. I løpet av et døgn gikk innebyggertallet der ned fra 48.000 til 0 pga ulykken, og det kan ikke bo folk der før om 600 år.

 

Det føltes veldig på stemningen i spillet når jeg gikk rundt i Pripyat blandt store boligblokker som hadde vært forlatt i 25 år.

Lenke til kommentar

Jepp. Det jeg dog virkelig savnet med CoP, var at når de gikk til det skritt å legge så mye vekt på byen sammenlignet med eneren, skulle jeg gjerne hatt flere interessante bygninger å kikke gjennom. Jeg er en ihuga utforskings-fantast, og det blir for tomt og innholdsløst å komme til Pripyat denne gangen. Synes faktisk første runde, i SoC "føltes" mer autentisk på en eller annen måte, selv om meningen der mer eller mindre var å haste seg gjennom en mindre utgave av samme by for å komme til Chernobyl, som for øvrig er fantastisk laget, spesielt i de "lengste" slutttene.

Lenke til kommentar

Ja jeg håper inderlig det kommer moder til CoP også, som gir det mer innhold. For jeg syntes det var et veldig godt grunnlag. Som du sier kunne det godt ha vært litt mer "fyll". Jeg har enda ikke spillt gjennom CoP, men jeg skal gjøre det framover nå :) Tror ikke jeg har kommet til Chernobyl de gangene jeg tidligere har spillt det.

Lenke til kommentar

Ja jeg håper inderlig det kommer moder til CoP også, som gir det mer innhold. For jeg syntes det var et veldig godt grunnlag. Som du sier kunne det godt ha vært litt mer "fyll". Jeg har enda ikke spillt gjennom CoP, men jeg skal gjøre det framover nå :) Tror ikke jeg har kommet til Chernobyl de gangene jeg tidligere har spillt det.

Sorry å måtte skuffe deg, men du kommer nok ikke til Chernobyl i CoP i det hele tatt... - Det er kun i eneren det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...