Gå til innhold

Civilization 5 under utvikling (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan likevel være med på at det er den beste :)

Jupp, det var omtrent det eg meinte, òg. I mine auge er Civilization-serien den beste og viktigaste, og derfor òg den største. Som ikkje-skribent kan eg tillate meg å vere litt subjektiv og upresis. ;)

 

Kay (som vakna og gleda seg til Civ5 i dag)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg Anno 1404 er det beste spillet av denne typen, så blir spennende å se om Civ klarer å ta tilbake tronen.

Vel, no er ikkje Anno 1404 heilt samme sjanger, då...det er eit sanntids strategispel, ei blanding av eit bybyggingsspel, eit handelsspel, og eit klassisk basebyggingsspel. I tillegg er eg sjølvsagt djupt ueinig i at det er i nærleiken av godt nok til å ha tatt noko trone frå Civilization.

 

Dette blir ei avsporing, men personleg likte eg ikkje Anno 1404 noko særleg. Det er veldig pent og vellaga, og eg prøvde verkeleg å komme inn i det, men det fungerte berre ikkje for meg. Eg veit eg er i eit klart mindretal, so kanskje nokon kunne forklare for meg kvifor dette er so bra? Sjølv opplevde eg spelet som ei endelaus rekke med hente-jobbar, som måtte gjerast i ei streng rekkjefølgje kvar gong. Først måtte eg hente fisk, deretter sider, deretter hamp, deretter måtte eg byggje opp ei orientalsk busetjing for å skaffe krydder, deretter måtte eg hente ressurs E, ressurs F, ressurs G, osb. Eg følte at der vart veldig lite variasjon og mangfald i strategiske moglegheiter, og at det ikkje alltid verka som om tinga eg gjorde var logiske i høve til kva eg hadde som overordna strategi. Kvifor må eg ha akkurat desse ressursane og i denne rekkjefølgja? Kvifor kan eg t.d. ikkje ha noko militærmakt utan tilgong til krydder? I tillegg følte eg at dei stadige små oppgåvene som måtte løysast tok fokuset vekk frå nokon form for overordna strategi. Men som sagt, det verkar som om eg er i klart mindretal, so kanskje det berre er meg. I alle tilfelle synast eg Patrician 3 er eit mykje meir spennande og interessant handels- og byggjespel enn Anno 1404.

 

Dette var sjølvsagt ikkje meint som nokon kritikk mot deg, XE800, dersom du føler at Anno 1404 slår Civilization-serien, er det no det sant for deg. Men sjølv synest eg i alle fall at Civilization vinn soleklart både på djupne og spelglede. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Spennende!

 

Hva synes folket om overgangen til Hexagon forresten og hva er tankene rundt skjermbildene generelt?

 

Fikk egentlig ganske gode vibber av dette, tror det er et riktig valg, og kan gjøre krigføring enda bedre ved at man nå ikke kan gå i 9 retninger men kun 6 retninger. Tror det kan bidra til å gjøre enkelte punkter enda mer strategisk viktige.

 

Grafikken var også veldig bra, kanskje litt kjedelig på units foreløpig, men selve landskapet var veldig pent!

Lenke til kommentar

Hva synes folket om overgangen til Hexagon forresten og hva er tankene rundt skjermbildene generelt?

 

Fikk egentlig ganske gode vibber av dette, tror det er et riktig valg, og kan gjøre krigføring enda bedre ved at man nå ikke kan gå i 9 retninger men kun 6 retninger. Tror det kan bidra til å gjøre enkelte punkter enda mer strategisk viktige.

Tja... var det i Alpha Centauri man kunne skru over på hex i stedet for firkanter? Eller var det i Civ2?

Uansett, har prøvd litt begge deler og det er i hovedsak en en vanesak. Selvsagt blir det litt annen taktikk når enheter ikke lenger kan blokke 8 omliggende ruter, men hvor mye det har å si for selve spillet er vanskelig å si.

Visuelt sett kan det være litt styggere, siden man beveger seg i rett linje i 4 retninger og sikksakk i de to siste.

 

Synes forøvrig det er det er festlig med slike beta-skjermbilder. En får bedre innsyn i hvor mye tweaking som faktisk gjøres før vi får det ferdige produktet (i alle fall på det grafiske). Som her, så vises det veldig tydelig at decalsene på landskapet ikke er ferdige enda, åkerlappene går ut i vannet, grenselinjene følger konturene på kartet slavisk (maler oppå trærne) osv...

Ting som ikke har noe å så for spillbarheten, men som en eller annen designkar kommer til å sitte dagesvis for å fikse så det hele skal bli mer smooth og stilig å se på.

Lenke til kommentar

Ingen Civ-spill, heller ikke Civ2 eller SMAC, har hatt muligheten til å spille med hex'er i stedet for squares. Derimot tror jeg man kunne jukse i Civ2 med en hex-editor, men det er noe helt annet.:)

Hmm... jeg er brennsikker på at jeg har spilt et eller annet Civ-type spill på hex.

Kan det ha vært en versjon av FreeCiv eller noe slikt da?

 

 

Uansett, en god del andre strategispill bruker hex (Battle of Wesnoth, Panzer Generals, Fantasy General osv...), og det er ikke voldsomt stor forskjell rent spillermessig.

Grunnen til at Civ 5 bruker det er nok fordi da kan de representere sfæriske kloder, i stedet for sylinderverdene vi har spilt på til nå.

Og det skal visstnok være enklere å lage god AI for det (noe jeg ikke vet noe om, men som har blitt meg fortalt), og alle flytt er like lange.

Lenke til kommentar

Sjølv er eg, sikkert ikkje overraskande for nokon, positiv til både sekskantane og skjermbileta generelt. Det med sekskantane er sikkert mykje ei vanesak, men som andre har påpeikt, dei har nokre konkrete fordelar:

- Alle flytt er like lange.

- Ein kan lage skikkelege planetar av dei.

 

I tillegg synest eg det ser organisk og naturleg ut. Den einaste tydelege ulempa eg kan komme på er at ein ikkje lenger kan gå i rette linjer oppover og nedover, men det skal nok gå greit.

 

Ellers var no skjermbileta berre nydelege, ein pen og realistisk stil. Eg ser fram til å erobre desse landskapa. :) Legg spesielt merke til havet, og korleis dei ein kan sjå dei grunne områda nærmast land.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

En meget god nyhet, men vil si de vektlegger helt feile ting her. Spiller vi civ for grafikk eller heftige slag? Nei, og det burde de med det femte tilskuddet i serien ha fått med seg. Håper likevel på det beste!

 

Yes! Passende grafikk og et godt kampsystem er definitivt viktig for meg. Dette bommet de totalt på i nr IV. Kampsystemet i III var brukbart (ubåter var håpløse og skip generelt trengte en overhaling). Grafikken i III begynte å bli outdated, men den passet i hvertfall til "vår" verden. Så jeg så egentlig på å lage Civ IV som en "no brainer", men så presterer de å lage en verden med "sparkly fairy" grafikk og et kampsystem som basically bare går ut på å storme fienden med en masse tropper. I forhold til tre'eren var det lite taktisk tenking involvert.

 

Endte opp med å hive det på hylla og finne frem min modda Civ III igjen. Håper de lykkes denne gangen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...