Gå til innhold

Jrpg - Hva er greien?


Anbefalte innlegg

Hei

I de få årene jeg har levd har jeg kun i det siste sett på spillsjangre. Jeg har nok spilt en god del forskjellig, men når jeg hører ordet Jrpg bli slengt rundt er jeg litt i villrede om hva dette er for noe. Jeg stigmatiserer for øyeblikket alle spill med

1. Manga

2. Turnbased combat

3. Flashy lys og musikk som hører med

4. Religiøs sekt av fans (En liten spøk her :whistle: )

som Jrpgs.

 

Har jeg tatt fullstendig feil her så må du for all del rette på meg.

 

Men så til hovedspørsmålet mitt: Hva er så fascinerende og underholdende med disse spillene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel eg vil no si at det som er så underholdene med en del av disse spillene er at de inneholder en god del strategiske kamper og det viktigste så inneholder mange av dem en veldig stor og dyp historie som fenger tilskuerene, bare se på final fantasy for eksempel, de har mange flotte historier i serien sin :p

Lenke til kommentar

JRPG er en unik sjanger. Spill i denne sjangeren inneholder karakterer med hver sine spesielle bakgrunn og de kjemper for det de tror på, enten de står på de godes side eller de ondes side. Hvert spill har gjerne et tema som går igjen i hele spillet. Særlig i Final Fantasy spillene finnes det flere spill som har sitt tema som er hele grobunnen for alt som foregår i spillet. I FFVII var det en slags forurensning av hele planeten som måtte bekjempes, i FFX var det store temaet religion og kankskje litt kjærlighet og i FFXII var det politikk. Spillene inneholder mye følelseladde scener og scenene blir ytterlig forsterket med episk musikk. Spennende miljøer og byer gjør det interessant å farte rundt i verdenen det foregår. Hvert spill har mange muligheter og du kan enten velge å spille selve hovedhistorien eller du kan lete rundt etter sideoppdrag mellom de store slagene. Monstrene gir deg forskjellige utfordringer og utfordringer er det nok av i JRPG spill. Enten det er en hemmelig boss som har flere millioner HP, som det tar rett og slett flere timer å slå, eller mini spill som gir deg lysten til å rive av deg håret. JRPG er en spillsjanger som alle bør prøve. En kan ikke vite om en liker det før en har prøvd det.

Lenke til kommentar

Visuelt er sjangeren sterkt påvirket av anime/manga, med overdrivelser, sterke farger, surrealistiske omgivelser og et høyst kreativt karakterdesign. Det er også få andre sjangere som legger like mye stolthet ned i musikken, med mektige soundtrack som til og med kvalifiserer til å bli fremført i egne konserter spilt av internasjonalt anerkjente orkestre (det er Final Fantasy-konsert i Stockholm til sommeren). Minst like viktig som musikken er historien som spillet forteller og til forskjell fra de fleste andre sjangere er historien og karakterutviklingen gjerne prioritert over frihet, noe som gjør at spillene kan skilte med mer komplekse fortellinger men som også betyr at JRPGer er langt mer lineære enn vestlige rollespill. Selve gameplayet er vanligvis preget av utforsking, turbaserte kamper (her er det riktignok mange unntak) og timevis med menydrevet character customization.

 

Så spørs det bare om man liker dette da.

Lenke til kommentar

Har minner om spill med turbaserte kamper, det er ikke gode minner desverre. Tror aldri jeg så noe særlig strategisk i det hele, var bare: "attack" Så flyr en av personene mine 2 m opp i luften og slår nedover med sverdet midt i trynet på fienden, og så om igjen. Følte det som å spille pokemon om igjen, bare uten det å kunne fange nye hele tiden. Spesielt irriterende er nok når fienden slår tilbake og du bare står og ser på. <_<

Lenke til kommentar

Ettersom det meste er blitt forklart så skal jeg bare si at, det er ikke kun tubaserte kamper i rollepsill og plenty utennom.

 

Selv har jeg begynt å miste litt lysten på turbaserte kamper og holder meg unna det. Ettersom man blir eldre får man smak på litt mer når man spiller, mer interaktivitet. Har man spilt mange jRPGs så føler man kort sagt at ingenting blir nytt.

 

Det er heldigvis som noen sa mange unntak i jRPG sjangeren som har mer interessante kampsystem. Her vil jeg trekke frem Valkyria Chronicles som er at av de spillene som gjør det best. I tilegg har man Star Ocean till the end of time og The Last Hope (dessverre er alt annet forferdlig i The Last Hope, kampsystemet holder godt mål.) Tales of The Abyss, Tales of Vesperia. I tilegg har man Odin Sphere som er mer et sidescrollende spill med rollespill elementer. Dessverre blir det litt repetivt. Kingdom Hearts serien er og under sjangeren jRPG og som de fleste vet er på ingen måte turbasert.

 

Kort sagt ikke la deg lure at jRPGS omtrent kun har "kjedelige" turbaserte kamper.

 

Det er også turbaserte spill som likevel gjør det underholdene nok men det begynner å bli knapt i denne generasjonen etter min mening. Final Fantasy serien er veldig godt kjent for å ha jevngode kampsystem, spesielt hadde jeg sansen for X,X-2, VII og IX sitt. Samt Grandia og Wild Arms serien, Valkyrie Profile, Breath of Fire, Eternal Sonata osv er gode..

 

Dessverre blir det ofte i for mange tilfeller man ikke får alt man vil i jRPG. Lost Odyssey er et eksempel, fantastisk på alle områder, med unntak av et det er et klassisk kampsystem uten store vrier og jeg personlig synes det blir litt tafatt i lengden. Men resten, helt glimrende. Ellers får som i Star Ocean: The Last Hope servert et underholdende kampsystem, med en historie selv en unge kunne lagt bedre omtrent, sjeleløse karakter og noe av det verste innen voice acting. Føler jeg blir irritert over hva slags potensiale spillet hadde hatt. Ta kampsystemet fra Star Ocean till the end of time / last hope. Hiv det inn til Lost Odyssey, og du har omtrent game of the decade materiale etter min mening.

 

Men dette er altså bare min mening :)

Lenke til kommentar

Må jo også huske at JRPG ikke er synonymt med kvalitet, på samme måte som RPG, FPS osv ikke er det. Man kan ikke bare dra frem et hvilket som helst JRPG og tro at alle er like bra/dårlige.

 

Som i alle sjangere er de fleste JRPGer middelmådige. De gjør som regel noe bra mens de bommer på noe annet, få finner balansen. Det gjelder særlig forholdet mellom story og gameplay. Min erfaring er at JRPGer der det er lagt ned mye arbeid i story og karakterene har en tendens til å ha mindre interessant gameplay, mens JRPGer der gameplayet er et trekkplaster ofte er svakere på de samme områdene. De som får til begge deler er spillene som blir klassikere, bare se på FFVII.

 

Dessverre blir det ofte i for mange tilfeller man ikke får alt man vil i jRPG. Lost Odyssey er et eksempel, fantastisk på alle områder, med unntak av et det er et klassisk kampsystem uten store vrier og jeg personlig synes det blir litt tafatt i lengden.

 

Liker man ikke turbaserte kamper liker man ikke kampsystemet i LO, men mer objektivt sett så har LO et av de beste turbaserte kampsystemene jeg har vært borti. Det er sjelden man får så til de grader uttelling for å slåss taktisk og planlegge hvordan man skal skreddersy karakterene til å utfylle hverandre mest mulig i kamp.

Lenke til kommentar

Visuelt er sjangeren sterkt påvirket av anime/manga, med overdrivelser, sterke farger, surrealistiske omgivelser og et høyst kreativt karakterdesign. Det er også få andre sjangere som legger like mye stolthet ned i musikken, med mektige soundtrack som til og med kvalifiserer til å bli fremført i egne konserter spilt av internasjonalt anerkjente orkestre (det er Final Fantasy-konsert i Stockholm til sommeren). Minst like viktig som musikken er historien som spillet forteller og til forskjell fra de fleste andre sjangere er historien og karakterutviklingen gjerne prioritert over frihet, noe som gjør at spillene kan skilte med mer komplekse fortellinger men som også betyr at JRPGer er langt mer lineære enn vestlige rollespill. Selve gameplayet er vanligvis preget av utforsking, turbaserte kamper (her er det riktignok mange unntak) og timevis med menydrevet character customization.

 

Så spørs det bare om man liker dette da.

 

Made my day. En feminin mannekarakter med blondt hår anyone?

Lenke til kommentar

De er det mange av.

 

Hvis du mener Cloud, så er han et perfekt eksempel på hvordan designet er med på å gjøre karakterene unike og minneverdige. Med hår som trosser tyngdekraften, et sverd like stort som han selv, digre støvler, skulderplater og alvorlige blå øyne, så er han nokså umiskjennelig og han er blitt som et ikon for FF og kanskje hele JRPG-sjangeren.

Lenke til kommentar

Hei

I de få årene jeg har levd har jeg kun i det siste sett på spillsjangre. Jeg har nok spilt en god del forskjellig, men når jeg hører ordet Jrpg bli slengt rundt er jeg litt i villrede om hva dette er for noe. Jeg stigmatiserer for øyeblikket alle spill med

1. Manga

2. Turnbased combat

3. Flashy lys og musikk som hører med

4. Religiøs sekt av fans (En liten spøk her :whistle: )

som Jrpgs.

 

Har jeg tatt fullstendig feil her så må du for all del rette på meg.

 

Men så til hovedspørsmålet mitt: Hva er så fascinerende og underholdende med disse spillene?

 

Du glemte å nevne merkverdige hårsveiser som trosser tyngdekraften.

Lenke til kommentar

Hei

I de få årene jeg har levd har jeg kun i det siste sett på spillsjangre. Jeg har nok spilt en god del forskjellig, men når jeg hører ordet Jrpg bli slengt rundt er jeg litt i villrede om hva dette er for noe. Jeg stigmatiserer for øyeblikket alle spill med

1. Manga

2. Turnbased combat

3. Flashy lys og musikk som hører med

4. Religiøs sekt av fans (En liten spøk her :whistle: )

som Jrpgs.

 

Har jeg tatt fullstendig feil her så må du for all del rette på meg.

 

Men så til hovedspørsmålet mitt: Hva er så fascinerende og underholdende med disse spillene?

 

Du glemte å nevne merkverdige hårsveiser som trosser tyngdekraften.

 

+1

 

Hva som er så underholdende med jrpg?

1. Manga

2. Turnbased combat

3. Flashy lys og musikk som hører med

4. Religiøs sekt av fans

;)

Lenke til kommentar

Er ikke alle jrpgs de bor i middelalderverden. Husk det. Cloud f.eks bor i en verden som er i industrialiserings perioden. Som vil si ganske mange av slike type produkter man har i dag ville de hatt tilgang på. Men! Husk, det er bare spill, de er ikke laget for å være naturtro skildringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...